Paard heeft meerdere gedrags probelemen

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

samira_baco

Paard heeft meerdere gedrags probelemen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-15 01:13

hoi bokkers
hopelijk kunnen jullie mij helpen!

Sinds een maand heb ik een bijrijd paard
Dreamer/hackney x arabier/8 jaar/ruin/1,66cm heel lief paard maar heeft echt een gebruiksaanwijzing.
Wat mij opvalt is dat het sws een paard is met behoorlijk wat energie (teveel) en moet hij dagelijks bereden worden of gewoon voldoende beweging hebben.
De eigenaar doet de laatste tijd niks anders dan hem ff 20 min los gooien in de paddock.
ik probeer hem echt zoveel mogelijk beweging te geven, maar het probleem is dat Dreamer ook ontzettend dominant en schrikkerig is.
Als je hem bijvoorbeeld wilt longeren dan valt hij je letterlijk agressief aan, staat bijv voor je neus te steigeren, rent agressief op je af en bokt naar je.
als je hem nu gaat rijden gaat die gelijk aan de kletter en gooit hij je er af (Dreamer word gereden met een thiedeman teugel)
Een vriendin van me heeft eergisteren geholpen met longeren en daarna ben ik er nog op geweest en dat ging goed, omdat die ze energie al kwijt was door het longeren.
Helaas kan mijn vriendin en ik ook niet elke dag naar hem toe hoe graag ik dat zou willen.
Enkel het probleem is nu dat Dreamer van achter behoorlijk stijf loopt en is, omdat de eigenaar hem te vaak op stal laat staan en weinig beweging geeft.
Wat kan ik nu het beste doen om hem te helpen zonder dat het mijn botbreuken kost?

Evelijn

Re: Paard heeft meerdere gedrags probelemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 01:17

Met de eigenaar overleggen... in gesprek gaan over wat paard nodig zou hebben... en als situatie niet kan veranderen... stoppen met rijden.

samira_baco

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-15 01:21

nou ja het probleem is dat zij er zelf totaal niet op wilt gaan
ze geeft hem nu black bloesem kalmeringsmiddel
en hij staat ook nog eens te koop
maar hij loopt echt behoorlijk stijf met ze achterbenen en ik vind dat je zo`n agressief paard niet kan verkopen

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 01:25

Tja... dan moet er een dierenarts bij.. als hij stijf loopt en agressief is... is de kans groot dat het dier gewoon pijn heeft.
Ze hoeft er ook zelf niet op om dingen aan te passen (voer, beweging, controle door DA, zadel, betere instructie voor ruiter etc.)

Maar als jij denkt dat je gevaar loopt met dit paard... niet opstappen.. het is jouw paard niet... en zelfs als het jouw paard was is geen enkel paard het waard om mee te verongelukken (zeker niet als je het al ziet aankomen.. paardrijden is al gevaarlijk genoeg.. dat hoef je niet op te zoeken)

nanoukkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 01:29

eerst en vooral, het 'grote' probleem;
uit de tekst maak ik op dat hij geen weidegang krijgt?
Dat zou al een heel erg groot verschil maken volgens mij.
Het enepaard is 'gevoeliger' als het andere, of heeft zo meer zijn 'behoeften' (aan rennen etc)

Buiten dat, zou ik behoorlijn consequent zijn. Meteen op zijn plaats zetten als hij naar je steigert. En als je aan de hand wandelt, gaat het dan? Ik zou veel met hem bezig zijn voor het rijden. Zoals je zelf zegt is hij al zijn energie kwijt als hij een tijdje heeft gelongeerd.
Maar een paard is en blijft gevaarlijk, dus iemand erbij zou altijd handig zijn. (hoe oud ben je?!)

