Paard ontzettend druk maar toch breekbaar op de benen

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Bambi1995

Paard ontzettend druk maar toch breekbaar op de benen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-15 18:38

Ik heb een merrie van 22 jaar oud. Ze heeft 3 maanden niks gedaan vanwege blessures. Nu is ze door die 3 maanden niks doen ontzettend druk geworden, en ja ik mag nu weer heel rustig met haar beginnen, maar omdat ze zo ontzettend druk is heb ik heel veel problemen.

Ik ben niet zo'n held met drukke paarden, ben bang om er af te vallen en vind het maar niks als ze op hol slaan, plotselinge wendingen maken of schrikken. Nou is de bedoeling dat ik er op ga zitten en heel rustig ga stappen en dan een paar keer op de lange zijdes een drafje maak. Dit heb ik nu 2 x gedaan. De eerste keer was het best druk in de bak met rijders. 2 westernruiters die extreem veel galopperen en slidingstops maken etc. Van de energie die de western paarden hebben met het rijden word mijn paard gewoon ontzettend druk van dus dat ging helemaal niet goed en ik vond het eng en was bang om te vallen. Wat ze precies doet is dit: Meestal gaat ze een snelle draai van 90 graden maken met hoofd laag en een ronde hals. Ik raak hierdoor ontzettend mijn balans kwijt. Ze wil er ook nog wel is vandoor gaan en schrikken. 2 de keer dat ik ging rijden was ik gelukkig alleen en was ze opzich te rijden maar ze was wel gespannen en was heel alert, je merkte wel dat ze wel druk was maar ze hield zich nog keurig in. Voor de rest heb ik alleen nog maar gestapt aan de hand en dan draven en mee rennen op de lange zijdes.

Vanmiddag ging ik dus ook met haar lopen in de bak. Ik wou draven maar kreeg niet echt reactie, en mijn moeder klikte met haar tong buiten de bak en ja hoor daar schoot ze in galop vooruit. Kwam er een paard in de bak, ze schoot er weer vandoor. Het paard gaat weer uit de bak, ze gaat er weer vandoor, iemand schuift iets over de grond heen, ze gaat er weer vandoor. Ze is dus ontzettend prikkelbaar en bij elk geluidje dat ze hoort moet ze schrikken en er vandoor gaan. Ik vind het gewoon niet leuk meer om met haar om te gaan.

Nou is het zo dat je haar eigenlijk heel voorzichtig moet behandelen want anders is de kans groot dat ze weer blessures krijgt, daar zit ik niet op te wachten. Ik kan haar niet opjagen in de bak, want dan is er een kans dat het weer mis gaat met haar benen, ik kan haar niet moe rijden want dat is te zwaar voor haar been, en ik heb op het moment ook niet het lef om haar moe te rijden. Het is beter dat ik haar niet longeer want dat komt te veel op haar gewrichten aan. Het komt er dus op neer dat ik gewoon niks kan om haar energie kwijt te raken omdat dat gewoon vervelende gevolgen kan hebben met haar benen. Ja, ik mag haar rustig rijden en rustig drafje op de lange zijdes, maar dat rustig rijden is er niet bij.

Voor haar blessures was ik niet bang om haar te rijden en was ze ook best vaak braaf. Maar de energie is gewoon heel erg op gaan stapelen. Ze doet wel eens gek in de paddock maar dat is maar even en ze raakt haar energie daardoor niet kwijt. Ik zit op het moment gewoon even met mijn handen in mijn haar. Het is een 22 jarige merrie, waarvan je zou denken dat die wel heel braaf zijn, maar ze gedraagt zich op het moment als een 4 jarige.

Sorry voor het lange verhaal maar wie weet iets wat mij kan helpen?

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 18:40

Wat voer je?

Qua longeren kan je grote cirkels maken. Als je meeloopt is een 20x30 cirkel goed vol te houden, dat betekent dat ze dan bijna de bak rond loopt en dan is de belasting minder hoog.

Edit: dan bedoel ik krachtvoer, ruwvoer, supplementen, etc. En dan ook hoeveel voer je ervan (3x ruwvoer is geen hoeveelheid, probeer het aantal kg in te schatten).

En hoe groot/zwaar is je paard?
Laatst bijgewerkt door Mizora op 29-01-15 18:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 18:41

Kijk eerst naar het voer. Wat krijgt ze nu allemaal? Probeer haar verder magnesium bij te voeren en desnoods even een andere rustgever zodat ze echt tot rust komt.

Verder, moet je echt wat gaan doen aan jouw angst. Ik zou met behulp van instructie daaraan gaan wekren, ook al rijdt je niet zoveel.

Bambi1995

Re: Paard ontzettend druk maar toch breekbaar op de benen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-15 18:53

Ze is 1.70m en word altijd geschat op 600 kg.

Ze krijgt geen krachtvoer. 2 x daags ruwvoer. Hoeveel kg zou ik echt niet weten maar, ze hebben in de stal een ijzeren ruif en die gaat helemaal vol. Ze krijgt als supplementen Fenegriek en Glucosamine en MSM.

Worden paarden rustig van Magnesium? hoe moet ik dat bijvoeren?

Longeren op hele bak formaat zou een oplossing kunnen zijn maar ben bang dat ze er dan vandoor gaat en niet meer stopt. Met longeren zou ik ook een zweep moeten gebruiken want ze wil nog wel eens omdraaien en dat is niet de bedoeling maar van de zweep word ze natuurlijk nog drukker terwijl ik nooit grote gebaren met de zweep maak.

Heb al een tijd geen instructie meer. Loop nu wel stage en dat zijn wel goede mensen die mij willen helpen met grondwerk, dit lijkt me ook heel goed om te leren want mijn paard heeft ook nul respect voor mij. En hoop ook dat ze mijn angst voor drukke paarden kunnen afleren want met rustige paarden kan ik prima mee over weg en dan ben ik niet bang. Ik hou er gewoon niet van, van dat hele drukke gedoe.