komt dit nu door de omgeving?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

yasmintje

komt dit nu door de omgeving?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-15 18:04

Ik heb de laatste jaren een jonge PRE gehad, geen gemakkelijk paard want was een zeer vurig en gevoelig typetje wat enorm betrouwbaar was maar moeite had met het vertrouwen in mensen. Als drie jaars zonder problemen zadelmak gemaakt. Is paar keer verhuist gwst en daarna geruind. Dan heeft hij in een kudde gestaan en is eiglk vooral heel op zijn gemak en op zijn eentje op de wei. Ontfermt zich over de zwakkere en kwam eiglk daar dikwijls vanzelf af(trwijl hij door dat wantrouwen normaal liever wegloopt). Schat van een beest en heb drie jaar aan het vertrouwen gewerkt en dichter aan huis komen staan. Maar dit heeft er weinig goed aan gedaan, de plaatst is goed maar het paard waar ik ben gaan bijstaan is een en al een nerveus beest, geen respect voor persoonlijke ruimte etc.in de wei. Hij us heel groot, lange nek, en loopt zo over je heen, staat constant te hinniken en is echt super lastig als je met je paard aan het werk gaat. Mijn PRE was dus ook bij hem weer de stoere en ontfermde zich maar werd weer meer en meer vrijgevochten en moest maar blijven opnieuw beginnen. Ander paard lokte hem ook steeds mee als ik naar de wei ging. Uiteindelijk heb ik hem voor zichzelf goee verkocht aan een hele lieve man waar hij aan huis staat en die alle tijd in hem wil steken want rijden is geen must. Beter kan niet! Ons tweede kindje is op komst wat dus nog minder tijd zou geven en hij kan dan niet aan huis dus ik zag er niet veel goedik zag er niet veel beterschap meer in. In de plaats leek het me beter om een zeer rustige d pony te kopen waar het hele gezin dan plezier aan kan beleven. En dat heb ik gedaan. Bomproof en mijn man en dochtertje van 5hebben erop gezeten toen we hem gaan bekijken zijn. Ze zijn beiden onervaren. En waren opslag verliefd :) maandje op proef en aangekocht dan maar. Schat van een beest maar beetje te lui voor mij. DA laten binnesten buite keren en paar keer goed ontwormt plus ijzer bijgekregen . Ondertussen is het andere paard nog erger gewirden dan voorheen. Hij speelt baas iver het ponytje en beslist wat er gebeurd, echt enorm ambetand en het word alleen maar erger. Hem meepakken is dus weer hinnikken en zenuwpezen tor ie terug komt en als ik onze pony wil pakken srteekt diz andere heel de tijd voorbij om voor ons te lopen en te zorgen da je alleen kan gaan waar hij het zgt, de pony trekt dan automatisch om achteraan te gaan lopen en stopt wnr de grote stopt. Ik moet hem bijna tussen de draad steken om eruit te geraken wat ook niet leuk is want mijne heeft toch de normale angst voor de ztroomdraad dus schiet ie dan effe wg steeds. En is fan door de situatie nerveus. Ik merk dat hij in de omgang ookhlemaal niet meer zo kalm is en heel erg snel verschiet. Ik krijg echt de angst dat het weer helemaal verkeerd gaat uitdraaien. Rijden kan ntrlk even niet meer want ik beval over enkrlr weekjes :) maar ik gun hem wel de rust hij is nog maar drie en mag nog wel wat volwassener worden en beetje herstellen. Als ik de wei wil verlaten of ik zet onze pony er weer op dan komt de andere steeds door je touw heen geramd dat hij dus tusse mij en de pony staat en hem zo helemaal mee trekt en zelfs omver loopt als ik niet los om hem dan in volle paniek(door de situatie) mee re krijgen... het liefst wil ik mn lieve knulletje gwn mee naar huis nemen en hem daar zetten om dit hplk nog optijd te qtoppen :( maar helaas is dit geen optie... ik zie alles weer terug voor me net zoals ervoor maar nog erger(omdat de pony kleiner,jonger en beinvloedbaarder is)en ik sta er machteloos tegen. Want het is niet miun paard die andere. . . Wat denken jullie van de situatie? Ik zit al meer dan 20jaar tussen de paarden(zelfs hengsten etc)en heb dit nooit eerder meegemaakt. Maar dit is haar "tuin" en har paard ... ewat zouden jullie doen? Kan ik hier zelf nog iets aan doen of zien jullie het ook weer zo uitdraaien.? Ik hoop dat we snel iets kunnen kopen met een eigen weide maar maar daartegen zijn we ntrlk een tijd verder. Ik vind het zo spijtig... en frustterend.

yasmintje

Re: komt dit nu door de omgeving?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-15 18:16

