Veulen opvoeden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

kohtje

Veulen opvoeden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-15 18:13

Wat ik me wel eens afvraag ,
Je ziet geregeld hier op bokt dat je de eerst twee drie jaar niets moet doen met je veulen/jaarling.
Waarom niet?
Een pup leer je toch ook van alles in zijn eerste jaar?
Waarom zijn basis dingen zoals schriktraining,meelopen langs de weg enz taboe?

dresjoepie

Re: Veulen opvoeden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 18:34

Juist in de eerste 4 mnd kan je ze heel veel leren als ze nog bij de moeder staan Althans dit heb ik wel gedaan Voetjes geven borstelen aan touwtje lopen Mee op vreemd terrein Al geoefend met een dekje dat soort dingen

Alleen kunnen die kleintjes hun concentratie nog niet lang vast houden Waardoor ze het na 5 min beu zijn en gaan klieren Deed alles dan ook altijd maar even Nu die in de opfok staat oefen ik nog wel 1 x in de zoveel tijd met er naast springen Been erop leggen (meer kan je ook niet in de opfok natuurlijk
Maar denk dat het zeker effect heeft gehad Hij laat alles toe Terwijl je sommige van zijn groepje niet eens kan aaien

0091

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 18:42

Een pup moet ook de eerste weken bij de moeder blijven omdat moeder de regels veel duidelijker geeft dan wij. Daarbij geven leeftijdsgenoten ze ook flink op hun kop zonder direct slecht over te komen.

Veulens, jaarlingen enz. zijn niet veel anders. De concentratie is zo laag dat ze snel gaan kloten en er dan dus achter komen hoe sterk ze zijn. Als ze dat eenmaal weten dan is het einde zoek. Als ze naast je kunnen meelopen en voetjes kunnen geven is het meer dan zat.

En ik ben van mening dat paarden elkaar veel meer leren dan wij dat kunnen. Vooral het stukje respect, afstand houden. Nee is nee. Wij maken dit persoonlijk terwijl paarden dat veel duidelijker en eerlijker vertellen.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 18:51

kohtje schreef:
Wat ik me wel eens afvraag ,
Je ziet geregeld hier op bokt dat je de eerst twee drie jaar niets moet doen met je veulen/jaarling.
Waarom niet?
Een pup leer je toch ook van alles in zijn eerste jaar?
Waarom zijn basis dingen zoals schriktraining,meelopen langs de weg enz taboe?

Ik ben juist wel een voorstander van een jong paard regelmatig in handen te nemen.
Daar heb je later zoveel profijt van.
Wat is er zo fout aan om het dier al eens mee te nemen naar een keuring, wandelingetje door het bos/strand, rondje naast de fiets ( ja hier in de buurt iemand die dat vanaf veulen al deed).
Zet hem eens op de trailer en laat hem kennismaken met niet alledaagse dingen zoals een stuk wapperend plastic of en zeil op de grond.

Naast de normale dingen zoals stilstaan, vaststaan, meelopen en naar de smid heb ik het bovenstaande allemaal gedaan met mijn fjord die ik als veulen kocht.
Ik ging echt niet elke dag maar had hem als veulen zijnde wel regelmatig even in handen en liep ik een rondje door het dorp.

Dat is inmiddels 16 jaar geleden en nu ben ik ook wel een voorstander om wat NH te doen , bv een level 1 parelli als ze een jaar of 2 zijn.

Verder ben ik geen voorstander van opfok, ik heb liever een pensionstal waar ze in gemengde groepen buiten lopen.

nina_HORSE

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 19:14

Cowgirl schreef:
Ik ben juist wel een voorstander van een jong paard regelmatig in handen te nemen.
Daar heb je later zoveel profijt van.
Wat is er zo fout aan om het dier al eens mee te nemen naar een keuring, wandelingetje door het bos/strand, rondje naast de fiets ( ja hier in de buurt iemand die dat vanaf veulen al deed).
Zet hem eens op de trailer en laat hem kennismaken met niet alledaagse dingen zoals een stuk wapperend plastic of en zeil op de grond.

