merrie steigert longeerlijn

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

antje2000

merrie steigert longeerlijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-15 19:06

mijn verzorgpaard steigert de laatste tijd veel aan de longeerlijn. als ze dat doet ga ik niet rijden maar ze heeft onder het zadel nog nooit gesteigert. als ik longeer komt ze vaak naar binnen toe, als ze steigert(of bokt) is dat best vervelend als je in het midden staat. de buren hebben een hond die vaak blaft als ik bezig ben met haar, ik merk dat ze dan steigert en/of wanneer ze heel druk is, of schrikt.
ze is al 15 dus geen jong paard meer. wat moet ik doen? straffen? stoppen met longeren, of juist doorgaan?
ik hoop dat iemand mij kan helpen!
alvast bedankt!

Angela

Re: merrie steigert longeerlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 19:18

Vraag de eigenaar om tips. Die wilt vast wel met je meekijken wat er precies fout gaat en hoe je precies moet reageren.

Hanna_94

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 19:20

Misschien kan je al eens aan de slag gaan met de beginselen van grondwerk? :)
Vooral voor het naar binnen vallen tijdens het longeren kan dit wonderen verrichten.

antje2000

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-15 19:29

oke, ga ik doen!
wat voor dingen had u in gedachten?

eldie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 19:47

Longeren is iets anders dan een paard aan een touwtje in de rondte laten lopen. Jouw eigen houding, jouw plaats in de cirkel en de houding van de lijn en de longeerzweep is erg belangrijk (ook al gebruik je de zweep niet). Zoek eens op internet hoe je correct moet longeren, daar kun je veel van leren.

Hanna_94

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 19:59

antje2000 schreef:
oke, ga ik doen!

Misschien kan je beginnen met de oefening 'stilstaan', en buiten je persoonlijke ruimte blijven. Stapt de pony/paard toch binnen deze ruimte, meteen achteruit sturen. Na een tijdje zal dit lukken, en kan je ook beginnen met achteruit te laten stappen. Hierdoor zal je paard respect voor je krijgen, en buiten je persoonlijke ruimte blijven. Hierdoor zal je paard dan ook niet meer zo naar je toe vallen tijdens het longeren.

BrenKaCaNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 21:52

Het is behandeld in het programma "Aan de bak met Annemarie".
Aflevering moet vast te vinden zijn op internet.

igor001

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 23:13

Mijn merrie doet dat soms ook. En inderdaad zoals Eldie al zegt.. longeren is iets anders dan aan een touwtje in de rondte laten lopen.

Wat ik heb geleerd:
-starten met de moeilijke kant (mijn merrie doet het die kant op minder)
- armen uit elkaar houden
- borst ter hoogte van haar schouder houden om haar bij je weg te drijven
- jouw lichaam naar voren buigen betekend harder. Dus achterover als ze raced.

Verder helpt het bij mijn paard om haar eerst flink te laten draven (ze doet het alleen in galop). Ook probeer ik haar voor te zijn door kort aan de lijn te trekken, als ik merk dat ze wilt gaan. Dit doe ik ook als ze haar aandacht ergens anders heeft dan bij mij.

Je kunt met je lichaam echt een heleboel doen. Wat je in ieder geval niet moet doen is bang worden, dan zien ze je niet meer staan.

Mocht je interesse hebben in lichaamstaal:
Boekentip: Klaus Ferdinand Hempfling, Dansen met paarden.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 08:04

Een paard die het longeren niet snapt, moet je imo juist eerst in stap de bedoeling uitleggen. Zorg in stap voor een juiste stelling en buiging, zorg dat je het paard naar je toe, en van je af kunt vragen, desnoods met hulp van een helper. Pas als het paard de bedoeling snapt, ga je langzaam over op de draf, kleine overgangen, steeds naar voren in draf, en al snel weer terug naar stap. Als het paard dit echt goed begrijpt, en stelling en buiging in de overgangen bewaard blijven, kun je overgaan naar langere stukken draf. Als ook dit goed gaat, en het paard netjes voorwaarts neerwaarts draaft, dan kun je overgangen (dus geen hele rondes) naar galop meenemen.

