Paard gaat niet verder na bepaalde lijn

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

PaardjesFan1

Paard gaat niet verder na bepaalde lijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-15 20:45

hallo bokkers
ik open dit topic omdat ik een probleempje heb met mijn verzorgpaard.
Ze wilt niet over de ene helft van de 'stal' lopen. bij haar box en daar omheen is prima. maar verderop heb je de ingangen van de bakken en longeerkralen en nog andere stallen + de uitgang naar de dijk toe enzo en weides en daar wilt ze niet komen. na een bepaalde lijn stopt ze gewoon en je kan doen wat je wilt, rustig blijven staan met lichte druk. klein tikje. rijdend gaan, lopend, een ander paard volgen maar het werkt allemaal niet. achterwaarts ook niet snoepjes niet. en ze is niet bang maar gewoon heel eigenwijs en heeft geen zin in rijden. maar als ik bijvoorbeeld een buitenrit wil maken dan wilt ze ook niet verder. weet iemand hoe ik dit kan oplossen?
alvast bedankt :)

Anoniem

Re: Paard gaat niet verder na bepaalde lijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 10:25

Meer tijd ervoor nemen. Werken op druk en gewoon voorhouden, al is dat een half uur of een uur. Constante druk houden en zodra ze naar voren stapt ontspannen.

PaardjesFan1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-15 19:00

@joolien daarr en ik nu ook een tijdje mee bezig maar ze weet gewoon dat ze moet lopen hoor en als ik gewoon met halstertouw loop doet ze het meestal wel maar als ik het zadel op heb of hoofdstel in dan stopt ze meteen. als ik zonder zadel op haar zit niet... ze wilt gewoon puur niet werken en dat hoeft ze ook niet eigenlijk

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 19:06

Dan zou ik gaan oefenen met hoofdstel in en zadel op, elke keer als zij over de 'lijn' heen loopt beloon je haar en zadel je weer af. Zo leert ze dat over de lijn niet altijd werken is en zal ze vanzelf vaker meelopen.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 05:48

je geeft aan dat zij met het zadel en hoofdstel meteen stopt, dus hier zou ik de oplossing zoeken. Past het zadel goed ? Geen drukplekken? En het hoofdstel zit dat ook zoals het hoort? Wat voor bit wordt er gebruikt?

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 06:57

Ik ben dan misschien een boerentrien daarin maar ik pak paard in rechterhand, dressuurzweep in linkerhand en tik achter me door het paard aan. Gaat ie nog niet dan krijgt ie een goede zwieper tegen zijn gat.
Je kunt altijd nog kijken naar zadel of meer uitdaging of wat ook maar waar ik zeg dat we gaan daar lopen we!

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 06:59

Je paard piepelt je. Ze is jou de baas ipv andersom. Ik ga met de boerentrien boven me mee :D

mairead

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 08:25

Mijn pony kan ook wel eens 'ezelen'; maar dan is een tikje van de zweep (of alleen al de zweep bij me hebben) genoeg. Jouw verzorgpaard heeft er zo te lezen echter een kunst van gemaakt!

Ik ben wel nieuwsgierig: rijdt de eigenaar zelf ook met dit paard? En loopt het paard dan wel netjes door/mee?
Als het antwoord daarop 'ja' is, dan ben ik bang dat paardlief jou toch echt ontzettend in de maling aan het nemen is! :o Dan zul je strenger en consequenter op moeten treden; vraag hierbij desnoods hulp aan de eigenaar.

PaardjesFan1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-15 16:07

@friesiszwart alles past goed, er hangt gewoon een dubelgebroken trens in ze heeft nergens last van. ze hoeft ook niet eens vaak te rijden, ik rijd hoogstens 2x per week en ze heeft er als ze eenmaal in de bak is super veel plezier in...

