shetten zijnn te opstuimig tijdens wandelen

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Marie_v

shetten zijnn te opstuimig tijdens wandelen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-15 18:52

beste bokkers
Ik ben een tijdje terug begonnen met wandelen (aan de hand) met mijn shetten.
Het zijn allebei hengsten en nogal enthousiast en ik zou ze toch wat rustiger willen.
zolang ik in de straat voor ons huis blijf zijn nog te houden.
willem (de oudste en sterkste) is voor niets bang maar wil wel steeds gaan draven en is moeilijk stuurbaar. Ik ben ook eens wat verder van huis gaan wandelen en dat was een ramp... trekken, weg proberen rennen, kei hard hinikken etc....
Beau is makkelijker te houden maar hij schrikt vaak en is nog onzeker, dat komt waarschijnlijk omdat hij nog maar 4 is.
auto's, andere mensen, koeien, schapen... allemaal geen probleem. andere pony's eerder wel maar het blijven natuurlijk hengstjes :D
Ik wil dus graag wandelingen met hen kunnen maken zonder na 10 meter dood op te zijn :')
Ook gaat mijn vader trouwen deze zomer en we zouden te voet naar het dorp wandelen (1 km verderop)
en we zouden het heel fijn vinden als de pony's mee konden. Ik heb dus veel werk voor de boeg...
Hebben jullie tips? deze zaterdag ga ik weer wandelen dus dan kan ik er al aan beginnen werken ~~}>

Pluttersput

Re: shetten zijnn te opstuimig tijdens wandelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-15 07:13

Goed consequent zijn. Trekken? Flinke ruk aan het touw. Hinniken en trekken? Flinke ruk aan het touw. Gewoon heel duidelijk maken dat het niet gewenst is.
Ik heb een tijdje met een onopgevoed niet in handen geweest hengstje van 7 gelopen. Bleerde alle kanten op, trok me omver, duwde me omver. 2 x een zweep meegenomen en klaar was het. Van mij mocht hij wel hinniken, maar niet trekken. Daarna liep hij aan een los touwtje naast me en wist precies hoe het zat :)

ludooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 21:38

Wat Pluttersput zegt klopt wel... Je moet ze gewoon even laten weten wie de baas is. En als ze dat eenmaal weten zul je een stuk minder problemen hebben. :j
Heb je dit probleem trouwens alleen als je naar buiten gaat? Ook kun je ze natuurlijk laten castreren... Maar dat is misschien ook weer onnodig en duur.

123diezel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 21:51

Ik weet hoe je je voelt :+ ik heb het met mijn pony ook een soort van gehad, elke keer als we naar de trailer liepen begon hij keihard te rennen totdat ik 'm niet meer bij kon houden en los moest laten. En daar liep hij dan, vrolijk door de straat te draven. Gelukkig bleef hij in de buurt en was het een straat waar weinig auto's reden, maar met aan de andere kant wel een hele drukke weg, dus was eigenlijk wel erg gevaarlijk. En hij wist ook precies dat hij dat bij mij kon doen want bij m'n ouders deed hij het niet. We hebben het 'm af geleerd door elke keer als ik maar iets merkte, gelijk een ruk aan het touw te geven. En ook altijd een zweep mee, als hij weer ging rennen meteen die zweep voor z'n hoofd houden, niet meteen slaan, alleen als hij dan ook nog door ging. Dan moet het maar wat harder, altijd beter dan dat hij straks onder een auto had gelegen.
Dit is hoe ik het afgeleerd heb, ik hoop dat je er iets aan hebt. :)

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 22:04

mensen vergeten het vaak, maar shets moet je natuurlijk net zo goed opvoeden als ieder ander paard..

begin met oefenen lekker op de wei of in de bak.. leer hem stil te staan en achteruit te lopen.. stuur hem uit je ruimte, neem zijn plek in (zodat hij leert dat jij de baas bent. de baas bepaald wie waar mag staan, de ander schuift netjes op). je kunt hier het makkelijkst een longeerzweep bij gebruiken..

wil je zijn plek.. sta dan rechtop, kin omhoog, schouders los naar achteren voor hem (niet strak aankijken, dan ben je een roofdier). loop doel bewust op hem af waarbij je denkt.. 'ik neem jouw plaats, ik neem jouw plaats'. Is hij al opgevoed, dan stapt hij al weg voor jij daar bent.. Doet hij dat niet, wijs hem dan weg. of duw tegen de borst en neem de druk gelijk weg als hij wegstapt..

je zult merken dat je het steeds makkelijker kan laten wegstappen.. Nu kun je de longeerzweep gaan gebruiken. gewoon weg sturen vanaf iets verder... gaat hij dan niet weg? gebruik je longeerzweep dan losje in de richting van zijn voorbenen (niet zwiepen, gewoon als een slang laten kronkelen), niet hoger want dan ben je weer een 'roofdier'. je zweep is hier eigenlijk net als een staart.. een leider geeft ook aan met een geirriteerde zwieper van zijn staart dat het paard ruimte moet geven.

na enkele keren hoort hij dat netjes te doen..

ook kun je hem leren 'volgen'.. je gebruikt nu eigenlijk wat je hierboven 'geleerd' hebt. hij hoort netjes schuin achter je te lopen.. stapt hij te ver naar voren, zwieper dan het uiteinde van het halstertouw in zijn richting.. net als een leidpaard stuur je hem feitelijk dan op een respectabelere afstand achter je. Varieer hier ook mee als je wat verder bent.. nodig hem bewust uit om naast je te lopen (jezelf wat kleiner maken, je 'flank' laten zien), laat hem daar een poosje lopen en stuur hem dan weer terug naar achteren, eerst met een subtiel gebaar, luistert hij niet, dan een zwieper met het touw.

jij bent de baas, hij hoort dat te respecteren.