En stijfheid, weidegang, andere voeding, MEER beweging, da voor advies?

nanoukkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 01:31

en zoals @evelijn zegt, denk aan je eigen veiligheid.
Als de eigenaresse er nit eens op durft...

samira_baco

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-15 01:32

daar heb je volkomen gelijk in
maar ik merk gewoon aan dreamer dat hij wel ze energie kwijt wilt
en als je hem eerst goed moe maakt kun je er daarna gewoon op rijden, enkel ik durf hem niet alleen te longeren, want ik ben bang dat die me aanvalt en flikt trapt of wat
wil hem graag helpen want dit is ook sneu tis haar keuze hoe ze met haar paard omgaat maar het lijkt me voor dreamer niet echt fijn leven zo
en denk dat de kopers het ook niet fijn zal vinden als ze met kennis making een heel mak paard zien (door de black bloesem) en vervolgens als ze hem genomen hebben en het spul uitgewerkt is pas zien hoe die werkelijk is !
maar ja hoe krijg ik dat stijve uit ze achterbenen hij heeft er opvalland last van ?

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 01:33

Hackney x arabier.... dat verklaart eigenlijk alles al

angelawwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 01:33

voor jezelf moet je zowiso veel consequenter optreden bij het longeren. onacceptabel gedrag geen seconde toestaan en voorwaarts jagen zodat hij de kans niet krijg om omhoog te komen. wanneer hij je letterlijk aanvalt (en ik ben echt niet van de harde hand mensen maar sorry) gewoon een knal verkopen. zeker wanneer hij wil bijten, actie reactie en laat er geen seconden tussen. energie te veel of niet hij hoeft zich niet onacceptabel en agressief te gedragen.

wat is het voer beleid voor hem? krijgt hij krachtvoer of brok bij gevoerd buiten zijn hooi om? weet je de reden dat hij niet buiten komt? en is er geen mogelijkheid dat jij hem buiten en binnen zet wanneer de eigenaar geen tijd heeft?

zowiso met de eigenaar om tafel, wanneer zij hem niet buiten zet of regelt op welke manier dan ook dat hij buiten komt is het voor jou te gevaarlijk om te rijden. je kan hem niet verwijten dat hij alleen maar wil rond rennen en bokken en springen wanneer hij vanuit de stal gelijk aan het werk wil met hem. hij is enkel en alleen bezig met zijn energie kwijt raken maar dit zorgt wel voor een dusdanig lange training (zeker wanneer jij daarna nog gaat rijden) dat hij als hij daarna weer uren/dagen op stal stil staat hij stijf word. maar hoeveel energie ook, nogmaals, onacceptabel gedrag slaat nergens op. heb het met de eigenaar er over waarom ze hem niet meer buiten zet.

misschien kan je hem eerst een uur in de paddock laten uitrazen voor dat je aan het werk gaat met hem? en ook na de training even een uurtje buiten laten. buiten het uitstappen wat jij doet heeft hij dan ook even de mogelijkheid op zijn eigen manier zijn spieren af te laten koelen voordat hij meteen waar in zijn stal staat zonder loop ruimte want spieren volledig koud stappen kost heeeel veeel tijd en doet eigenlijk bijna niemand. het is ook het beste dat een paard na de training even lost staat in een wei of paddock omdat het zowiso effectiever is wanneer een paard zichzelf uitstapt op eigen tempo zijn spieren af laat koelen. let wel, uitstappen na training is wel gewoon noodzakelijk.

als het je te gevaarlijk word, gewoon niet gaan rijden. een ongeluk is het niet waard en snel gebeurd wanneer een paard zich zo gedraagt. als de eigenaar werkelijk geen tijd meer voor hem heeft moet ze hem verkopen. wil zij niet veranderen, zoek dan een ander fijn paard om te verzorgen. wanneer de eigenaar niet bereid is om hem meer buiten te laten en vrijheid te geven word het te gevaarlijk en zal zijn nadelige gedrag alleen maar toenemen. zijn agressie is nou eenmaal een stuk opvoeding. zijn drukte en geren en gebok is te simpel energie die hij kwijt moet en niks aan te doen, enkel uit laten razen.

