Verkopen of toch slacht/inslapen?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

_Inge

Verkopen of toch slacht/inslapen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-15 08:25

Ik ben echt enorm aan het twijfelen en hoop dat er hier mensen zijn die mee de knoop kunnnen doorhakken.

We hebben Flicka een jaar geleden overgenomen,omdat we bang waren dat ze anders naar de slacht zou gaan, Flicka is een 5 jarige merrie die enkel zadelmak is maar niet doorgereden.
Ze heeft flinke zomereczeem en toen we haar ophaalde stond ze zonder deken of behandeling hiervoor.
Wij hebben toen ze hier kwam direct een eczeemdeken opgedaan en smeren met Derfen, ook heeft ze eerst een spuitje van de dierenarts gehad om toen even de ergste jeuk weg te nemen, zodat we haar daarna konden stabiliseren met deken en derfen.
De zomereczeem is met deken en derfen redelijk onder controle te houden, vermits er erg goed op gelet wordt en ze binnen gaat op de piek momenten.

Maar goed als het alleen dat was dan hadden we het wel gered.
Flicka is van begin af aan een erg zelfverzekerde en sterke pony, en dan heb ik het vooral over de omgang.
Ze wil niet dat je haar benen aanraakt, de hoefsmid is helemaal uit de boze, in het begin mochten we ook haar buik niet aanraken.
Met veel geduld zijn we zover dat we alles kunnen aanraken behalve haar benen en dus voetjes geven.
Ze trapt je letterlijk weg dan.
Ook als ze iets wil of niet wil beukt ze je aan de kant, kom je te dicht bij haar kont in de buurt dan trapt ze je weg, dit doet ze ook bij onze andere paarden.
Flicka heeft ook op gaar voorbeen een vochtbult, dierenarts ziet hier niks schadelijks in maar goed kan het volgens mij nooit zijn.
In de kudde is ze de baas, maar geen fijne baas, de andere paarden en vooral de andere merries zijn echt gedrukt onder haar.
Momenteel is het zelfs zo dat Pasja bang voor haar geworden is, Pasja is een hele gevoelige merrie die nooit zelf iets zal uitlokken en Flicka eist dan steeds meer van haar.

Zelf zie ik het niet meer zitten met Flicka, ze zorgt voor onbalans in de kudde en ik durf zelf ook steeds minder.
Die trappende benen vind ik echt te eng , het is voor mij ook een grens, ik wil me wel veilig voelen bij de paarden.
Onze situatie is overigens, ze gaan in de winter nu overdag buiten en s'nachts binnen, momenteel staat Flicka bij Pasja alleen omdat we zo de minste weidedruk hebben en staan de andere drie op een andere weide.

Flicka staat al even op internet, maar ik vind nog steeds geen juist huisje voor haar, ze mag kosteloos weg, vermits ze terugkomt als het niet zou klikken.
Ik ben ontzettend bang dat ze verkeerd terecht komt, want ze heeft zo'n sterk karakter dat je echt geduld moet hebben en niet bang zijn voor haar, en dan natuurlijk nog haar zomereczeem en vochtbult op de been.
Haar houden zie ik niet zitten, ik ben echt te bang voor haar , terwijl ze verder ook echt wel lief kan zijn, maar ik vertrouw haar gewoon niet meer en dan houdt het op een gegeven moment ook op.

karuna
Drukke kabouter

Re: Verkopen of toch slacht/inslapen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-15 08:30

Als ik eerlijk mag zijn en zelfs gratis weggeven je niet lukt voor langere tijd zou ik de merrie niet meer laten leven. Ik ben normaal iemand die heel ver gaat voor een dier maar als ik je beschrijving lees lijkt de merrie niet happy met haar leven. Menscontact is kennelijk voor haar geen pretje, in een natuurgebied gooien kan niet vanwege haar exceem. Kuddeleven geeft haar kennelijk toch stress als ze als leider toch steeds reacties uitlokt.

Jij voelt je niet veilig bij haar en kan ook niet zonder risico haar goed verzorgen. Dan lijkt de enige optie toch laten inslapen of slachten als je dat fijner vindt.

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-15 08:36

Als ik zo om me heen kijk zie ik dat de paarden en ponymarkt behoorlijk verzadigt is en mensen kunnen nu voor minder wat meer vragen, een pony als dit wegdoen zal erg moeilijk zijn, niet alleen vanwege de karakter maar ook het gebrek dat ze heeft namelijk zomerexceem.

