Paard wil niet van het terrein af, iemand tips?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

mariskalucky

Paard wil niet van het terrein af, iemand tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-15 07:47

Mijn paard is op stal en in de bak erg braaf ,ook in de wei niets aan de hand maar zodra we het terrein af willen gaat hij in protest door zich razend snel omtedraaien en hard terug naar stal te lopen ,of hij begint keihard te hinniken . Als er iemand naast loopt gaat het nog maar dan ademt hij bijna niet van de spanning. Iemand tips hoe ik dit het beste kan oplossen, zou zo graag naar het bos gaan.

marijnwerff

Re: Paard wil niet van het terrein af, iemand tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 07:49

Daar heb ik helaas ook best vaak last van. Er een stukje naast lopen helpt bij mij iniedergeval wel heel erg. Het lijkt net alsof ze niet durft. Veel succes nog!

manumol

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 07:49

met iemand mee gaan die een braaf paard heeft.

LadyKantje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 07:54

Hoe gaat het met een ander paard erbij? Misschien kun je dat eerst proberen en dan jouw paard voorop. Als dat goed gaat kun je kijken of het ook beter gaat met iemand erbij. Als ze daat rustig bij is kun je proberen om het weer alleen te proberen.
Een paard dat omdraait heb ik weinig ervaring mee.

En als het mogelijk is pas weer terug naar stal als ze ontspannen is.

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 09:07

Mijn eerste paard was zo, vreselijk vond ik dat. Kon niet zomaar naar buiten met hem. Wat ik deed was in de bak losrijden en dan in een flinke draf het terrein af rijden en het eerste stuk galopperen. Ik zorgde er met alle macht voor dat hij niet om kon draaien en door het tempo erop te houden kon hij niet steigeren. Dit kon toevallig hier op deze manier en was veilig maar dat kan natuurlijk niet overal. Na een kwartier viel het kwartje en bleef hij lopen. Met een ander paard rijden was niet mogelijk. Hij kwam dan wel buiten maar was na klokslag 15 min was hij staatsgevaarlijk buiten. Dus dan maar alleen, dan ging het wel, nee was geen makkelijk dier..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 10:41

Hele kleine stukjes opbouwen. Eerst aan de hand buiten gaan wandelen. En niet te ver weg. Elke keer 100 meter erbij. Doe een hoofddtel in met longeerlijn zodat je wel wat te vertellen hebt. Werk in de bak aan je verhouding zodat als je stopt hij ook stopt.
Pas als hij aan de hand braaf is begin je weer helemaal overnieuw onder het zadel.

Kijk overigens goed naar je leiderschapskwaliteit. Kan het paard wel boven jou op aan? Kun joj het paard meenemen en vertrouwen geven? Vertrouw jij het paard?

Corien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 10:46

Ik zou beginnen met veel grondwerk in de bak, zodat jullie elkaar goed vertrouwen en het paard heel goed aan je hulpen is. Daarna denk ik dat het verstandig is om gewoon aan de hand een stukje naar buiten te gaan. Maak er een relaxt wandelingetje van, een paar honderd meter en tussendoor lekker even halthouden, knuffelen, ademhalen, belonen met eventueel een snoepje, en weer naar huis slenteren. Zolang jij er op een relaxte manier mee bezig gaat zal het paard ook uiteindelijk (dit kan een hele tijd duren), inzien dat het okee is. En wanneer het aan de hand echt goed gaat (geen spanning meer en goed aan den hulpen), dan kun je er op met iemand er naast, of met een ander rustig paard.
Succes!

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 10:51

Wat voor mijn paarden meestal helpt is ze zo snel mogelijk in draf zetten.
Paard vooruit houden, dan kunnen ze niet stoppen en omdraaien. Zet ze aan het werk, nagefelijk rijden, niet laten omkijken en hinniken.
Meestal stopt het wel als je wat verder van stal bent.
De eerste keren zal het sowieso moeilijk zijn, je paard moet wennen aan alleen weg te gaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 10:55

In draf het erf af bind ik tricky. Dat moet maar net kunnen en je moet het durven. Als je twijfelt gaat ook dit niet werken ben ik bang. Het gaat om de mindset van de ruiter.

mariskalucky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-15 10:58

Dank jullie wel vast voor de tips, ga er zeker een aantal proberen. We zijn een keer tot in het bos geraakt met een paard erbij die werkelijk heel bomproof is. Echter heel de weg heeft hij vreselijk gehinnikt. Oja mijn dochter zat erop en ik liep er ook nog eens naast.