let wel, als hij zo onbenullig doet waardoor hij een langere training nodig heeft, is het wel noodzaak regelmaat in de trainingen te hebben. dus niet de ene week 4x en daarna 1,5 week niet om daarna weer 4x te trainen. 3-4x per week elke week is noodzaak zodat hij op kan bouwen en het geen aanslag op zijn spieren word

samira_baco

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-15 01:37

nanoukkie schreef:
eerst en vooral, het 'grote' probleem;
uit de tekst maak ik op dat hij geen weidegang krijgt?
Dat zou al een heel erg groot verschil maken volgens mij.
Het enepaard is 'gevoeliger' als het andere, of heeft zo meer zijn 'behoeften' (aan rennen etc)

Buiten dat, zou ik behoorlijn consequent zijn. Meteen op zijn plaats zetten als hij naar je steigert. En als je aan de hand wandelt, gaat het dan? Ik zou veel met hem bezig zijn voor het rijden. Zoals je zelf zegt is hij al zijn energie kwijt als hij een tijdje heeft gelongeerd.
Maar een paard is en blijft gevaarlijk, dus iemand erbij zou altijd handig zijn. (hoe oud ben je?!)

En stijfheid, weidegang, andere voeding, MEER beweging, da voor advies?

ja klopt hij staat op een manege waar je zeg maar een weidegang kaart moet kopen maar dat heeft zij niet, als die los gaat is dat enkel in de paddock maar als je ziet hoe hij in de paddock al is ( heb eventueel filmpjes daarvan)

je moet hem inderdaad op ze plek zetten en ik krijg al een beetje door hoe dat moet bij hem, naast hem lopen gaat wel maar hij loopt wel voorwaarts vooruit en als die schrikt gaat die in ze achteruit en de lucht in
ik ben 20 jaar maar het is bij hem sws handig dat je altijd een tweede hand heb.

samira_baco

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-15 01:38

Anne_GTI schreef:

ik denk dat hij eerder hackney x tuiger is vanwege zijn bouw en hoge draf en omdat hij met galop meteen begint te bokken.

angelawwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 01:39

Anne_GTI schreef:

idd, echt niet combinatie om op te sluiten in een stal. komt alleen maar narigheid van. vind het zowiso geen combinatie voor recreatie ruiter die simpel 2x per week een ritje wil maken. deze combinatie kan makkelijk 6x per week werken en hebben op hun rustdag nog energie te veel. 24-7 buiten zou ik zeggen. dan heb je geen gedoe met binnen en buiten zetten dus kost niemand tijd en het paard doe je daar echt het aller grootste plezier mee. word het echt een heel ander paard van dat weet ik zeker.

samira_baco

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-15 01:44

ik heb al vaak geprobeerd hem eerst te laten razen in paddock en dan te rijden, maar dat werkt dus niet want ene x blijft hij stom staan of loopt hij alleen maar te bokken
zoals ik al zij moet je bij de manege een weidekaart kopen en dat doet ze niet
en longeren wil ik sws zelf proberen inderdaad maar met wat kan ik hem het beste longeren ?

angelawwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 01:46

samira_baco schreef:
ja klopt hij staat op een manege waar je zeg maar een weidegang kaart moet kopen maar dat heeft zij niet, als die los gaat is dat enkel in de paddock maar als je ziet hoe hij in de paddock al is ( heb eventueel filmpjes daarvan)

je moet hem inderdaad op ze plek zetten en ik krijg al een beetje door hoe dat moet bij hem, naast hem lopen gaat wel maar hij loopt wel voorwaarts vooruit en als die schrikt gaat die in ze achteruit en de lucht in
ik ben 20 jaar maar het is bij hem sws handig dat je altijd een tweede hand heb.

