Paard loopt niet meer mee het land uit

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

28894

Paard loopt niet meer mee het land uit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-15 09:24

Ik heb sinds kort een heel vervelend probleem met mijn bijrijdpaard. Ik rij dit paard sinds een maand of 2/3 en ze kwam altijd netjes naar me toe en liep gewoon braaf mee. Maar sinds een paar weken wil ze absoluut niet meer mee. En ik heb ook geen idee hoe ik haar dan mee krijg. Terwijl de eigenaar voortdurend dingen blijft zeggen dat ik meer moet nadenken over een oplossing dan en creatief moet zijn, of dat ze het niet leuk vind om met me mee te gaan omdat ik haar niet genoeg beloon (hij geeft z'n paarden erg veel snoepjes), en over hoe gek het wel niet is want ze deed het voor dat ik er was nooit en met hem gaat ze wel gewoon mee (tuurlijk, hij is het mens met eten). Ik vind het erg vervelend dat steeds te moeten aanhoren en ik ga er nu telkens met tegen zin naartoe terwijl ik echt gek ben op dat paard en niets liever wil dan dat ze gewoon graag bij mij is.. Maar dat is dus niet zo.

Nou ben ik benieuwd of iemand van jullie tips voor mij heeft om zo met haar om te gaan dat ze het prettig vind bij mij en weer fijn met me mee kan lopen. Ik weet trouwens niet precies wanneer het mis ging en of daar iets bijzonders aan vooraf is gegaan, dat ze nu bijvoorbeeld bang zou kunnen zijn.

Sim

Re: Paard loopt niet meer mee het land uit

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 09:38

Vervelend. Ik denk niet dat ze bang is. Dan zou je haar waarschijnlijk ook niet meer kunnen pakken. Ws is ze haar grenzen aan het aftasten. Ik zou niet met snoep gaan beginnen. Dan is het eind zoek. Hoe het dan wel op te lossen is lastig te zeggen omdat het probleem niet te bepalen is adhv jouw tekst. Zou het moeten zien.

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 09:55

Bang is ze denk ik niet, maar ze vindt het in de wei leuker dan met jou werken!
Probeer haar te pakken, rustig mee te nemen (misschien met een maatje), poetsen, of een knuffel en dan weer in de wei.
Ze moet het met jou net zo leuk vinden als met haar vriendjes!

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 09:57

Doe je ook aan grondwerk?

28894

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-15 16:43

Nee die snoepjes vind ik ook eigenlijk verschrikkelijk. Maar ik moet me wel iets aanpassen, het is mijn paard niet en zo is de werkwijze van de eigenaar. Dat het moeilijk te beoordelen is op deze manier snap ik natuurlijk, toch bedankt!

Verder wil ik niets liever dan dat ze mij net zo leuk vind als haar paarden vriendjes. Ze is sinds dat ze geboren is op deze plek en is eigenlijk aan niemand anders gewend dan de vorige bijrijdster en de eigenaar. Dus dat zij aan mij moet wennen lijkt mij daardoor logisch. Ik ben nu een weekje niet aan het rijden en ben met haar aan het wandelen of even grazen langs de weg of ik poets haar en geef haar wat te eten. Ik denk dat ik dit vanaf volgende week combineer met longeren, want ik wil ook niet dat ze helemaal niet meer in training is.. Alleen ik ga dit denk ik wel een tijdje zo doen, en er pas weer op als ze graag met me mee gaat en me meer vertrouwt. Of is dit een slecht idee?

Verder grondwerk doe ik niet, ik vind zelf dat je daar verstand van moet hebben om dat te doen. Ik heb dat nauwlijks. Dus zou ik eerst meer moeten leren over hoe dat werkt en de effecten van alles wat ik dan zou doen.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 16:48

Als de eigenaar altijd met snoepjes werkt, en jij niet, dan is het wel logisch dat het paard jou als de boeman zal zien, en de eigenaar als de weldoener. In dit geval zou ik me toch wat aanpassen aan de methode van de eigenaar, aangezien die toch niet zal veranderen (en dat ook niet hoeft, want het is tenslotte zijn paard). Ofwel een ander bijrijdpaard zoeken, waarbij je wel op dezelfde golflengte zit als de eigenaar.

