bevroren grond

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

miesmermaid

bevroren grond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-15 14:42

hoi allemaal,
ik vroeg me af of de bevroren grond van het weiland gevaarlijk is ? want elke ochtend is de grond echt keikeihard.... ( het zijn shetjes die op de harde grond komen te staan ) maar is het schadelijk is voor hun?
alvast heel erg bedankt !

genja

Re: bevroren grond

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 14:45

Nee hoor ze zijn slim genoeg om op de harde grond niet te gek te doen.
Alleen als er nog gras staat en het zonnetje schijnt is het gevaarlijk ivm teveel fructaan in gras en kans op hoefbevangen worden

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 16:17

De shetland eilanden, waar shets vandaan komen, ligt ongeveer op dezelfde hoogte als groenland. Denk dat ze wel tegen bevroren en harde grond kunnen ;)

Alleen een beetje oppassen met dit soort dingen als ze niet veel op de wei komen waardoor ze gelijk gaan stuiteren als ze op de wei mogen. Maar dan nog is dit beter dan bv erg glad door de modder.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 09:38

Shetlanders zijn niet gemaakt van poppenstront en zijn wel degelijk wat gewend. Bovendien hebben ze 4 benen in plaats van de twee die wij hebben en dus een veel betere verdeling van de balans. Er zijn genoeg boeken en filmmaterialen verkrijgbaar (en te leen bij de Bibliotheek) over de leefwijze en het houden van Shetlanders. ;)

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 12:28

Ach, ik begrijp het wel....

Ik weet nog de eerste winter met een eigen paard (haflinger), zonder deken...
Echt heel vaak bij hem gaan kijken of hij het niet koud had enzo, me zorgen makend over gaat dat wel goed. Natuurlijk ging het goed, ook haflingers zijn niet van suiker gemaakt, maar ik moest het gewoon even meemaken om dat zeker te weten.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 12:30

Ze zijn zo slim en behendig!
Daar waar wij lopen te wankelen en onze enkels verzwikken, scheuren ze je met opgeheven hoofd en briesend van plezier voorbij *\o/*

Geen zorgen maken!

JorisDy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 17:19

Hier staan ze ook gewoon buiten. Ze zijn inderdaad handig zat en ik merk dat ze zich alle 3 buiten nu een stuk rustiger houden.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 17:25

Bowen schreef:
De shetland eilanden, waar shets vandaan komen, ligt ongeveer op dezelfde hoogte als groenland. Denk dat ze wel tegen bevroren en harde grond kunnen ;)

Wel eens gekeken hoeveel paarden er 's winters op Groenland rondlopen?
Begrijp je dan waarom breedtegraad alleen heel weinig zegt?

miesmermaid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-15 17:27

Dankje wel allemaal ! ik ben gewoon zo te horen een beetje overbezorgd maar heel erg bedankt !

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 19:27

Bowen schreef:
Ach, ik begrijp het wel....

Ik weet nog de eerste winter met een eigen paard (haflinger), zonder deken...
Echt heel vaak bij hem gaan kijken of hij het niet koud had enzo, me zorgen makend over gaat dat wel goed. Natuurlijk ging het goed, ook haflingers zijn niet van suiker gemaakt, maar ik moest het gewoon even meemaken om dat zeker te weten.

:D

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 20:34

oomens schreef:
Bowen schreef:

Wel eens gekeken hoeveel paarden er 's winters op Groenland rondlopen?
Begrijp je dan waarom breedtegraad alleen heel weinig zegt?

Groenland niet, maar wel in ijsland en ook in noord zweden, noorwegen en ga zo maar door. De breedtegraad zegt wel wat namelijk, het is daar het grootste deel van het jaar goed koud en snel donker. Het zegt in ieder geval dat het daar niet subtropisch is.

Afbeelding

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 22:25

Mooi plaatje!

Vogeltjes erbij die hoopvol wachten op een warm mestbolletje om wat in te pikken :D

Blue_flower

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 11:46

Kan inderdaad geen kwaad. De grond is wel hard maar anders dan bijvoorbeeld asfalt waar je je paard inderdaad beter niet op kan laten galopperen.

Lszaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 21:02

Hier gaan ze ook gewoon naar buiten als de grond hard is. En er is in de 14 jaar dat we paarden hebben nog nooit iets fout gegaan. :)