Merrie denkt dat ze hengst is

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Gitana

Merrie denkt dat ze hengst is

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-15 10:13

Ik wist niet zeker of dit topic bij welzijn of gedrag moest, dus sorry als het verkeerd staat.

Ik weet dat er al meerdere topics hierover zijn, maar deze beantwoorden mijn vragen niet en ik denk dat dit topic een beetje anders is.

Mijn merrie denkt namelijk dat ze een hengst is, en de merries zien haar volgens mij ook als hengst.

Ik dacht dat ze goed bevriend was met een merrie, totdat de eigenaar vertelde dat mijn merrie die merrie van haar besprong..
Opzich geen probleem dacht ik, als er geen schade door ontstaat e.d.

Ook hinnikt ze overdreven veel naar de merries en de merries gaan ook, door haar, staan plassen.

Mijn merrie is bijna 6 en heeft nog nooit een veulen gehad en is volgens mij ook nog nooit door een ruin gedekt (die lopen erbij in de wei)
Wel had ze een soort vriendje en dit was een ruin, maar ik weet niet wat voor verhouding ze hadden.

Ik heb op topics gezocht en hier wordt steeds gepraat over dat merries dat weleens kunnen doen als ze hengstig/drachtig zijn omdat de hormonen in de war zijn.
Ook als er een tumor of kiste op de eierstok zit.
Ik heb ook het verhaal gelezen van Koko de merrie die hermafrodiet bleek..

Het lijkt me niet dat mijn merrie zolang hengstig is, ze is ook niet drachtig.
Ze doet naar mijn weten niet altijd zo, maar wel vaak en er is altijd wel iets tussen die 2 merries.
Ze doet t overigens alleen bij merries van hetzelfde formaat/type.
Niet bij friezen bijvoorbeeld.

Ze is wel een dominante merrie.
Iedereen loopt altijd achter haar aan en bijna de hele kudde wacht op haar als ik aan t rijden ben..

Dus mijn vragen zijn eigenlijk,

Hoe vaak kan een merrie hengstig zijn?
Hoe groot is de kans op tumor oid bij de eierstokken?
Moet ik me zorgen maken?..

xalm

Re: Merrie denkt dat ze hengst is

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 10:22

Ik heb zelf ook een soort gelijk type merrie gehad, die stond in de wei altijd bij de ruinen omdat ze inderdaad de merries besprong. Ze maakte niet echt onderscheid in type merries, sterker nog, ze was geobsedeerd door shetland merries.
Ik heb haar laten scannen inderdaad om te kijken of er een cyste of iets zichtbaar was, gelukkig kon de dierenarts mij vertellen dat er helemaal niets mis van binnen was. Het was echt een hormoon kwestie, hij gaf aan dat ik bloed kon laten trekken en dat daaruit zou kunnen komen dat ze meer testosteron aanmaakt. Dan wist ik dat. Zonder bloed trekken wist ik dit al dus ik heb het zo gelaten, ik heb er verder nooit last van gehad met rijden of verzorgen of wat dan ook.

Caitlin_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 10:48

Mijn merrie doet dit ook.
Is geheel dominantie. DA had haar onderzocht van top tot teen. Ze dekt merrie's, ruinen, en laat zich ook dekken door ruinen. Nooit drachtig geweest. Doet het als ze hengstig is én als ze niet hengstig is. Voor de rest hele lieve merrie hoor. Heeft ook vriendinnetjes en vriendjes.

Gitana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-15 10:55

Bedankt voor de reacties!
Het zijn natuurlijk maar 2 ervaringen maar dit stelt wel gelijk gerust :)

@xalm, gelukkig dat er niks aan de hand was met je merrie!

@caitlin_k, goed om te weten dat jouw merrie dat doet als ze hengstig is maar ook als ze niet hengstig is..

xalm

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 11:08

Bij mij was het trouwens ook zo dat ze zich dus echt NIET liet dekken door ruinen, ze gedroeg zich af en toe echt als een hengst. De merrie en ruinen wei lagen naast elkaar dus ze kon langs het hek lopen waar de merries liepen, daar stond ze meestal te eten. En precies zoals jij zegt, wanneer mijn merrie hinnikte of iets begonnen de andere merries spontaan te plassen en werden direct hengstig. Mijn merrie was niet echt dominant, op mijn vorige stal wel toen ze een jaar of 3 a 4 was. Maar uiteindelijk was het meer bluffen en toen werd ze al redelijk snel op haar plek gezet, ze was wat baldadig en drong ze graag op aan andere paarden maar echt dominant zou ik het niet noemen.

