Shet doet raar. Komt dit door pijn?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

FemkeQuaak

Shet doet raar. Komt dit door pijn?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-15 11:55

Hoi!

Ik heb een heel lief verzorg shetje, van 15 jaar oud ongeveer.
Het is echt een schat van een beest, alleen soms heeft ze wat (shetlander) streken.
Nu geef ik sinds de zomer lesjes met haar aan 2 kinderen. Ze komen allebei meestal 1 x in de 2 weken.
Maar nu heb ik sinds 3 a 4 weken problemen met haar. Zodra 1 van de meisjes opstijgt gaat ze bokken. Ze wilt écht dat het kind er meteen weer af gaat. De kinderen durven dan niet te blijven zitten, wat ik wel kan begrijpen. Afgelopen woensdag kwam er een meisje, die best onzeker is. Ik had ze eerst in de wei met de pony laten lopen, gewoon zij er naast. Dat ging goed!
Ze wilde zonder zadel rijden, dus hielp ik haar erop. We stappen weg, en meteen een bok en draaide ze een rondje. Toen toch maar het zadel erop gedaan. Kind er weer op, en meteen een hele show. Steigeren, bokken, weer een rare sprong. Meisje kon blijven zitten, maar ik heb ze meteen eraf gehaald. Dit is gewoon gevaarlijk.

Wat is dit nou? Kan het zijn ze pijn heeft? Want als ik op haar rug duw gaan dr oren wel meteen plat, maar vorige week is er ook een meisje komen rijden waar ik niet bij was, en dat ging wel gewoon goed. Ik snap het niet!
Verder probeerde ik haar vrijdag te longeren, maar op 1 of andere manier snapt ze dat niet.
Hoe kan ik dit haar leren? Want als ze echt rugpijn heeft moet ze toch blijven bewegen...

Lang verhaal, sorry. Ik hoop dat ik het toch duidelijk kon vertellen.
Wie kan mij helpen?

ladypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-15 12:01

Nou eerlijk gezegd snap ik niet zo goed dat je lesjes geeft aan kinderen (verantwoordelijkheid neemt), terwijl je de pony nog niet eens kunt longeren!?!

Moet verder zeggen dat ik niet zo kan zeggen wat dit gedrag veroorzaakt. Kan goed liggen aan pijn, maar ook onduidelijkheid (eigenaar/Verzorger).

I.i.g. zou ik die kinderen er maar even niet op laten rijden.

FemkeQuaak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-15 12:04

ladypaard schreef:
Nou eerlijk gezegd snap ik niet zo goed dat je lesjes geeft aan kinderen (verantwoordelijkheid neemt), terwijl je de pony nog niet eens kunt longeren!?!

Moet verder zeggen dat ik niet zo kan zeggen wat dit gedrag veroorzaakt. Kan goed liggen aan pijn, maar ook onduidelijkheid (eigenaar/Verzorger).

Met dat beestje is super lang niets gedaan, was gewoon een gezelschap pony.
Ik kom er nu pas achter wat ze wel en niet kan, qua grondwerk.

future_vet

Re: Shet doet raar. Komt dit door pijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-15 12:07

Ze zijn wss niet ingereden?

FemkeQuaak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-15 12:09

dream_lot schreef:
Ze zijn wss niet ingereden?

Dat wel, maar dat was toen de dochter van de eigenaar nog jong was. Dus zeg zo'n 10 jaar terug.
afgelopen jaren word er gewoon af en toe op gereden.

Die lesjes die ik geef zijn vooral gewoon poetsen en kennis maken met de pony, plus eventjes rijden.

future_vet

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-15 12:11

Ja kan niet na 10 jaar ineens weer leuk erop gaan zitten en dan verwachten dat de pony alle hulpen kent. Dit zal opnieuw aangeleerd moeten worden

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-15 12:16

Waarschijnlijk is de pony wel lief, maar niet gek ;)
Heeft tien jaar niets hoeven doen dan grasmaaien, en nu komt er ineens iemand (die, met alle respekt he, geen of weinig verstand van paardengedrag en lesgeven heeft) die vindt dat 'ie maar aan de bak moet. Dat zou wel eens tegen de (grasmaai-)wensen van shetjelief in kunnen gaan, en er is inderdaad ook wel een kans dat het ruggetje bv protesteert tegen ineens weer (onvakkundig) belast worden.

Begin eerst eens met zelf lekker verder leren met dit diertje, bv door er eens wat grondwerklesjes mee te nemen :)

ladypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-15 12:23

FemkeQuaak schreef:
ladypaard schreef:

Met dat beestje is super lang niets gedaan, was gewoon een gezelschap pony.
Ik kom er nu pas achter wat ze wel en niet kan, qua grondwerk.

}:0 Lees nog een keer mijn bericht: ...Rest in my case..

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-15 12:28

Het zou kunnen dat het beestje ze uittest, maar het zou ook de rug kunnen zijn.
Ik reed een paard dat bij opstappen ging steigeren/rennen en dat bleek dus de rug te zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-15 16:08

Je zegt t zelf al. Als je aan haar rug zit word ze boos. dan kan het zeker de rug zijn. Het meisje is wat standvastiger, dan loopt ze erdoor maar zodra ze de kans krijgt onder het werk uit te komen doet ze dat.

xxmyrtheexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 16:43

Ik zou ook inderdaad zeggen dat ze of last van haar rug of haar gebit heeft. Of gewoon door heeft dat wanneer ze bokt, het kind eraf gaat en er niet meer op gaat. Zo slim zijn die shetjes wel. Ik zou zeggen, laat een DA of een Fysio naar haar rug kijken, mocht ze daar niks hebben, kijk of je iemand kan vinden met genoeg rij ervaring en die ook nog op een shet kan rijden en laat diegene haar nog even aanpakken. Succes

SweetVanille

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 16:54

Als je op de rug drukt en de oren gaan plat...hoe duidelijk wil je dat een pony aangeeft dat de rug zeer doet...?

xxmyrtheexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 17:27

SweetVanille schreef:
Als je op de rug drukt en de oren gaan plat...hoe duidelijk wil je dat een pony aangeeft dat de rug zeer doet...?

Meestal wel het geval, maar is niet altijd zo. Heb er ook een gekend waarvan we ook dachten dat die last van zijn rug had. Dierenarts/fysio alles erbij geweest, maar niks aan de hand. Gewoon een rare tik ofzo.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 17:35

het is gewoon een shetlander...die doen zelden iets waar ze geen zin in hebben.

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 17:55

Als jij zegt dat er 10 jaar niet mee gereden is vraag ik me af, past het zadel nog goed?? Dit is pijn. Laat een zadelmaker komen.

LarissaKas

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 13:33

dacht ik ook al. het zadel.
als dat niet goed ligt krijgen ze daar pijn van.
ook als het zadel er niet op ligt