Meer vertrouwen in elkaar door springen?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

OneAndOnlyx

Meer vertrouwen in elkaar door springen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-15 19:48

Hoihoi!

Gisteren heb ik voor het eerst met mijn paard over echte hindernissen(echte eerste keer was een tijdje terug in het duin) gesprongen. Ze is echt een onwijs leuk paard maar ik heb het gevoel dat ze dressuur niet zo fantastisch vind.

Nu ben ik er niet zo moeilijk in, maar ik dacht we kunnen altijd een keer een sprongetje of 2/3 wagen. De eerste keer vond ik het héél erg spannend, maar ze sprong! En ze galoppeerde keurig na.

Ik was helemaal blij, en besloot het wat hogere sprongetje te wagen. Ook daar bleef ze braaf en begon een licht vertrouwen te vinden.

Na een uurtje lekker sprongetjes te doen zag ik dat ze echt genoot en ik ook! Na een uur dressuur zijn we er allebei ontzettend klaar mee, maar nu wilde we eigenlijk alleen maar meer.

Ik ging uitstappen, besloot dat dit voor de eerste keer wel voldoende was, maar ik voelde dat zij echt nog wel meer wilde.

Ik vind het ontzettend fijn dat ik zo'n vertrouwen van het springen krijg. Na de dressuur die we hebben gedaan was ik er eigenlijk wel een beetje klaar mee, aangezien ze steeds met me aan de haal gaat en nahja dat is gewoon niet prettig.

Nu snap ik ook wel dat ik hieruit natuurlijk niet kan concluderen dat ze springen leuker vind dan dressuur, maar zo voelde het voor mij wel.

Onze vertrouwensband groeit hierdoor echt en ik heb gisteren voor het eerst héérlijk gereden.

Wie heeft er ook meer met springen dan met dressuur? Wanneer wist je dit zeker?

klaas30

Re: Meer vertrouwen in elkaar door springen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 18:01

Aangezien je zelf en je paard springen leuker vind dan dressuur, wat houd je dan nog tegen om blijven dressuur te doen.
Als je tijdens de opwarming een beetje lichte dressuur doet dat de basis er in zit en daarna gewoon gaat springen is het toch in orde en leuk?

_Natasja_

Re: Meer vertrouwen in elkaar door springen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 18:10

Iedere dag springen is voor je paard ook niet goed.
Hoe leuk hij het ook vind.

Als dressuur niet goed gaat dan zou je daar met een instructrice aan moeten gaan werken. Want dressuur is de basis van alle disciplines. Het gymnastiseren en onder controle krijgen en houden van je paard. Dit zodat je op een veilige wn verantwoorde manier kunt genieten van al het andere dat je met je paard doet.

Maar super dat je zo genoten hebt van het springen.

OneAndOnlyx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-15 18:17

Natuurlijk ben ik niet meteen begonnen met het springen maar eerst heerlijk even gestapt, figuren gereden, gedraafd enzovoort. Ik zal ook niet volledig stoppen met dressuur(heb dressuurles dus dat gaat niet zomaar) maar het springen is voor ons gewoon meer plezierig en ik, en zij ook, vinden bij elkaar het vertrouwen door het springen.

Ik denk dat ik gewoon wat meer ga springen dan dressuur, maar ik wissel het natuurlijk af en dressuur eerst een half uurtje voordat ik uberhaupt over een sprong ga.

_Natasja_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 23:12

Jammer dat niet leest wat ik je vertel. :-)

Mijn zusje is springruiter en springt haar paarden Max 2x per week. De rest rijdt zij dressuurmatig.

Dat je eerst goed los rijdt voor je gaat springen spreekt voor zich.

Je rijdt je paard namelijk verrot als je dat niet doet.

OneAndOnlyx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-15 17:57

_Natasja_ schreef:
Jammer dat niet leest wat ik je vertel. :-)

Mijn zusje is springruiter en springt haar paarden Max 2x per week. De rest rijdt zij dressuurmatig.

Dat je eerst goed los rijdt voor je gaat springen spreekt voor zich.

Je rijdt je paard namelijk verrot als je dat niet doet.

Ik heb helemaal over je bericht heen gelezen, sorry. Bedankt voor je reactie. Ik heb zelf niet zo ontzettend vaak vrij(4x per week) voor mijn paard, nu het winter is heb ik geen verlichting in de bak en gaat rijden om 5 uur helaas niet meer.

Zodra het weer wat later donker wordt mag ik eindelijk weer, dan rijdt ik uiteraard min. 6 keer per week. Mijn bedoeling is ook niet om elke keer als ik kan te gaan springen, ik wissel het echt wel genoeg af met dressuur en doe ook vaak genoeg grondwerk en longeren.(en ik rij ontzettend graag buiten)

Ik vind het springen alleen momenteel gewoon wat leuker, en vind mijn vertrouwen in mijn nieuwe paard als ik met haar spring. Ook wil ik wedstrijden gaan rijden in het springen en Eventing. Hiervoor ga ik ontzettend aan haar conditie werken en aan die van mijzelf( :+ ) want anders komen we er nooit.

Dit betekent dus NIET dat ik ineens elke dag ga springen, maar ik doe het graag en het brengt ons(paard + mij) meer bij elkaar.