Verhuizen, tips

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

SG1985

Verhuizen, tips

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-15 09:22

Beste allemaal!

Ik heb mijn paard eind 2013 gekocht vanaf een fokker, en rechtstreeks bij een pensionstal gezet.
Het is een mooie stal (met meer dan 100p) en alle faciliteiten die je maar kunt wensen.

Ik merk dat ik (naast mijn drukke baan) vaak in de “spitsuren” moet rijden. Met 7 dressuurprikkers in de baan, raak ik verkrampt (ik ben geen Anky en moet nog veel leren, en heb een jong paard). Ik word dus vaak klem gerede (en ben zelfs recentelijk toegeschreeuwd hahaha).
Dus ik heb besloten naar een stal met max 30 paarden te gaan, maar wel drie banen (waar het een stuk rustiger is).

Nu zit ik enorm met het volgende:
- Ik wil weg, om mijn eigen stressniveau naar beneden te krijgen. Maar gaat mijn paard het daar wel leuk vinden?
- Kan ik de training gewoon na 2-3 dagen op nieuwe stal weer oppakken?

Ik had graag gehoopt dat ik daar de rest van mijn paardenbestaan was blijven staan, maar dat is een illusie. Verhuizen hoort er soms helaas bij.

Iemand aanvullende tips?

Patsy

Re: Verhuizen, tips

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 09:25

Hier net met paard verhuisd omdat de stal waar ze stond er mee ophield. Ze had daar 8 jaar gestaan. De eerste paar dagen een beetje onrustig en minder goed gegeten, maar binnen een paar dagen had ze in de koppel helemaal haar draai gevonden. Ik ben er ook gewoon de dag na de verhuizing opgestapt en onder het zadel de bak verkend. Ze kent jou, dat helpt al veel. En ze maken zo weer nieuwe paardenvriendjes. Succes!

SG1985

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-15 09:27

Ja mijn merrie is erg sociaal, dus dacht er al (verhuis volgende week zondag), om haar vanaf maandag al gelijk mee te laten draaien in de paddockservice.

xxdomiixx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 09:27

Ik denk dat je dat zelf het beste kunt inschatten voor je paard. Jij kent hem waarschijnlijk het beste en ook training oppakken verschilt per paard.

SG1985

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-15 09:29

Ja grappige is, toen ik haar kocht. Heb ik haar op vrijdag op mijn huidige stal gezet. En ben er op zondag al opgestapt.
Toen was ik er niet zo mee bezig, want ze moest verhuist.....

Nu ben ik zo aan haar gehecht.... dat ik er anders tegen aan kijk!

maj0

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 09:30

Hier ook pas verhuisd. Van de plek waar ze geboren is naar een pensionstal. Ze was in get begin wel beetje te rustig voor haar doen maar was al snel op dr plek. Na een week wou ze niet meer weg haha.
Ik zou met rijden gewoon even kijken hoe je paard is. Ik ben de dag na de verhuizing er weer op gaan zitten.
Maar nu 1,5 maand later zie ik zon gelukkig paard dat ik dacht dat had ik jaren eerder moeten doen

SG1985

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-15 09:32

Ja... Iedereen op mijn huidige stal roept ook continue waarom blijf je niet, maar er komen nog 20 extra paarden bij en binnenkort worden er per maand weer wedstrijden georganiseerd.

Ik ben toe aan rust.....
Ik hoop dat mijn paard dat ook gaat merken....

sanne1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 09:34

Denk dat het verstandig is om te doen.
Als je zelf al verkrampt zal je paard dit uiteindelijk misschien ook overnemen.
Qua training weer oppakken, verschilt natuurlijk per paard. Die van mij heeft destijds 4 uur op de trailer gestaan voor zijn nieuwe plek. Heb hem de 1e dag compleet rust gegeven, dag 2 met de rest van de paarden naar buiten. En de 2 opvolgende dagen ben ik vooral aan de hand met hem bezig geweest, lopen, grondwerk enz. op dag 5 ben ik eens rustig in de bak gaan rijden. Voor hem was het namelijk niet alleen een nieuwe plek, maar ook een nieuwe eigenaar. En een voor mij in principe onbekend paard. De zomer erop is hij van dit plekje een paar huizen verderop op de pensionstal gekomen (van 5 paarden naar een stal van +/- 35 paarden). Hier is hij direct de wei in gegaan met de andere paarden. en heeft hij even 2 dagen rust gehad. Voordeel hierin was dat ik altijd naar deze stal ging om in de bak te rijden, en dat ik hem natuurlijk al wat langer had.

Om haar gelijk maandag al mee te draaien in de paddockservice, lijkt mij juist alleen maar positief.

JosjeDZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 09:34

Ik zou zo snel mogelijk weer gaan trainen, mits ze zich enigzins gewoon gedraagt. Als jij laat merken dat alles normaal is, is het voor haar ook gemakkelijker. Ik ben een keer verhuisd, waarbij ik zelf vreselijk moest wennen. Geloof dat mijn paard meer last heeft gehad van mij dan van zichzelf! :-)

En als jij je minder gestresst voelt op deze stal, is dat voor je paard ook veel fijner!

