dominant paard

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ninietje_x

dominant paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-15 11:43

Hey bokkers,
Ik hoop dat jullie me kunnen helpen want ik weet het even niet meer.

Het weidemaatje van mijn verzorgpaard had vroeger totaal geen respect: hij liep je los omver, kwam in je persoonlijke ruimte, beet, viel me aan etc. Wou vroeger ook totaal niet achteruit voor je. Dit beterde: ik kon hem achteruit vragen als ik meeliep. Ondertussen loopt hij zelfs achteruit wanneer ik gewoon blijf staan. Elke keer dat hij dat doet wordt hij ook beloond natuurlijk. Lange tijd heeft hij me niet meer gebeten of aangevallen.
Nu kwam ik vanochtend op de wei (de eigenaresse is op reis dus ik neem nu de paarden over). Het weidemaatje van mijn verzorgpaard was erg lief: ik kwam aan en hij kwam meteen vrolijk naar me toe, was lief, oortjes bleven naar voren toen ik hem begon te aaien (is vaak niet het geval, houdt niet zo van knuffelen). Was heel erg lief. Op een gegeven moment (wanneer ik hooi aan het nemen was) begon hij met zijn been heel de tijd tegen de draad te stampen zeg maar. Ik zag dat en dus maak ik mijn stem wat strenger en zeg 'ééééé'. Ook vroeg ik hem terug, hij deed dat en ik beloonde hem. 2 minuten later was het weer van hetzelfde. Ik deed weer hetzelfde, maar toen ik hem terug vroeg ging hij wel terug, maar slechts voor 2 stapjes dus ik vroeg hem nog een paar stapjes terug en opeens valt hij me weer aan: maakte zich helemaal groot, oren naar achter en komt in galop recht op me afgestormd (en hij stond slechts een meter van me vandaan). Alle geluk stond ik nog aan de andere kant van de draad want ik wil niet weten wat er anders was gebeurd. Ik heb hem hierna gewoon genegeerd, niet boos geworden ofzo.
Ik heb gewoon verder gedaan met wat ik anders doe, heb hem achteraf voor zijn bijvoer te geven nog terug gevraagd en nu deed hij het wel.

Ik moet er wel bij vertellen dat ik al een hele week ziek ben (geweest). Vandaag voelde ik me wat beter dus ben ik zelf naar de paarden gegaan. Wel was door het ziek zijn mijn stem ongeveer weg; ik moet heel veel moeite doen om te praten en als ik praat klinkt het best boos/streng/scherp. Het was mijn bedoeling natuurlijk om hem lief achteruit te vragen, die 'éééééé' is natuurlijk wel streng bedoeld, maar ik weet dus niet of het achteruit vragen lief overkwam voor hem. Ik weet wel dat hij er veel moeite mee heeft om iemand anders te aanvaarden als leider. Dan valt hij meestal wel aan. Hij is heel zijn leven al dominant geweest, maar het is wel gebeterd.

Ik hoop dat mijn stem snel terugkomt. Maar heb ik juist gehandeld door hem te negeren? Hebben jullie nog tips? Vroeger voelde ik me totaal niet meer op mijn gemak als hij me had proberen aan te vallen, ik merk dat dat nu helemaal veranderd is. Ik zou vroeger hierna gewoon niet meer op de wei durven, terwijl ik vandaag gewoon meteen daarna al de wei opging.

PS. Wanneer ik de mest aan het rapen was begon hij weer tegen de draad te stampen. Zo erg zelf dat hij zijn eigen been er had over gestampt. Ik zag dit en ben naar hem toe gegaan om hem er terug uit te helpen. Ik dacht dan: laat ik de elektriciteit opzetten dan doet hij dit tenminste niet meer. Op de een of andere manier leek dit hem niet te boeien want zelfs met elektriciteit erop zat hij weer met zijn been over de draad. Misschien staat het niet hard genoeg, wanneer ik mijn stem terug heb zal ik met de eigenaresse bellen om even te overleggen.
Hebben jullie een oplossing voor dit? Ik weet dat hij dit niet doet wanneer er niemand is, want hij is gewoon ongeduldig als er iemand is en hij krijgt niet meteen zijn eten. Dit kan ook niet, want ik moet eerst zijn slobber laten weken en afkoelen. Ik leg wel al een beetje hooi als ik aankom, maar hij is zo ongeduldig dat hij dit zelfs niet eet.