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 16:48

Ga je altijd rijden als je haar hebt gepakt?

Zo ja, dan zou ik dat veranderen. Ga ook eens wandelen of aan de hand grazen. Misschien voetballen in de bak? Probeer dingen te zoeken die het paard leuk vindt. Ze moet leren dat ze met jou leuke dingen kan ondernemen en dat er niet altijd iets moet :)

nontie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 16:50

Wil je mij een PB sturen?
Ik heb een licht vermoeden wie je verzorgpaard is.
Wijze van veel snoepjes geven herken ik namelijk.

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 16:51

Gewoon niet tobben en een snoepje meenemen! Als ze dat altijd krijgt kan jij wel stug willen dat niet te doen maar ik zou er geen probleem vanmaken, zeker niet als je eigen paard niet is.

_Lisanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 16:56

Ik zou ook gewoon een snoepje of iets van een wortel meenemen. Ik doe dat sowieso altijd bij mijn paard. En er inderdaad voor zorgen dat ze niet altijd aan het werk moet als je haar uit de wei haalt. Desnoods af en toe gewoon uit de wei halen om haar wat te eten te geven en daarna weer terug zetten.

Het kan ook een fase zijn natuurlijk. Mijn paard heeft dat ook eens gehad maar die trok zich los, daar konden we met z'n tweeën aan hangen maar die ging er steeds weer vandoor. Hij wilde dan gewoon niet weg uit de groep, na een paar weken was het gelukkig weer over.

28894

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-15 17:02

Oh ik neem ook zeker wel snoepjes mee, dat moet je niet verkeerd begrijpen. Ik beloon haar er ook mee. Ik moet door twee hekken, bij elk hek krijgt ze bijvoorbeeld een snoepje van me. Maar om haar nou nog meer te gaan geven lijkt me ook niet de goede manier. Ze moet er wel iets voor doen.

Ik heb er ook nog aan gedacht dat ze misschien last heeft van haar zadel of haar bit misschien. Binnenkort komt de zadelmaker, dan kan ik dat tenminste uitsluiten. Dan weet ik zeker dat het aan mij ligt haha

EvelienKiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 20:37

Een stakend paard krijg je mee door het op te drijven, niet door te trekken. Ga naast haar schouders staan, dus zij een stapje schuin achter je. Vervolgens geef je druk op het halster en geef je stemcommando voor stap. Reageert zij niet, draai dan rondjes met een leadrope richting haar kont. Een leadrope is een lange touw voor grondwerk. Je kunt ook een lange longeerzweep gebruiken, dan zwaai je richting haar kont. Zodra je paard loopt, stop je met opdrijven. Succes.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-15 11:10

EvelienKiss schreef:
Een stakend paard krijg je mee door het op te drijven, niet door te trekken. Ga naast haar schouders staan, dus zij een stapje schuin achter je. Vervolgens geef je druk op het halster en geef je stemcommando voor stap. Reageert zij niet, draai dan rondjes met een leadrope richting haar kont. Een leadrope is een lange touw voor grondwerk. Je kunt ook een lange longeerzweep gebruiken, dan zwaai je richting haar kont. Zodra je paard loopt, stop je met opdrijven. Succes.

Mijn jonkie moet nog leren dat mijn wensen voor die van hem gaan. Als ik hem dus uit de wei wil halen weegt mijn mening om hem mee te nemen zwaarder dan zijn zin om nog even daar te blijven. Ik 'trek' juist wel aan hem. Hij moet gewoon leren dat druk op zijn halster betekend dat hij mee moet met de druk. Ik blijf doorkalm in de richting kijken waar ik heen wil en hou druk op het halster. Zodra hij ook maar een halve pas zet gaat de druk er af. Dat spelletje snappen ze zo hoor. Als ik denk dat ik iets meer overredingskracht nodig ga hebben, neem ik ook een zweepje mee om hem een tikje op de bips te geven. Ik blijf dan wel voor mij kijken met druk op het halster.

