Snel opgejaagd/Paniek

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

x_Kaat_x

Snel opgejaagd/Paniek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-15 12:20

Halloo daar :wave:
Dit topic staat misschien een beetje verkeerd omdat het niet alleen paardengedrag is.. maar ook meer mensen gedrag zeg maar :')

Het zit zo.
Ik kan in sommige situaties me nogal snel 'opjagen'... Zonder goede reden. het is nergens voor nodig en helpt zeker niet. En ik wil er vanaf :o
bv. Paardlief opladen op trailer als dat alweer even niet is gebeurd. Ik ga mijn paard nog maar uit zijn stal halen en hij voelt het al aan me. Niet dat ik op dat moment al opgejaagd ben hoor! Maar hart klopt wat sneller en waarschijnlijk span ik me wat op. Dan neem ik een paar keer goed adem om me te ontspannen.. Dat helpt even maar ook niet lang :+

Maargoed, dit is het probleem niet zo.
kwa laden kan ik een ellenlang voorbeeld schrijven maar ik denk gewoon dat het er op neer komt dat zodra er iets gebeurd dat niet in mijn controle ligt ik het al meteen warm begin te krijgen, wat met die hoeveelheid kleding in dit koude weer niet zo handig is :+ Dan krijg ik een soort 'paniekreactie' als ik het zo kan noemen denk ik, trillen enzo. Dit is wel nooit bij het opladen zelf maar meestal als we samen in de trailer staan en ik hem dan moet losklikken. Ik heb geen claustrofobie maar op die momenten als ik me wat heb 'zitten opjagen' bij het laden, moet ik daar weg.

Terwijl mijn paard wel een beetje kan twijfelen voor op de trailer te gaan maar uiteindelijk gaat hij er altijd braaf op. En dit weet ik!
Toch gebeurd het soms dat als hij langs de zijkant komt of hij langs de trailer wil gaan bv. Ik meteen duizend (onnodige) beelden zie over wat er zou kunnen gebeuren :o
Dit helpt mijn paard totaal niet en het is zoals ik dus al zij, super stom en heel nutteloos.
Dit gebeurt vooral bij het opladen om ergens naartoe te gaan. Als we ter plaatse opladen om terug naar huis te komen heb ik dit veel minder aan de hand en zijn we beide veel rustiger.( energie van ons af door rijden denk ik? )

Als het dan bijvoorbeeld gewoon goed gaat en hij gaat er voor de eerste keer op dan heb ik dit helemaal niet aan de hand, blijf ik gewoon vrij rustig en gaat alles goed.

Dit gebeurd niet alleen bij trailerladen maar heb ik ook in sommige andere situaties.
Terwijl ik als bevoorbeeld mijn paard stikgek begint te doen bij het longeren of gewoon bij loslopen in de piste ( hij had een week stil moeten staan wegens blessure :+ ) ik heel kalm blijf en dit totaal geen probleem is.

Ik hoop dat je mijn onsamenhangend verhaal een beetje begrijpt :') Ik weet het, het is slecht geschreven, maar ik heb niet veel tijd dus post het nu toch maar even. :P

Wat ik dus vooral zoek zijn tips om me op deze momenten rustig te houden of oplossingen zodat het niet meer gebeurd.

Uit ervaring weet ik dat hoe vaker ik iets doe hoe beter het word tot het uitendelijk weg gaat.
Maar al die onnodige stress :+
Is zooo niet nodig en ik haat het dat ik het niet onder controle kan houden.

Alvast bedankt in ieder geval! Ik hoop dat jullie het begrijpen!

Groetjes Kaat

BrenKaCaNo

Re: Snel opgejaagd/Paniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 21:08

Heb je die stress vooral als er andere bij zijn of maakt dat niet uit?

x_Kaat_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-15 17:33

Ja :o haha Ik heb het sneller als er iemand bij is, maakt niet uit wie het is.
Toch heb ik het soms ook als er niemand bij is,hoor.
Maar ik jaag me wel sneller op als er andere bij zijn. Ook als bijvoorbeeld iets me niet lukt. Als ik alleen ben dan gaat t meestal gewoon goed, als andere er bij zijn dan raak ik sneller geiriteerd in mezelf als iets niet lukt zeg maar.
Niet denken nu trouwens dat ik me zo vaak opjaag enz. Dat is het nu ook weer niet.
Het gebeurt gewoon toch wel eens.
En dat is niet nodig :)

loempia93

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 18:29

Ik denk dat het vooral belangrijk is dat je dit gedrag bij jezelf ziet/herkent/voelt. Op dit moment doe je dat ook anders schreef je dit topic niet :P. Nu de oplossing nog!
wat bij jou heel goed zal helpen is om je paard te longeren op energie. (dat klinkt vast heel zweverig). Wanneer jij de juiste energie hebt om je paard in draf te zetten en te houden zal je bewust naar je lichaamshouding, ademhaling etc. moeten kijken. Probeer dit zonder longeerzweep, zeker op het begin mag je best je stem gebruiken maar je lichaam moet het meeste doen! Door deze oefening leer je bewust hoe je met je lichaam om moet gaan. Dit kun je vervolgens weer toepassen in elke situatie.
Ik heb het misschien een beetje vaag uitgelegd maar er is genoeg over te vinden op internet

x_Kaat_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-15 19:21

Ik snap wat je bedoeld :j Het is grappig want eergisteren stond ik in de piste, paard alles en... longeerzweep vergeten en niemand in de buurt om deze even te gaan halen :+
Het gaaat opzich wel.. Maar dan is ie nogal loom en lui haha :')
Krijg hem wel vooruit maar niet genoeg naar mijn mening. :o zonder zweep dan bedoel ik hee.
Misschien toch eens wat vaker doen dan :P

Ik realiseer heel goed dat ik dit gedrag vertoon zeg maar. ik weet gewoon niet wat eraan te doen en op dat moment zelf kan ik niet altijd zo helder nadenken :+

x_Kaat_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-15 19:26

niemand? :o

BrenKaCaNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 16:59

Mijn eerste indruk (zeker als het voornamelijk voorkomt als er andere bij zijn): faalangst, onzekerheid.
Tja, wat je eraan kan doen. Positief blijven denken. Het lukt je allemaal wel en als het wat anders gaat dan de bedoeling is, niks aan de hand. Probeer kalm te blijven en probeer het zo rustig en goed mogelijk op te lossen. Het blijft een dier waar je mee werkt, niemand zal het gek vinden als het soms anders gaat dan de bedoeling was.
Misschien eens aan iemand hulp vragen, je hierbij te helpen en begeleiden.

Sorry trouwens dat ik nu pas weer reageer, zie het nu pas.