Naast de normale dingen zoals stilstaan, vaststaan, meelopen en naar de smid heb ik het bovenstaande allemaal gedaan met mijn fjord die ik als veulen kocht.
Ik ging echt niet elke dag maar had hem als veulen zijnde wel regelmatig even in handen en liep ik een rondje door het dorp.

Dat is inmiddels 16 jaar geleden en nu ben ik ook wel een voorstander om wat NH te doen , bv een level 1 parelli als ze een jaar of 2 zijn.

Verder ben ik geen voorstander van opfok, ik heb liever een pensionstal waar ze in gemengde groepen buiten lopen.

Oei... fietsen met een paard? Is het dan niet heel gevaarlijk dat ze -wat PaulinBijoux zegt- inderdaad gaan ontdekken hoe sterk ze zijn? Want, één ruk en je ligt eraf... Je zult maar van je fiets gesleurd worden en meegenomen... moet er niet aan denken...

Verder wel met je eens, als je een paard(je) op de goede manier(!) al heel jong opvoedt, naast het paardengedrag wat hij van zijn moeder meekrijgt, zal hij ontpoppen tot een braaf paard, dat niet beter weet dan dat mensen zijn hele leven al de 'baas' geweest zijn. Neem de opvoeding niet over van de moeder, maar geef hem van jongs af aan niet de volledige vrijheid om alles te doen wat hij wil. Leer hem dat hij naar jou moet luisteren. Wees daarin natuurlijk niet te overenthousiast, het is nog maar een jong paard. Een paar keer per week 10 minuten, ofzo? En wees natuurlijk duidelijk, regels zijn regels. Die mag hij niet overtreden. Mag bij z'n mammie ook niet ;)

klaas30

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 19:18

Ik ben ook wel voorstander van al jongs af aan in de hand te nemen.
Niet aan het werk zetten maar gewoon laten wennen want als ze dan 3 zijn dan moeten ze bij veel mensen alles al kunnen en gewoon zijn!!!

F_inley

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 19:22

Ik ben een voorstander van in de hand zijn. Ik heb het twee beste in mijn ogen gecombineerd hij staat in de opfok en ik haal hem 2 a 3 x per week uit zijn groep en dan poets ik hem doe een rondje erf en laat hem aan dingen wennen. Zo leert hij ook weg te zijn en te gaan bij zijn maatjes de eerste paar x was dit paniek nu is het de gewoonste zaak van de wereld.

nina_HORSE

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 19:58

Gabbe schreef:
Ik ben een voorstander van in de hand zijn. Ik heb het twee beste in mijn ogen gecombineerd hij staat in de opfok en ik haal hem 2 a 3 x per week uit zijn groep en dan poets ik hem doe een rondje erf en laat hem aan dingen wennen. Zo leert hij ook weg te zijn en te gaan bij zijn maatjes de eerste paar x was dit paniek nu is het de gewoonste zaak van de wereld.

Precies, jong geleerd is oud gedaan! Later zal het paard niet beter weten dan dat het normaal is als hij luistert, en dat is alleen maar prettig!

cooper

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 16:25

Ik kocht mijn veulen toen hij een half jaar oud was. Hij is nu goed in de hand, wandelt mee over straat, de smid en dierenarts komen zonder veel problemen, hij heeft al een deken opgehad, kent een onderlegger, laat vrijwel alle nieuwe dingen goed toe. Ik ben er niet dagelijks mee bezig, maar ik ben wel periodes regelmatig met hem in de weer. Ik wil hem graag dingen leren zodat hij niet overdonderd wordt wanneer hij ineens drie jaar is. Ik denk niet dat dit slecht is, omdat ik zoveel met hem bezig geweest ben kan ik hem nu zonder problemen verzorgen (hij heeft een ontsteking op zijn huid waardoor hij constant schuurt en dus dagelijks gesmeerd moet worden, en ook moest gewassen worden)

Zowel de smid als dierenarts zeggen wel dat hij enorm braaf en goed in de hand is. Vind ik voor mezelf alleen maar voordelig! Hij loopt ook gewoon met me mee de trailer op e.d

Het enige nadeel is , ik ben niet streng genoeg voor hem waardoor hij als een mutte gewoon blijft staan als hij in de weg staat. Hij is namelijk niet bang van me, dus ik moet wel groffer uit de hoek komen als hij even respectloos in de weg blijft staan, maar of dat een groot nadeel is weet ik niet. Hij gaat immers wel aan de kant als ik een stamp op de grond richting hem geef :)

