Paard erg geïrriteerd als ik de deken op doe

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

leeneliefje

Paard erg geïrriteerd als ik de deken op doe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-15 14:12

Dit klinkt als een typische merrie maar we hebben het hier over een grote stoere ruin :')

Elke keer wanneer ik hem zijn deken weer op doe is hij zo ontzettend pissig. Lip optrekken,
met z'n staart zwaaien, stampen met z'n benen. Ik loop er ook liever niet achterlangs voor het geval ik een lel krijg :') Ik rijd dit paard pas een maandje, misschien is het een kwestie van wennen, maar vind zijn gedrag wel erg extreem. Gisteren tilde hij steeds z'n achterbeen op toen ik zijn deken verschoof, ik mopperde toen tegen hem en het was eigenlijk over toen. Ik moet zeggen dat zijn winterdeken ook wel erg zwaar is, misschien irriteert het schuiven hem.

Ik vraag me af of jullie dit herkennen? Ik probeer de deken zo hoog mogelijk op te tillen en gelijk goed te leggen, zodat ik zo min mogelijk hoef te schuiven.

Hebben jullie nog tips?

Maureen95

Re: Paard erg geïrriteerd als ik de deken op doe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 14:13

Kan het misschien zijn dat de deken aan de voorkant knelt of slecht past? Dat hij daarom zo doet?Ik heb dat bij mijn merrie gehad. Ik heb toen een andere deken aangeschaft en na een paar keer was het weg :)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 14:14

Waarschijnlijk past de deken inderdaad niet goed.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 14:14

Als hij er steeds meer op gaat reageren ligt de deken vast niet prettig voor hem. Of de pasvorm is niet goed, of te zwaar, of de deken trekt als hij hem eenmaal op heeft. Zie je ergens tekenen van schuren?

Zou het wel serieus nemen en niet afschuiven als 'niet aanstellen' omdat ie juist aangeeft dat hij het niet fijn vindt. Dat hoeft niet voor alle dekens te zijn, maar nu deze wel.

M_i_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 14:15

Het kan denk ik ook gewoon het gewicht zijn. De dekens van mijn merrie passen allemaal prima, nooit een schuurplekje of wat dan ook, maar gaandeweg de winter wordt ze steeds chagrijniger van dat ding. Ben blij als hij weer af kan straks.

M_nouska

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 14:16

Mijn paard doet het ook, is een merrie.
Eerst had ze een te klein deken op, gekregen van de vorige eigenaar.
Nu heeft ze dus een andere, zie nergens dat ze schuurplekken heeft of iets anders.
Ik volg even dus.

XxLMMxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 14:20

Ik ken een paard op stal die dat ook heeft en volgens mij is er niks mis met de dekens. Misschien houdt je paard niet van dekens?
Beetje simpel gedacht misschien.
Maar als je een andere deken probeert en het probleem gaat niet weg dan denk ik dat het dat is

Celine_Famke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 14:24

Mijn paard wilt haar dekens het liefst allemaal vermoorden. Woedend wordt ze als je aan komt met een deken.
Het maakt niet uit welke deken, een dikke winterdeken of een dunne zweetdeken of een nog dunnere eczeemdeken.
Misschien komt het bij mijn paard erdoor dat ze eigenlijk áltijd een deken op moet, vanwege zomereczeem.

leeneliefje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-15 14:24

Ja het is een hele zware deken! Helemaal als hij hem de hele dag al op heeft gehad in de wei en hem na het rijden 's avonds ook weer op moet.

Goyaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 14:31

Mijn ruin kroop de laatste tijd (uit het niets!) iedere keer in elkaar als ik de deken wilde opgooien. Dan ligt ie in één keer goed.
Ik snapte dus ook niet wat er aan de hand was, hij maakte zijn rug hol, trok zijn kop met een ruk de lucht in en liet zijn achterhand zakken.
Heb hem op stal gezet zodat hij los in zijn stal stond. Tien minuten deken op, deken af gedaan en toen gaf hij geen reactie meer bij het opgooien van de deken.

Hij had zich dus wel ineens bedacht dat die deken ongelooflijk "eng" was.
Het valt te proberen. Als ie na een paar keer een mindere reactie geeft, kan het aanstelleritus zijn, als ie dan geen verandering van reactie geeft, weet je tenminste dat het géén aanstellerij is.

Ik ben benieuwd wat er uit komt!

annibel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 14:35

Mijn ruin doet dit ook, ik heb hem al 10 jaar en hij heeft dit altijd gedaan..
Maakt niet uit welke deken hij op krijgt, hij vind het gewoon niet leuk!
Hij heeft geen lichamelijke problemen, dus ik blijf er altijd maar bij dat hij het gewoon niet fijn vind!

Hij stampt trouwens niet, maar bijt in de lucht. Dat doet hij met alles wat hij niet leuk vind, aansingelen lang stilstaan etc.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 14:53

Als het geen pijn is, dan is wat hier boven beschreven staat vaak gewenning.

