Voor wie niet weet wat een (neus)praam is:

Ik vraag mij nogal wat dingen af over de praam , en ik hou van wetenschap. Dus ik zocht eigenlijk naar wetenschappelijke artikelen over het gebruik van de praam, maar die kan ik tot nu toe niet echt vinden, misschien zijn ze er niet.. maar misschien heb ik ook wel niet goed gezocht. Voor mensen die ook graag een zoekpoging willen doen, een praam is in het engels 'twitch'
.Laten we voorop stellen dat ik een praam-gebruiker ben, maar ik weet zelf nog niet of ik nou voor of tegenstander ben van de praam, omdat ik de feitelijke werking niet kan vinden, er zijn meerdere theorieën en hypotheses.
Eigenlijk stellen de meesten dat er endorfines vrijkomen bij het gebruik van de praam, de ene stelt dat dit komt door de hoge mate van pijn die het paard hierdoor ervaart, er zitten immers veel zenuwuiteinden in de bovenlip, en dat er dan vanuit een natuurlijke reactie endorfines vrijkomen. Een ander zegt weer dat het te maken heeft met een bepaald drukpunt (acupressuur) dat zich bevind in de bovenlip, en dat als dit punt gestimuleerd wordt dat er dan endorfines vrij komen. Weer een ander stelt dat er helemaal geen endorfines vrij komen maar dat door de hoge mate van pijn die een paard ervaart door de praam, hij alles om zich heen vergeet (dus ook pijnlijke en onaangename behandelingen) en zich volledig overgeeft, de praam als martelwerktuig dus. In het laatste geval is het gebruik van een praam dus uiterst wreed en pure dierenmishandeling.
Mijn ervaring is dat het -mits juist aangebracht- werkt op alle paarden, ook wanneer paardeneigenaren zeggen dat het niet werkt op hun paard of dat het paard er alleen maar nijdiger van wordt. Ik moet eerlijk zeggen, dat uit mijn ervaring het tot nu toe op alle paarden lijkt te werken. (en nee ik zet niet dagelijks een praam maar heb wel zo nu en dan eens een praam gebruikt) ik heb bijvoorbeeld een behoorlijk aantal verschillende paarden geschoren, en vaak gaat dit met een hoop rust en geduld prima, maar heel soms zijn er toch wat paarden bij die iets te vliegerig worden met hun benen, en dan moet je voor veiligheid kiezen. ik weiger gesedeerde paarden te scheren, mijn voorkeur gaat dan in een dergelijke situatie uit naar even kort de praam erop, veiligheid voorop, en dan is het zo gebeurt, beter voor alle partijen. Toch? of toch niet?
Mijn huidige pony heeft straalkanker gehad aan 4 voeten, de dagelijkse behandeling voor hem was pijnlijk, iedere dag weer één groot gevecht, we waren zo een uur verder, en mijn rug ging er aan kapot verder zag ik regelmatig een hoef met ijzer rakelings voorbij schieten. Op dat moment was het gebruik van de praam echt een verademing. Binnen 5 minuten klaar, geen zichtbare stress voor pony, geen zichtbare pijn, en een veilige situatie voor mij als baas. Dat het sneller en veiliger is, moge duidelijk zijn, maar is deze situatie met praam ook echt beter voor mijn pony? Ik denk naar aanleiding van mijn observaties van wel.. maar is dat wel zo? Opvallend is dat mijn pony eigenlijk nooit moeilijk heeft gedaan met het aanbrengen van de praam, ook al was dit gedurende langere tijd dagelijkse kost. Zal een praam dan echt pijn doen? dan zou hij zich toch verzetten? Of was hij misschien gewoon verslaafd geraakt aan de endorfines en snakte hij naar even heerlijk high zijn?
Ergens lees ik dat een paard door de praam een verminderd bewustzijn heeft en dat een paard door de praam een verdoofd gevoel krijgt en geen pijn voelt, en ergens anders staat weer dat een paard juist intense pijn voelt en zich daarom overgeeft.
Maar wat is al die tekst waard zonder gedegen onderzoek, zonder onderbouwing? Zonder betrouwbare bron? Help ik weet het niet meer.. is er dan nooit goed onderzoek gedaan naar de werking van de praam?
Jammer, want deze kortdurende sedatie is voor mij een geweldige uitvinding, maar ik wil graag weten of mijn pony en andere paarden deze uitvinding ook als positief kunnen beschouwen of dat het voor hen een wreed martelwerktuig is.