0091

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 16:31

Een ding begrijp ik dus niet. Jullie willen ze jong in de hand hebben omdat ze anders overdonderd worden als ze 3 zijn... Maar een paard van 3 is toch ook nog heel jong en zeker niet uitgegroeid?! een paard van 3 kan je toch ook rustig aan dingen laten wennen?! Waarom wil iedereen altijd dat een paard vanaf 3 opeens alles kan. Een paard is pas uitgegroeid als hij 8 jaar is.. Dus vanaf 3 heb je 5 jaar de tijd hem rustig aan vanalles te laten wennen.

Ik ben dan ook geen fan van veulens in de hand hebben. Ja ze moeten mee kunnen lopen, ja ze moeten een voetje kunnen geven en ja ze moeten overal aangeraakt kunnen worden (ivm dierenarts). Verder vind ik dat ze opgevoed moeten worden door de kudde.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 17:00

PaulinBijoux schreef:
Een ding begrijp ik dus niet. Jullie willen ze jong in de hand hebben omdat ze anders overdonderd worden als ze 3 zijn... Maar een paard van 3 is toch ook nog heel jong en zeker niet uitgegroeid?! een paard van 3 kan je toch ook rustig aan dingen laten wennen?! Waarom wil iedereen altijd dat een paard vanaf 3 opeens alles kan. Een paard is pas uitgegroeid als hij 8 jaar is.. Dus vanaf 3 heb je 5 jaar de tijd hem rustig aan vanalles te laten wennen.

Ik ben dan ook geen fan van veulens in de hand hebben. Ja ze moeten mee kunnen lopen, ja ze moeten een voetje kunnen geven en ja ze moeten overal aangeraakt kunnen worden (ivm dierenarts). Verder vind ik dat ze opgevoed moeten worden door de kudde.

Waarom zou je je leven wagen met een niet verkeersmak paard van 3 jaar omdat hij dan ineens een buitenritje moet kunnen maken.
Hoeveel makkelijker is het als je daar al mee begint als het nog een veulen is. Netjes aan de hand of nog even naast moeders.
datzelfde geld voor trailer laden.

ik ken zoveel paarden die zo'n opvoeding nooit gehad gehad hebben die zien dan ook niet meer dan alleen de binnen en buitenbak en met een beetje mazzel 2x per maand een andere binnen of buiten bak op een wedstrijd.
Als ze al te laden zijn.
Wat een vreselijk saai leven voor zo'n dier.

0091

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 17:16

Maar waarom moet je 3 jarige opeens een buitenrit maken?

Waarom niet met een groepje ervaren paarden eerste een kleine wandeling en dit rustig steeds langer maken en als hij uiteindelijk zadelmak is (niet meteen met 3 maar wanneer hij er aan toe is) hetzelfde rondje met een groepje ervaren paarden? Waarom moet een veulen dit al kunnen en waarom is het levensgevaarlijk?!

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 18:22

Ik ben een groot voorstander van lekker dingen met een veulen doen, maar ik vind het heel erg belangrijk dat er een goede moeder naast staat. Mams is het halve werk als die goed opgevoed is en lekker meewerkt met alles, een mooier voorbeeld kan je veulen niet krijgen.

Er kan erg veel met veulens en jonge paarden gedaan worden, je moet alleen oppassen dat je ze lichamelijk niet te zwaar belast en er rekening mee houden dat ze het concentratievermogen van een ui hebben. Dus short and sweet.
Eigenlijk ben ik van mening dat tegen de tijd dat ze klaar zijn om bereden te worden(en 3 jaar vind ik veelste jong daarvoor) het een kwestie van opstappen en gaan inrijden zonder gedoe moet zijn. Wijken voor druk, gewend raken aan vanalles en nog wat, dat zouden ze al moeten kunnen. Zelfs spieropbouw e.d. zouden al aangepakt moeten zijn zodat het paard ook echt kan dragen en al weet hoe dat moet.