Zoals jij het uitlegt zal het ook prima werken maar ik wil niet alleen de snelheid maar ook de richting kunnen bepalen. Denk aan trailer laden. Dan kan ik niet met een touw naar zijn kont gaan staan zwaaien want dan draait hij weg.

hynderfrou

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-15 12:38

Wat vervelend dat je bijrijdpaard niet met je mee wilt lopen. De eigenaar heeft natuurlijk een andere band met het paard en geeft dus veel lekkere hapjes. Daar kun je moeilijk tegenop. Maar; Geef het nog niet op! Je bent nog maar een paar maanden bezig met dit paard. Er is nog zoveel mogelijk. Dat ie in het begin wel meeliep is alleen maar een goed teken, dat lukt je vast en zeker weer.

Ik herken je probleem wel, dat een paard niet meer wil meelopen terwijl het in het begin wel goed ging. Die van mij haal ik uit de wei, bij de andere paarden weg. Dat wil ze liever niet dus gaat ze het liefst stilstaan, keert ze om en rent ze naar de kudde. Het helpt mij om een ander paard tegelijkertijd mee te nemen. Staan er nog andere paarden in de wei? Twee halstertouwen vasthouden en twee paarden meenemen is misschien wel te doen. Als je eenmaal bij het hek bent splits je de paarden weer. Of kan iemand anders je helpen, samen krijg je het misschien wel voor elkaar.

Je zegt dat je graag vrienden wil zijn met het paard en dat het paard liever met jou meeloopt dan in de wei blijft. Dat is tegen het natuurlijke paardengedrag in want paarden zijn kuddedieren en in de wei met de andere paarden is voor een paard heel erg fijn en veilig. Binnen de kudde bestaan er leiders en volgers. Als jij wilt dat je paard met je meeloopt (en hem wilt trainen, rijden en longeren) moet jij de leidende rol op je nemen. Dan zal je paard je volgen, ook in het rijden en in de training.

Kern van het probleem is waarschijnlijk dat het paard jou niet als leider ziet. Probeer die leidende rol op je te nemen en geef niet op. Dat het de eerste maanden goed ging, komt misschien omdat het paard je toen nog wel als leider zag. De vorige bijrijder en de eigenaar ziet hij waarschijnlijk ook als leiders.

Ik wou zelf ook graag eerst een goede band opbouwen met het paard wat ik rij, werken aan vertrouwen, kroelen, aaien en positief contact. Maar het paard was op dat moment de leider en als zij iets niet wilde dan lukte het me niet. Nu ik de leider ben luistert ze erg goed en hebben we een hele fijne band en zijn we echte maatjes geworden, maar als ik iets van haar vraag gebeurt het wel.

Mijn tip; Doorzetten, volhouden en pit en leiderschap tonen. Trek aan het halstertouw als ze niet wil, ik gebruik eens een zweepje, gebruik je stem, trek je paard opzij en dan naar voren, brokjes biks als beloning maar inderdaad niet te snel en te vaak.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-15 12:41

28894 schreef:
Nee die snoepjes vind ik ook eigenlijk verschrikkelijk. Maar ik moet me wel iets aanpassen, het is mijn paard niet en zo is de werkwijze van de eigenaar. Dat het moeilijk te beoordelen is op deze manier snap ik natuurlijk, toch bedankt!

