Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
kohtje schreef:Wat ik me wel eens afvraag ,
Je ziet geregeld hier op bokt dat je de eerst twee drie jaar niets moet doen met je veulen/jaarling.
Waarom niet?
Een pup leer je toch ook van alles in zijn eerste jaar?
Waarom zijn basis dingen zoals schriktraining,meelopen langs de weg enz taboe?
Cowgirl schreef:Ik ben juist wel een voorstander van een jong paard regelmatig in handen te nemen.
Daar heb je later zoveel profijt van.
Wat is er zo fout aan om het dier al eens mee te nemen naar een keuring, wandelingetje door het bos/strand, rondje naast de fiets ( ja hier in de buurt iemand die dat vanaf veulen al deed).
Zet hem eens op de trailer en laat hem kennismaken met niet alledaagse dingen zoals een stuk wapperend plastic of en zeil op de grond.
Naast de normale dingen zoals stilstaan, vaststaan, meelopen en naar de smid heb ik het bovenstaande allemaal gedaan met mijn fjord die ik als veulen kocht.
Ik ging echt niet elke dag maar had hem als veulen zijnde wel regelmatig even in handen en liep ik een rondje door het dorp.
Dat is inmiddels 16 jaar geleden en nu ben ik ook wel een voorstander om wat NH te doen , bv een level 1 parelli als ze een jaar of 2 zijn.
Verder ben ik geen voorstander van opfok, ik heb liever een pensionstal waar ze in gemengde groepen buiten lopen.
Gabbe schreef:Ik ben een voorstander van in de hand zijn. Ik heb het twee beste in mijn ogen gecombineerd hij staat in de opfok en ik haal hem 2 a 3 x per week uit zijn groep en dan poets ik hem doe een rondje erf en laat hem aan dingen wennen. Zo leert hij ook weg te zijn en te gaan bij zijn maatjes de eerste paar x was dit paniek nu is het de gewoonste zaak van de wereld.
PaulinBijoux schreef:Een ding begrijp ik dus niet. Jullie willen ze jong in de hand hebben omdat ze anders overdonderd worden als ze 3 zijn... Maar een paard van 3 is toch ook nog heel jong en zeker niet uitgegroeid?! een paard van 3 kan je toch ook rustig aan dingen laten wennen?! Waarom wil iedereen altijd dat een paard vanaf 3 opeens alles kan. Een paard is pas uitgegroeid als hij 8 jaar is.. Dus vanaf 3 heb je 5 jaar de tijd hem rustig aan vanalles te laten wennen.
Ik ben dan ook geen fan van veulens in de hand hebben. Ja ze moeten mee kunnen lopen, ja ze moeten een voetje kunnen geven en ja ze moeten overal aangeraakt kunnen worden (ivm dierenarts). Verder vind ik dat ze opgevoed moeten worden door de kudde.
PaulinBijoux schreef:Maar waarom moet je 3 jarige opeens een buitenrit maken?
Waarom niet met een groepje ervaren paarden eerste een kleine wandeling en dit rustig steeds langer maken en als hij uiteindelijk zadelmak is (niet meteen met 3 maar wanneer hij er aan toe is) hetzelfde rondje met een groepje ervaren paarden? Waarom moet een veulen dit al kunnen en waarom is het levensgevaarlijk?!
PaulinBijoux schreef:Mijn ervaring is dat de paarden die in de hand zijn geweest meestal veel brutaler zijn en veel meer bewust van hoe sterk ze zijn. Vaak moet er veel harder worden opgetreden. Paarden die niet of nauwelijks in de hand zijn geweest hebben geen negatieve ervaring en heb ik eigenlijk nooit moeite mee gehad.
Tsja.. Het zal er wel aan liggen wat je waar heb meegemaakt waar je een voorstander voor bent.
PaulinBijoux schreef:Maar waarom moet je 3 jarige opeens een buitenrit maken?
Waarom niet met een groepje ervaren paarden eerste een kleine wandeling en dit rustig steeds langer maken en als hij uiteindelijk zadelmak is (niet meteen met 3 maar wanneer hij er aan toe is) hetzelfde rondje met een groepje ervaren paarden? Waarom moet een veulen dit al kunnen en waarom is het levensgevaarlijk?!
Cowgirl schreef:Wat is er niet goed aan om met een 3 jarige een buitenritje te maken? te zwaar? Wat is er zwaar aan een buitenritje?
Ik deed bijna niks anders en hij was nog geen 4 toen anderen met mij mee wouden want die van mij was zo makkelijk.
Cowgirl schreef:Wat is er niet goed aan om met een 3 jarige een buitenritje te maken? te zwaar? Wat is er zwaar aan een buitenritje?
Ik deed bijna niks anders en hij was nog geen 4 toen anderen met mij mee wouden want die van mij was zo makkelijk.