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 22:44

ninietje_x schreef:
Het was mijn bedoeling natuurlijk om hem lief achteruit te vragen, die 'éééééé' is natuurlijk wel streng bedoeld, maar ik weet dus niet of het achteruit vragen lief overkwam voor hem.

Dit kan je bijna niet lief vragen. Door een paard achteruit te zetten stel je je uiterst dominant op en geef je het paard aan dat hij moet wijken voor jou. Daar is weinig liefs aan.

ninietje_x schreef:
Maar heb ik juist gehandeld door hem te negeren?

Nee, mijn inziens niet. Het paard komt op je afgesprongen, zoals het klinkt om behoorlijk serieus aan te vallen. Dus nee, negeren was niet de juiste reactie. Je had je zó dominant op moeten stellen dat 'ie er zodanig van schrok dat 'ie het nooit meer in z'n hoofd haalt. Een paard had gereageerd door flink uit te halen en zo hard mogelijk raak te slaan of een keer flink te bijten.

Een hele onpopulaire mening, maar als paarden zich zo gedragen in de wei zou ik aanraden een longeerzweep mee de wei in te nemen. Dit is gewoon wachten tot het fout gaat.

jahoorisgoed

Re: dominant paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 09:42

Ben het met bovenstaande eens. Heb zelf ook ervaring met dominante paarden en zo lief mogelijk doen en negeren gaat helaas niets oplossen. Hij heeft je aangevallen, is hij nou helemaal besodemieterd? Hij moet gewoon geduldig wachten op zijn eten, klaar.
Daarnaast moet je ook een beetje om je eigen veiligheid denken. Stel dat dat draadje er niet had gezeten, wat dan? Als je, zoals hierboven aangeraden wordt, een longeerzweepje meeneemt, heb je toch al een stuk meer te zeggen. Een goede zwaai hiermee is vaak al voldoende. Mocht je dit zelf niet durven, dan is het misschien een idee om iemand anders mee te nemen als je weer naar de wei gaat!

Wel vind ik het goed dat je de volgende dag gewoon weer gegaan bent, het weidemaatje van je verzorgpony moet je er zeker niet van weerhouden om lekker naar je verzorgpony te gaan!

ninietje_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-15 18:06

Doubtless schreef:
ninietje_x schreef:
Het was mijn bedoeling natuurlijk om hem lief achteruit te vragen, die 'éééééé' is natuurlijk wel streng bedoeld, maar ik weet dus niet of het achteruit vragen lief overkwam voor hem.

Dit kan je bijna niet lief vragen. Door een paard achteruit te zetten stel je je uiterst dominant op en geef je het paard aan dat hij moet wijken voor jou. Daar is weinig liefs aan.

ninietje_x schreef:
Maar heb ik juist gehandeld door hem te negeren?

Nee, mijn inziens niet. Het paard komt op je afgesprongen, zoals het klinkt om behoorlijk serieus aan te vallen. Dus nee, negeren was niet de juiste reactie. Je had je zó dominant op moeten stellen dat 'ie er zodanig van schrok dat 'ie het nooit meer in z'n hoofd haalt. Een paard had gereageerd door flink uit te halen en zo hard mogelijk raak te slaan of een keer flink te bijten.

Een hele onpopulaire mening, maar als paarden zich zo gedragen in de wei zou ik aanraden een longeerzweep mee de wei in te nemen. Dit is gewoon wachten tot het fout gaat.

