Paard reageert extreem op zweep

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ElanII

Paard reageert extreem op zweep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-15 02:30

Hallo medebokkers,

Lang niet geweest hier, maar nu wil ik toch even een probleem voorleggen waar ik zelf niet uitkom. Ik hoop dat het hier goed staat.
Situatie is als volgt: Ik reed/rijd normaal gesproken zonder zweep. Ik heb een paar keer met zweep gereden maar ik merkte al gauw dat mijn paard nogal extreem reageert bij de minste aanraking en dan bedoel ik dus meteen proberen er vandoor te gaan. Gisteren weer met zweep gereden en ik ben echt gelanceerd terwijl ik hem heel zachtjes aanraakte, eigenlijk per ongeluk. Het ging echt in een split second en ik kan het eigenlijk niet precies navertellen. Ik draag een hitair vest, daardoor voel ik eigenlijk niets van de val zelf door de airbags (kan ik iedereen aanraden trouwens). Het loskomen van de capsule geeft wel een enorme knal en wat doet mijn paard ? Die staat gewoon waar ik gevallen ben een beetje sullig te kijken. Hij schrikt dus niet van de enorme knal (als een klapband), maar gaat helemaal uit zijn dak van een aanraking met een zweep. Het gekke is dat hij een tijdje bij mijn zus heeft gestaan een paar jaar geleden en zij reed hem altijd met zweep, niets aan de hand. Afijn, lang verhaal maar de vraag is dus wie hier ervaring mee heeft en de overgevoeligheid heeft kunnen oplossen voor zijn/haar paard of voor iemand anders. Aan adviezen als: niet met zweep rijden heb ik niets, want dat heb ik al gedaan. Ik heb echt een zweepje nodig, omdat ik bijna geen kracht heb in mijn benen. Ik wil dus de zweep gebruiken waarvoor die bedoeld is: als ondersteuning. Alle adviezen zijn van harte welkom.

Maartje1990

Re: Paard reageert extreem op zweep

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 02:35

Kan je niet een klein spoortje doen dan ipv zweep? Of krachttraining voor je benen? Hoewel je eigenlijk maar heel weinig kracht hoeft te gebruiken als je paard goed aan de hulpen is. Dus wellicht zou je daar mee aan de slag kunnen gaan.

Axivoca123

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 02:46

Hai,
Ik moest een aantal keren een haflinger met te veel gewicht wat laten afvallen. Op been reageerde hij nauwelijks dus had ik er een zweepje bij gehaald. Hij ging helemaal tekeer toen ik hem maar een mini tikje gaf.
Als ik jou was zou ik hem eerst weer, net zoals in het begin, kennis laten maken met de zweep. Dus niet wanneer je erop zit, maar wanneer je naast hem staat. Geef hem kleine tikjes, raak hem overal aan met de zweep en beloon hem als hij daar niet of nauwelijks op reageert. Ik zou de zweep pas weer gebruiken wanneer je op hem zit, als hij niet meer als een gek op een tikje van de zweep reageert als je naast hem staat en je er de complete vertrouwen in hebt. ;)
Hopelijk zal dit helpen.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 05:41

Probeer hem helemaal opnieuw aan de zweep te wennen.
Begin als je er naast staat, laad je zak vol klontjes en (die ruikt hij) en begin zijn voorbenen te strelen van borst naar beneden, zachtjes, vriendelijk, klets gemoedelijk en geef een klontje.
Werkt dat goed ga dan verder, van laag van voren succesieflijk naar hoog achter, strelen, kletsen en klontjes.

Pas als dat helemaal probleemloos gaat doe je zijn rug en uiteindelijk de kant die voor jou aan de achterkant ligt,dus over zijn rug heen.
Stop onmiddelijk als je een angst reactie krijgt en keer dan terug naar het punt waarop het wel goed gaat, meestal de voorbenen.
Doe het zonodig in een paar sessies, iedere dag een stukje, langzaam vorderen werkt altijd het best bij paarden.

Als het helemaal aanvaard is ga je er op zitten en laat je iemand anders hetzelfde doen, kletsen, strelen en klontjes.
Jij klets lekker mee en geeft af en toe ook een klontje, je hulp beweegt zich succesieflijk naar jouw rechterhand en geeft je de zweep even en weer terug.

Je begrijpt de truc nu denk ik, doe het met je gevoel, stop als het niet goed DREIGT te gaan en val terug op minder.
Bouw het langzaam op.
Binnen een paar dagen is je probleem verdwenen.

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 20:36

Vind hij de zweep alleen naar als je hem gebruikt als je er op zit? (Dus dat hij de zweep niet echt ziet, maar wel de tik voelt). Of wordt hij ook panisch als je er naast staat en hem met de zweep aanraakt?

ElanII

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-15 22:27

Suliko schreef:
Vind hij de zweep alleen naar als je hem gebruikt als je er op zit? (Dus dat hij de zweep niet echt ziet, maar wel de tik voelt). Of wordt hij ook panisch als je er naast staat en hem met de zweep aanraakt?

