stoppen niet willen doorgaan...

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

miesmermaid

stoppen niet willen doorgaan...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-15 17:36

Hoi allemaal,
Ik heb een klein probleempje met mijn shetlander. Ze is ongeveer 14 jaar oud en mankeert niks aan haar hoeven. Het probleem is dat als ik met haar op het erf naar de bak loop of uit het weiland haal dat ze niet mee wilt lopen.... En ik zou echt niet weten wat ik dan moet doen want dan blijft ze gewoon staan! Normaal los ik het op door te wachten tot ze mee loopt en als ze dan niet mee loopt dan geef ik haar een tikje ( naartuulijk sla ik haar niet) maar als je dan weer wilt lopen dan gaat ze weer. En ik wil haar niet steeds tikjes blijven geven! Weet iemand wat ik hieraan kan doen ?
alvast dankejwel !

Zertab

Re: stoppen niet willen doorgaan...

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 17:40

Ik denk dat ze gewoon eigenwijs is en je best iets strenger mag zijn tegen haar.

miesmermaid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-15 17:42

Zertab schreef:
Ik denk dat ze gewoon eigenwijs is en je best iets strenger mag zijn tegen haar.

Dat dacht ik ook maar wat valt bij jou onder strenger? want ze blijft het maar keer op keer doen!

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 17:46

1 keer een goede tik verkopen werkt beter dan wachten tot ze zelf wil of kleine tikjes geven.

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 17:47

Goof schreef:
1 keer een goede tik verkopen werkt beter dan wachten tot ze zelf wil of kleine tikjes geven.

Ben het met goof eens :)

miesmermaid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-15 17:48

Goof schreef:

oke en als ze het dan blijft doen ? :o

Reeltje_5

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 18:48

Ben ik het ook mee eens :) Misschien kun je het ook leuk maken door te belonen als ze wel braaf is. Met clickertraining oid. Laat haar lopen, zodra ze loopt en het aantal passen heeft gezet wat jij wil zet je haar zelf stil en beloon je. Of je kunt zelfs beginnen, als het echt heel erg is en ze geen stap verzet, om echt bij het geringste beweging voorwaarts al te belonen. Dan zorg je eerst dat je niet zoveel druk meer hoeft te zetten op het halster om haar een pas vooruit te krijgen, en dan kun je doorgaan naar een aantal pasjes. Nou shetjes houden meestal wel van iets lekkers :D
In het begin kun je dit om de paar passen doen (Ik weet niet hoeveel ze normaal loopt voor ze weer in de staak gaat). Nou die stukjes maak je steeds langer. bvb pas als je in de bak bent. :)

Zo heb ik het ook gedaan met een jonge pony die het halster nog helemaal niet kende, dus die ook het meelopen niet kende :=

miesmermaid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-15 18:55

Aurelia schreef:
Ben ik het ook mee eens :) Misschien kun je het ook leuk maken door te belonen als ze wel braaf is. Met clickertraining oid. Laat haar lopen, zodra ze loopt en het aantal passen heeft gezet wat jij wil zet je haar zelf stil en beloon je. Of je kunt zelfs beginnen, als het echt heel erg is en ze geen stap verzet, om echt bij het geringste beweging voorwaarts al te belonen. Dan zorg je eerst dat je niet zoveel druk meer hoeft te zetten op het halster om haar een pas vooruit te krijgen, en dan kun je doorgaan naar een aantal pasjes. Nou shetjes houden meestal wel van iets lekkers :D
In het begin kun je dit om de paar passen doen (Ik weet niet hoeveel ze normaal loopt voor ze weer in de staak gaat). Nou die stukjes maak je steeds langer. bvb pas als je in de bak bent. :)

Zo heb ik het ook gedaan met een jonge pony die het halster nog helemaal niet kende, dus die ook het meelopen niet kende :=

Dankje voor je reactie ik ga het proberen! maar het is wel zo dat shetjes zo snel dik worden en ik wil haar niet te dik voeren := Maar ik ga het proberen !!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 18:58

Dit kan ook zonder eten. Zodra ze stil gaat staan, druk houden op het touw. Gewoon gelijke druk houden. En dan wachten. En ja dat is soms 5 minuten, maar uiteindelijk als ze de druk zat worden gan ze voorwaarts. Niet harder gaan trekken, niet opgeven, gewoon met veel geduld toepassen.

Stiperdestip

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 19:02

Bij de mijne hielp het door iedere keer als ze stil bleef staan haar een paar passen naar achter te duwen.
Dit meerdere keren herhaald, en nu loopt ze keurig mee aan het halster.
Dit heb ik zonder eten of wat dan ook gedaan.
Geduld is inderdaad belangrijk, en vooral niet opgeven.

Reeltje_5

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 19:10

Je kunt ook gewoon een paar hooitjes of een plukje gras gebruiken :) naar mijn ervaring doen ze het vaak sneller voor eten haha. Maar idd wat jolien zegt kan ook, als je zonder eten wilt. De beloning is dat de druk weg is. Dan ook niet gaan trekken als je denkt ja ze gaat en nu doorlopen! Maar even de druk er af :)

EvelienKiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 22:20

Met een leadrope of lange longeerzweep rondjes draaien richting of achter haar kont. Dus opdrijven in plaats van trekken aan het touwhalster. De startknop van een paard zit bij de kont van een paard.

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 08:55

Druk houden totdat ze loopt en touw meteen los bij een voorwaartse beweging. Je hoeft er niet boos bij te praten ofzo, doe gewoon of het je verder weinig interesseert. Ze moet gewoon netjes meelopen. Klaar punt uit.. :)

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 09:30

TS, hoe vaak per week doe je iets met de Shet? En als je dan wat gaat doen, hoe lang ben je daarmee bezig? Ga je door of stop je als het goed gaat? Vraag je teveel of te eenzijdig? Heeft het beestje spierpijn (bijvoorbeeld door teveel en te lang een oefening doen of misschien wel door verkeerde voeding: een Shetlander hoeft maar heel karig gevoerd te worden)? Rij je er ook op of doe je vrijheidsdressuur? En zo zijn er nog meer vragen.

Het verzet kan namelijk hiermee te maken hebben: het beestje kan er gewoon tegenop zien om bijvoorbeeld wéér iets te moeten. Als je elke dag iets komt doen, dan zou je ook eens alleen een aai over de bol kunnen komen geven en daarna bijvoorbeeld alleen mest weghalen en dan weer naar huis. Afwisseling is heel belangrijk en daarbij moet je jezelf ook interessant maken.

dyonnerso

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 20:10

Ik denk dat dit pure eigenwijsheid is, ben je streng voor haar?

miesmermaid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-15 13:24

dyonnerso schreef:
Ik denk dat dit pure eigenwijsheid is, ben je streng voor haar?

ik probeer het wel altijd te zijn ja

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-15 13:25

Joolien schreef:
Dit kan ook zonder eten. Zodra ze stil gaat staan, druk houden op het touw. Gewoon gelijke druk houden. En dan wachten. En ja dat is soms 5 minuten, maar uiteindelijk als ze de druk zat worden gan ze voorwaarts. Niet harder gaan trekken, niet opgeven, gewoon met veel geduld toepassen.

Dit is een hele goede, werkt zowel bij pony's als ezels (bij ezels moet je alleen langer wachten :+), heeft mij dus ook geholpen.