Daarna een poos niet meer gedaan en nu weer opgepakt, ik erop en instructrice ernaast , hij ademt dan alleen niet totdat we omkeren.

Zullen idd wat meer aan ons vertrouwen in elkaar gaan werken

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 11:20

Mijn merrie doet dit ook. Het verbeterd wel als ik vaker naar buiten ga. En wat helemaal goed lukt is de terugweg. Dan is ze heel goed vooruit :D
Als we haar vervoeren en van op een andere plaats vertrekken gaat het ook veel beter, want dan kent ze zelf de terugweg niet, maar of het ooit helemaal simpel zal zijn met haar weet ik niet. Misschien als ik ze van mijn ruin zou scheiden, want ze laat hem niet graag achter :(:)

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 13:32

Is vrij logisch dat je paard dat doet, die wil op zijn veilige plek blijven, daar is het een prooidier voor, die voelen zich nu eenmaal snel niet op hun gemak/angstig als ze de omgeving niet goed kennen(de vluchtwegen niet kennen, niet de steun van de kudde hebben enz).

Wij moeten ze leren dat het ok is, dat het paard niet uitgenodigd is voor een bbq ;)
Als eerste moeten we een goede leider zijn, zodat er veel vertrouwen is, maar ook respect, het is altijd verstandig dit even na te lopen op de veilige plek. Zitten er kleine zwakke plekjes in het vertrouwen en het respect?
Als het daar allemaal goed zit, waar begint je probleem dan? Kijk waar de spanning begint en werk daar aan ontspanning. Als je die ontspanning hebt(echt ontspannen en niet alleen even het oog van de storm) ga je weer terug ipv verder. Alleen bouw je langzaam uit naar steeds verder weg in de loop van de dagen.

Geeft je paard nu vrij ineens een zware reactie waardoor daar werken aan ontspanning niet lekker lukt dan zou ik zelf teruggaan naar "veilige" grond en daar stevig aan het werk zetten, om dan de plek waar de spanning ontstaat als rustplek aan te wijzen. Maar meestal zijn er wel mildere tekens van spanning voordat het heftiger wordt.

Als je zo een dag of 7 achter elkaar hiermee bezig bent is de kans groot dat je probleem verdwenen is. Misschien zal je af en toe het paard nog even aan het werk moeten zetten op buitenrit om spanningen op te lossen, maar de grote angst zou er dan wel uit moeten zijn.

Zorg alleen dat je de terugweg het niet laat verpesten, dat zo heerlijk vlot zijn naar huis is geen goed teken, ook dat is spanning. Ook daar consequent zijn, is er spanning dan eerst die oplossen. Eerst de spanning eruit werken, dan pas weer verder.

nontie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 13:40

Ik heb er een die wel van het terrein af wil maar daarna niet door heeft dat ik er nog op zit en in draf of galop wil _O-

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 13:45

hier ook zo 1! Al van alles geprobeerd en inmiddels het stuk (ongeveer 150 meter over de dijk) al wel 100 x gelopen met haar, maar het blijft lastig. Als ze eenmaal over de helft is gaat het wel meestal...

Tegenwoordig loop ik er achter (terwijl iemand anders haar aan de hand meeneemt) met een zweepje, dan loopt ze wel, maar rustig ontspannen een stuk : buiten" wandelen, nee.

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 14:14

Oja wat ook helpt hier is als een vriendin ofzo met de fiets voor mij rijdt :=

sofieyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 19:56

Je zou met de trailer weg kunnen gaan.
Dan merkt ze bijna niks.

pennie17

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 20:17

Samen met een ander bomproof paard een paar keer proberen en daarna alleen proberen. Beginnen met kleine stukjes en dan het rondje steeds groter maken.
Proberen zelf zo rustig mogelijk te blijven en niet opgeven.
Mijn vorige paard heeft dan ook gehad nadat ze 4 jaar alleen in een wei had gestaan. Ze was bang om weer alleen te zijn. Ik heb er ook maanden over gedaan maar uiteindelijk is ze toch een buitenrij paard geworden!
In het begin wilde ze steeds niet meer vooruit op een bepaalde plek, maar na veel oefenen ging ze steeds een stukje verder.
Vooral niet opgeven!

