lichtelijk bijt gedrag hoe voorkomen dat dit erger word?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

haflinger858

lichtelijk bijt gedrag hoe voorkomen dat dit erger word?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-15 01:35

Hallo,

Nu sinds drie maand heb ik mijn paard.
Hij is niet erg dominant aan het halster touw, maar hij is egt gewoon met alles bezig behalve met mij. Als we gewoon aan de hand lopen en ik ga stil staan loopt hij gewoon dwars door me heen. Nou hebben we een aantal grondwerk lessen gehad, en nou oefen ik dus als hij niet stopt wanneer ik stop zet ik hem een paar passen achteruit. Alleen als ik hem achteruitzet met mijn rug naar hem toe dan bijt hij gewoon. Het is niet egt bijten maar meer met zijn lippen over een soort bijtbeweging maken. Tot nu toe heeft hij nog nooit in iemand zijn tanden gezet, maar als ik heel eerlijk ben zie ik dat wel gebeuren als dat zoo doorgaat.
Ik straf hem wel als hij bijt maar dan word die weer druk en loopt me omver dan zet ik hem terug en dan doet die het gewoon weer.

Dus wat moet ik nou doen om te zorgen dat dit niet erger wordt?

Jasmijn159

Re: lichtelijk bijt gedrag hoe voorkomen dat dit erger word?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 01:37

Heb je met grondwerkles al aandacht besteed aan jou persoonlijke ruimte? Waar hij dus niet in mag komen?

Als hij met zijn lippen bij jou kan komen is je paard te dicht bij..

_Lisaa_

Re: lichtelijk bijt gedrag hoe voorkomen dat dit erger word?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 01:52

Inderdaad je persoonlijke ruimte zoals hierboven wordt gezegd is heel belangrijk.
Hoe ik het heb geleerd is een keer ontzettend boos worden en duidelijk achteruit zetten, herhalen zolang ze het blijven doen, paard hoort stil te gaan staan als jij dat ook doet achter jou.
gaat het wel goed wel belonen voor het goede gedrag.

bij mij werkte dat erg goed na een keer of 3 was het duidelijk dat ze uit mijn ruimte moet blijven.
Misschien nog een aantal grondlessen en daarbij het bijten bespreken?