trappen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

xponylove

trappen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-15 21:54

Hallo, ik verzorg samen met mijn vriendin een super leuke pony. Ze is heel braaf enzo, maar wij zijn wel de enige die iets met haar doen. We hebben haar ook zelf ingereden enz. Maar zaterdag ging er een meisje mee naar die pony, en dat meisje werd getrapt door die pony. bij ons trapt ze niet maar wij zijn ook echt de enigen die niet getrapt worden door haar. Hoe kan ik dit haar afleren?

xPearl

Re: trappen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 21:56

Heeft het een reden dat ze zo doet?
Doet ze het bij iedereen, behalve jullie?
Want dan zou ik die pony toch een trap terug verkopen.. Hemel. Dat hoeft hij bij mij niet proberen. Al helemaal niet als hij het gericht doet, en raakt al helemaal niet..
Maar dat is echt als er geen reden is & ze voor de rest wel mensen trapt, behalve jullie..

xponylove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-15 22:00

ja, ze doet het bij iedereen behalve bij ons. Het is wel echt een pony dat vertrouwen in je moet hebben.
maar het was heel gek want zij had die pony vast en mn vriendin nam die pony van dat meisje over. dat meisje loopt weg (helemaal niet bij de kont) en die pony draait zo een kwartslag om om haar te trappen, toen was ze geraakt en op de grond gevallen.

xPearl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 22:03

Nou.. Prima als je paard vertrouwen in je moet krijgen. Maar trappen, en dan ook echt raak.. Damn. Ik had m toch een fikse trap gegeven! Helemaal gek..
Maar dat is mijn aanpak :).

xponylove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-15 22:05

bij die pony is dat niet de beste oplossing. ik heb haar vroeger ook wel eens een tik gegeven maar ik merkte dat ze gewoon half bang voor me werd

xPearl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 22:06

Maar doet ze het omdat ze bang is? Of..?

xponylove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-15 22:21

Nee, ik denk dat ze gewoon geen vertrouwen in anderen heeft

mnkortleve

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 22:35

Pony is gewoon hondsbrutaal, ik heb al met verschillende echt bange pony's gewerkt en er zijn er maar heel weinig die zomaar uithalen dat doen ze alleen als ze echt in het nauw gedreven worden.
Grondwerk gaan doen en zorgen dat ze respect voor mensen krijgt.

xponylove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-15 16:16

wat kan ik met grondwerk doen dan,

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 16:20

Het is ook de bedoeling dat ze bang wordt en en daarom dus mee ophoud. Daarna houd het bang zijn ook langzaam op tot dat ze alleen nog weet dat je niet trapt omdat er daarna iets onaangenaam is. Straffen is niet traumatisch mits je het precies op het juiste moment doet en daar ook consequent is bent. Dus trappen is meteen een schup terug krijgen, altijd. Niet trappen is fijn want geen schup terug...

xponylove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-15 12:19

Het is de bedoeling dat ze andere mensen gaat vertrouwen, dat doe je niet door te schoppen

Benice

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 12:30

Nee, maar dat de pony andere mensen blijft trappen wel? Je zult consequent moeten zijn! Ik ben het eens met mrie.

Nonnetje18

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 12:34

Het is gevaarlijk als je het nu de kop niet in drukt! Als een paard mij trapt of probeert krijgt hij echt gewoon een trap terug

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 12:36

Dit is jullie verantwoording dat zoiets niet weer gebeurd, jullie waren op de hoogte dat ze naar iedereen behalve jullie schopt. Neem je nog eens iemand mee dan moet je die persoon goed waarschuwen.

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 12:39

Met mrie eens! Ik verzorgde ook een fjordxfries en erbij stond een draver die dit deed bijna meisje die dus de draver verzorgde.

Bij haar deed de draver het wel,bij mij nooit. Waarom? Nee is nee, en gericht aanvallen op welke manier dan ook is echt néé. Ik heb de draver eens een tik teruggegeven en toen had ze door dat bij mij not done is. T meisje was er te angstig voor en accepteerde het. Ja dan valt de draver in herhaling want er zit geen passende straf bij.... Dus dat paardje zal dit blijven doen tot dat meisje een tik terug geeft en duidelijk maakt dat dit niet mag. Die je dit niet? Wees dan ook zo trouw als de gevolgen er zijn...Dit kan prima uitlopen als dit door gaat en niks aan gedaan word tot hele grote gevolgen. Hersenschudding,gebroken botten etc. Wat dit gaat alleen maar oplopen tot erger en omdat je er niks aan doet,of dat meisje, denkt t paard dat dit gewoon mag.