SG1985

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-15 09:40

De nieuwe stal is hemelsbreed 1 km verderop haha (ik kan straks wedstrijden rijden op mijn huidige stal :P)

Ja ze is een coole kikker, maar de laatste tijd merk ik dat ze angstig word omdat ik er niet lekker op zit. Ze raakt onzeker door mij en dat werkt niet mee....

Heel grappig, bij kou rij ik buiten, de rest binnen. Dan ben ik chill en ontspannen.
Bij warmte rij ik binnen, en iedereen buiten...

omgekeerde wereld!

A_nouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 09:46

Inderdaad lekker verhuizen en even kijken hoe ze reageert en weer lekker je training op pakken als ze niet al te gestrest reageert :)

Hoe sneller naar buiten hoe beter :j

SG1985

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-15 09:55

Thanks, ik ga het proberen :)
Het blijft spannend!

SG1985

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-15 15:01

Wel jammer dat helaas de staleigenaar mijn vertrek persoonlijk aantrekt - er is niets mis met de stal. Hebben jullie daar ook ervaring mee gehad?

Het is niet zo zeer een probleem, maar meer dat ze een beetje gekwetst over komen.

sanne1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 15:08

SG1985 schreef:
Wel jammer dat helaas de staleigenaar mijn vertrek persoonlijk aantrekt - er is niets mis met de stal. Hebben jullie daar ook ervaring mee gehad?

Het is niet zo zeer een probleem, maar meer dat ze een beetje gekwetst over komen.

Nog geen ervaring mee gehad, heb je het hun uitgelegd of alleen de stalling opgezegd?

Zal vast ook wel goed komen, ze zullen het vast wel begrijpen.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 15:09

Ik vind het verstandig dat je gaat verhuizen als je je zelf niet prettig voelt op zo'n grote/drukke stal.

Gewoon op een goede manier weggaan van je huidige stal en vooral de eigenaren bedanken voor de goede zorgen voor jouw paard. Bosje bloemen, door chocolade o.i.d. meenemen en de eer aan jezelf houden.

Wat betreft het rustig aan doen na een verhuizing, daar geloof ik niet zo in. Als je naar een vreemde omgeving gaat voor een wedstrijd dan moet je paard toch ook meteen aan de bak en kan hij niet eerst een paar dagen bijkomen.

Rienn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 15:19

Ik heb mijn paard afgelopen november verhuist, helaas is mijn paard niet meer het paard wat ik ken, ze is ontzettend veranderd.

Ik heb haar 2/3 weken de tijd gegeven om te wennen, veel met haar op het terrein gestapt en na ruim een week ben ik rustig begonnen met longeren en na die weken ben ik er eens opgestapt. En nog is mijn paard de weg kwijt, zo heb ik haar nog nooit meegemaakt en ben bang dat het vandaag of morgen mis gaat.
Heel raar, want in de 14 jaar dat ik haar heb, is ze 2x eerder verhuist en werd ze er alleen maar beter van.

Ik herken het wel dat de staleigenaar het persoonlijk aantrekt, mijn reden was niet dat ik de stal te druk vond, of dat de paarden het slecht hadden of wat dan ook, mijn vriend en ik zijn gaan samen wonen en helaas is de reisafstand veel te ver. Geef ze iets als bedankje, dan zullen ze zien dat er niets mis is met ze.

SG1985

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-15 22:10

Ja ik ga halverwege de maand weg. Ondanks dat stalling nog even doorloopt en ik daarvoor moet betalen.

Dat zien ze schijnbaar als; het is hier schijnbaar niet goed genoeg.
...

Maar het gaat even om mijn eigen gevoel en rust.

Wat erg als je paard niet kan aarden. Overweeg je nogmaals een verhuizing?

A_nouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 22:12

Yep heb ik ook al een aantal keer mee gemaakt inmiddels helaas in een geval dat het gewoon ook niet goed was wat er gebeurde.

Mensen pakken dat soort dingen vaak persoonlijk op. Maar waarom vertrek je midden in de maand, is toch zonde geld joh :)

Rienn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 22:27

SG1985 schreef:
Ja ik ga halverwege de maand weg. Ondanks dat stalling nog even doorloopt en ik daarvoor moet betalen.

Dat zien ze schijnbaar als; het is hier schijnbaar niet goed genoeg.
...

Maar het gaat even om mijn eigen gevoel en rust.

Wat erg als je paard niet kan aarden. Overweeg je nogmaals een verhuizing?

Kun je niet wachten tot het einde van de maand? Ik heb bewust tot de eerste van de nieuwe maand gewacht omdat ik het anders wat vreemd vond over komen.

Ik baal behoorlijk, ik geef het tot het weide seizoen, mocht het dan niet beter worden moet ik op zoek naar iets anders. Helaas kom ik niet uit deze omgeving en ken ik geen andere stallen. De stal is prima, paarden staan goed, het is er rustig en de mensen zijn aardig.

SG1985

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-15 22:33

Er komen veel nieuwe klanten >15 nieuwe... per dezelfde datum als ik wegga...
Ik kan de stress niet meer opbrengen....

Ik wil genieten van mijn paard.... liefst vertrek ik vandaag al, puur voor de rust in mijn lijf.