Zoals ik het lees heb je veel in haar gestoken en imo terecht de beslissing genomen haar niet meer te gaan houden.

Persoonlijk zou ik een pony als deze naar de slacht doen. De kans dat ze in de handel terecht komt en blijft is groot en dat is iets dat je imo niet moet willen.
Hoe moeilijk het ook kan zijn, ik zou haar laten gaan. Het dier heeft er geen besef van maar de gedachte dat ze moet blijven omdat je geen ander plek voor haar kunt vinden of ze de handel in gaat en er ook in blijft is imo te groot om het niet te doen.

_Inge

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-15 08:36

Het is niet dat er geen reacties komen op haar, enorm veel zelfs,
maar geen waar ik een goed gevoel bij heb.
Of het is voor een kind, of om op te leren en door te verkopen, enz enz enz...
Ik ben zo ontzettend bang dat ik haar meegeef en er later achter kom dat ze de handel in geslagen is.
Flicka zou het zonder haar eczeem zeker goed doen in een natuurgebied.
Ze ziet ons wel graag hoor, maar goed, wij zijn de foodbar natuurlijk ;)
Maar ze wil gewoon liefste niet geaaid worden, niet geborsteld.
Enkel woordelijke aandacht.

Ik heb bewust slacht niet teveel besproken in het stukje, maar sinds van de week denken we steeds meer daaraan.
Ze heeft Pasja van de week flink getrapt dat die nu bang voor haar is, en voor ons was dat de spreekwoordelijke druppel, dat het in ieder geval bij ons niet verder gaat.
Ik heb nog nooit een paard laten slachten, dus de gedachte alleen al voel ik me een slecht ;)
Beslissen over het leven van een 'gezonde' pony gaat me slecht af .
Dit is ze trouwens:
Afbeelding
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door _Inge op 13-02-15 08:41, in het totaal 1 keer bewerkt

bakkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-15 08:41

Ik zou ook voor slachten/inslapen gaan. De kans op een geschikte thuis is behoorlijk klein, en er is geen enkele garantie dat ze terug naar jou komt als ze niet kan blijven.
Ik heb heel veel spijt gekregen van de beslissing om mijn pony als grasmaaier te verkopen, heb mijn lesje ondertussen geleerd, ik doe het nooit meer. Je kan een ander niet vertrouwen om evenveel rekening te houden met specifieke dingen als jijzelf.
Ik vrees dat jouw pony een grote kans heeft om in de handel terecht te komen, en daar wordt ze niet gelukkiger van.

zilverkenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-15 08:46

Misschien helpt het voor je gevoel om haar als een paard met een ziekte te zien (zomereczeem) ipv een gezond paard?

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-15 08:54

zilverkenny schreef:
Misschien helpt het voor je gevoel om haar als een paard met een ziekte te zien (zomereczeem) ipv een gezond paard?

Wat bedoel je hiermee? Dat het oké is om een paard met eczeem welke onder controle te houden is om die reden te laten slachten?

zilverkenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-15 09:14

Nee dat bedoel ik natuurlijk niet! Ik bedoel dat ALS je ervoor kiest om hem te laten slachten, dat je dan voor jezelf misschien een minder rotgevoel hebt als je het op die manier bekijkt. Beetje de negatieve kant uitvergroten zodat je ermee kan dealen.

Verona2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-15 09:17

Wat jammer! Ik heb ook zo'n pony, naja had. Toen ik mijn pony kreeg mocht je ook niet aan haar benen enz zitten. Was erg dominant naar mensen. En niet lief in haar stal. Maar ik bleef gewoon doorgaan en uiteindelijk is het echt een schatje geworden. Nog wel steeds een beetje bang voor mannen als ze bijvoorbeeld op concours in de ring staan haha, en als je vreemd bent doet ze wel der oren in der nek. :') Alleen in de stal is ze niet de liefste, ik ben de enigste die er eigenlijk echt bij kan en moet toch nog wel opletten. Ze heeft me 1x goed gegrepen, maar daar schrok ze dan zelf ook erg van. Maar als je als een onzeker iemand in de stal komt is t bingo :Y)

Renee_S

Ik denk dat het het eerlijkst is om dat beestje in te laten slapen.
Als ik dat gedrag zo lees denk ik aan een paard dat zich absoluut niet happy voelt. En dan ook nog eens zomer exceem..