maar hij moet zowiso al niet voor je uit lopen. hij heeft naast, of het liefst 1 pas achter/naast je te lopen. dus niet achter zo van achter je rug. maar schuin achter je, buiten jou "eigen ruimte". als je hem voor je uit laat lopen geef je hem al aan dat hij bepaalt wat er gaat gebeuren.

ik denk dat hij gewoon in training moet bij iemand die er wat vanaf weet. niemand zal dit paard kopen want kopers zullen bij bezichtiging al afhaken. zonde want ik denk dat hij een prima paard is maar een consequent iemand nodig heeft en geen eigenaar die wel een paard wil maar te beroerd is een weidepas te kopen en hem daarom maar op stal opsluit. en niet te nadelen van jou maar ik denk dat jij veel te onzeker bent voor hem en daar maakt hij smakelijk misbruik van.

nog voor dat hij gelongeert word moeten eerst zijn normen van respect eens flink aangepakt worden. pas daarna kan je verder met grondwerk. maar hier voor heb je wel ervaring nodig. wij hebben ook enkel van zulke paarden in training gehad op onze accommodatie en je kan gewoon niet rijden als de basis niet compleet is. als hij je op de grond niet respecteert doet hij dat ook niet wanneer je op zijn rug zit.

met welk doel is hij door de eigenaar gekocht als ik vragen mag?

samira_baco

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-15 01:47

angelawwijk schreef:
Anne_GTI schreef:

idd, echt niet combinatie om op te sluiten in een stal. komt alleen maar narigheid van. vind het zowiso geen combinatie voor recreatie ruiter die simpel 2x per week een ritje wil maken. deze combinatie kan makkelijk 6x per week werken en hebben op hun rustdag nog energie te veel. 24-7 buiten zou ik zeggen. dan heb je geen gedoe met binnen en buiten zetten dus kost niemand tijd en het paard doe je daar echt het aller grootste plezier mee. word het echt een heel ander paard van dat weet ik zeker.

je hebt helemaal gelijk hoor, kijk ik wil best zo vaak het moet hem doen hoor maar ik heb ook zo iets dat de eigenaar zelf ook wat met haar paard moet gaan doen en niet enkel 20 min los gooien en terug naar stal

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 01:52

Beste advies wat ik je kan geven is snel op zoek gaan naar een ander verzorgpaard want hier komen ongelukken van.

samira_baco

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-15 01:55

angelawwijk schreef:
samira_baco schreef:

maar hij moet zowiso al niet voor je uit lopen. hij heeft naast, of het liefst 1 pas achter/naast je te lopen. dus niet achter zo van achter je rug. maar schuin achter je, buiten jou "eigen ruimte". als je hem voor je uit laat lopen geef je hem al aan dat hij bepaalt wat er gaat gebeuren.

ik denk dat hij gewoon in training moet bij iemand die er wat vanaf weet. niemand zal dit paard kopen want kopers zullen bij bezichtiging al afhaken. zonde want ik denk dat hij een prima paard is maar een consequent iemand nodig heeft en geen eigenaar die wel een paard wil maar te beroerd is een weidepas te kopen en hem daarom maar op stal opsluit. en niet te nadelen van jou maar ik denk dat jij veel te onzeker bent voor hem en daar maakt hij smakelijk misbruik van.

nog voor dat hij gelongeert word moeten eerst zijn normen van respect eens flink aangepakt worden. pas daarna kan je verder met grondwerk. maar hier voor heb je wel ervaring nodig. wij hebben ook enkel van zulke paarden in training gehad op onze accommodatie en je kan gewoon niet rijden als de basis niet compleet is. als hij je op de grond niet respecteert doet hij dat ook niet wanneer je op zijn rug zit.

met welk doel is hij door de eigenaar gekocht als ik vragen mag?

