Paard geheel overstuur wanneer vriendje weggaat.

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

OneAndOnlyx

Paard geheel overstuur wanneer vriendje weggaat.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-15 20:44

Hoihoi!

Ik heb mijn paard inmiddels 6-7 weken en heb er dan ook al wel zo lang last van dat ze telkens als haar vriendin-paard weggaat, ontzettend gaat hinniken en het op een lopen zet.

Ik heb hier geloof ik al eens een topic over gemaakt, maar toen had ik haar net 3 weken en inmiddels alweer 3 weken verder, en nog steeds geen verschil.

Vanmiddag kwam ik terug vanuit de bak, en stond mijn vriendin met haar paard(het vriendin-paard van mijn paard) op de poetsplek. Ik ging ook op de poetsplek staan, zetten m'n paard vast en haalde mijn cap van m'n hoofd. Zodra mijn vriendin op weg ging met haar paard, begon mijn paard ineens ontzettend heen en weer te lopen, ze poepte 3 keer uit zenuwen, en maar heen en weer lopen, ik probeerde haar te kalmeren maar ze duwde me keihard omver. Ik heb haar gelaten en probeerde haar rustig te maken, maar zonder dat ik boos werd lukte dat niet..

Toen ze eenmaal rustig was zadelde ik haar geheel af, gaf haar haar muesli en legde haar deken erop.

Daarna heb ik haar teruggezet in de paddock, waar het voorafgaande zich weer afspeelde, maar dit keer had ze de vrijheid. Een keiharde hinnik, nog een, en rennen maar. En toen ze terugkwam net zo lang hinniken tot ze weer op de poetsplek staat. En als ze dan op de poetsplek staat gaat mijn paard voor haar staan(paddock is gelegen aan de poetsplek) en blijft ze net zo lang staan tot ze de paddock in komt(en dan rent ze naar de hekopening toe om haar te begroeten).

Ik vind het helemaal niet erg dat ze haar misschien mist, maar als ik de controle verlies en als ik aan de kant wordt geduwt is het voor mij ook niet leuk meer. Ik snap alleen niet waar dat rennen en hinniken, en om ver duwen op slaat. Ze staat in de paddock met 2 Shetlanders, dus ze is echt niet alleen. En haar vriendin-paard hinnikt alleen als ze aankomt(omdat ze haar hoefijzers op de weg hoort), en gaat ook mee als ik haar uit de paddock haal & terugbreng.
Maar haar vriendin-paard gaat echt niet rennen en gillen als ze weg is.

Wie o wie heeft een goede oplossing voor mijn probleem? Ik wil niet boos op haar hoeven worden omdat ze zulk gedrag vertoont.

MarlindeRooz

Re: Paard geheel overstuur wanneer vriendje weggaat.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 20:46

Gewoon negeren, ook niet proberen haar rustig te maken want dan bevestig je het alleen maar. En wanneer ze je om ver loopt haar flink op de donder geven want dat mag echt niet!!!

Je moet dus wel boos worden, met lief doen bevestig je haar angst alleen maar.

OneAndOnlyx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-15 20:48

MarlindeRooz schreef:
Gewoon negeren, ook niet proberen haar rustig te maken want dan bevestig je het alleen maar. En wanneer ze je om ver loopt haar flink op de donder geven want dat mag echt niet!!!

Je moet dus wel boos worden, met lief doen bevestig je haar angst alleen maar.

Heel erg bedankt voor je tip! Ik kreeg telkens een schuldgevoel toen ik boos werd, maar dat is dus nergens voor nodig!

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 20:48

Het gaat voor haar alleen maar fijner zijn dat ze duidelijkheid heeft. :)

OneAndOnlyx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-15 20:49

MarlindeRooz schreef:
Het gaat voor haar alleen maar fijner zijn dat ze duidelijkheid heeft. :)

Dat is inderdaad zo. Ze moet natuurlijk ook weten wie de baas is.

Nataschax

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 20:56

oh deze tips kan ik ook goed gebruiken. als hier de "leider" zeg maar even weg gaat bijv. voor op buitenrit staan mijn 2 paardjes bijna de hele stal te vernielen..

OneAndOnlyx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-15 21:02

Nataschax schreef:
oh deze tips kan ik ook goed gebruiken. als hier de "leider" zeg maar even weg gaat bijv. voor op buitenrit staan mijn 2 paardjes bijna de hele stal te vernielen..

Dat lijkt wel een beetje op mijn situatie, alleen molt mijn paard de paddock :+

Nataschax

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 21:03

OneAndOnlyx schreef:
Nataschax schreef:

Dat lijkt wel een beetje op mijn situatie, alleen molt mijn paard de paddock :+

ik durf mijn mustjes dan niet eens naar buiten te doen :')

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 21:09

Idd het beste zoveel mogenlijk negeren, tenzij ze iets doet wat echt niet mag.
Je paard heb je nog relatief kort en het kan zijn dat je paard nog niet helemaal gewend is en zich dus vastklapt aan dat andere paard, het zou dus met de tijd weer over moeten gaan.

