Niet vluchten

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

xponylove

Niet vluchten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-15 19:01

Hoi!!!
Ik zag net een youtube filmpje die ging over politie paarden.
Ze hadden daarbij uitgelegd dat als er iets spannends gebeurd, dat ze niet weg zouden rennen.
Ze hadden het ook gedemonstreert. De paarden reageerden wel maar ze renden niet weg.
Weten jullie hoe ik dit mijn verzorgjes ook kan aanleren, of in ieder geval, dat ze niet snel weg rennen?
Dan kan ik dat bijvoorbeeld gebruiken tijdens een buitenrit

Zoe_97

Re: Niet vluchten

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 19:03

in die paaden zit jaren training. Ook worden dei op karakter gescreent. Dat kan je jou paardje niet zomaar op 1, 2, 3 aanleren :D

Muiz
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 19:04

politie paarden volgen een enorm zware training die jaren duurt, dus nee dit kan je niet zomaar aanleren :)
Ook worden de politie paarden uitgezocht op karakter.
Wel kan je schriktrainingen met ze doen zodat je ze aanleert hoe te reageren als iets eng is.

Ik tem wel even, dit staat verkeert.

Anniek22

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 19:05

Heel veel schriktraining denk ik :-D

Maleficent

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 19:05

Deze paarden rennen niet weg omdat ze aan harde geluiden, auto's, rook ect. Gewend zijn. De paarden gaan door een strenge selectie en krijgen daarna een uitgebreide politietraining van een paar jaar. Simpelweg een hele uitgebreide schriktraining :)
Laatst bijgewerkt door Maleficent op 15-03-15 19:06, in het totaal 1 keer bewerkt

LiannePuthzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 19:06

schriktraining doen met vlaggetjes enzo

y12345

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 19:06

idd wat olafgek zegt,
niet elk paard kan politiepaard worden, ze hebben het juiste karakter nodig en er zijn niet veel paarden met dat karakter..

xponylove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-15 19:07

Maar het hoeft ook niet zo heel erg en het hoeft ook niet zo 1, 2, 3 maar hoe kan ik het rustig aan beginnen met oefenen, gewoon schriktraining? Met welke materialen dan allemaal?

y12345

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 19:08

LiannePuthzy schreef:

de schriktraining van politiepaarden is niet alleen met vlaggetjes enzo hoor;)
ook veel vuur, rookbommen, harde knallen, vuurwerk.
mijn ijslander is ook niet bang voor rare bewegende dingen maar ik denk toch echt niet dat hij over iets wat in de fik staat heen springt...

Rianne_Tuck

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 19:10

Hier zit jaren aan training in, dit ga je niet zomaar aan je verzorgpaardje aangeleerd krijgen. Ook speelt het karakter een grote rol.

Anniek22

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 19:11

Maar je kan het wel proberen, veel schriktraining, proberen een band op te bouwen met je pownie, etc. En lekker veel lol maken!!

RusselNuwell

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 19:12

Het is een combinatie van heel erg veel training, reactie van de ruiter, en ook een deel karakter. Een écht politiepaard zul je misschien nooit krijgen, maar na heel veel oefening, heb je waarschijnlijk wel een lekker kalm paardje onder je! Je zou bijvoorbeeld eens kunnen kijken naar schriktrainingen, daar leert niet alleen je verzorgpony van, maar jijzelf ook.
Een verkeersmak paard begint echt bij de ruiter :) Als jij kalm en ontspannen bent tijdens het rijden, en ook goed de baas bent over je paard, dan zul je merken dat een paard al heel snel een hoop rustiger rijdt.

LiannePuthzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 19:12

Balthazar3 schreef:
LiannePuthzy schreef:

de schriktraining van politiepaarden is niet alleen met vlaggetjes enzo hoor;)
ook veel vuur, rookbommen, harde knallen, vuurwerk.
mijn ijslander is ook niet bang voor rare bewegende dingen maar ik denk toch echt niet dat hij over iets wat in de fik staat heen springt...

weet ik zelf ook wel, maar met vuurwerk enzo lijjkt mij nie zo'n succesvol idee als t geen oud en nieuw is

RusselNuwell

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 19:15

LiannePuthzy schreef:
...
weet ik zelf ook wel, maar met vuurwerk enzo lijjkt mij nie zo'n succesvol idee als t geen oud en nieuw is

Vuurwerk moet je sowieso niet mee willen beginnen als je zelf niet getraind bent in schriktrainingen. De kans is groter dat je je paard bang maakt, dan dat je hem juist tam maakt. Met 'normale atributen' zoals vlaggetjes, een wapperend zeil, etc, kun je prima thuis oefenen, maar het moet wel veilig blijven.

LiannePuthzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 19:16

RusselNuwell schreef:
LiannePuthzy schreef:
...

Vuurwerk moet je sowieso niet mee willen beginnen als je zelf niet getraind bent in schriktrainingen. De kans is groter dat je je paard bang maakt, dan dat je hem juist tam maakt. Met 'normale atributen' zoals vlaggetjes, een wapperend zeil, etc, kun je prima thuis oefenen, maar het moet wel veilig blijven.

idd, dat ook

y12345

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 19:20

je zou natuurlijk wel kunnen zorgen dat je paard minder snel schrikt maar het blijven vluchtdieren.
als je schriktraining wilt doen zou ik denken aan:

balonnen op de rug knopen(aan zadel of longeersingel)
een zeil over de kont leggen
over allerlei enge dingen springen zoals autobanden, tonnen, balonnen aan een hindernis etc.
een vuurtje maken en daar dichtbij gaan staan met je paard

en wij maken zelf wel is rookbommen en dan halen we de paarden er ook meteen bij:)

xponylove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-15 19:36

Jullie weten veel! maar is de schriktraining niet om ze minder bang te maken? Of ook voor dat ze niet snel weg rennen?

dejoni

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 19:37

Het feit dat ze minder bang worden zorgt er (meestal) voor dat ze minder snel wegrennen :)

LiannePuthzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 19:38

als ze minder bang zijn rennen ze ook minder snel weg

xponylove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-15 19:41

En als de pony toch bang word, hoe kan ik er dan weer voor zorgen dat ze op mij let, en niet op het spannende object?

Dreamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 23:11

TAO > OPG

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 08:51

Als je op een juiste manier veel schriktraining doet, dan zal je paard beginnen begrijpen dat ze bij jou niet bang hoeft te zijn. Maar dat kost ook echt veel tijd. Je moet het ook volledig juist toepassen, anders kan het averechts werken. Als je niet bekend bent met schriktraining, haal je het best er iemand bij die er wel ervaren in is.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 12:27

Mijn advies is heel simpel: zelf niet bang worden voor iets. Zodra jij iets niet eng vindt, vindt jouw pony het ook niet eng. Vindt hij het alsnog eng, dan ben jij zelf (nog) niet veilig genoeg voor hem. Maar... dan ben je er nog niet, want een politiepaard krijgt een veel diepgaandere training (met meerdere, deskundige personen) en dat is voor de gemiddelde paardeneigenaar niet zelf uit te voeren.

Verder zou mijn advies niet zijn om met ballonnen of vuurwerk te gaan oefenen, omdat je zelf niet getraind bent om op de juiste manier te reageren/handelen als je pony schrikt. Als je ook maar één keer op de onjuiste manier reageert, zal het ik-weet-niet-hoe-lang duren voordat je pony accepteert dat het toch niet zo eng is - àls hij het nog accepteert. Daarnaast loop je een grote kans op ellende (pony van de rel, breekt overal doorheen, komt vast te zitten aan toeters en bellen die aan hem hangen of waar hij doorheen wil, spullen kapot, etc.), die je had kunnen voorkomen door je gewoon bij de basis te houden. Hou je bij een normale schriktraining, zoals langs kliko's wandelen, bladblazers, tractoren, bussen, krakende, platgetrapte petflessen, matrassen (grofvuil), zeil, etc. De alledaagse dingen, die je op buitenrit ook tegen kunt komen. Tijdens het trainen niet tegen hem praten (zéker niet verzachtend praten), omdat je de spanning daarmee opbouwt. Pas stoppen als het goed gaat en als het goed gaat, aai over zijn bol en direct stoppen. In kleine stapjes uitbouwen en één onderdeel tegelijk per keer. ;)

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 12:32

Ik zou juist wel praten, dat zorgt er namelijk voor dat je blijft ademen. Mijn paard was een angsthaas, en is nog steeds niet vreselijk dapper. Maar juist praten, zelf het enge ding aanraken, het paard leren een stapje te doen naar het enge ding toe i.p.v. er van weg te vluchten, maakt dat als hij nu iets engs ziet, hij 9/10 keer het besluit heel voorzichtig te gaan onderzoeken, ook als ik hem daar niet op aanstuur. Eerder was het op zijn achterbenen omdraaien of vol in de staak gaan. Gelukkig schoot hij er eigenlijk nooit echt vandoor.

Dauth

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-15 00:28

Jaaaaren training en allerlei schrik trainingen..