als hij me voorbij loopt trek ik hem ook zeker terug en zet hem op ze plaats, ik doe sws me best om hem te helpen
en zo denk ik ook over de eigenaar hoor, tis echt een leuk paard maar hard gezegd gewoon zwaar verpest !
en wat haar reden was geen idee ik weet wel dat ze al 5 jaar bezig is het eruit te trainen, tenminste dat zegt ze maar of ik het geloof is een tweede omdat ik nu gewoon zie dat ze eigenlijk bijna niks doet met hem
gisteravond waren we samen en het enige wat ze gedaan had was 10 min in paddock gezet en toen weer terug op stal, waardoor ik al zij van moet hij niet wat meer beweging hebben dan dit ?
waar op zij antwoorden nee want hij is toch rustig en staat alleen maar stil en me vader staat al op ons te wachten.
maar ik wil nu proberen die stijfheid uit ze achterbenen te krijgen want het word alleen maar erger, zaterdag komen er mensen kijken maar ik weet zeken dat niemand hem wilt op deze manier

angelawwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 02:06

die stijfheid is iets wat na gekeken moet worden door de dierenarts. het is niet iets waar je mee moet gaan prutsen of er uit moet proberen te krijgen. hij is niet voor niks stijf en als ik het verhaal zo hoor kan ik zelf geen reden bedenken waarom hij langdurig stijf zou zijn. een dag stijf, dat is niet vreemd. meerdere dagen stijf en het word erger, niet oke.

ik weet niet wat zijn vraagprijs is, maar meestal word voor zulke paarden hooguit 500 tot 1000 gegeven in de toestand waar hij nu in verkeerd. meeste kopers zullen afhaken wanner ze zijn gedrag zien en wanneer hij simpelweg niet voor gereden kan worden door de eigenaar omdat ze zelf niet durft, moet je eens tegen een koper zeggen, is hij zo weg. de combinatie kan werken in je voordeel als je serieus de sport in zou willen, zijn energie is fantastisch te gebruiken in wedstrijden, endurance bijvoorbeeld of spring wedstrijden. voor dressuur is hij denk ik niet beheerst genoeg maar wie weet wanneer hij vol in training staat het ook wel een uitdaging voor hem kan zijn. maar er zijn meer HEEEEL weinig kopers die zo denken als ik op het moment dat ze zien hoe hij zich gedraagt.

eerlijk gezegd zou ik voor hem ook hooguit 800 betalen. puur en alleen omdat ik weet dat ik het gedrag samen met mijn collega stalgenoot aan kan en wij weten hoe er mee om te gaan doordat we vaker zulke paarden in training hebben gehad. neemt niet weg dat het ontzettend veel werk is waardoor zijn waarde momenteel laag ligt. voor vele is hij gevaarlijk. er zijn maar enkelen die hier een uitdaging in zien maar nooit de hoofdprijs zouden betalen. het is zonde dat het paard niet de juiste training en behandeling krijgt. hoe langer het zo aan sukkelt, hoe moeilijker het word.

maar nogmaals, klungel niet wat aan met zijn stijfheid. dat is een serieuze kwestie en kan verschillende redenen hebben. echt een DA bij halen.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 02:51

Anne_GTI schreef:

euh paard in een stal, dat verklaart eigenlijk alles al. Je bent de eigenaar niet en ik begrijp dat je de eigenaar ook niet kan overtuigen het paard meer op de wei te gooien. Voor je eigen veiligheid dan elders iets zoeken. Sneu voor het diertje, maar daar kan je weinig aan doen (of je moet de dierenbescherming bellen)

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 06:20

Knie actie heeft een hackney als geen ander. En dat het paard bokt in galop maakt het nog geen halve tuiger ;)

Wat krijgt paard verder te eten? Want zo'n dier heeft echt geen krachtvoer nodig. Verder proberen te regelen dat hij meer ( paar uur) naar buiten kan, liefst met vriendje. Ik denk dat je dan al een heel ander paard voor je hebt staan.

