Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73
EvelienKiss schreef:Een stakend paard krijg je mee door het op te drijven, niet door te trekken. Ga naast haar schouders staan, dus zij een stapje schuin achter je. Vervolgens geef je druk op het halster en geef je stemcommando voor stap. Reageert zij niet, draai dan rondjes met een leadrope richting haar kont. Een leadrope is een lange touw voor grondwerk. Je kunt ook een lange longeerzweep gebruiken, dan zwaai je richting haar kont. Zodra je paard loopt, stop je met opdrijven. Succes.
28894 schreef:Nee die snoepjes vind ik ook eigenlijk verschrikkelijk. Maar ik moet me wel iets aanpassen, het is mijn paard niet en zo is de werkwijze van de eigenaar. Dat het moeilijk te beoordelen is op deze manier snap ik natuurlijk, toch bedankt!
Verder wil ik niets liever dan dat ze mij net zo leuk vind als haar paarden vriendjes. Ze is sinds dat ze geboren is op deze plek en is eigenlijk aan niemand anders gewend dan de vorige bijrijdster en de eigenaar. Dus dat zij aan mij moet wennen lijkt mij daardoor logisch. Ik ben nu een weekje niet aan het rijden en ben met haar aan het wandelen of even grazen langs de weg of ik poets haar en geef haar wat te eten. Ik denk dat ik dit vanaf volgende week combineer met longeren, want ik wil ook niet dat ze helemaal niet meer in training is.. Alleen ik ga dit denk ik wel een tijdje zo doen, en er pas weer op als ze graag met me mee gaat en me meer vertrouwt. Of is dit een slecht idee?
Verder grondwerk doe ik niet, ik vind zelf dat je daar verstand van moet hebben om dat te doen. Ik heb dat nauwlijks. Dus zou ik eerst meer moeten leren over hoe dat werkt en de effecten van alles wat ik dan zou doen.
bigone schreef:28894 schreef:Nee die snoepjes vind ik ook eigenlijk verschrikkelijk. Maar ik moet me wel iets aanpassen, het is mijn paard niet en zo is de werkwijze van de eigenaar. Dat het moeilijk te beoordelen is op deze manier snap ik natuurlijk, toch bedankt!
Verder wil ik niets liever dan dat ze mij net zo leuk vind als haar paarden vriendjes. Ze is sinds dat ze geboren is op deze plek en is eigenlijk aan niemand anders gewend dan de vorige bijrijdster en de eigenaar. Dus dat zij aan mij moet wennen lijkt mij daardoor logisch. Ik ben nu een weekje niet aan het rijden en ben met haar aan het wandelen of even grazen langs de weg of ik poets haar en geef haar wat te eten. Ik denk dat ik dit vanaf volgende week combineer met longeren, want ik wil ook niet dat ze helemaal niet meer in training is.. Alleen ik ga dit denk ik wel een tijdje zo doen, en er pas weer op als ze graag met me mee gaat en me meer vertrouwt. Of is dit een slecht idee?
Verder grondwerk doe ik niet, ik vind zelf dat je daar verstand van moet hebben om dat te doen. Ik heb dat nauwlijks. Dus zou ik eerst meer moeten leren over hoe dat werkt en de effecten van alles wat ik dan zou doen.
Stop ermee om de illusie te hebben dat een paard jou net zo leuk vind als haar paardenvrienden. Foute insteek, mocht de eigenaar er niet bij zijn als je haar uit het land haalt, halster om en een dressuurzweep mee, naast lopen en wil ze niet mee dan met de andere hand(achter je rug langs) een tik tegen de billen. Dit is een verwend nest , logisch met zo'n eigenaar. En is hij er wel bij dan laat hem dit topic maar lezen, kan hij nog iets van leren.
hynderfrou schreef:Wat vervelend dat je bijrijdpaard niet met je mee wilt lopen. De eigenaar heeft natuurlijk een andere band met het paard en geeft dus veel lekkere hapjes. Daar kun je moeilijk tegenop. Maar; Geef het nog niet op! Je bent nog maar een paar maanden bezig met dit paard. Er is nog zoveel mogelijk. Dat ie in het begin wel meeliep is alleen maar een goed teken, dat lukt je vast en zeker weer.
Ik herken je probleem wel, dat een paard niet meer wil meelopen terwijl het in het begin wel goed ging. Die van mij haal ik uit de wei, bij de andere paarden weg. Dat wil ze liever niet dus gaat ze het liefst stilstaan, keert ze om en rent ze naar de kudde. Het helpt mij om een ander paard tegelijkertijd mee te nemen. Staan er nog andere paarden in de wei? Twee halstertouwen vasthouden en twee paarden meenemen is misschien wel te doen. Als je eenmaal bij het hek bent splits je de paarden weer. Of kan iemand anders je helpen, samen krijg je het misschien wel voor elkaar.
Je zegt dat je graag vrienden wil zijn met het paard en dat het paard liever met jou meeloopt dan in de wei blijft. Dat is tegen het natuurlijke paardengedrag in want paarden zijn kuddedieren en in de wei met de andere paarden is voor een paard heel erg fijn en veilig. Binnen de kudde bestaan er leiders en volgers. Als jij wilt dat je paard met je meeloopt (en hem wilt trainen, rijden en longeren) moet jij de leidende rol op je nemen. Dan zal je paard je volgen, ook in het rijden en in de training.
Kern van het probleem is waarschijnlijk dat het paard jou niet als leider ziet. Probeer die leidende rol op je te nemen en geef niet op. Dat het de eerste maanden goed ging, komt misschien omdat het paard je toen nog wel als leider zag. De vorige bijrijder en de eigenaar ziet hij waarschijnlijk ook als leiders.
Ik wou zelf ook graag eerst een goede band opbouwen met het paard wat ik rij, werken aan vertrouwen, kroelen, aaien en positief contact. Maar het paard was op dat moment de leider en als zij iets niet wilde dan lukte het me niet. Nu ik de leider ben luistert ze erg goed en hebben we een hele fijne band en zijn we echte maatjes geworden, maar als ik iets van haar vraag gebeurt het wel.
Mijn tip; Doorzetten, volhouden en pit en leiderschap tonen. Trek aan het halstertouw als ze niet wil, ik gebruik eens een zweepje, gebruik je stem, trek je paard opzij en dan naar voren, brokjes biks als beloning maar inderdaad niet te snel en te vaak.