Gedrag tijdens rijles

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Shloepke

Gedrag tijdens rijles

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-15 11:02

Hallo,

Ik doe ongeveer al 1 jaar paardrijden. Ik ken het paarden gedrag niet zo goed. Maar elke keer als ik paardrij op een bepaald paard, ras is tinker. Dan kan hij met sommige momenten heel raar doen. Als ik wil dat hij stapt dan doet ie niets of als ik aan het lichtrijden ben dat kan hij plots stoppen en blijven staan ik mag dan alles doen wat ik wil hij blijft staan. Als de leerkracht dan komt met zijn zweep dan reageert ie wel.
Maar doe ik nu eigenlijk iets verkeerd? De leerkracht zegt continu dat hij ziet wanneer het paard ga stilstaan. Ik wil zo graag kunnen paardrijden! :)

Dott

Re: Gedrag tijdens rijles

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 11:11

Vergeet niet dat je instructeur of instructrice jarenlang ervaring heeft, en de paarden op de manege ook langer kent.
Het is niet gek dat je het nog niet aanvoelt als je een jaar rijd. Dat komt wel. Geef het tijd.
Als je aan het lichtrijden bent en je merkt dat je langzamer moet gaan lichtrijden, dan vertraagt je paard al iets en dan zou je hem al moeten aandrijven :)
Misschien heb je er iets aan.

Shloepke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-15 11:37

Is er bepaalde truck of hehebben jullie tips om je paard benen te geven? Want ik denk dat ik het verkeerd doe dan :)

Blue_flower

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 11:41

Belangrijk is om als je hulpen geeft te zorgen dat ze ook effect hebben. Dus als je been geeft en er gebeurt niks, maar je rijdt wel door, dan zal er de volgende keer weer niks gebeuren.
Wat vaak goed helpt is veel overgangen rijden. Dus stap-draf-stap-draf.

Heb je ook al eens aan je instructeur gevraagd hoe je hiermee om kunt gaan? Wellicht heeft hij nog goede tips, want hij kent het paard.

Gydja

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 11:44

Het is ook lastig en het is ook zeker lastig op een manege omdat je niet telkens op het zelfde paard rijd. Heb je een eigen paard ken je hem door en door en kan je aanvoelen wanneer je paard van plan is iets te gaan doen. Zo kan je aanvoelen dat hij langzamer wil gaan lopen maar ook kan je aanvoelen komen wanneer hij zou kunnen schrikken van iets. Op een manege paard is dat wat lastiger want je hebt niet telkens het zelfde paard onder je billen. Heb je dit wel dan is het gewoon een kwestie van tijd dat je weet hoe het paard reageert.

Been geven is niets meer of minder dan je benen/kuiten aandrukken aan het paard om hem voorwaarts te laten gaan. Mijn ervaring bij manege paarden is dat ze wat meer aanmoediging nodig hebben maar dit is natuurlijk niet bij elk paard het geval. Je zou ook eens kunnen kijken of je een zweepje vast kan houden tijdens het rijden. Er zijn best veel paarden die gevoelig zijn voor het idee dat de ruiter een zweep vast houd ondanks dat je er niets mee doet. Het kan zijn dat je paard daardoor dan meer voorwaarts is. Zo als boven aan gegeven; misschien kan je instructrice je beter helpen want die kent het paard :D

Shloepke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-15 12:13

Momenteel krijg ik privelessen zodat ik op hetzelfde paard leer rijden. De instucteur zeg als je hem onder de knie hebt dan kun je op veel paarden rijden. Ik zal inderdaad eens een zweepje meenemen.
Graag zou ik een eigen paard hebben maar financieel is dat niet mogelijk.

Ik heb de instructeur al eens om tips gevraagd maar het antwoord was gewoon benen geven *D ben ik ook niet veel mee he :D

Dank jullie voor de tips al!

Lszaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 21:13

Goed dat je privéles krijgt, dan kan je instructeur zich ook echt op jou richten en je beter tips geven. Het is ook veel fijner om op hetzelfde paard te rijden, ieder paard is anders, wat bij het ene paard goed werkt, werkt bij het andere paard niet. Een zweepje is idd verstandig. Misschien helpt het. :)

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 21:26

Eigenlijk doe je t juist heel goed nu: je hebt les, zoekt oplossingen en wil (van anderen) leren. Nu nog ervaring. En dat krijg je door gewoon veel te rijden. Je komt er echt wel.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 21:56

STRENG ZIJN en RIJDEN, blijven RIJDEN
Je paard vind het wel dolletjes als jij les hebt. Kan hij lekker doen waar hij zin in heeft. En dat is ook niet zo gek, want jij bent bezig met het leren hoe alles moet. Je kunt dan niet bezig zijn met wat je beest allemaal van plan is.
Naarmate je beter leert rijden gaat dat vanzelf beter. Voor nu... Mag je ook zelf een zweepje meenemen? Want je moet eigenlijk meteen reageren als je merkt dattie stil wil gaan staan, dan geef je hem meteen een tikje op zijn kont. En als meneer dan niet reageert dan geef je hem een flinke tik. Wedden dattie dan met een week of vier door heeft dat jij er niet meer intrapt dat gekwallebal van hem.. En dan kan je lekker doorrijden

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 07:36

Vraag de instructie eens om een paar lessen aan overgangen en tempowisselingen Dus beetje harder weer wat langzamere weer harder enz te besteden Zo leer je het makkelijkst om controle te houden En het op tijd aan te voelen wanneer die gaat stil vallen Dat is namelijk het probleem je voelt het dan nog te laat Als je op het juiste moment been leert geven Zal je de pony voor kunnen zijn en blijft deze gwn lopen

Shloepke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-15 18:35

Hmm, strengs zijn heb ik echt moeite mee, maar denk wel dat dat bij iedere beginner is he? :D

Ik denk wel dat als ik van stap naar draf en zo afwissel inderdaad leer om controle te krijgen.

Mijn moeder zegt: paardrijden daar is toch niets moeilijk aan. Dan antwoord ik: ja je moet eens proberen! :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-15 18:17

Leer het paard aan te voelen.
Zodra jij voelt tijdens het stappen dat je paard probeert om stil te gaan staan dan geef je hem snel net zo veel been dat die gaat draven (eventueel zweepjes gebruiken). Doe dit paar keer wanneer paard langzamer probeert te gaan wanneer niet jou bedoeling is en je zult zien dat op gegeven moment probleem verdwenen is.

trysteffy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-15 18:25

Als je nog wat maandjes door blijft rijden ken je het zelf voelen ow hij stopt bijna ik geef even been bij.

Ik rij ook al 14 jaar maar soms voel ik het ook niet tijdens de les. En ik rij al 2 en half jaar het zelfde paard.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-15 18:34

Het kan zijn (dat moet je zelf beoordelen) dat je teveel met je benen klemt of langs het paard beweegt tijdens het rijden, als je dan been geeft om voorwaarts te gaan snapt je paard het verschil niet.
Wat ook kan zijn (al dan niet gecombineerd met het voorgaande) is dat je teveel in de mond zit of bij balansproblemen per ongeluk trekt.

Als je been geeft moet dat ook kort zijn en niet duwend of plakkend, eerder een fel kietelen met je kuit. Zodra je paard reageert stop je als beloning direct met alle hulpen die je geeft.