Alleen als ik erop zit. Vandaag heb ik na het poetsen de zweep gepakt en hem overal aangeraakt. Dat ging eigenlijk heel goed. Daarna opgezadeld en nogmaals gedaan, ging ook goed. Later in de bak even iemand anders erop gezet en terwijl hij stil stond hetzelfde gedaan. Ook dat ging verrassend goed. Ik ga dat nu een aantal keren herhalen en zo proberen uit te bouwen.
@Simpelman: ik wil hem niet belonen met snoep, maar heb dat vandaag met mijn stem gedaan.
@Maartje1990: Ik rijd nooit met spoortjes dus dat ga ik nu ook maar niet doen.
Bedankt voor de reacties. Andere suggesties zijn natuurlijk altijd welkom, want uiteindelijk zal de overgang naar rijden het moeilijkste zijn vermoed ik.

YvonneAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-15 13:53

Heb je het al eens geprobeerd met een mini zweepje?

ElanII

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-15 16:48

YvonneAmigo schreef:

Bedoel je een springzweepje ? Neen nog niet, omdat het de bedoeling is om mijn binnenbeen te ondersteunen. Mocht je wat anders bedoelen, dan hoor ik het wel.

plantje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-15 16:51

ElanII schreef:
YvonneAmigo schreef:

Bedoel je een springzweepje ? Neen nog niet, omdat het de bedoeling is om mijn binnenbeen te ondersteunen. Mocht je wat anders bedoelen, dan hoor ik het wel.

Een springzweepje is wel wat handiger, dan raak je 'm minder snel per ongelijk en het zwaait niet zo. Als ze dat gewend is kun je er weer een dressuurzweepje bij pakken

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-15 22:02

Simpelman schreef:
Probeer hem helemaal opnieuw aan de zweep te wennen.
Begin als je er naast staat, laad je zak vol klontjes en (die ruikt hij) en begin zijn voorbenen te strelen van borst naar beneden, zachtjes, vriendelijk, klets gemoedelijk en geef een klontje.
Werkt dat goed ga dan verder, van laag van voren succesieflijk naar hoog achter, strelen, kletsen en klontjes.

Pas als dat helemaal probleemloos gaat doe je zijn rug en uiteindelijk de kant die voor jou aan de achterkant ligt,dus over zijn rug heen.
Stop onmiddelijk als je een angst reactie krijgt en keer dan terug naar het punt waarop het wel goed gaat, meestal de voorbenen.
Doe het zonodig in een paar sessies, iedere dag een stukje, langzaam vorderen werkt altijd het best bij paarden.

Als het helemaal aanvaard is ga je er op zitten en laat je iemand anders hetzelfde doen, kletsen, strelen en klontjes.
Jij klets lekker mee en geeft af en toe ook een klontje, je hulp beweegt zich succesieflijk naar jouw rechterhand en geeft je de zweep even en weer terug.

Je begrijpt de truc nu denk ik, doe het met je gevoel, stop als het niet goed DREIGT te gaan en val terug op minder.
Bouw het langzaam op.
Binnen een paar dagen is je probleem verdwenen.

Dit!

Als aanvulling, blijf ook in je lichaamstaal ontspannen. Zorg dat er een verschil is tussen "neutraal" en "actief", zorg dat die zweep niet meer is dan een verlengstuk van jouw lichaam, dat er dus geen verschil is tussen je arm en de zweep. De zweep is geen losstaande entiteit, jij bent het.
Draag ook de zweep de hele tijd bij je, ook als je die helemaal niet nodig hebt, gewoon om het paard eraan te wennen dat die zweep deel is van jou. De zweep als kriebelstok, lekkere aai stok en andere fijne dingen.
Dus als je je paard ophaalt, hem borstelt, hem voert e.d., gewoon de zweep bij je en in de hand. Zodra je gewoon ermee kan aaien de lekkere plekjes zoeken waar je paard zo'n lekkere friemellip van krijgt, leer hem maar dat de zweep een heel stuk meer betekend dan straf/pijn/schrik, want zo ziet hij de zweep nu, als een eng ding dat hem zomaar kan aanvallen.

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-15 22:04

ElanII schreef:
Suliko schreef:

Alleen als ik erop zit. Vandaag heb ik na het poetsen de zweep gepakt en hem overal aangeraakt. Dat ging eigenlijk heel goed. Daarna opgezadeld en nogmaals gedaan, ging ook goed. Later in de bak even iemand anders erop gezet en terwijl hij stil stond hetzelfde gedaan. Ook dat ging verrassend goed. Ik ga dat nu een aantal keren herhalen en zo proberen uit te bouwen.
@Simpelman: ik wil hem niet belonen met snoep, maar heb dat vandaag met mijn stem gedaan.
@Maartje1990: Ik rijd nooit met spoortjes dus dat ga ik nu ook maar niet doen.
Bedankt voor de reacties. Andere suggesties zijn natuurlijk altijd welkom, want uiteindelijk zal de overgang naar rijden het moeilijkste zijn vermoed ik.

Rijden is geen enkel probleem als je het paard leert dat de zweep geen losstaande entiteit is die hem zomaar kan aanvallen.
Voer hoeft trouwens niet, maakt het wel makkelijker vaak. Maar wil je geen voer gebruiken dan kan het ook met gewoon aanraken en lekkere plekjes zoeken.

SaskiaPop

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 11:30

Zoals anderen ook al hebben gezegd, zou het eens proberen met een springzweep.