Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73
Misschien kun je het ook leuk maken door te belonen als ze wel braaf is. Met clickertraining oid. Laat haar lopen, zodra ze loopt en het aantal passen heeft gezet wat jij wil zet je haar zelf stil en beloon je. Of je kunt zelfs beginnen, als het echt heel erg is en ze geen stap verzet, om echt bij het geringste beweging voorwaarts al te belonen. Dan zorg je eerst dat je niet zoveel druk meer hoeft te zetten op het halster om haar een pas vooruit te krijgen, en dan kun je doorgaan naar een aantal pasjes. Nou shetjes houden meestal wel van iets lekkers

Aurelia schreef:Ben ik het ook mee eensMisschien kun je het ook leuk maken door te belonen als ze wel braaf is. Met clickertraining oid. Laat haar lopen, zodra ze loopt en het aantal passen heeft gezet wat jij wil zet je haar zelf stil en beloon je. Of je kunt zelfs beginnen, als het echt heel erg is en ze geen stap verzet, om echt bij het geringste beweging voorwaarts al te belonen. Dan zorg je eerst dat je niet zoveel druk meer hoeft te zetten op het halster om haar een pas vooruit te krijgen, en dan kun je doorgaan naar een aantal pasjes. Nou shetjes houden meestal wel van iets lekkers
![]()
In het begin kun je dit om de paar passen doen (Ik weet niet hoeveel ze normaal loopt voor ze weer in de staak gaat). Nou die stukjes maak je steeds langer. bvb pas als je in de bak bent.
Zo heb ik het ook gedaan met een jonge pony die het halster nog helemaal niet kende, dus die ook het meelopen niet kende
Maar ik ga het proberen !!
naar mijn ervaring doen ze het vaak sneller voor eten haha. Maar idd wat jolien zegt kan ook, als je zonder eten wilt. De beloning is dat de druk weg is. Dan ook niet gaan trekken als je denkt ja ze gaat en nu doorlopen! Maar even de druk er af
Joolien schreef:Dit kan ook zonder eten. Zodra ze stil gaat staan, druk houden op het touw. Gewoon gelijke druk houden. En dan wachten. En ja dat is soms 5 minuten, maar uiteindelijk als ze de druk zat worden gan ze voorwaarts. Niet harder gaan trekken, niet opgeven, gewoon met veel geduld toepassen.
), heeft mij dus ook geholpen.