VampireWolf

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 14:36

Ik heb precies hetzelfde probleem/ geval!

Mijn merrie (ook bijna 6 maar 3 jaar geleden een veulen gehad) denkt sinds dit jaar dat ze een hengst is als er hengstige merries in de buurt zijn...Zij staat altijd samen met mijn ruin in een uitloopstal en kunnen het erg goed met elkaar vinden. Ik weet dat mijn ruin af en toe op haar springt maar andersom nog nooit gezien.

Toen ik haar net kreeg (twee jaar geleden) was er geen druppeltje van haar zelfvertrouwen over maar ondertussen voelt ze zich heel wat en staat in kudde verband tot nu toe telkens op de tweede plaats (mijn ruin is de baas). Ben blij dat ze meer zelfvertrouwen heeft maar af en toe is dit hengsten gedrag best vervelend aangezien ze ook telkens naar de hengstige merries toe wilt als ik met haar bezig ben...

Ik zou wel graag willen weten of er iets is wat het verminderd (behalve laten dekken want voor 3 paarden heb ik echt geen tijd ;))

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 14:42

is ze al door de dierenarts onderzocht?
En als je dit zo "vervelend" vind. Is het dan geen optie om haar een veulen te laten krijgen? dan zijn de hormonen toch net wat anders en dat zou kunnen helpen?

Gitana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-15 14:55

Bedankt voor de reacties!

Idd, ik vind het wel vervelend ivm dat ze de hele tijd naar de merries toe wil..
Veulen is helaas nu nog geen optie, misschien volgend jaar of het jaar daarna..

Pommier

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 15:20

Zelf heb ik dit één keer meegemaakt met een pony van ons, dat bleek toen inderdaad om een tumor op de eierstokken te gaan. Door middel van een operatie is die tumor verwijderd en is de merrie weer helemaal de oude geworden. Maar zij besprong niet alleen andere merries, maar werd ook in de omgang echt "hengst".

Gitana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-15 15:52

Suzanne_k schreef:
Zelf heb ik dit één keer meegemaakt met een pony van ons, dat bleek toen inderdaad om een tumor op de eierstokken te gaan. Door middel van een operatie is die tumor verwijderd en is de merrie weer helemaal de oude geworden. Maar zij besprong niet alleen andere merries, maar werd ook in de omgang echt "hengst".

oei okee..

ze was in de winter opzich rustig qua hengstengedrag. maar nu ze weer bij die ene merrie staat is het er weer, netals afgelopen jaar.
Ik zag vanochtend dat ze ook pieperig en anders doet tegenover de ruin die erbij staat..

xalm

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 16:10

Je kan haar altijd laten scannen om te kijken of de eierstokken in orde zijn en op aanwezigheid van eventuele tumoren. De kosten van scannen zijn per dierenarts verschillend met het was bij mij toen niet heel prijzig, ging om een paar tientjes toen voor mij.

Gitana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-15 19:09

xalm schreef:
Je kan haar altijd laten scannen om te kijken of de eierstokken in orde zijn en op aanwezigheid van eventuele tumoren. De kosten van scannen zijn per dierenarts verschillend met het was bij mij toen niet heel prijzig, ging om een paar tientjes toen voor mij.

Okee, ja ik zit er wel aan te denken..

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 19:13

Ik zou haar ook een keer laten scannen :) Dan weet je het maar en hoef je je niet meer druk te maken.

Het advies om er maar een veulen uit te fokken zodat dit gedrag tijdelijk stopt vind ik heel raar. Wat gaat er met dat veulen gebeuren dan? Denk er goed over na want er zijn al meer dan genoeg ongewilde paarden! Ik zou dan eerder denken aan een hormoonpreparaat wat je kunt gaan geven om de boel wat meer in balans te trekken.

xalm

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 19:32

Veulen zou ik ook zeker niet aan beginnen, geeft totaal geen garantie, kijk maar naar de post van VampireWolf. Haar merrie begon dit gedrag ook te vertonen NA haar veulen. Ik zou dan eerder als het echt extreem is en je er last van hebt gaan kijken naar supplementen of iets anders zoals Regumate (in overleg met de dierenarts). Ik heb zelf homeopathische kruiden, druppels en poedertjes gebruikt van de paardendrogist, dit heeft allemaal niet geholpen maar je zou het altijd kunnen proberen (wanneer je zeker weet dat het niet medische is.)