wisselend karakter ruin

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Tempus

wisselend karakter ruin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-15 15:46

Soms lijkt het wel of mijn paard een gespleten persoonlijkheid heeft. Hij kan heel kalm zijn en oplettend. Dat hij braaf volgt aan de hand en stil staat in de poets plaats.
En dan soms is hij heel nerveus en super alert. Schiet als n halve zot opzij voor niks als je hem aan de hand hebt en wil absoluut niet stilstaan in de poets plek.
Tot nu toe heb ik nog niks gemerkt wat zijn gedrag zou kunnen verklaren. Hij heeft een minder rooskleurig verleden gehad dat wel.
Maar de ene dag is het dus echt een fijn knuffelig paard om dan de andere echt niet te genieten te zijn. (Soms gaat het ook langere periodes goed)

Zijn er misschien mensen die hier ervaring mee hebben. Ik vroeg me al af of het eventueel iets medisch zou kunnen zijn.
Met rijden is hij redelijk stabiel. Wat aan de luie kant, maar wel braaf.
Laatst bijgewerkt door Tempus op 26-01-15 15:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-15 15:51

Klinkt mij wel een beetje bekent.
Ik heb een ontzettend lieve ruin, liever lui dan moe, en redelijk bom proof. Maar hij heeft van die dagen dat hij inderdaad non stop staat te hinniken, draaien en schrapen op de poetsplaats. Met rijden is hij meestal braaf en lui, maar soms kan hij ook ontzettend nerveus zijn en dan kan ik er eigenlijk niet echt iets mee. De 'slechte' dagen komen wel echt veel minder voor, dus ik laat het maar. Als hij tijdens het rijden zo druk en nerveus is stap ik af en ga ik poetsen ofzo.
Verder heeft hij altijd een prinsenlevendje gehad en is hij verder gezond, dus ik zie het meer als buien... waaien vanzelf weer over. Op andere dagen kan ik na 3 weken niet gereden te hebben zo opstappen en wegrijden.

Tempus

Re: wisselend karakter ruin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-15 15:55

Ow dus er zijn nog mensen die dit kennen.
Ik vind het soms jammer dat hij dan zo ver weg lijkt te zijn. Je kan er echt niet tot door dringen.
Het gaat ook vaak lange periodes goed om dan weer n tijd minder te zijn. Je kan er eigenlijk niet echt op bouwen zo.
Gewoon laten passeren dan (doe ik nu ook al maar fijn is anders)

Maaike162

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-15 15:57

Herkenbaar verhaal. Bij die van mij kwam ik erachter dat het voor een heel groot gedeelte aan mezelf lag. In de weken dat ik ontzettend druk was en ook nog even snel paardlief moest doen, was hij gewoon chagerijniger. Boos kijken en dan was hij gewoon een beetje nukkig. Hij voelde aan mij dat ik gestrest was en gaf dit ook heel duidelijk aan, dan werd hij gewoon boos. Hetzelfde bij het rijden, als ik er niet bij was met m'n hoofd, had hij er geen plezier in. Hij kende me door en door en liet dat ook bij alles merken. Geen idee hoe dat bij jullie zit en of jullie er iets meekunnen, maar zelf heb ik geleerd dat ik eerst naar mezelf moet kijken voordat ik iets bij hem zoek.

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-15 15:58

is het ruinen wel goed gegaan? Is zijn gedrag erger als er hengstige merries in de buurt zijn? Heeft ie meer binnen gestaan als zijn gedrag zo vervelend is? Ben jij in een andere bui als hij zo vervelend is?
Normaliter zijn ruinen juist zo stabiel...

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-15 15:59

Vroeger wel veel last van gehad bij mijn pony.
Hij heeft ooit op een stal gestaan waar hij te weinig ruwvoer kreeg..doordat hij dan hongerig was werd hij heel nerveus.
Moest hem dus eerst flink laten eten voor ik wat met hem kon doen..eenmaal volgegeten was hij superbraaf

sanne1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-15 16:05

Ow, alsof ik mijn eigen paard lees. Ik ben er achter gekomen dat hij in de winterperiode wanneer ze lang op stal staan, van dit soort acties heeft. niet willen wachten in de stal, gigantisch voorwaarts in de bak, drammen en steeds sneller willen, bij het losgooien en soms aan de hand gedragen als een macho hengst. Snuiven, drentelen, staart hoog gedragen enz. De 1e week dat ze de wei opgaan blijft dit zo. Daarna is het klaar en wordt hij kalm. Is hij weer fatsoenlijk te rijden en blijft hij in zijn stal staan. De winter erop, komt hetzelfde gedrag terug. Gelukkig is hij wel met een hangend halstertouwtje mee te nemen, loopt gewoon gigantisch dom te doen naast je. Rijden is ontzettend irritant, je kan hem het beste dan even voor het rijden gek laten doen. Dan krijg je er het meeste nog uit. En de staldeur niet open houden zodra je de hoek om bent. Al blijft hij braaf voor zijn stal staan.

Ik weet niet of er bij jou een verschil zit tussen zomer en winter periode, maar bij ons overduidelijk wel.

mystery1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-15 16:12

ook mijn paard met een verleden heeft dit lang gehad, in een periode van ongeveer 3 jaar is dit compleet weggesleten en heeft hij het nu nooit meer. Hij is stabieler geworden nu hij langere periode van 1 eigenaar heeft. Maar een medische check kan nooit geen kwaad.

Tempus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-15 16:51

Ik heb ook gedacht dat het misschien aan mezelf lag. Maar sommige dagen dat ik zelf veel stress heb dan is hij juist kalm. En dan andere dagen als ik me echt goed voel is hij nerveuser. Misschien dat ik me onbewust ergens in opjaag dat zou kunnen.

Ik merk ook niet echt verschil in winter en zomer. Wel soms als hij langer heeft binnen gestaan. Maar ook weer niet altijd en vaak staat hij buiten als een sulletje braaf te wezen.

Het castreren is goed gegaan. Ik was er zelf bij.
Hij krijgt ook zeker voldoende hooi nu (op de vorige stal was dat minder. Hij is sindsdien opgefleurd vooral lichamelijk.

Ik heb hem zelf al 5 jaar. In het begin was hij altijd zo nerveus. Dus het is al gebeterd. Maar het is ook al beter geweest als nu.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 00:11

Is er verschil in of er andere paarden op stal zijn of niet?

Tempus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-15 08:40

Dat ook niet. Hij is wel altijd rustig als er andere paarden op stal staan. Maar niet alle keren onrustig als er geen paarden op stal staan (het gebeurd niet zoveel dat er andere paarden op stal staan). Toen dat vaker was durfde hij ook dan wel onrustig te zijn. Enkel niet zo erg als zonder paarden.

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 09:19

Die van mij doet het vooral als het een beetje fris is. Als er dan ook nog eens een weidemaatje in de bak is dan zijn ze samen vervelend.
Hij staat wel 24/7 buiten met onbeperkt hooi dus daar kan het niet aan liggen. Hij kan ook gewoon de ene dag super braaf zijn en de dag erna nerveus. Boos is hij trouwens nooit, gewoon nerveus en snel afgeleid.
Ik kan dan inderdaad ook echt niet tot hem doordringen, spanningsboog van 30 seconden ofzo.

ElineCath

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 21:32

Hee dit ken ik ook, ene moment heel rustig en dag erna een bommeje..