Ben persoonlijk niet zo gek op opfok, zeker met hengstjes en jonge ruinen niet. Om eerlijk te zijn wil ik helemaal niet zo graag dat ze die knokkerij e.d. leren. Ik zie het liefste dat ze groot worden in een gemengde kudde, met wat jong spul, maar met genoeg volwassen paarden in verschillende leeftijden om dat jonge spul manieren bij te brengen.
Gewoon tussen de paarden waar wel mee gewerkt wordt, af en toe meelopen met mams en veel in handen zijn.

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 18:24

Ik vind ook dat je een veulen in de hand moet hebben. Ideaal! Tot de 6e maand staan ze bij mama natuurlijk en is het vooral bewustwording voor het veulen dat een mens niet gemeen is, en daarna is het opvoeding. Netjes aan een touw meelopen is een veulen makkelijker geleerd dan een drie-jarige! En voetjes optillen ook. Maar bij ons staat nu een 2-jarige en die geniet ook een groot deel van zijn opvoeding tussen de paarden. Hij moet immers ook sociale manieren leren. En dat kunnen zijn soortgenoten het beste.

loempia93

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 19:20

Ik heb mijn pony met 1,5 jaar gekocht en heb haar sindsdien dagelijks in de hand. Ik ben begonnen met: van de wei af en wat lekkers eten op de poetsplaats, vervolgens toch echt gaan poetsen. Voor haar 2e had ik al een zadel opliggen, hoofdstel aan, bit, kapjes om etc. Vanaf 2 ben ik gaan wandelen en heb ik veel grondwerk met haar gedaan. Vanaf 2,5 jaar ben ik gaan longeren (lees rondjes om mij heen lopen en stukjes draven). Nu is ze 3 en zijn we bezig met galop aan de longe. Ik doe dit wel maar max. 2x per maand. Vanaf 4,5 wil ik haar gaan beleren, maar heb er nu al een aantal keren opgezeten. Sinds 2 maanden staat ze op stal (met dagelijks weidegang), voorheen stond ze lekker 24/7 op het land puppy te zijn.
Ik heb er nu alleen maar profijt van, zeker nu ze in de pubertijd is.
In mijn ogen kun je het beter langzaam aan doen en de tijd nemen zodat ze alles kunnen verwerken dan dat je ze binnen een half jaar zadelmak (voor het eerst in de hand zijn) zijn en doorgereden worden.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 21:59

PaulinBijoux schreef:

Waarom niet met een groepje ervaren paarden eerste een kleine wandeling en dit rustig steeds langer maken en als hij uiteindelijk zadelmak is (niet meteen met 3 maar wanneer hij er aan toe is) hetzelfde rondje met een groepje ervaren paarden? Waarom moet een veulen dit al kunnen en waarom is het levensgevaarlijk?!

Van mij moet een paard echt niet met zijn 3e onder het zadel. Ben ik het met je eens wat het gropeje betreft.

Maar na 30 jaar ervaring leert het dat het doorgaans toch heel anders gaat.
En dat is ook op dit forum terug te lezen.
Mensen hebben geen gedult meer en alles moet snel sneller snelst.

Het verkeer is vaak een drama. Heeft doorgaans geen gedult meer voor paarden.
Dus waarom geen goede voorbereiding op het verkeersmak maken. Ik heb zelf ook paarden gezien die ondanks het groepje gewoon de weg opvlogen voor een trekker.

Jong geleerd oud gedaan.
En ik zie echt verschil tussen paarden die 3 jaar in de opfok hebben gestaan of de paarden die van jongs afaan in handen zijn geweest en vertrouwd zijn gemaakt met dagelijkse dingen.

0091

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 22:30

Mijn ervaring is dat de paarden die in de hand zijn geweest meestal veel brutaler zijn en veel meer bewust van hoe sterk ze zijn. Vaak moet er veel harder worden opgetreden. Paarden die niet of nauwelijks in de hand zijn geweest hebben geen negatieve ervaring en heb ik eigenlijk nooit moeite mee gehad.