Ik kan je ook heel goed gebrijpen dat je zon paard niet aanhoudt. En dan denk ik dat inslapen de enige manier is waarop je zeker weet dat die niet meer hoeft te lijden

Mungbean

Kan het niet zijn dat ze zo reageert omdat ze boos is van de jeuk en daarom eigenlijk gewoon niet aangeraakt wil worden?

amandananana

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-15 09:19

moeilijke keuze TS. Als ik heel eerlijk ben zou ik dit paard ook naar de slacht doen. Het zou enorm rot zijn als dit paard in de handel terecht zou komen, stel ze wordt verkocht aan een kind en er gebeuren ongelukken, of ze wordt verkocht aan iemand die dat trappen er wel even uit slaat. Ik zou er niet gerust op zijn als ze verkocht werd. Je kunt er ook niet van uit gaan dat ze sowieso terug bij jou komt als ze weg zou moeten bij haar nieuwe huisje, niet iedereen stelt dezelfde prioriteiten, in dit geval de veiligheid. Als iemand geld geboden krijgt en besluit haar te verkopen heb je een probleem. Ik ben super gevoelig in dit soort dingen en vind altijd alles zielig, maar ik denk dat dit wel je beste optie is.

tamaramt

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-15 09:22

Kan het niet zo zijn dat dit paard zo negatief is in de omgang omdat zij de leider is en niet jij?
Je geeft zelf al meerdere keren aan dat je bang bent en dat je paard je opzij beukt.
Allemaal tekenen dat het paard zich de leider voelt.

Wellicht dat als je het juiste baasje vind die daar doorheen komt en de leiding weer terug over neemt dat je een heel fijn blij en vrolijk paard kunt hebben.

Er is een bokker die erg veel ervaring heeft met probleempaarden en het opknappen hiervan.
Ik meen dat ze suelza heet.
Misschien dat je eens contact met haar op zou kunnen nemen?

IkenVin

Wanneer een paard/pony gericht slaat en dit gedrag veelvuldig zou vertonen. Dan zou ik er persoonlijk geen minuut over denken en laten slachten. Ik zou niet op mijn geweten willen hebben dat hoeveel ik ook om mijn dieren geef er een iemand verwondt of wellicht erger. Er is van elke eigenaar wel een moment dat je even niet oplet of er toch een onervaren iemand bij de stal of weide komt. Ook al heb je dat liever niet. Ik zou dus ondanks mijn liefde voor ze, niet een gevaarlijk (wat dat is trappen wel) paard willen hebben. Dit klinkt heel hard, maar wel iets om over na te denken denk ik.

shireen

Jeeh wat een knappe pony..... Het lijkt me een vreselijk dillema waar je mee te maken heb. Maar het juiste baasje vinden voor deze pony wordt denk ik heel erg lastig.

smileydees

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-15 09:23

Je kunt er misschien niet in geloven maar ik heb zelf ervaren hoe het is om misschien een reading te laten doen waarom zo is. Of anders misschien Suelza hier op bokt eens kontakteren. Wij hebben een reading gehad van ons paard en daar zoveel aan gehad! Suelza is iemand hier op bokt die echt veel ervaring heeft met probleempaarden. Veel succes met het nemen van de juiste beslissing.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-15 09:25

Zo zonde dat waarschijnlijk door toedoen van de mens, zo'n jong dier al ingeslapen moet worden.
Dit is geen aanval op jou, TS, maar als de vorige eigenaren vanaf geboorte het diertje hadden opgevoed, had ze nu waarschijnlijk een heel ander leven gehad, tenzij er iets mis is in het koppie.

Als wij al ons eigen huisje hadden, had ik haar zo bij ons willen zetten.
Dit diertje moet je het eigenlijk niet aandoen om op te willen rijden.
Die heeft iemand nodig die met heel veel beleid met d'r omgaat.

Traiectum

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-15 09:28

Slacht / inslapen lijkt me voor deze pony een eerlijke keuze. Bij verkopen heb je grote kans dat ze bij mensen komt die ofwel haar zomerexceem niet behandelen, of die zullen proberen om haar "op te voeden" om er een "normale" pony van te maken. En helaas is het moeilijk, zo niet onmogelijk, om zeker te weten dat ze naar een geschikt adres gaat (Bokt staat vol met verhalen over oplichters, helaas). Haar houden is voor jou geen optie meer, wat heel begrijpelijk is. Je wil veilig de weide in kunnen, en voor je andere paarden is deze situatie ook niet goed.