Mona81

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 20:25

Voor mijn paard is het ook "het grote onbekende". Ik wandel een stuk, tot ik merk dat zijn spanning opbouwt en ik ga terug voordat hij teveel spanning heeft. De volgende keer wandel ik hetzelfde stuk, net zo vaak tot hij relaxt is. Soms wandelen we weleens 5x hetzelfde straatje op en neer (uiteraard niet op dezelfde dag), totdat hij kan ontspannen die route. Pas als hij aan de hand relaxt is, ga ik hetzelfde stuk erop zitten. Zodra ik merk dat hij gespannen raakt, ga ik weer terug. En zo bouwen we het steeds een stukje uit. Soms zelfs maar met een paar meter per keer :+
Als ik dat niet doe, gaat hij ook steigeren en omdraaien. Hard van het erf draven zou ik nooit doen. Eigenlijk laat je hem dan door zijn angst heenrennen en leert hij niet echt iets.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 20:28

Kilometers aan de hand maken buiten (100km is echt niet veel in zo'n geval. Dat is 20-25x 4-5km = 1 uur), veel met het paard ook in de bak aan de hand werken. Je wilt dat het paard gefocust is op jou, dus niet alleen dat hij je min of meer achterna sjokt, maar als jij stopt, hij ook stopt. Als jij een pas achterwaarts vraagt, hij direct een actieve pas achterwaarts geeft. Hij moet op zijn plaats lopen, dat betekent dat hij niet met zijn neus voorbij jouw schouder mag komen.

Naast gehoorzaamheid ook veel schriktraining doen in de bak. Paraplu's, vlaggetjes, plastic zeilen, stokken met plastic stroken (vlindernetjes zijn ook geschikt heb ik gemerkt, net als stokken met plastic vlaggetjes), opblaasballen, ballonnen, maar eventueel ook dingen als pionnen als hij dat spannend vindt. Leer hem dat wat hij ook tegenkomt, er eigenlijk niks aan de hand is.

Mijn paard had een serieus buitenrijprobleem. Pas ben ik erachter gekomen dat het probleem in de polder nog steeds bestaat (ik heb de polder aan de hand niet geoefend). Maar in de stad (hij wordt binnen de bebouwing gehouden) is het probleem nu voorbij. Ik kan nu bekende routes relaxed rijden als ik het regelmatig doe en kan ook onbekende stukjes erbij pakken. Het ligt nu al weer een flinke periode stil (hij staat stil), maar zodra ik weer ga rijden dan verwacht ik met 5-6x aan de hand het volledige rondje gelopen te hebben weer een heerlijk rustig paard buiten.

Ga er niet vanuit dat het snel op te lossen valt, geef de moed niet snel op. Maar houd het veilig, zowel buiten als in de bak. Voor de veiligheid loop ik altijd met minimaal 3.5 meter lijn en als ik spannende situaties verwacht zelfs minimaal 8m (longeerlijn of 10m menleidsels). En ik loop nooit met een halster, altijd met een dually halter of een hoofdstel (i.c.m. een hondenslipketting zodat de druk over beide bitringen verdeeld is, zo vastgemaakt dat hij niet in de kingroeve drukt).

mariskalucky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-15 08:26

Dat het tijd gaat vergen begrijp ik zeker uit jullie verhalen, maar dat vind ik niet erg , ik heb geduld , we lopen nu alleen nog op het boederijpad maar steeds op verschillende tijden van de dag. Gisteren zelfs in de schemering en dat gaat elke dag een stukje beter met minder spanning. Ik denk maar zo het is nog lang geen zomer dus we hebben echt wel tijd en verder blijven gewoon lekker met hem bezig