Bedankt voor je tips!
Ik neem bijna nooit een zweep mee in de wij (tenzij ik grondwerk doe met m'n verzorgpaard). Dit heb ik ook nog nooit nodig gehad, als ik op de wei sta valt hij me nooit lastig. Als hij dan iemand lastig valt is het mijn verzorgje.
Hij heeft enkel echt aangevallen zoals gisteren wanneer ik bezig ben met bijvoer/hooi. Dan komt ie bij me staan (aan de andere kant van de draad dus) maar wordt hij wel vaak ongeduldig.

Ik durf wel te tikken, maar ik denk dan altijd wat als ik het daardoor erger maak? Ik heb ook wel eens gehad dat ik wou tikken (om een andere reden dan dit, hij wou namelijk bijten), maar hij zag het gewoon aankomen en trok zijn hoofd weg. Ik kan dan niet blijven slaan natuurlijk tot het eens raak is want dan weet hij al lang niet meer waarvoor hij gestraft wordt -O-

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 18:18

Op het moment dat een paard mij wil bijten, me aanvalt, om wil draaien om te slaan etc is er geen sprake meer van tikken. Dan krijgt 'ie zo'n gruwelijke optater dat 'ie het nooit meer in z'n hoofd haalt. Met een longeerzweep. Of een emmer. Of wat dan ook dat ik op dat moment vast heb.

Uiteraard niet wanneer hij staat te schrapen om aan te geven dat hij z'n voer wil, maar alleen in simpelweg gevaarlijke situaties waarin je jezelf moet verdedigen om de veiligheid te bewaren.

ninietje_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-15 18:54

Doubtless schreef:
Op het moment dat een paard mij wil bijten, me aanvalt, om wil draaien om te slaan etc is er geen sprake meer van tikken. Dan krijgt 'ie zo'n gruwelijke optater dat 'ie het nooit meer in z'n hoofd haalt. Met een longeerzweep. Of een emmer. Of wat dan ook dat ik op dat moment vast heb.

Uiteraard niet wanneer hij staat te schrapen om aan te geven dat hij z'n voer wil, maar alleen in simpelweg gevaarlijke situaties waarin je jezelf moet verdedigen om de veiligheid te bewaren.

Oké, heel erg bedankt!
Heb wel geen idee of ikzelf ooit een paard met een emmer zou durven slaan. :x Maar ik snap wat je bedoelt haha.

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 18:59

Dat paard twijfelt zo te horen niet bepaald om jou er een keer flink van langs te geven. Als je op dat moment een emmer in je hand hebt, dan is dat maar zo.

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 17:33

Klinkt mij als echt wel een gevaarlijke situatie. Als het zover is gekomen zou ik er eens over denken om er hulp bij te halen. Als je een harde klap geeft (volledig terecht in dit geval), en je paard denkt dat die de baas is, kan het paard besluiten je aan te vallen en dat kan heel slecht aflopen. Anderzijds MOET dit gedrag onmiddelijk en streng bestraft worden, dus professionele hulp lijkt me hier wel zo verstandig.
Dit is 1 van de enige dingen waarbij een paard van mij er van langs zou krijgen, omdat het paard moet doorhebben dat dat gedrag volledig onaanvaardbaar is bij mensen. Maar het feit dat het paard je aanvalt laat zien dat hij denkt dat ie baas is. Dus moet je goed oppassen en het best begeleiding hierbij krijgen.

ninietje_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-15 12:42

jensvl schreef:
Klinkt mij als echt wel een gevaarlijke situatie. Als het zover is gekomen zou ik er eens over denken om er hulp bij te halen. Als je een harde klap geeft (volledig terecht in dit geval), en je paard denkt dat die de baas is, kan het paard besluiten je aan te vallen en dat kan heel slecht aflopen. Anderzijds MOET dit gedrag onmiddelijk en streng bestraft worden, dus professionele hulp lijkt me hier wel zo verstandig.
Dit is 1 van de enige dingen waarbij een paard van mij er van langs zou krijgen, omdat het paard moet doorhebben dat dat gedrag volledig onaanvaardbaar is bij mensen. Maar het feit dat het paard je aanvalt laat zien dat hij denkt dat ie baas is. Dus moet je goed oppassen en het best begeleiding hierbij krijgen.