Verder wil ik niets liever dan dat ze mij net zo leuk vind als haar paarden vriendjes. Ze is sinds dat ze geboren is op deze plek en is eigenlijk aan niemand anders gewend dan de vorige bijrijdster en de eigenaar. Dus dat zij aan mij moet wennen lijkt mij daardoor logisch. Ik ben nu een weekje niet aan het rijden en ben met haar aan het wandelen of even grazen langs de weg of ik poets haar en geef haar wat te eten. Ik denk dat ik dit vanaf volgende week combineer met longeren, want ik wil ook niet dat ze helemaal niet meer in training is.. Alleen ik ga dit denk ik wel een tijdje zo doen, en er pas weer op als ze graag met me mee gaat en me meer vertrouwt. Of is dit een slecht idee?

Verder grondwerk doe ik niet, ik vind zelf dat je daar verstand van moet hebben om dat te doen. Ik heb dat nauwlijks. Dus zou ik eerst meer moeten leren over hoe dat werkt en de effecten van alles wat ik dan zou doen.

Stop ermee om de illusie te hebben dat een paard jou net zo leuk vind als haar paardenvrienden. Foute insteek, mocht de eigenaar er niet bij zijn als je haar uit het land haalt, halster om en een dressuurzweep mee, naast lopen en wil ze niet mee dan met de andere hand(achter je rug langs) een tik tegen de billen. Dit is een verwend nest , logisch met zo'n eigenaar. En is hij er wel bij dan laat hem dit topic maar lezen, kan hij nog iets van leren.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-15 13:20

Ik drijf ze altijd op vanachter meestal gewoon even slingeren met het halster touw en als het slingeren niet werkt krijgen ze hem tegen de flank aan. Zweep meenemen kan ook maar touw vind ik persoonlijk praktischer.

Wat ik trouwens ook nog wel even wil toevoegen is dat er opzich niet mis mee is om een paard te belonen met snoep. Doe ik ook vaak zat en ik krijg ze ook gewoon mee uit de wei. Dat maakt ze echt niet zozeer verwend.
Laatst bijgewerkt door Tigra_ op 20-03-15 13:25, in het totaal 1 keer bewerkt

nontie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-15 13:24

bigone schreef:
28894 schreef:

Stop ermee om de illusie te hebben dat een paard jou net zo leuk vind als haar paardenvrienden. Foute insteek, mocht de eigenaar er niet bij zijn als je haar uit het land haalt, halster om en een dressuurzweep mee, naast lopen en wil ze niet mee dan met de andere hand(achter je rug langs) een tik tegen de billen. Dit is een verwend nest , logisch met zo'n eigenaar. En is hij er wel bij dan laat hem dit topic maar lezen, kan hij nog iets van leren.

Sorry dat ik hierop reageer, maar ik vind je reactie wel een beetje kort door de bocht.
Toevallig ken ik de eigenaar ook en ik weet dat deze man heel veel kennis heeft. Echter vind hij ook dat zijn paarden het beste verdienen en beloont ze daarom ook veel met koekjes, eigenlijk altijd als ze iets goed doen. Te veel? Misschien.
De een vind dat verkeerd, de ander goed. Prima iedereen zijn eigen voorkeur.
Maar om een vooroordeel te trekken zonder de eigenaar te kennen vind ik niet kunnen.

@TS wat ik nog in pb wou zeggen maar nu hier maar neer zet nu ik hier toch typ:
Probeer eventueel een paar rondjes aan halster met haar door land te lopen, en veel tegen haar praten.
Niet eens richting het hek eerst, als ze braaf volgt en ook stopt als jij het wil ga je richting het hek.

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-15 13:29

Ik gebruik het touw, geef dan achter mezelf langs een tik tegen de kont, ze denken dan dat het van achteren komt en gaan lopen.

