Singel nijd

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Eloya

Singel nijd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-15 19:41

Mijn leasepaard heeft last van singel nijd, als je hem poetst bij de singelplek of wilt aansingelen doet hij meerdere pogingen te bijten. het is grotendeels meer dreigen dan kwaaiigheid want hij bijt absoluut niet door, pakt alleen je jas.

Het is hoe langer ik hem ken wel steeds minder geworden, als ik hem waarschuw met stem dan doet hij geen poging tot bijten, bij onbekende personen doet hij het veel erger.

De singelnijd heeft hij al bij zijn vorige eigenaren ontwikkeld, hij is helemaal nagekeken en vertoont geen pijn ook niet vanuit de rug. ook geen wondjes te ontdekken.

Mijn vraag is, hoe kan ik hier het beste mee omgaan, want nu moet ik telkens hem met de teugels zijn hoofd 1 kant op "trekken" zodat ik buiten bijt-bereik ben. En dit vind ik niet erg prettig om telkens bij hem te doen, niet voor mij maar ook zeker niet voor hemzelf.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 20:27

Hij heeft waarschijnlijk een nare ervaring met aansingelen of maagzweer (hoewel dat eerder bij merries voorkomt). Je geeft al aan dat hij geen wondjes of een andere zere plek heeft, dus dat is alvast uitgesloten. Het kan ook zijn dat het zadel niet goed past en door het aansingelen een druk/knelplek onder het zadel geprikkeld wordt.
Advies: zadel na laten kijken en gaatje voor gaatje rustig aansingelen. Een paar passen wandelen (richting de bak) en in de bak weer een gaatje aansingelen. Als je erop zit, kun je eventueel nog een gaatje doen. Eventueel een zachtere singel aanschaffen met rolletjes aan de gespen, zodat je de singel gelijkmatig gaatje voor gaatje aan kunt "trekken". ;)

esmee1233

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 20:30

Mijn pony heeft hier ook last van en wat ik altijd doe is terwijl ik heel rustig haar singel onder haar buik pak een snoepje geven. Heel vaak ben ik ook samen met een vriendin en die kriebelt haar dan en geeft haar een snoepje waardoor ze afgeleid is, dan concentreert ze zich er niet op en is het voor ons allebei fijner :) Ook singel ik heel rustig op dezelfde plekken richting de bak aan zo weet ze wat haar te wachten staat ;) Mijn pony houdt van structuur :o

Oblivion

Re: Singel nijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 18:41

Mijn paard heeft het ook helaas, ik geef af en toe een snoepje, in de hoop dat ze het aansingelen gaat koppelen aan een positief iets. :D

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 18:44

Is hij wel eens gecontroleerd op maagzweren? Want dat kan ook gevoeligheid bij de singelplek veroorzaken.

Hoe wordt hij op het moment gevoerd? (hoeveel krachtvoer, wat voor krachtvoer, over hoeveel porties verdeeld. Hoeveel ruwvoer, wat voor ruwvoer, over hoeveel porties verdeeld en hoe lang staat hij maximaal tussen de porties zonder ruwvoer omdat hij het op heeft (korter dan 3 uur, tussen de 3 en 6 uur, langer dan 6 uur. Denk zeker ook aan de nacht)

VampireWolf

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 14:51

Mijn paard had vroeger exact het zelfde. Poetsen onder zijn buik (op de singel plaats) begon hij te trappen of naar me te happen en ook met aansingelen. Omdat mijn zadel goed was (na laten kijken) heb ik een nieuwe, zachtere singel aangeschaft en nu heb ik nooit meer ergens last van :D
Natuurlijk stopte het niet in eens maar hij kreeg langzaam door dat het eigenlijk zo vervelend niet meer was.
Ondertussen waarschuwt hij alleen nog als het zadel niet goed ligt. Wel handig altijd!

Zou het dat bij jou ook kunnen zijn of heeft hij al een zachte singel? Of inderdaad slecht liggend zadel. Wel lastig aangezien het niet je eigen paardje is :)

Hillady

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 16:43

Is hij ooit naar masseur gegaan? Merrie die ik rijd heeft dat ook.. En bleek het vast te zitten bij de singel..

En inderdaad maagzweren zal het ook kunnen zijn..

banditxdino

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 16:55

Ik had ook een paardje die dat had, best vervelend.
Maar er zijn ( bij mijn pony dan) opzich wel oplossingen voor.
Ik deed gewoon steeds als ik haar singelden of daar poetsen en ze deed niks , belonen deed ze het wel zeggen dat het fout is. Zo ben ik het gaan opbouwen.

ik wens je succes

groetjes

Moonlight17

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 16:58

Prestige heeft sinds kort een heel interessante singel voor singeldwang en andere singelproblemen. Misschien is het een optie om daar naar te kijken. Ze zijn ieder geval goedkoper als de fairfax singels.

anoniem_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 05:38

Altijd heel rustig blijven en het paard op zijn/haar gemak stellen misschien werkt een plukje kuil om hem/haar af te leiden ook.

Dauth

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-15 00:27

esmee1233 schreef:
Mijn pony heeft hier ook last van en wat ik altijd doe is terwijl ik heel rustig haar singel onder haar buik pak een snoepje geven. Heel vaak ben ik ook samen met een vriendin en die kriebelt haar dan en geeft haar een snoepje waardoor ze afgeleid is, dan concentreert ze zich er niet op en is het voor ons allebei fijner :) Ook singel ik heel rustig op dezelfde plekken richting de bak aan zo weet ze wat haar te wachten staat ;) Mijn pony houdt van structuur :o

Dit doe ik ook!

Eloya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-15 01:10

Mijn leasepaard is helaas paar dagen geleden overleden aan een ontsteking in zijn mond en daardoor bloedvergiftiging/ontsteking doorgetrokken in het hoofd.

Anderen mogen hier nog tips vragen en of geven voor andere paarden

Michelleex

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-15 01:17

Jeetje wat heftig opeens deze post TS!!

Heel veel sterkte.

esmee1233

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-15 15:48

Wat ontzettend heftig TS!!

Heel erg veel sterkte met het verlies! Y;(

gauri3008