Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73
Bizzybijtje schreef:En als er iemand bij is?
Sicayes schreef:Allereerst, welkom op bokt!
Weet je ook waarvoor je precies bang bent met opzadelen? Zoals je beschrijft komt het paard op stal uit nieuwsgierigheid naar je toe met zijn oortjes naar voren - wat vind je dan zo eng dat je het halster niet over zijn neusje durft te doen?
Verder zou ik het een aantal keer met een ervaren iemand erbij doen - maar wel zelf! Die ervaren persoon er gewoon bij als 'steun' en die je een beetje aanmoedigt als je het eng vind.

KoudbloedKim schreef:Ben je bang dat het paard bijt? Of zich omdraait en trapt? Of over je heen loopt? Waar ben je exact bang voor dat er kan gebeuren?

KoudbloedKim schreef:Ik zou inderdaad iemand erbij halen die jou zelfvertrouwen kan geven.
Bang zijn is helemaal niet raar of iets om je voor te schamen gelukkig.
Sterker nog, ik was vroeger ook ontzettend bang voor paarden.
Nu rij ik op een paard van +1000 kilo.
Het komt vast goed!
Uit welke regio kom je?
Keet schreef:Misschien wat kleiner beginnen? Met kleinere pony's poetsen en wandelen?
En dan steeds een beetje groter?
Mocht je in bezit zijn van een auto ben je welkom om eens twee doodbrave shetten te komen poetsen in Landsmeer hoor
xxdomiixx schreef:Let je ook wel op je eigen ruimte. Als een paard dus bij je in de buurt komt, en je denkt aaah hij staat de dichtbij straks bijt hij. Mag je hem gewoon weg wapperen met je handen. Als je goed je eigen grenzen aangeeft denk ik dat je ook minder onzeker bent. Wat betreft halster om doen, je kunt hem ook aaien met het halster en steeds verder omhoog voor jezelf misschien fijn omdat je dan beter ziet wat de reactie van het paard is. Kijk goed naar zijn hoofd, die verteld namelijk ontzettend veel over of hij iets spannend vind of ontspannen is. Hoofd omhoog gooien is altijd lastig, je kunt een touw over zijn nek leggen (bij de schoft) en steeds verder omhoog halen als hij bij de oren zit, kun je licht druk geven zodra ook maar een millimeter naar beneden gaat druk eraf. En inderdaad vraag gewoon of iemand erbij wil staan en doe het 5x achter elkaar, misschien helpt dat ook. Ik ben zelf ook ontzettend rustig, hartstikke fijn met paarden maar je moet wel je grenzen aangeven en niet over je heen laten lopen.

misschien even informeren of ze op het schoteroog ook zoiets hebben? Het is voor jezelf ook prettiger als je weet wat je bij een paard kunt verwachten als ie bepaald gedrag vertoont