(Speels) bijten/happen

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Harpoon

(Speels) bijten/happen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-15 10:52

Hoi allemaal!

Wij hebben anderhalf jaar geleden twee shetlanders gered van de dood. Zij stonden bij een oude boer en waren zwaar verwaarloosd. Een shetlander heeft het helaas niet overleefd, maar met de andere gaat het super goed.

Zijn naam is Winnethou. Het is een hengst van ongeveer een meter groot. Wij weten niet hoe oud hij is. Wij schatten tussen de 6 en 8 jaar.
Toen wij hem in het begin kregen was het een ontzettend lief beestje, deed geen vlieg kwaad. Mijn broertje kon er op zitten (toen hij opgeknapt was) en mijn jongste neefje ook. Hij vond alles prima.

Afgelopen voorjaar kwam ik in het ziekenhuis terecht. Het ging erg slecht met mij. Ik moest opnieuw leren lopen en zelfstandig ademen. Kortom: ik kon vrij weinig meer. Toen ik echter terug kwam was hij een totaal andere pony geworden. Hoe hij in twee weken heeft kunnen veranderen.. Hij werd happerig, opstandig en luisterde niet meer. Omdat er thuis geen gras meer was in ons weiland, hebben we hem verhuisd naar het weiland van mijn oma. Samen met de geitjes. Ik weet dat hier veel ophef over is geweest dat hij niet met een andere pony staat, maar ik wil er op wijzen dat hij zeker weer een vriendje krijgt wanneer hij gecastreerd is, binnenkort.

Toen mijn conditie wat beter was, ging ik kleine stukjes met hem wandelen. Hoe vaak ik niet jankend op de stoep ben gaan zitten en hem maar weer het weiland in hem geflikkerd: het lukte niet. Hij was levens gevaarlijk. Hij steigerde alleen maar. Hij trok mij alle kanten op. Mijn vader is alleen thuis in de weekenden en heeft toen telkens met hem gelopen. Ik was er helemaal klaar mee en ik wou niet meer met hem gaan lopen. Longeren begreep hij in het begin nog niet en het was mij te zwaar om het hem te leren. Op dat moment poetste ik hem alleen nog.

Maar zelfs wanneer ik met hem wilde knuffelen bleef hij maar happen. Een tik geven werkt niet, hoe hard je het ook doet. Hoe consequent je het ook blijft doen. Een goede harde trap geven net zo weinig. In zijn oor terug bijten werkt maar voor een paar minuten. Dit allemaal doet hij nog steeds.

Ik had hem voordat ik in het ziekenhuis kwam, aangeleerd om netjes te wachten. Stil te blijven staan. Achteruit te lopen. Opzij te lopen. Dat allemaal op (stem)commando. Met het halster omdoen ging het prima. Hij had nergens meer last van, is nagekeken door de dierenarts en hoefsmid.

Maar tot op de dag van vandaag blijft hij die hengstenstreken houden. Hij flipt hem bij het zien van een merrie. Ik kan hem dan bijna niet houden. Ik loop bijna nooit meer met hem en als ik het doe dan voel ik mij zo ellendig. Ik wil hem namelijk echt niet trappen of slaan. Negeren werkt al helemaal niet, want dan word hij gevaarlijk. Om deze redenen wil ik hem ook laten castreren. Wij hebben dit afgelopen zomer niet gedaan omdat ik had gehoopt dat het wel zou over gaan. Ik weet dat dit nogal dom is geweest en daar wil ik gelieve ook geen reacties over hebben. Binnenkort laten wij hem castreren.

Maar tot die tijd wil ik natuurlijk niet dat hij maar blijft bijten. Want dat gehap is nog wel het grootste probleem. Dat steigeren is wel minder geworden, maar hij blijft wel heel dominant mij alle kanten op proberen te trekken als ik loop. Steigeren of bokken doet hij niet in het weiland. Ik weet ook dat het een stukje opvoeding is geweest, wat hij daar bij die oude boer nooit heeft gehad. Maar wat ik mij dus afvraag is, waarom hij ineens nadat ik in het ziekenhuis lag ermee begon. Is het dat hij mij wil terug pakken, omdat hij zich daar rot over voelde? Het happen is meer telkens uitlokken, plagen. Maar wel heel vervelend. Het is niet vals bijten. Maar als ik niet op let bijt hij mij wel. Ik heb voortdurend mijn ogen in mijn achterhoofd. Heel vervelend.

Wat ik dus graag zou willen weten, is welke dingen ik kan doen tot die tijd om het bijten te verhelpen.
Ik heb vrij weinig verstand van het gebit, maar zou het ook kunnen zijn dat paarden happerig worden als zij pijn hebben bij hun tanden? Net als bij baby's?

Ik wil hem absoluut niet weg doen. Als ik aan kom lopen dan hinnikt hij naar mij. Hij vindt het knuffelen ook heerlijk. Hij kán wel lief zijn, maar zijn andere kant overheerst dat..
Laatst bijgewerkt door Harpoon op 23-02-15 11:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Wdj

Re: (Speels) bijten/happen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 11:17

Wat vervelend! Maar je geeft zelf al de oplossingen aan: ruinen, en zo snel mogelijk een paardemaatje erbij!