Daar dacht ik ook aan, dat was vooral de reden dat ik hem daarna negeerde.
Professionele begeleiding is moeilijk aangezien het slechts het weidemaatje is van mijn verzorgpaard.

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-15 02:03

Ken je iemand uit je buurt met veel ervaring met paarden? Anders kan je hem/haar mss een keer meenemen.

ninietje_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-15 11:50

jensvl schreef:
Ken je iemand uit je buurt met veel ervaring met paarden? Anders kan je hem/haar mss een keer meenemen.

Nee, niet echt :/
Maar ondertussen gaat het wel weer beter. Ik doe nu elke dag wat los grondwerk, zowel met mijn eigen verzorgje als met zijn weidemaatje. Dit gaat zeer goed! Ik vraag hem bewust veel terug. Wanneer hij in mijn persoonlijke ruimte komt als ik op de paddock bezig ben, zet ik hem er ook gewoon weer uit. Dit is geen probleem. Als hij met zijn been tegen de draad begint te stampen, zet ik hem ook gewoon terug. Ik probeer bewust heel hard op mijn eigen lichaamstaal te letten. Hij heeft zelfs niet meer proberen bijten, zich groot gemaakt naar mij of iets dergelijks. Het enige wat soms wel gebeurd is dat hij zijn oren een beetje naar achter legt, maar niet helemaal plat.

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-15 23:54

Oren plat leggen vind ik op zich geen probleem. Een paard mag (en moet) communiceren. Zolang je het paard uit je persoonlijke ruimte KAN houden (dit hoeft zeker niet constant) is dat oké. Laat echter wel zien dat jij degene bent die bepaald of en wanneer het paard in je persoonlijke ruimte mag komen.

ninietje_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-15 12:26

jensvl schreef:
Oren plat leggen vind ik op zich geen probleem. Een paard mag (en moet) communiceren. Zolang je het paard uit je persoonlijke ruimte KAN houden (dit hoeft zeker niet constant) is dat oké. Laat echter wel zien dat jij degene bent die bepaald of en wanneer het paard in je persoonlijke ruimte mag komen.

Ik vind het ook niet erg als hij z'n oren plat legt, zolang hij niet bijt/stampt/aanvalt vind ik het goed.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 12:37

De haflinger van mijn kennissen is ook dominant. Hij verjaagd mij als ik in de wei ben.
Met de tips om een zweep of halstertouw mee te nemen is het al een stuk verbeterd. Gisteren echter tijdens het longeren kreeg meneer weer hoog in zijn bol en wou weer bokken naar mij. Het enige wat ik op dat moment vast had was een halstertouw. Ik heb hem een harde tik tegen zijn bil gegeven met hetbkarabijnhaakje zodat hij het zeker voelde.
En hij heeft het gisteren geen enkele keer meer geprobeerd.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 12:41

Dominant paard? Dan moet jij dominanter zijn dan hij. Beetje kort door de bocht, maar in principe is het wel zo. En niets vragen. Meedelen dat hij iets moet doen voor jou. Dus "ga weg" niet "wil je weggaan?" want bij dat laatste zou zijn antwoord wel eens "nee" kunnen zijn. En dat wil je niet, dus moet je het ook niet vragen maar meedelen.