Radiostilte

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-15 13:42

Mijn merrie heeft dit ook wel eens geprobeerd toen ik haar net had. Ze werd ook voornamelijk uit de wei gehaald om aan het werk te gaan dus zij dacht op een gegeven moment ik ga lekker niet meer mee. Heb haar toen nog wel een paar keer eruit gekregen door niet in een rechte lijn naar de uitgang te lopen maar stukjes naar rechts en links te laten gaan dus kriskras door de wei heen. Maar ze had op een gegeven moment door dat ze dan als nog eruit moest/ging. Dus opeens bleef zij stil staan en wilde ze geen enkele kant meer op. Ik heb haar toen ook geprobeerd om met het uiteinde van het touw naar voren te drijven dat werkt niet. Vond mevrouw niet indrukwekkend genoeg denk ik. En toen ja, je kan moeilijk zo beest vooruit trekken dat wil toch niet dus zij had gewonnen. Keren daarna maar met zweepje het land in om haar eruit te halen. Alleen het ding bij mij hebben hielp al maar als ze echt geen stap meer wilde zetten kreeg zij een tikje op de kont. Sindsdien loopt zij weer keurig mee en weet ze dat haar trucje niet helpt om in de wei te mogen blijven. Ook haal ik haar nu regelmatig het land uit voor andere dingen zoals alleen lekker poetsen, wat lekkers op stal krijgen, aan de hand wat grazen enzovoorts. Ook denk ik dat onze band beter is geworden en ik mij nu in het dagelijks leven ook meer als leider opstel dan in de eerste paar maanden dat ik haar had, toen was ik wat afwachtende en dus ook niet zo goede leider waardoor zij mij dus kon leiden door niet mee te willen komen.

Beauty26

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-15 13:50

Herkenbaar probleem, die van mij heeft "standje ezel" ( zo noem ik t maar uitgevonden)... Die gaat met zn benen "wijd" staan onder t mom van...ik heb geen zin vandaag vrouw.. terwijl ik veel afwissel, longeren,rijden in de bak, buiten ritje, wandelen etc.. of hij komt aangelopen en als ik vlak bij ben loopt ie op zn dooie akker weg...

Ik heb er nooit een probleem van gemaakt, uiteindelijk loopt ie wel gewoon mee..

Ik zou boven staande tips proberen en kijken wat voor jou t beste werkt

Dott

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-15 14:03

Ik heb niet alle reacties gelezen, dus weet niet of het al genoemd is en een mogelijkheid is (als je een enorme weide hebt word het lastiger) maar mijn merrie wilde standaard niet mee als ze een nieuwe weide had gekregen.
Dus dan "joeg" ik dr gewoon wat op.
Jij wil van me weglopen? Nou, dan loop je maar lekker van me weg.
De eerste keer moest dat 15 min, maar op een gegeven moment wist ze het precies, draaide ze naar me toe, hoofd omlaag en dan kon ik dr meenemen.
Dan kreeg ze ook uiteraard beloning, een aai, klopje, prijzend woord of iets lekkers als ik het toevallig bij me had.
Werkte voor ons heel prima.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-15 18:43

Achter uit laten lopen tot je paard er flauw van wordt.

28894

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-15 23:02

hynderfrou schreef:
Wat vervelend dat je bijrijdpaard niet met je mee wilt lopen. De eigenaar heeft natuurlijk een andere band met het paard en geeft dus veel lekkere hapjes. Daar kun je moeilijk tegenop. Maar; Geef het nog niet op! Je bent nog maar een paar maanden bezig met dit paard. Er is nog zoveel mogelijk. Dat ie in het begin wel meeliep is alleen maar een goed teken, dat lukt je vast en zeker weer.

Ik herken je probleem wel, dat een paard niet meer wil meelopen terwijl het in het begin wel goed ging. Die van mij haal ik uit de wei, bij de andere paarden weg. Dat wil ze liever niet dus gaat ze het liefst stilstaan, keert ze om en rent ze naar de kudde. Het helpt mij om een ander paard tegelijkertijd mee te nemen. Staan er nog andere paarden in de wei? Twee halstertouwen vasthouden en twee paarden meenemen is misschien wel te doen. Als je eenmaal bij het hek bent splits je de paarden weer. Of kan iemand anders je helpen, samen krijg je het misschien wel voor elkaar.