Bach bloesem (niet black bloesem) is een homeopathisch middeltje (voor mens en dier) wat echt niet valt onder verdoving, maar geschikt is om bv nerveus/anstig gedrag te verminderen. Al zijn de meningen verdeeld of het echt werkt.

samira_baco schreef:
Anne_GTI schreef:

ik denk dat hij eerder hackney x tuiger is vanwege zijn bouw en hoge draf en omdat hij met galop meteen begint te bokken.

Catnip

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 06:32

Ik vind het best oneerlijk dat dit paard "meerdere gedragsproblemen" wordt toegeschreven. Wat verwachten mensen dan van een paard dat helemaal géén weidegang krijgt? (En misschien ook nog vol krachtvoer wordt gestopt)

Ik kan je zo een aantal paarden aanwijzen die zo mak als een sok zijn, en waar je bewusteloos en stuiptrekkend nog niet van af kunt vallen. Maar ontneem ze hun weidegang en ze springen de meest ervaren en kordate paardenmens zonder pardon in de nek.

Veel verbetering ga je met de meest deskundige begeleiding niet kunnen verwachten bij dit paard, zolang er niet voldaan wordt aan de basisbehoefte van vrije beweging. En dan geen 20 minuten los in de paddock.

Ik weet dat je geen eigenaar bent, maar je gaat iemand anders haar ellende niet kunnen oplossen zolang diegene haar paard geen betere omstandigheden gunt.

Mandy73_unes

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 08:48

Catnip schreef:
Ik vind het best oneerlijk dat dit paard "meerdere gedragsproblemen" wordt toegeschreven. Wat verwachten mensen dan van een paard dat helemaal géén weidegang krijgt? (En misschien ook nog vol krachtvoer wordt gestopt)

Ik kan je zo een aantal paarden aanwijzen die zo mak als een sok zijn, en waar je bewusteloos en stuiptrekkend nog niet van af kunt vallen. Maar ontneem ze hun weidegang en ze springen de meest ervaren en kordate paardenmens zonder pardon in de nek.

Veel verbetering ga je met de meest deskundige begeleiding niet kunnen verwachten bij dit paard, zolang er niet voldaan wordt aan de basisbehoefte van vrije beweging. En dan geen 20 minuten los in de paddock.

Ik weet dat je geen eigenaar bent, maar je gaat iemand anders haar ellende niet kunnen oplossen zolang diegene haar paard geen betere omstandigheden gunt.

Catnip, ben het volledig met je eens. Vind het gewoon sneu voor dit paard om hem terecht te wijzen...hij wordt niet in zijn basis behoefte voorzien van dagelijks weidegang (of paddock) en dan "straffen" dat hij te veel energie heeft!! Ik hoop dat hij snel verkocht is en een beter plekje krijgt. TS jij kan hier niets aan doen, zolang hij niet verkocht is, zorg dat hij zoveel mogelijk beweging krijgt, idd uurtje voor t trainen lekker losgooien en na het trainen, als jij de boel aan t opruimen bent, ook lekker buiten laten staan....

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 08:52

Ts ik denk dat je titel van het topic niet helemaal juist is. Het paard heeft geen probleem. De eigenaar neemt zijn of haar verantwoording niet ten opzichte van het dier. Meer aandacht en beweging is de oplossing.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 08:54

Niet echt handig overigens te melden wat voor kruising het is. Omdat ie te koop staat. Weet niet of je als eigenaar blij wordt van negatieve reclame als dit.

samira_baco

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-15 10:29

Zoals ik al zij hij staat op een manege waar je een weidekaart moet kopen, als je deze hebt wordt hij halve of hele dag buiten gezet, enkel zij koopt dat niet en ik heb het geld niet zo'n dure kaart te kopen.
ik wist even niet wat ik anders als titel moest doen.
nogmaals doe ik echt me best voor hem en wil hem graag helpen, maar de eigenaar verwaarloosd hem, veel meiden confronteren haar er ook mee dat ze nooit komt en dan blijft ze toegeven dat die er elke dag uit komt.
de eigenaar zit hier niet op bokt dus komt ook niet achter dit topic.