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 11:13

Rustig aan opbouwen en stoppen als het goed gaat. Steeds een klein stukje verder, al is het maar een meter of 5 tot 10. Niet direct teruggaan, maar even wachten - om te voorkomen dat het een gewoonte wordt dat er bij omdraaien meteen wordt teruggegaan. In ieder geval niet stoppen om te gaan grazen, want dan heb je er een ander probleem bij en dat leert heel moeilijk af! ;)

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 11:53

Shenavallie schreef:
Rustig aan opbouwen en stoppen als het goed gaat. Steeds een klein stukje verder, al is het maar een meter of 5 tot 10. Niet direct teruggaan, maar even wachten - om te voorkomen dat het een gewoonte wordt dat er bij omdraaien meteen wordt teruggegaan. In ieder geval niet stoppen om te gaan grazen, want dan heb je er een ander probleem bij en dat leert heel moeilijk af! ;)

Toch is grazen wel een hele handige om te gebruiken. Maar dat mag dan alleen als ertoe wordt uitgenodigd.
Ben zelf bezig met dit onder commando zetten, alleen de grootste eetfan van de 3 vindt dat wat lastiger. Zeg ik hapje dan mogen ze grazen, zeg ik dan ja! dan is het klaar en gaan we verder.

Grazen is in ieder geval een teken dat de spanning wegvloeit, als ze echt bang zijn zullen ze niet grazen.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 12:04

Eerst de rit die je wilt maken een aantal keren aan de hand lopend doen zodat hij het traject leert kennen en bekend is en steun heeft aan jou, daarna er op eventueel nog een paar keer met iemand ernaast of een paard ervoor en dan verder..

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 13:46

Bowen schreef:
Shenavallie schreef:

Toch is grazen wel een hele handige om te gebruiken. Maar dat mag dan alleen als ertoe wordt uitgenodigd.
Ben zelf bezig met dit onder commando zetten, alleen de grootste eetfan van de 3 vindt dat wat lastiger. Zeg ik hapje dan mogen ze grazen, zeg ik dan ja! dan is het klaar en gaan we verder.

Grazen is in ieder geval een teken dat de spanning wegvloeit, als ze echt bang zijn zullen ze niet grazen.

Als je vanaf het begin af heel duidelijk en strikt bent, dan is grazen inderdaad een mogelijke beloning. Echter, niet elk paard - je geeft zelf ook aan dat je er één hebt die het wat lastig vindt - ziet het als beloning vanuit de leider, maar als beloning die hij zichzelf geeft. Vandaar dat het niet mijn eerste advies zou zijn. En vooral: als je deze vorm van beloning gebruikt, moet het dus niet zo zijn dat je daarna huiswaarts gaat. Liever nog een stuk(je) door, anders wordt ook hier weer de link verkeerd gelegd. Waarschijnlijk hanteer jij deze vorm al, maar voor een ander is het niet 1,2,3 iets waar men over nadenkt.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 13:56

Joolien schreef:
Hele kleine stukjes opbouwen. Eerst aan de hand buiten gaan wandelen. En niet te ver weg. Elke keer 100 meter erbij. Doe een hoofddtel in met longeerlijn zodat je wel wat te vertellen hebt. Werk in de bak aan je verhouding zodat als je stopt hij ook stopt.
Pas als hij aan de hand braaf is begin je weer helemaal overnieuw onder het zadel.

Hier ben ik het mee eens. Na "gewoon" wandelen ben ik ook opgezadeld gaan wandelen, want t zadel op haar rug was al voldoende om niet meer het terrein af te willen.
Toen ik het weer rijdend ging proberen was er eerst maar één paard waar ze achteraan het bos in ging. Ik heb heel lang alleen met die ruiter gereden, alleen stap en draf. Gelukkig vond die ruiter het geen enkel probleem. Uiteindelijk alleen gaan rijden, begonnen met kleine stukjes uitstappen. Soms ging ze met vier benen tegelijk de lucht in en ze probeerde om te draaien en terug te galopperen. Rustig blijven en goed op je ademhaling letten. En consequent blijven. Uiteindelijk staakte ze niet meer maar ging over tot heel hard lopen (vooral de terugweg). Dus toen moest er weer heel hard aan tempo controle gewerkt worden.
Nu kan ik heel goed met mijn paard alleen op stap, maar dat heeft dus behoorlijk lang geduurd.