pony gaat steeds naar in/uitgang. iemand tips?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

mirandaBruna

pony gaat steeds naar in/uitgang. iemand tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-15 17:22

Mijn (bijna 4 jarige) pony gaat onder het rijden
Steeds naar de uitgang/ingang (meestal in galop)
Dan loopt ze tegen de deur omhoog
Ze had het een tijdje niet meer gedaan maar begint er nu wel weer mee.
Het is verder een hele lieve, fijne pony!
En in een andere bak doet ze het niet..

Iemand tips?

Deeks93

Re: pony gaat steeds naar in/uitgang. iemand tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 17:30

Loopt ze over de buitenschouder weg naar de uitgang, of "trekt ze eruit" en gaat ze in 1 streep naar de uitgang toe waar ze ook maar is op dat moment...?

in het eerste geval, buitenkant beter begrenzen met je buitenteugel en buitenbeen en gewoon doorrijden en doen alsof er niks aan de hand is, eventueel iets bijtikken met een zweepje op zn kont, WEL TIKKEN AAN DE BUITENKANT!!!

in het tweede geval, probeer m voor te zijn door een oefening in te zetten, op het moment dat jij denkt: hij gaat zo, zet je een volte/schouderbinnenwaarts/wijken/van hand veranderen/gebroken lijn in...

Zorg sowieso dat je je pony zoveel mogelijk bezig houdt zodat ie niet te veel kan denken aan "ontsnappen"

mirandaBruna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-15 17:53

Adrienne93

Ze gaat bij de hoek opeens naar links (de deur zit ook in de hoek)
Of ze gaat in rechte lijn erheen.
Dat is wel verschillend is net hoe het uitkomt
Ze maakt zich dan sterk en enige wat ik kan doen is blijven zitten, tik geven, been aanleggen, en aan mn binnen teugel trekken..
Bij een ander heeft ze het ook gedaan.
Ze doet het niet elke keer, maar soms
En is verder heel vertrouwd maar ik denk dat het uitdagen is, ook omdat ze nog jong is en alles wil proberen wat ze kan/mag

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-15 01:29

Waar stop je normaal met rijden?

mirandaBruna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-15 06:37

jensvl schreef:
Waar stop je normaal met rijden?

In het midden van de bak (A-C lijn)

Gitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-15 06:58

Mijn merrie doet dit ook weleens..
Mijn instructrice is er 1 keer bij geweest, die zei mij om 'terug om te keren' en je paard geen rondje te laten rijden.
Dus als je linksom rijd en je paard vliegt eruit dan ook alleen linksom omkeren..
Ze is er nu wel mee gestopt omdat ik een paar keer boos op dr ben geweest, bij mij is t een buitenbak bij de weg dus kan ook nog wel gevaarlijk worden :+

Misschien als je je paard harder aan t werk zet of moeilijkere dingen laat doen? Dan is ze er wat meer met t koppie bij..

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-15 11:18

Pony hard laten werken bij de uitgang. Overgangen, kleine voltes. Zorg ervoor dat ze de uitgang als een lastige plek gaat zien, een werk plek, en geen fijne plek waar je juist niet hoeft te werken. En nooit daar afstappen! Als je dat consequent volhoud zal ze ophouden daar naartoe te trekken.

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-15 11:24

Denk dat ze het doet vooral omdat ze het kan en zich verveelt. Probeer lekker actief te rijden, veel overgangen en vormen en afwisseling. Dan moet ze zich meer concentreren en heeft ze geen tijd om zich op de uitgang te concentreren.

mirandaBruna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-15 21:36

troi schreef:
Pony hard laten werken bij de uitgang. Overgangen, kleine voltes. Zorg ervoor dat ze de uitgang als een lastige plek gaat zien, een werk plek, en geen fijne plek waar je juist niet hoeft te werken. En nooit daar afstappen! Als je dat consequent volhoud zal ze ophouden daar naartoe te trekken.

Goede tip! Dankjewel

mirandaBruna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-15 21:37

Iedereen bedankt voor de tips
Er zijn nog steeds tips welkom!

Nyma

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 16:05

Mijn verzorgpony draait zich ook weleens om en bij haar helpt het al als ik mijn zweepje een de kant houd waar ze zich naartoe draait en tikjes op haar hals geef als ik voel dat ze wil draaien, misschien dat dit bij jouw paard ook werkt. :) Zorg er ook voor dat beide teugels op maat zijn, als je bijvoorbeeld alleen de rechterteugel strak houdt en de linker niet voelt het voor je paard alsof hij aan de linkerkant meer ruimte heeft en kan dan makkelijk alsnog die kant op keren.