xBostonx

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 17:12

Ik ga mee met de bovenstaande adviezen. En wat ook belangrijk is, blijf consequent! Nee is nee en dat blijft zo. Ik bepaal wanneer mn paard bij me mag komen en wanneer hij weer van me vandaan moet. Ik heb ook een ontzettend dominant paard waar ik elke dag opnieuw duidelijk tegen moet zijn en mijn grenzen aan moet geven. Ook als het goed gaat. Zodra ik hem een vinger geef pakt hij gegarandeerd mijn hele arm. Tuurlijk hebben wij ook veel plezier en kriebelmomentjes maar ik bepaal wanneer we dat doen en wanneer het stopt. Als hij niet luistert verhef ik mijn stem, krijgt hij een tik of als hij echt buiten alle perken brutaal of gevaarlijk doet een enorme dreun. Voor elk ongewenst gedrag zit een duidelijke correctie gepast aan hoe zwaar hij zich misdraagt. Paarden onder elkaar zijn ook niet flauw met elkaar en geven duidelijk hun grens aan. Ik heb nu al jaren plezier van een paard waar sommige anderen niets mee kunnen. Gewoon door consequent leiderschap en wederzijds respect voor elkaar

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 17:16

Dominant paard, of een paard dat gewoon de mensenregels niet kent?

Zelf geloof ik niet zo in 'dominante' paarden (tuurlijk, de 1 heeft meer persoonlijkheid dan de ander en zal dat ook laten zien, de 1 heeft meer leider gevoel in zich dan de ander)

Maar vaak is het een stuk miscommunicatie van beide partijen en onbegrip.
Een paard moet namelijk gewoon leren (en onthouden) dat de mens maar een klein dingetje is vergeleken met een paard en hij daar dus niet echt 'paards' tegen kan spreken.

Zelf zou ik een duidelijke correctie geven en je goed verdiepen in paardengedrag, waarom valt hij aan? Is het echt 'dominant' of gewoon jouw grens opzoeken en testen? Of misschien ziet hij jouw paard als zijn 'beschermeling' en pakt hij je daarom?

amen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 17:17

Niet iedereen is een geboren leider en voor dominante paarden is dit soms wel nodig..

En niet geboren leiders, zullen ook vaak problemen houden, en soms loopt t verkeerd af, en das dan niet de schuld van t paard....maar de schuld van de "leider" die dan paard niet heeft weg gedaan..

Sommige combinaties zijn voor paard en leider niet geschikt!

ninietje_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-15 16:33

Even nog een late update :Y)
Na al deze reacties (bedankt iedereen!) en nog wat zoekwerk op Google zijn we al een heel eind vooruit gegaan. Ik weet dat de eigenaresse het niet erg vind als ik ook met het weidemaatje van mijn verzorgje bezig ben, dat is wel handig. Ik heb wel vaker de twee paarden voor een lange tijd 'voor mij' zegmaar, omdat zij dan op vakantie is en ik de paarden verzorg en rij. Vaak doe ik ook los leiden en los grondwerk, meestal met beide paarden tegelijk. Dit is even heel random, sorry haha. :D Maar toen ik dit deed had ik nooit zoveel last van zijn gedrag. Hij had nog steeds niet zoveel respect, maar hij viel ook niet aan en deed wat ik vroeg. Dus ik dacht misschien moet ik dat terug proberen, gewoon, in vrijheid, zonder zweep, soms wel een leidtouw mee dat ik dan zelfs meestal tot zijnde 'neckrope' maak. Ook gecorrigeerd met tips die ik ergens op en website vond over paarden corrigeren. Sinds ik dit doe gaat het stukken beter! We zijn echt vriendjes geworden. Hij heeft me niet meer aangevallen, bijt niet meer, heeft zijn oren niet meer helemaal plat in z'n nek gelegd en komt amper nog in mijn persoonlijke ruimte. En als hij dit wel doet zet ik hem er gewoon uit, en dat doet hij meteen. Ik moet vaak zelfs niets meer doen, me groot maken is vaak al genoeg en als hij dan niet reageert wijs ik en gaat hij achteruit.
Hij is ook geen knuffelbeer, nooit geweest Vanaf het moment dat ik vroeger voorbij zijn hoofd kwam om te aaien, gingen z'n oren plat en wou hij bijten. Nu laat hij gewoon alles toe. Ik ben zo blij dat het beter gaat! *\o/*

Bedankt voor jullie hulp!