Het paard maakt rechtsomkeert als ik het terrein af wil.

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

R0pe

Het paard maakt rechtsomkeert als ik het terrein af wil.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-15 16:58

Ik rijd een hele leuke fries die heeft ontdekt dat als hij direct omkeert als ik van het terrein af wil, hij dan niet naar buiten hoeft, aangezien mij dat dan niet lukt.

De eerste keer dat ik het terrein af ging, ging ik samen met een ander paard. Dit ging uiteindelijk goed omdat hij bij dat andere paard wil blijven. Nu liep hij erg te plakken en kreeg ik hem pas in het bos op zijn eigen benen.
Nu heb ik nog een x zo'n buitenrit gedaan en toen heb ik het niet voor elkaar gekregen hem op zijn eigen benen te krijgen. Ik heb toen de eerste drie kilometer naast mijn paard gewandeld voordat ik erop kon zonder dat hij terug probeerde te gaan.
Een keer daarop kreeg ik hem helemaal niet meer het terrein af, ook niet met dat andere paard. Hij is heel sterk en stormt door mij heen plus dat ik niet de ruimte heb om hem de baas te worden. Ik ben bang dat hij wat raakt wat hem zeer doet of dat we in de sloot belanden.
Nu heb ik toevallig vorige week geprobeerd van het terrein af te komen zonder het andere paard nadat ik tips had gehad van de eigenaar. Ik kreeg hem een stuk de weg op, hij maakte rechts omkeert en rende terug. Ik heb dit pad met hem heen en weer gewandeld en ben vervolgend op de bak opgestapt om het nog een x te proberen. Het is me uiteindelijk gelukt het einde van de weg te halen en weer terug bij de bak te komen.
Nu zou ik graag een buitenrit maken zonder constante alertheid dat hij zich wil omdraaien en terug wil rennen want de eerste keer dat ik het pad afliep dacht ik dat het me was gelukt maar toen deed hij het toch weer.
Als hij eenmaal is gedraaid is hij moeilijk te houden en ik wil geen ongelukken.
Hij doet dit gedrag ook alleen bij mij. Hebben jullie tips? Ik zou graag buitenrijden en ben bang dat andere straks problemen krijgen omdat het paard met mij het terrein niet af wil. Straks gaat hij bij hun ook weigeren.

Sjolvir

Re: Het paard maakt rechtsomkeert als ik het terrein af wil.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 16:59

Je zou even moeten zoeken op bokt, maar vorige week? was er iemand met identiek probleem ook met toevallig een Fries. Allicht dat er in dat topic al een aantal tips staan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 17:02

Als je zelf rijtechnisch niet zo ver bent dat je dit op kunt lossen (elke keer dat hij terug kan is een bevestiging voor je paard dat dit dus gewoon kan en mag he), dan is het misschien handiger om nog even wat meer geduld op te brengen en eerst nog eens wat vaker met een ander braaf paard mee te gaan. Lijkt me ook veiliger, en wellicht ook gezelliger.
Zo te lezen vindt je paard het retespannend om van het terrein af te gaan, dus gun hem een betrouwbare leider. Als je dat zelf nog niet kunt zijn, dan kan een ervaren paard heel prima die rol overnemen tot jullie samen zo ver zijn dat jullie het wel met z'n tweetjes aankunnen. Werk aan je leiderschap.

PeterBezemer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 17:06

paard heeft blijkbaar niet voldoende vertrouwen, oplossing: veel oefenen ;-)
dus, als het lukt, 50 meter het erf af, weer omdraaien, en nog een (paar) keer herhalen

Oliiviia

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 17:14

Mijn pony deed ongeveer hetzelfde, maar naar het gevaarlijke af.
Ze ging braaf van het erf, maar na 50m begon ze wat te zigzaggen en te zoeken naar iets om van te 'schrikken'. Zodra ze iets zag, 'schrok' ze, maakte ze een halve pirouette en racete als een gek richting stal.
Zo zijn we bijna tegen de grond gegaan omdat we ene bocht van 90° moesten nemen :=

Ik weet niet of je je onzeker voelt?
Dat was bij mij het geval.

Verder ben ik ook direct afgestapt als ik voelde dat ze iets ging proberen of op de plekken waar ze dit deed, en dan even verder stappen tot op een punt waarop we niet meer in de tegenovergestelde richting van stal liepen en dan ging het goed (ik hoop dat je mijn uitleg snapt :P )

R0pe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-15 07:45

Nee, ik ben niet onzeker. Het punt is alleen dat ik niet de ruimte heb om te zorgen dat hij terug draait zodat hij niet wint. En omdat hij gaat rennen en ik hem niet terug krijg ben ik al blij alstie veilig stil staat. Ik heb al buiten met hem gereden en ben niet bang en het gaat nu dan ook wel beter het is alleen dat ik niet een hele buitenrit in die alertheid kan rijden want zodra ik hem ruimte geef denk ik dat hij het weer gaat proberen, wat toen ook het geval was.