Je zegt dat je graag vrienden wil zijn met het paard en dat het paard liever met jou meeloopt dan in de wei blijft. Dat is tegen het natuurlijke paardengedrag in want paarden zijn kuddedieren en in de wei met de andere paarden is voor een paard heel erg fijn en veilig. Binnen de kudde bestaan er leiders en volgers. Als jij wilt dat je paard met je meeloopt (en hem wilt trainen, rijden en longeren) moet jij de leidende rol op je nemen. Dan zal je paard je volgen, ook in het rijden en in de training.

Kern van het probleem is waarschijnlijk dat het paard jou niet als leider ziet. Probeer die leidende rol op je te nemen en geef niet op. Dat het de eerste maanden goed ging, komt misschien omdat het paard je toen nog wel als leider zag. De vorige bijrijder en de eigenaar ziet hij waarschijnlijk ook als leiders.

Ik wou zelf ook graag eerst een goede band opbouwen met het paard wat ik rij, werken aan vertrouwen, kroelen, aaien en positief contact. Maar het paard was op dat moment de leider en als zij iets niet wilde dan lukte het me niet. Nu ik de leider ben luistert ze erg goed en hebben we een hele fijne band en zijn we echte maatjes geworden, maar als ik iets van haar vraag gebeurt het wel.

Mijn tip; Doorzetten, volhouden en pit en leiderschap tonen. Trek aan het halstertouw als ze niet wil, ik gebruik eens een zweepje, gebruik je stem, trek je paard opzij en dan naar voren, brokjes biks als beloning maar inderdaad niet te snel en te vaak.

Dankje! Hier heb ik erg veel aan! Het is wel zo dat ik niet wil dat ze liever bij mij is dan bij de rest van de paarden, gelukkig ben ik ook niet helemaal achterlijk en vind ik het volkomen logisch dat ze het prettig vind bij haar soortgenoten dat is gewoon een veilige en prettige omgeving. Het ging er mij vooral om dat ze het niet vervelend vind om mee te gaan en daarin zullen we dus vriendjes moeten worden. Maar de afgelopen 4 dagen liep ze gewoon netjes weer mee, na van alles te hebben uitgeprobeerd (en het beste werkte nog dat ik gewoon haar halster om deed en maar bij het hek ben gaan wachten, duurde niet eens heel lang en als ze dan niet wilde lopen was het een klein tikje met een zweepje en alles was weer prima. Dus volgens mij weet ze het ook wel nu) en kan er gewoon weer opstappen.

Ik heb het idee dat alleen al het geklungel hiermee ervoor heeft gezorgd dat ik het paard weer iets beter heb leren kennen en zij mij. Ik was vooral opzoek naar tips, maar heb toch vooral maar mn eigen gevoel gevolgd.

Aangezien er veel gereageerd word op de beloningen door snoepjes en ik veel las 'dat is de werkwijze van de eigenaar en je zal je moeten aanpassen', natuurlijk pas ik me aan maar wel op mijn manier. De paarden zijn volledig hun focus kwijt als hij in de buurt is en ze was in het begin ontzettend aan het zeuren om snoepjes, op dat moment vind ik het belonen met snoepjes overdreven. En ik werk er gewoon mee, daar lijken veel een beetje over heen te lezen. Er zijn snoepjes als ze door het hek loopt, haar voetjes netjes optilt, naar achter loopt als ik dat vraag, maar ik ga het niet geven uit het niks. Ik hoop het een beetje bijgepraat te hebben.

Bedankt voor alle reacties! Er zijn zo te zien erg veeeeeel wegen die naar rome leiden.

28894

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-15 23:05

@nontie oja dat in het land ga ik ook een keertje proberen, klinkt wel oke (:

@bigone ik vind het ook niet zo'n nette reactie, ieder zn eigen ding. Ik vind het soms ook een beetje neigen naar een verwend paard, maar daar kan ik verder niet zoveel aan doen, het is mijn paard tenslotte niet.