Hangen bij het hoeven krabben

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Xip

Hangen bij het hoeven krabben

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-15 13:25

Hallo Bokkers!

Ik vroeg me af of iemand weet wat je kan doen als een paard op je gaat hangen tijdens het hoeven krabben. Het gebeurd me te vaak dat ik de hoeven van een manegepaard (of pony, maar dat is minder zwaar) aan het uitkrabben ben en dat het paard na twee seconden bedenkt dat hij zijn hoef helemaal niet zelf omhoog hoeft te houden of zelfs kan gaan hangen.

tips zijn welkom, ik en mijn rug beloven eeuwige dankbaarheid. ;)

jaleesa89

Re: Hangen bij het hoeven krabben

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 13:34

Bij een manege pony/paard is daar niks aan te doen. Er zijn zoveel andere mensen die ze wel gewoon laten hangen dat die ene keer dat je aan ze vraagt om de voet omhoog te houden niet blijft hangen int geheugen.
Als je nou een eigen paard hebt en die doet het kun je het been iets hoger optillen en heel iets een drukker geven met een stemcommando als "kom, kom" of iets in die trant, daarmee vang je de attentie van je paard en zal die bijna automatisch ook zijn been wat beter ophouden, dan belonen als ie het goed doet. Gewoon met je stem is over het algemeen al genoeg.
Tenminste bij mij werkt dit perfect.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 13:56

Ik laat de hoef dan voorzichtig zakken, desnoods tot tegen de grond aan hangt. Dat helpt vaak wel en dan gaan ze hun balans weer zoeken.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 17:54

Hangen was gewoon ineens loslaten...dan was het meestal na 2 of 3x wel over en leren ze wel op hun pootjes te blijven staan.

lissie_zigor

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 10:59

Cowgirl schreef:
Hangen was gewoon ineens loslaten...dan was het meestal na 2 of 3x wel over en leren ze wel op hun pootjes te blijven staan.

die truc werkt perfect ja!
Gewoon laten vallen. En concequent daarin zijn. Zeker niet 'terughangen'.

Xip

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-15 19:35

Dank jullie wel voor de reacties en tips! :D Ik ga er volgende week eens mee aan de slag. ^^