Pony heeft een medisch probleem (of meer dan 1), en gedragsproblemen, en zit naar mijn idee flink met zichzelf in de knoop. De dood is niet alleen een einde, het geeft ook rust. Rust voor je pony, en rust voor jou, dat haar problemen voorbij zijn.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-15 09:29

Aangezien ze het ook bij andere paarden doet geloof ik niet dat dit iets met opvoeding te maken heeft. Bovendien is een 5 jarige nog goed te corrigeren.
Ik zou het echt eerder zoeken in lichamelijk ongemak, een paard wil doorgaans niet boos zijn.

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-15 09:30

zilverkenny schreef:
Nee dat bedoel ik natuurlijk niet! Ik bedoel dat ALS je ervoor kiest om hem te laten slachten, dat je dan voor jezelf misschien een minder rotgevoel hebt als je het op die manier bekijkt. Beetje de negatieve kant uitvergroten zodat je ermee kan dealen.

Als je zo denkt neem je jezelf flink in de maling. Ik moet er niet aan denken mijn grote vriend te laten slachten omdat hij eczeem heeft. ;(

Renee_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-15 09:33

Sammyoo schreef:
zilverkenny schreef:

Als je zo denkt neem je jezelf flink in de maling. Ik moet er niet aan denken mijn grote vriend te laten slachten omdat hij eczeem heeft. ;(

Als ik zou weten dat mijn grote vriend er dusdanig veel last van zou hebben dat hij er iedere zomer compleet door veranderde, en niet meer te genieten was omdat hij gek werd van de jeuk..

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-15 09:34

Ik lees in de OP dat de eczeem goed onder controle is, dat schrijf ik ook in de post ervoor.

djinnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-15 09:35

Het blijft het een moeilijke keuze natuurlijk. Ik zou een dergelijk paard in ieder geval niet herplaatsen. Of mensen maken er brokken mee en dan voel je je ook banketstaaf of ze wordt diep ongelukkig en komt toch in de handel terecht. En dan voel je je ook rot.

In dit geval zou ik haar dan ook laten slachten.

rienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-15 09:40

Ik heb het ook. Een 8 jarige merens doe nu 4 jaar in ons bezit is. Kan er niks mee niet borstelen, niet zijn benen aanraken wel braaf bij dierenarts voor enten en ontwormen. Hij is leider over 2 hengsten en staat gewoon lekker paard te wezen.

Die gaat bij ons ook niet levend weg. Te gevaarlijk als hij bang is trapt, beukt en rent overal doorheen/over. Vroeger waarschijnlijk mishandeld geweest heeft overal littekens maar is verder kern gezond. Als het te gevaarlijk wordt is het voor ons simpel en gaat hij naar de slager of wordt ingeslapen.

_Inge

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-15 09:42

Klopt Koudbloedkim, we hebben haar uit een 'natuurgebied' gehaaald, waar ze gek werd van de beestjes en jeuk.
Wij denken ook dat ze aanrakingen met jeuk associeert.
We hebben in het jaar tijd 1 keer een zadel opgehad , dit ging op zich wel goed, het rijden op zich is ze heel braaf maar omdat ze zo gevoelig op aanrakingen is wilden we het rijden voorlopig niet verder doen.
Eerst meer gewenning aan aanrakingen was de bedoeling.
In de zomer is ze heel moe, blij als ze op stal kan, die eczeem vreet echt letterlijk aan haar.

We gaan ze vandaag weer even omwisselen van weide , dat ze bij mijn ruin komt te staan, dat is de enige die minder onder de indruk van haar is, en dan de andere miepmusten bij elkaar.
Ik heb ook echt een enorm mutsen kudde, dat wel , ze zijn echt ongeloofelijk lief in omgang met elkaar en zij is dan veel stoerder.

Mijn partner kan beter met haar overweg, hij is veel directer en laat zich niet omver lopen, vroeger was ik ook we meer zo , maar sinds ik kinderen kreeg ben ik echt een tut geworden op dat gebied.
Maar hij is geen paardenmens, hij helpt me, hij is ontzettend gek op hun , maar heeft geen ambities om te rijden of grondwerk of zo.
Ik kan heel goed met gevoelige paarden overweg, maar zij is zo op zichzelf, zo zelfverzekerd dat je niet bij haar door kan dringen.
Ze is ook totaal niet bang van verkeer op straat, zou ze sowieso niet bang weten van iets.
Toen ze in de kudde kwam eiste ze ook direct haar plekje op.