Sorry voor de vele typfouten, is met gsm getypt en enorm ambetand om te zien :) ps: als ik de paarden van het erf neem aan de hand om een stukje te gaan wandelen worden ze onmiddelijk rustig en ontspannen en zijn ook steeds heel blij andere paarden te zien. Ik weet en ben er bijna zeker van dat de situatie aan het andere paard ligt. :( maar tgen de eigenaar iets zeggen is ook geen optie. Als zij aan het werk gaat zet ze de mijne op stal, andersom mag dat niet want dan komt ze hem loslaten... (al zou dat voor hem eens niet slecht zijn) en ze is veel te bezorgd/betuttelend voor hem omdat hij onder het werk een automatic is(is al ouder, 14j) en dan helemaal niets verkeerd doet als je met hem bezig bent. Maar ik zou nog geen voet op dit paard willen zetten, zon nerveus paard wat met zichzelf geen blijf weet en onhandelbaar word als er een draadje tussenkomt of je borsteld de uwe alleen nog maar(ja, ook waar hij bij staat!!) En je zo omver loopt ... neen dank u. Die moet van nul terug opgevoed worden. En net wel veel op de stal apart etc, zodat ie weet dat hij niet de baas is en dat dit moet kunnen. Dit paard (en ruiter)is onevenwichtig en geeft dit onmiddelijk door. Met de PRE was ook het geval dat wanneer de eigeraar op vakantie was waren beide paarden enorm rustig, echt zalig en een zee van verschil! ze kwam terug en die dag super nerveus en weer weglopen net zoals ervoor. Ik wil niet slecht praten. Maar zo is het gewoon niet leuk. Verplaatsen ligt ook moeilijk wabt in het contract staat gezelschapspaard voor altijd bij haar paard te staan omdat hij het anders moeilijk heeft met veranderingen...:/ dus ik zal ook nooit eens op weekend kunnen ofzo denk ik dan.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 18:18

Misschien ook een idee om het in alinea in te delen.
Dit is niet heel uitnodigend om te gaan lezen :o

yasmintje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-15 19:09

NatasjavE schreef:

Dan zal ik het wel verwijderen en zelf oplossen als het niet interresant is...
Ik dacht dat bokt altijd heel gmklk is als je ten einde raad bent en er toch hier en daar wat moed of een tip kan uithalen

WhiteLogness

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 19:13

yasmintje schreef:
NatasjavE schreef:

Dan zal ik het wel verwijderen en zelf oplossen als het niet interresant is...
Ik dacht dat bokt altijd heel gmklk is als je ten einde raad bent en er toch hier en daar wat moed of een tip kan uithalen

Als je het al meteen opgeeft.. Ze bedoelt alleen maar te zeggen dat het er niet uitnodigend uit ziet om te lezen. Niet dat het niet interessant is.. Als je het even aanpast zullen er vast wel mensen zijn die je willen helpen.

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 19:16

Wat Natasja zegt is dat het een lap tekst is en dit niet makkelijk te lezen is. Dus mensen zien het en denken dan snel: Laat maar. Als je de lap tekst opdeelt is het fijner te lezen en dus uitnodigend.

yasmintje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-15 19:22

Owkeey sorry verkeerd verstaan .. :o

Ik wou het ineens helemaal tegoei uitleggen.
En met gsm is lastig ...ik doe mn best!

BeeMed

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 19:30

Niet te lezen dit.

Maar als ik het goed begrijp had je een fijne PRE die minder fijn werd toen je bij je huidige stalling ging staan omdat hij gek werd van dat andere paard daar? Toen heb je je PRE verkocht en heb je daarvoor een rustige pony voor in de plaats gekocht. Die pony begint ook te ontsporen door het rare gedrag van dat andere paard? En als ik het goed begrijp dat dat andere paard niet zo raar als zijn eigenaar niet op vakantie is? heb ik dat allemaal goed begrepen?

Zo ja, dan lijkt de oplossing me eigenlijk heel erg simpel, een andere stalling zoeken.

yasmintje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-15 19:54

knuffeldier schreef:
Niet te lezen dit.

Maar als ik het goed begrijp had je een fijne PRE die minder fijn werd toen je bij je huidige stalling ging staan omdat hij gek werd van dat andere paard daar? Toen heb je je PRE verkocht en heb je daarvoor een rustige pony voor in de plaats gekocht. Die pony begint ook te ontsporen door het rare gedrag van dat andere paard? En als ik het goed begrijp dat dat andere paard niet zo raar als zijn eigenaar niet op vakantie is? heb ik dat allemaal goed begrepen?

Zo ja, dan lijkt de oplossing me eigenlijk heel erg simpel, een andere stalling zoeken.

Idd helemaal gelijk!
Ik weet het.
Wou alleen maar weten of het wel kan dat dit mogelijk door het gedrag van het andere paard komt.
Bedankt voor het lezen :/

yasmintje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-15 20:50

Ik wil mijn bovenste twee boeken veranderen in dit, hoe dit ik dat? :) zie nergens verwijderen etv..."kunnen mijn paarden helemaal veranderen door het gedrag en de onzelfzekerheid van een ander paard waar ze dag in dag uit samen met staan? In onzekerheid, vertrouwen verliezen en zelfs bang worden van alles wat ik doe?"

Dreamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 13:19

Hier een slotje, in overleg met TS.