Mijn merrie doet het ook al zolang ik haar ken, ze vind al dat gedoe rondom en op haar rug irritant. Gee rugpijn en geen reactie als ze afgeleid is door eten of iemand die langs loopt. Mede omdat ze dekens toch vervelend blijft vinden heeft ze deze winter er niet eentje op.

Echter wordt het gedrag van het paard van ts steeds erger of eigenlijk duidelijker. Daaruit valt op te maken dat het paard het steeds vervelender vind. Ik zou een lichtere deken gaan proberen, desnoods een paar weken lenen van stalgenoten.

leeneliefje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-15 16:46

Ik ga eens na of dit bij de eigenaresse ook zo is. Misschien is het een kwestie van wennen aan mijn manier van de dingetjes doen. Hij is van veulen af aan bij haar en ik ben zijn eerste bijrijder, wellicht is hij wat dramatischer onder ongemakken van zijn kant. Sluit niet uit dat die deken niet comfortabel is, hij schuurt ook een beetje in z'n manenkam vind ik, zijn ook stukjes maan afgebroken enzo.

Zal eens overleggen voor een ' paardenbh' dan zit het al wat makkelijker denk ik.

Goyaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 16:50

Ik zat trouwens te denken. Onze 200 grams deken was op een gegeven moment ook echt megazwaar geworden (veel zwaarder dan mijn nieuwe 400 grams). Paardlief vond ook die deken niet zo fijn om op te krijgen. De 400 grams is een stuk comfortabeler.
Zou kunnen dat je paard heel goed aan voelt dat die deken aan vervanging toe zou kunnen zijn... :o

EvelienKiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 21:30

Misschien is het normaal dat een paard schuiven met een deken niet fijn vindt? Als het dekje of deken van mijn paard niet goed ligt, leg ik het er opnieuw op. Zodra ik schuif, kijkt ze zuur. Ik ben blij dat ze zo communicatief is. Ik vind het ook onprettig als iemand aan mijn kleren sjort. Je hebt luxe paardjes... 8-) Sowieso leg ik haar geen deken meer op omdat ze er niet zo blij bij keek. Geen probleem meer.

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 21:32

misschien vind hij het hele deken verhaal niet fijn? :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-15 18:23

En heeft de eigenaar al wat gezegd?
En heeft hij dit altijd al of pas sinds een bepaalde periode?

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-15 18:43

Mijn merrie is nu ook wat zurig op haar 300grams deken. Maar die deken is ook wel zwaar en trekt wat scheef. Bovendien moet ik hem er beetje 'opgooien' om dat donsdeken op mijn paard te krijgen, wil wel eens wat onaangenaam zijn.
Ga nu kijken of ze met een 200gr beter is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-15 20:48

Ik zal dat zeker doen. Want anders heb je straks een paard die helemaal geen deken meer op wilt :(

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-15 18:31

kwita schreef:
misschien vind hij het hele deken verhaal niet fijn? :o

Dit dus!

Fleurfloran

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-15 18:45

Ik heb hetzelfde probleem gehad met een fjordxfries ruin, zodra je ook de zweetdeken af deed begon hij te trappen. Hij zat ook te strak en dat kan ook vervelend zijn op z'n rug. Als je merkt dat de deken gewoon goed zit kan er ook iets met de bloedsomloop in z'n rug zitten of probeer is met de ruggengraat tussen je vingers helemaal naar achter te strijken, je merkt vanzelf op welke plek het paard gevoelig wordt. Herhaal dit ,probeer de deken er voorzichtig op te leggen en beloon hem als hij braaf is. Liefde gaat tenslotte door de maag!

Gea99

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-15 18:49

Heeft hij maar 1 deken?
Zelf doen we na het rijden een fleece of wollen deken op. Als het vocht door de deken is getrokken, krijgen ze een droge deken op.
Is ook niet goed om een natte deken op te houden. En heb zelf maar eens een natte jas.

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-15 18:50

Ik heb hier drie paarden die een deken fijn vinden,maar de andere twee willen er echt geen een op en dat laten ze duidelijk merken..Eerder had ik een paard die elke week zijn deken sloopte en hem op een gegeven moment ook uit kon trekken..Hij vond dekens dus ook niks,haha..Dat kan het dus zijn he naast dat de deken niet fijn kan zitten qua pasvorm..

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-15 18:52

RianneH schreef:
Echter wordt het gedrag van het paard van ts steeds erger of eigenlijk duidelijker. Daaruit valt op te maken dat het paard het steeds vervelender vind. Ik zou een lichtere deken gaan proberen, desnoods een paar weken lenen van stalgenoten.

Dat kan ook zijn omdat ts misschien al gespannen of met gemopper de deken op en af doet?
Mijn merrie heeft het ook, ook altijd gehad zolang ik haar ken en met elk soort deken. Zij is een typje "blijf van mijn lijf" :)
Op de poetsplaats is het nog het beste te doen. Alsof het er dan bij hoort. Maar stap je even de paddock in om haar deken recht te leggen...