Harpoon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-15 11:19

Maar welke dingen kan ik doen tot die tijd om het happen te verminderen of te stoppen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 11:23

Niet zoveel, want b lijkbaar heb je niet de overtuiging om hem door te pakken, en ook dat werkt vaak niet bij gefrustreerde hengsten. Denk maar zo, hij kan bijna niet anders. Ik zou zo min mogelijk met hem doen totdat hij ruin is, en daarna hulp zoeken om de regels kenbaar te maken. Want soms is alleen ruinen niet genoeg.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 13:29

Ik zou vandaag nog een afspraak maken bij de DA voor een castratie. Dan is dat vermoedelijk met een week of wat gepiept en het is nu bijna het ideale seizoen ervoor ook mn omdat we vanwege de lichte winter zeer waarschijnlijk een waanzinnig insecten jaar gaan krijgen en er nu dus nog niks vliegt. Vervolgens nog een week of 6 niks doen en die tijd gebruiken om een maatje voor hem te kopen. Laat die lekker aan elkaar wennen en ga vervolgens grondwerkles nemen met hem. Daar leren jullie beide erg veel van en het wordt dan weer genieten om met hem te werken.

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 13:49

Z.s.m castreren en grondwerkles nemen!
Niet meer mee gaan wandelen, schaadt alleen vertrouwen en zo is het niet meer leuk :(

Harpoon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-15 21:46

Het probleem is: de stal niet niet ruim genoeg. Bij een castratie mag hij niet gecastreerd worden op een plek waar nauwe gangen etc. zijn. Want je moet daarna direct met hem lopen etc. Nja, ik denk dat je wel weet hoe het verder gaat. Maar buiten in zijn weide is ook geen optie, want het is een grote modder. Het ideale weer is droog en weinig tot geen vliegen. Daarom zijn wij verplicht om te wachten. Ergens anders laten castreren is ook geen optie: er is niets in de buurt. En bij de kliniek ook niet, want de kliniek hier doet het niet bij hen.

SaskiaPop

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 11:28

Ah, wat een triest verhaal. Super lief dat je de shetlanders hebt gered.

dravergekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 11:32

Harpoon schreef:
Het probleem is: de stal niet niet ruim genoeg. Bij een castratie mag hij niet gecastreerd worden op een plek waar nauwe gangen etc. zijn. Want je moet daarna direct met hem lopen etc. Nja, ik denk dat je wel weet hoe het verder gaat. Maar buiten in zijn weide is ook geen optie, want het is een grote modder. Het ideale weer is droog en weinig tot geen vliegen. Daarom zijn wij verplicht om te wachten. Ergens anders laten castreren is ook geen optie: er is niets in de buurt. En bij de kliniek ook niet, want de kliniek hier doet het niet bij hen.

Wat een vreemd verhaal dat ze het niet op de kliniek willen doen ?

Harpoon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-15 11:36

dravergekkie schreef:
Harpoon schreef:

Wat een vreemd verhaal dat ze het niet op de kliniek willen doen ?

Ik heb het ook niet bedacht. :')

dravergekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 18:14

Normaal worden ouderen hengsten vaak juist liever op de kliniek gedaan i.v.m risico's.

Misschien dan toch eens informeren bij een andere d.a ?

juhiii

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 18:38

Kan het inderdaad niet zijn dat hij boos op jou is, omdat je hem alleen hebt gelaten? Geef je hem meer aandacht dan vroeger? (Ik heb geen paard, maar wel een kat :) )

lovexhorsess

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 18:52

Ik zou eerst ff kijken of ie geen pijn heeft oid. Stel je weet echt niks meer dan zou een touwhalster misschien kunnen helpen want dat voelt hij beter. ik zou zelf een normaal halster pakken en daar een hengstenketting aan doen. Ik weet niet of het helpt maar je zou t altijd kunnen proberen. :D

Harpoon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-15 16:23

Ik heb eindelijk een manier gevonden waarop het happen is verminderd!
Elke keer als hij hapt dan knijp ik in zijn neus, op een manier waarop mijn hand zijn neusgaten bedekt.
In het begin heb ik zeker wel een minuut lang moeten volhouden. Maar nu doet hij het bijna niet meer en als hij het doet houdt hij na een paar seconden alweer zijn hoofd stil en laat ik hem los.

juhiii

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-15 17:16

Harpoon schreef:
Ik heb eindelijk een manier gevonden waarop het happen is verminderd!
Elke keer als hij hapt dan knijp ik in zijn neus, op een manier waarop mijn hand zijn neusgaten bedekt.
In het begin heb ik zeker wel een minuut lang moeten volhouden. Maar nu doet hij het bijna niet meer en als hij het doet houdt hij na een paar seconden alweer zijn hoofd stil en laat ik hem los.

Na, ben blij met je :)

Harpoon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-15 10:25

Aw dankjewel!