PaardjesFan1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-15 16:09

@urielle als ik dat ga doen haha dat doe ik nu wel dan lukt het wel, maar dat duurt ook wel even anders gaat ze gewoon steigeren om haar zin te krijgen(dit krijgt ze dan natuurlijk niet) maar het is toch niet fijn om te weten dat als ik erlangs wil lopen dat ik altijd een zweepje bij me moet hebben enzo... ik heb gewoon liever dat ze gewoon braaf meeloopt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 16:12

Yezzi schreef:
Dan zou ik gaan oefenen met hoofdstel in en zadel op, elke keer als zij over de 'lijn' heen loopt beloon je haar en zadel je weer af. Zo leert ze dat over de lijn niet altijd werken is en zal ze vanzelf vaker meelopen.

Je kunt haar ook een tekening laten maken over haar gevoelens...

Serieus, kom op zeg, het is een paard en die neemt je vierkant in de zeik. Wat dacht je van een zweepje en een keer een beste zwieperd tegen z'n kont?

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 16:15

PaardjesFan1 schreef:
@urielle als ik dat ga doen haha dat doe ik nu wel dan lukt het wel, maar dat duurt ook wel even anders gaat ze gewoon steigeren om haar zin te krijgen(dit krijgt ze dan natuurlijk niet) maar het is toch niet fijn om te weten dat als ik erlangs wil lopen dat ik altijd een zweepje bij me moet hebben enzo... ik heb gewoon liever dat ze gewoon braaf meeloopt

Je hoeft dit waarschijnlijk maar een paar keer te doen en dan leert ze wel dat ze niet moet miepen en dat JIJ de baas bent en niet die andere troelie aan het einde van het halstertouw (of de teugels)

PaardjesFan1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-15 16:15

@Sonja denk je dat ik dat nog nooit heb gedaan? het enige wat ik ermee bereik is dat ze wel bang word en gaat stijgeren en heel hard naar achter lopen, ik kan haar dan nauwelijks meer aanraken.. ze is doodsbang

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 16:17

Ik denk dat paardlief helemaal niet doodsbang is, maar gewoon heeft geleerd dat ze met dat gedrag weg komt.

Wat doe je al ze achteruit loopt en 'bang' is? Terug naar stal?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 16:18

Ik zou ook niet een zweep gebruiken maar het op druk doen. Heb je toevallig een touwhalster? Doe deze anders onder het hoofdstel en gebruik deze cvoor de druk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 16:20

PaardjesFan1 schreef:
@Sonja denk je dat ik dat nog nooit heb gedaan? het enige wat ik ermee bereik is dat ze wel bang word en gaat stijgeren en heel hard naar achter lopen, ik kan haar dan nauwelijks meer aanraken.. ze is doodsbang

Dat zeg ik: paard neemt je vierkant in de zeik... ;)
Die is niet bang, anders zou ze aan het halster ook niet verder "durven". Die weet dat ze terug mag en er mee weg komt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 16:24

Sonja schreef:
Yezzi schreef:

Je kunt haar ook een tekening laten maken over haar gevoelens...

Serieus, kom op zeg, het is een paard en die neemt je vierkant in de zeik. Wat dacht je van een zweepje en een keer een beste zwieperd tegen z'n kont?

En wie zegt dat ik het paard over de lijn wil krijgen met lieve woordjes en koetsjiekoetsjiekoe? Gewoon een tik en als ze dan meeloopt belonen. Zo raar is dat imo niet.

mairead

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 16:31

Ik zou toch graag weten of ze dit ook bij de eigenaar (of andere verzorgers) doet. :)

En heb je al eens de eigenaar gevraagd om een keer te komen helpen, TS?

PaardjesFan1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-15 13:29

Amaris schreef:
Ik denk dat paardlief helemaal niet doodsbang is, maar gewoon heeft geleerd dat ze met dat gedrag weg komt.

Wat doe je al ze achteruit loopt en 'bang' is? Terug naar stal?

nee, tot nu toe is ben ik gewoon altijd doorgegaan hoor en blijf ik ook doen en uiteindelijk (10-20min verder) gaat ze wel