Mooblie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 12:39

Ik ben het ook eens met bovenstaande reactie. Deze pony klinkt niet bang, deze pony klinkt als een pony die wat opvoeding kan gebruiken. Ik zou wat lessen nemen met deze pony, gericht op grondwerk.

Ik zou in ieder geval voorzichtig zijn, en zeker niet aanmodderen. Want dit is gewoon niet iets wat uit de hand moet lopen, dan wordt het simpelweg gevaarlijk (voor ze ver het dat nu nog niet is).

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 12:43

Overigens heb je het over vertrouwen in de mens. Het paard kan je pas vertrouwen als je de sterke leider bent. En de leider stelt de regels in, niet een paard die hoort te volgen....

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 16:36

Gaat het om razendsnel trappen, vrij ongericht en weg willen, of gaat het om heel bewust een trap afleveren, nogsteeds snel, maar niet razendsnel en absoluut gericht?

Als het dat laatste is en daar klinkt het wel na mag je ervan uit gaan dat de pony niet bang is en dit vooral doet omdat ze het kan.

xponylove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-15 17:51

Bowen schreef:
Gaat het om razendsnel trappen, vrij ongericht en weg willen, of gaat het om heel bewust een trap afleveren, nogsteeds snel, maar niet razendsnel en absoluut gericht?

Als het dat laatste is en daar klinkt het wel na mag je ervan uit gaan dat de pony niet bang is en dit vooral doet omdat ze het kan.

Ik denk toch het laatste, maar ik vind het zoo raar. bij ons doet ze dat nooit. Maar ik ga die pony niet terug trappen, een tik vind ik nog kunnen, maar een trap? nee.

Maar heeft iemand nog tips voor grondwerkoefeningen? er zijn er zo veel zodat ik niet kan weten wat de goede oefening is voor ons.

Mooblie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 18:04

Niemand hier kan jou de gouden tip geven! Wij hebben namelijk de pony niet gezien, en weten dus ook niet wat voor haar het beste werkt. Hierbij heb je toch echt iemand met ervaring (instructrice) nodig.

Daarnaast is dit niet iets waarbij je zomaar wat kunt gaan proberen vind ik, voor het zelfde geld versterk je het gedrag alleen maar omdat je niet goed weet wat je doet.

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 18:55

indegoofy schreef:
Bowen schreef:

Ik denk toch het laatste, maar ik vind het zoo raar. bij ons doet ze dat nooit. Maar ik ga die pony niet terug trappen, een tik vind ik nog kunnen, maar een trap? nee.

Maar heeft iemand nog tips voor grondwerkoefeningen? er zijn er zo veel zodat ik niet kan weten wat de goede oefening is voor ons.

Je hoeft niet perse te trappen, ook echt slaan is vaak niet nodig. Denk niet aan zo hard mogelijk, maar aan effectief, denk er ook aan wat er in een kudde zou gebeuren als ze zoiets bij een hoger rang paard zou doen ;)

Let vooral op waar de spanning begint als je dit anders op wil lossen, ze slaat niet zomaar uit het niets, er zijn waarschuwingen en tekens geweest. Als je die kan herkennen kan je eerder ingrijpen.
Alle grondwerk oefeningen helpen als je ze goed uitvoert, maar vooral bv achteruit is iets wat meer respect op kan roepen. Maar let vooral op de gewone omgang, bedenk je dat alles iets betekend voor je paard, dat het "trainen" begint zodra je je halster pakt om je pony te pakken.
Gaat ze bv zo in je persoonlijke ruimte, of vraagt ze netjes om een uitnodiging? Ben jij wel "beleefd" bij het pakken van de pony, krijg jij een uitnodiging om in haar ruimte te komen(en vooral, geld dat ook voor die anderen!!!!)?

Kijk heel erg goed naar je pony, probeer te leren zien wat er gebeurd voordat er wat gebeurd, dat is wat paarden ook bij mensen doen.

xponylove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-15 15:57

heeft iemand nog een paar grondwerk oefeningen?

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 21:13

indegoofy schreef:
heeft iemand nog een paar grondwerk oefeningen?

Dit gaat niet zozeer over grondwerkoefeningen, dit gaat meer om leren zien wat er gebeurd en weten hoe je daar op moet reageren.
De grondwerk oefeningen die je doet maken niet zoveel uit, hoe je ze doet des te meer, maar daarvoor moet je eerst leren zien.