Tsja.. Het zal er wel aan liggen wat je waar heb meegemaakt waar je een voorstander voor bent.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 23:07

PaulinBijoux schreef:
Mijn ervaring is dat de paarden die in de hand zijn geweest meestal veel brutaler zijn en veel meer bewust van hoe sterk ze zijn. Vaak moet er veel harder worden opgetreden. Paarden die niet of nauwelijks in de hand zijn geweest hebben geen negatieve ervaring en heb ik eigenlijk nooit moeite mee gehad.

Tsja.. Het zal er wel aan liggen wat je waar heb meegemaakt waar je een voorstander voor bent.

Die paarden zijn dan gewoon in verkeerde handen geweest en niet opgevoed.
Ik geloof niet zo in negatieve ervaring die beestjes hebben gewoon geen grens gekregen van de persoon die er mee omging.
Het nadeel is gewoon dat er maar weinig mensen zijn die een paard goed kunnen opvoeden.

hielkebro

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 23:16

mijn shetlander van dik 1,5 jaar ben ik ook al mee bezig.

stukjes fietsen, shabrakje over de rug en hals 'schuren'.
ik ben ervan overtuigd dat veulens niet veel serieus nemen, en hier 'haal' ik mijn voordeel uit, tenminsten dat denk ik want de shetlander is 100% verkeersmak. verder ben ik vaak bij haar en mn welsh van 17 in de wei. wanneer ik keihard wegsprint, sprint die kleine achter mij aan, bokkend, steigerend !

s'nachts staan de 2 ook op stal, savonds laat tot smorgens vroeg.

hielkebro

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 23:18

en toch zie ik hoeveel die shetlander om mij geeft !

nina_HORSE

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 19:46

PaulinBijoux schreef:

Natuurlijk niet, dat is echt niet goed voor zo'n jong beestje. Alleen zijn de basisdingen denk ik belangrijk genoeg om er jong (écht jong, als veulen al) mee te beginnen. Stappen aan de hand, voetje geven, Ho is ho, aan de kant gaan voor druk, paar stapjes achteruit, enz enz. En een klein begin met verkeersmak maken, misschien? Gewoon om hem op zijn derde niet meteen in het diepe te gooien, Rustig opbouwen! :)

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 20:38

Wat is er niet goed aan om met een 3 jarige een buitenritje te maken? te zwaar? Wat is er zwaar aan een buitenritje?

Ik deed bijna niks anders en hij was nog geen 4 toen anderen met mij mee wouden want die van mij was zo makkelijk.

nina_HORSE

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 20:47

Cowgirl schreef:
Wat is er niet goed aan om met een 3 jarige een buitenritje te maken? te zwaar? Wat is er zwaar aan een buitenritje?

Ik deed bijna niks anders en hij was nog geen 4 toen anderen met mij mee wouden want die van mij was zo makkelijk.

Op zijn derde zadelmak maken, prima. Maar een buitenrit kan voor een jong paard best spannend zijn... Ligt er natuurlijk ook aan in welke omgeving, maar ik zou er even een jaartje mee wachten. Maar daar zijn de meningen natuurlijk over verdeeld. Ligt ook aan het karakter van je paard.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 20:51

Ik doe niets de eerste 3 jaar.
Ze leren zo vreselijk snel rond die leeftijd dat het ook niet echt nodig is. Rond de 1.5-2 jaar zitten ze vaak in hun NEE fase en daar win je niets mee. Rond de 3-4 jaar zijn ze vaak zeer leergierig en kunnen zich dan ook langzaam wat langer dan een kwartier concentreren.
Zelfs als je laat begint moet je nog oppassen om niet te veel te doen. Als ze alles al kennen denk ik dat het gevaar tot snel veel doen nog groter is.
Ik heb nog geen negatieve ervaringen gehad met opfok en dan met 3 jaar ophalen. Vaak kan je gewoon al binnen 3 maanden je eerste bosritje maken.
Ook daar moeten ze gewoon naar de smid e.d. Dus gedragsregels leren ze toch wel.

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 20:51

Cowgirl schreef:

Het is vooral lichamelijk niet al te best, ze zijn dan nog lang niet uitgegroeid en zouden niet zwaar belast mogen worden. Pas tussen de 6 en 8 zijn ze een beetje klaar.

Geestelijk hangt af van het paard, maar veel 3 jarige hebben nog een hele korte timeline, het kan snel teveel zijn voor ze.