Juiste lichaamshouding, timing en beloning is hierbij belangrijk. Als het paard begrijpt wat je bedoelt, zal het niet snel dit soort gedrag vertonen.

diesel83

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 08:13

Je moet zorgen dat je in een 3 hoek punt staat tussen longeerlijn paard en jij. Het is wat lastig om uit te leggen handiger als iemand erbij is. Als je namelijk te ver aan de voorkant van het paard loopt dan houd je haar op de rem en heeft ze ruimte om om te draaien of naar je toe te komen. Dus je paard moet wat meer naar voren en jij naar achteren ( probeer dat jij op de cirkel staat en kijkt naar de flank van je paard dus jij staat ter hoogte van haar flank). Google er ook naar er zullen genoeg plaatjes zijn. En als je weer tever achter je paard staat is ook niet goed dan drijf je dr alleen maar op en zal ze gaan rennen).

Steigeren en naar je toe is dominantie dat moet je echt niet toelaten want dan word het straks een aanvallend paard aan de lijn. Ik heb op dit moment een merrie die dit deed en ik heb dit toch echt afgestraft met de longeerzweep (hoef hier geen discussies over deze merrie doet dit nu namelijk niet meer en heeft gewoon respect gekregen voor mij en geloof me het was heel erg)

antje2000

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-15 14:41

Oke ik ga het proberen allemaal! Ik moet dus duidelijk laten zien dat ik de baas ben met een goede houding?
Het paard kan overigens gewoon longeren alleen als ze iets engs ziet valt ze naar binnen

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 09:36

Steigeren en naar je toekomen betekent dat je onduidelijk bent met je signalen. Het paardje begrijpt het dan niet meer en uit op deze manier de frustratie. Mijn advies is om longeerles te nemen van een deskundig persoon, die vooral op degene let die longeert. Je lichaamshouding en opdrachten moeten namelijk op het juiste moment toegepast worden. Druk moet ook weer weggenomen worden, zodra het paard doet wat gevraagd wordt. ;)

Emelie5

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 09:52

Hanna_94 schreef:
antje2000 schreef:
oke, ga ik doen!

Misschien kan je beginnen met de oefening 'stilstaan', en buiten je persoonlijke ruimte blijven. Stapt de pony/paard toch binnen deze ruimte, meteen achteruit sturen. Na een tijdje zal dit lukken, en kan je ook beginnen met achteruit te laten stappen. Hierdoor zal je paard respect voor je krijgen, en buiten je persoonlijke ruimte blijven. Hierdoor zal je paard dan ook niet meer zo naar je toe vallen tijdens het longeren.

Dit heb ik ook gedaan, en het heeft gewerkt! Mijn haflinger merrie heeft nu meer respect en neemt afstand wanneer ik dat wil. Kun je echt eens gaan proberen! :)

antje2000

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-15 17:14

Shenavallie schreef:
Steigeren en naar je toekomen betekent dat je onduidelijk bent met je signalen. Het paardje begrijpt het dan niet meer en uit op deze manier de frustratie. Mijn advies is om longeerles te nemen van een deskundig persoon, die vooral op degene let die longeert. Je lichaamshouding en opdrachten moeten namelijk op het juiste moment toegepast worden. Druk moet ook weer weggenomen worden, zodra het paard doet wat gevraagd wordt. ;)

waar zou ik dat kunnen volgen?

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 19:29

Je zou eens op google kunnen kijken of er iemand in jouw omgeving daarin les geeft. Ik weet niet in welke provincie je woont, anders had ik even voor je kunnen kijken op Internet.

antje2000

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-15 16:34

ik woon in nijkerk, gelderland

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-15 19:13

dyonnerso

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-15 02:05

Is ze medisch wel in orde? Is ze dominant geworden? Anders kun je eens parelli gaan doen, een hele fijne manier om jou weer de baas te krijgen :)