Paarden scheiden??

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Joppiesaus1

Paarden scheiden??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-15 21:33

Hoi iedereen!
Ik weet niet of dit hier mag, dus alvast excuses daarvoor..
Ik heb een shetje en een haflinger.
Die 2 zijn echt niet te scheiden..
Maar aangezien ik met de haf rijd, en binnekort met de wedstrijden ga starten en lessen ga rijden, moeten ze toch uit elkaar.. aangezien de shettie niet elke keer mee kan..
Ik wil het rustig aan laten scheiden, wel gewoon dat ze bij elkaar in de wei gewoon vriendjes kunnen zijn, maar dat als ik wedstrijden enzo heb dat ze gewoon allebei rustig zijn als de haf op de trailer gaat en rustig is bij de wedstrijden enzovoort..
Iemand die mij tips kan geven hoe ik dit het beste kan doen??
Alle tips zijn welkom! :)

janex

Re: Paarden scheiden??

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 22:48

Misschien ook vaker met de haflinger gaan wandelen en dan steeds iets langer wegblijven? :Y)

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 22:54

Langzaam opbouwen, eerst een kwartiertje weg. Probeer wel echt weg te gaan, zolang ze elkaar kunnen horen is het vaak makkelijker. Misschien kun je de eerste keer iemand vragen om bij je shet te blijven terwijl jij weg bent. Anders moet je je haf bezig houden en je ook nog zorgen maken over de shet. Zorg er voor dat je shet ergens staat waar het veilig is en waar hij zich prettig voelt. Bij grote paarden gooi ik er wat extra hooi in, maar dat is bij een shet misschien niet zo verstandig...
Als het goed gaat kun je langzaam uitbouwen.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 00:38

Kendra schreef:
... Probeer wel echt weg te gaan, zolang ze elkaar kunnen horen is het vaak makkelijker.

Sorry.. bedoel natuurlijk: moeilijker!

Joppiesaus1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-15 11:27

Kendra schreef:
Langzaam opbouwen, eerst een kwartiertje weg. Probeer wel echt weg te gaan, zolang ze elkaar kunnen horen is het vaak makkelijker. Misschien kun je de eerste keer iemand vragen om bij je shet te blijven terwijl jij weg bent. Anders moet je je haf bezig houden en je ook nog zorgen maken over de shet. Zorg er voor dat je shet ergens staat waar het veilig is en waar hij zich prettig voelt. Bij grote paarden gooi ik er wat extra hooi in, maar dat is bij een shet misschien niet zo verstandig...
Als het goed gaat kun je langzaam uitbouwen.

ook tips voor alleen? aangezien ik vaak alleen ben :l

Joppiesaus1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-15 11:28

janex schreef:
Misschien ook vaker met de haflinger gaan wandelen en dan steeds iets langer wegblijven? :Y)

Al een keer geprobeerd, ze trekte bijna de touw uit mn handen en wou terug..

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 11:31

Toch een kwestie van doen en herhalen. Dus inderdaad met 1 van de 2 weg. Ga je weleens buiten rijden met je haf? Ander moet je dat eens gaan doen. Ze zullen toch moeten leren dat de andere wel terug komt. Meestal als je in de buurt blijft is het heftiger dan wanneer de andere helemaal uit zicht is en ze elkaar ook niet meer kunnen horen. Als ik met 1 van de paarden weggaan doen ze ook niets anders als roepen zolang hij nog binnen het zicht of gehoor is maar zodra ze elkaar niet meer zien/horen zijn ze in de wei rustig en ook degene waarmee ik op pad ben word rustiger.

Joppiesaus1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-15 14:48

Tigra_ schreef:
Toch een kwestie van doen en herhalen. Dus inderdaad met 1 van de 2 weg. Ga je weleens buiten rijden met je haf? Ander moet je dat eens gaan doen. Ze zullen toch moeten leren dat de andere wel terug komt. Meestal als je in de buurt blijft is het heftiger dan wanneer de andere helemaal uit zicht is en ze elkaar ook niet meer kunnen horen. Als ik met 1 van de paarden weggaan doen ze ook niets anders als roepen zolang hij nog binnen het zicht of gehoor is maar zodra ze elkaar niet meer zien/horen zijn ze in de wei rustig en ook degene waarmee ik op pad ben word rustiger.

Ik had zelf in gedachten dat 1 even de wei ingaat en 1 even de stal ingaat. Ik weet niet of dat slim is?? maar oke ik zal het proberen, alleen mijn pony trekt dan echt de touw uit mn handen :(

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 16:50

kyrafroukjex schreef:
Tigra_ schreef:

Ik had zelf in gedachten dat 1 even de wei ingaat en 1 even de stal ingaat. Ik weet niet of dat slim is?? maar oke ik zal het proberen, alleen mijn pony trekt dan echt de touw uit mn handen :(

Heb niet iemand die je kan helpen? Een instructeur die je daarin kan begeleiden? Misschien moet je dat overwegen. Persoonlijk vind ik het niet zo goed idee 1 op stal en 1 in de weide. Maar wellicht dat er bokkers zijn die daar goede ervaringen mee hebben.

KingYasFenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 17:00

Ik ken een wedstrijd paard waar het scheiden van haar mini ook echt een flop was..
té lang dag in en uit samen gestaan..
vanaf de opfok nooit meer alleen gestaan en dit paard raakte volledig in de paniek en brak de tent af als je wegging zonder haar shetlander...

alles geprobeerd..
uiteindelijk gaat de shet altijd mee op wedstrijd en staat madam naast de ring tijdens het rijden..
Gaat sindsdien super die wedstrijden..
shetje staat altijd naast haar in de trailer, naast haar op haar graasplekje als heel weekend wedstrijd is etc.

Maarja,
als ze toch gescheiden kunnen worden, is dat eens stuk makkelijker.
ga dat doen met professionele hulp.. want soms zit er meer achter dan enkel en alleen wij zijn twee leuke vriendjes..
scheiden qua 1 in de wei en de ander in de stal is geen oplossing.
de problemen komen pas als ze elkaar niet meer kunnen horen en ruiken.
ze schreeuwen vaak even bij niet meer kunnen zien.. maar dat levert vaak kort maar even een probleem op..

Misschien is ze echt uit elkaar halen voor een tijdje wel een goede optie?
Ik heb het vaker zien gebeuren als ze te hecht zijn..
de een even naar een andere stalling of een weide wat verder op..
leren ze allebei alleen te functioneren zegmaar.. en dan weer terug bij elkaar ;)

maar zoek iemand die hier ervaring in heeft en het zal wel goedkomen :)

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 17:03

Sinds twee weken staan mijn veulen en zijn moeder gescheiden, maar kunnen elkaar nog wel zien, dat scheelt een hoop, maar echt gescheiden zijn/worden ze dus ook niet. Ik heb ze eerst drie uur zonder elkaar gezet en dat steeds uitgebreid. Daarnaast wandelde ik al regelmatig alleen met beide pony's. De eerste paar keren was er natuurlijk spanning en gehinnik, maar dit gaat al stukken beter. :j

Het is een kwestie van doorpakken en het niet 'zielig' vinden als ze naar elkaar hinniken, dat hoort er even bij. Probeer het wandelen steeds langer te maken en je zult uiteindelijk gaan merken dat je prima een tijdje weg kan. :j Op een gegeven moment horen en ruiken ze elkaar niet meer, vanaf dat punt moet je dus je wandelingen gaan uitbreiden, want daarvoor heeft het geen zin.

Ik kan nu gerust op pad met één van de twee. Natuurlijk gaan ze liever samen mee, maar het kán wel.

Ik doe zelf ook eigenlijk altijd alles alleen, maar ik kan me voorstellen dat het met een Haflinger iets anders is dan twee Shetlanders. Kan een stalgenoot niet eventjes één van de twee pony's in de gaten houden? Dan kun je met een gerust hart even op pad met de andere pony.

Joppiesaus1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-15 11:26

KingYasFenn schreef:
Ik ken een wedstrijd paard waar het scheiden van haar mini ook echt een flop was..
té lang dag in en uit samen gestaan..
vanaf de opfok nooit meer alleen gestaan en dit paard raakte volledig in de paniek en brak de tent af als je wegging zonder haar shetlander...

alles geprobeerd..
uiteindelijk gaat de shet altijd mee op wedstrijd en staat madam naast de ring tijdens het rijden..
Gaat sindsdien super die wedstrijden..
shetje staat altijd naast haar in de trailer, naast haar op haar graasplekje als heel weekend wedstrijd is etc.

Maarja,
als ze toch gescheiden kunnen worden, is dat eens stuk makkelijker.
ga dat doen met professionele hulp.. want soms zit er meer achter dan enkel en alleen wij zijn twee leuke vriendjes..
scheiden qua 1 in de wei en de ander in de stal is geen oplossing.
de problemen komen pas als ze elkaar niet meer kunnen horen en ruiken.
ze schreeuwen vaak even bij niet meer kunnen zien.. maar dat levert vaak kort maar even een probleem op..

Misschien is ze echt uit elkaar halen voor een tijdje wel een goede optie?
Ik heb het vaker zien gebeuren als ze te hecht zijn..
de een even naar een andere stalling of een weide wat verder op..
leren ze allebei alleen te functioneren zegmaar.. en dan weer terug bij elkaar ;)

maar zoek iemand die hier ervaring in heeft en het zal wel goedkomen :)

Ik wil mijn shet gerust meenemen, maar meestal is het in de binnenbak op wedstrijd en is de shet te klein om de haf te kunnen zijn haha :p

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-15 14:35

Omdat de TopicStarter (TS) 17 is en deze vraag beter op OPG past heb ik het topic verplaatst van YRT naar OPG.

Joppiesaus1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-15 17:33

[***] schreef:
Omdat de TopicStarter (TS) 17 is en deze vraag beter op OPG past heb ik het topic verplaatst van YRT naar OPG.

Sorry miranda. Ik wist niet dat het hier mog staan ;)