Nataschax

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 21:11

barbar schreef:
Idd het beste zoveel mogenlijk negeren, tenzij ze iets doet wat echt niet mag.
Je paard heb je nog relatief kort en het kan zijn dat je paard nog niet helemaal gewend is en zich dus vastklapt aan dat andere paard, het zou dus met de tijd weer over moeten gaan.

dan heb ik 2 sneue mutsjes die niets aan elkaar hebben blijkbaar :+ . want er gaat er 1 van de 3 weg en mijn stal ligt bijna plat..

Narita

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 21:23

Idd negerenen na een tijdje (als jullie elkaar beter kennen) zal ze jou meer gaan accepteren als leider en minder op haar buurpaard gaan hangen. Niet bang worden van haar gedrag, ik zou ook niet echt aanraden om boos te worden maar het juist te negeren. Tenzij ze echt iets onacceptabels doet natuurlijk.

Nikietjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 20:48

(dit lijkt ook best op mijn probleem.

ik heb een hengst van bijna 2. echter staat hij al heel zijn leven met een andere pony samen en is dus zeer aanhankelijk. vanaf dat hij is afgespeent bij zijn mama is hij bij mijn shetje gekomen. gaat prima samen, maar als ik mijn shet er uit haal, gaat hij aan de haal. in stal is dit geen probleem daar blijft hij alleen hinniken. echter als hij in de padock staat springt hij over de omheining heen(zie omheining 1.40 en pony toen nog 1.30 en net 1 jaar oud)

dit een paar x aangekeken maar zo gouw ik met mijn shet uit zijn zicht verdwijn blijft hij rennen door de paddock, nu heeft hij geleerd dat de shet aan de andere kant weer te voor schijn komt, daar is de bak, maar als dit voor zijn doen te lang duurt haalt hij hem zelf wel.

Echter wanneer ik mijn hengst eerst bij mijn shet weg haal is en blijft er niks aan de hand. alleen kan ik hem niet in de paddock laten aangezien hij er dan uitspringt.

nu moet hij toch gaan leren alleen te zijn. echter zie ik geen manier om dit te kunnen bereiken?

EvelienKiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 21:35

Mijn paard had het eerste jaar dit probleem ook. Het panikeren inderdaad negeren, laat bijvoorbeeld maar mesten en hinniken als dat nodig is. Echter, begrens wel je eigen ruimte, laat je onder geen beding wegduwen. Sterker nog, zorg voor een onzichtbare bubbel om je heen van minimaal vijftig centimeter. Zij mag dus niet ongenodigd binnen deze bubbel komen! Focus op jezelf, laat haar panikeren en zelf de kalmte herwinnen en begrens je ruimte. Twee belangrijke tips om haar te leren jouw ruimte te respecteren.

- Ga ernaast staan, en begrens je ruimte door je arm hard omhoog en omlaag te doen. Je let niet op je paard. Als je paard haar hoofd in jouw ruimte zwiept, geef je haar 'per ongeluk' een mep door een arm die toevallig naar boven of naar beneden zwiept. Let op, je bestraft haar niet, zij kiest ervoor om in jouw armen te lopen.

- Wat betreft haar lichaam, als deze in jouw ruimte komt: niet terugduwen of iets dergelijks. Daarvan is ze niet onder de indruk, zij weegt meer. Jij blijft staan waar je staat. Je maakt je hand tot een vuist. Je duim steekt uit. Jij doet niets, maar als zij tegen jou aan duwt, duw je hard en venijnig met je duim tegen haar aan. Dit klinkt gemeen, maar nogmaals, je bestraft haar niet. Zij kiest ervoor om tegen je duim aan te lopen.

Neem het haar niet kwalijk, maar wees streng over het bewaken van je eigen ruimte. Zachte heelmeesters maken stinkende wonden! Ze zal het gaan waarderen dat jij zo cool bent. Ik heb mijn paard een paar keer zo hardhandig moeten aanpakken en sindsdien kan zij nog steeds onrustig zijn, maar ik ben heilig voor haar. Ze vertrouwt me daarom blindelings. Succes!

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 23:57

Corrigeer haar wel meteen als ze jou negeert! Misschien kun je wat gaan grondwerken met haar, zodat je ook in een angstige situatie oefeningen met haar kunt doen om haar aandacht op jou te richten.
Het wegblijven van vriendinnetje kun je beter opbouwen, dus eerst heel kort weg en dat steeds iets langer. Zorg dat ze dan ondertussen iets lekkers te eten heeft, sodat ze een goede associatie krijgt.