Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Suliko schreef:Vind hij de zweep alleen naar als je hem gebruikt als je er op zit? (Dus dat hij de zweep niet echt ziet, maar wel de tik voelt). Of wordt hij ook panisch als je er naast staat en hem met de zweep aanraakt?
ElanII schreef:YvonneAmigo schreef:Heb je het al eens geprobeerd met een mini zweepje?
Bedoel je een springzweepje ? Neen nog niet, omdat het de bedoeling is om mijn binnenbeen te ondersteunen. Mocht je wat anders bedoelen, dan hoor ik het wel.
Simpelman schreef:Probeer hem helemaal opnieuw aan de zweep te wennen.
Begin als je er naast staat, laad je zak vol klontjes en (die ruikt hij) en begin zijn voorbenen te strelen van borst naar beneden, zachtjes, vriendelijk, klets gemoedelijk en geef een klontje.
Werkt dat goed ga dan verder, van laag van voren succesieflijk naar hoog achter, strelen, kletsen en klontjes.
Pas als dat helemaal probleemloos gaat doe je zijn rug en uiteindelijk de kant die voor jou aan de achterkant ligt,dus over zijn rug heen.
Stop onmiddelijk als je een angst reactie krijgt en keer dan terug naar het punt waarop het wel goed gaat, meestal de voorbenen.
Doe het zonodig in een paar sessies, iedere dag een stukje, langzaam vorderen werkt altijd het best bij paarden.
Als het helemaal aanvaard is ga je er op zitten en laat je iemand anders hetzelfde doen, kletsen, strelen en klontjes.
Jij klets lekker mee en geeft af en toe ook een klontje, je hulp beweegt zich succesieflijk naar jouw rechterhand en geeft je de zweep even en weer terug.
Je begrijpt de truc nu denk ik, doe het met je gevoel, stop als het niet goed DREIGT te gaan en val terug op minder.
Bouw het langzaam op.
Binnen een paar dagen is je probleem verdwenen.
ElanII schreef:Suliko schreef:Vind hij de zweep alleen naar als je hem gebruikt als je er op zit? (Dus dat hij de zweep niet echt ziet, maar wel de tik voelt). Of wordt hij ook panisch als je er naast staat en hem met de zweep aanraakt?
Alleen als ik erop zit. Vandaag heb ik na het poetsen de zweep gepakt en hem overal aangeraakt. Dat ging eigenlijk heel goed. Daarna opgezadeld en nogmaals gedaan, ging ook goed. Later in de bak even iemand anders erop gezet en terwijl hij stil stond hetzelfde gedaan. Ook dat ging verrassend goed. Ik ga dat nu een aantal keren herhalen en zo proberen uit te bouwen.
@Simpelman: ik wil hem niet belonen met snoep, maar heb dat vandaag met mijn stem gedaan.
@Maartje1990: Ik rijd nooit met spoortjes dus dat ga ik nu ook maar niet doen.
Bedankt voor de reacties. Andere suggesties zijn natuurlijk altijd welkom, want uiteindelijk zal de overgang naar rijden het moeilijkste zijn vermoed ik.