Advies en tips gevraagd Pony

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Claireh

Advies en tips gevraagd Pony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-15 10:51

Hallo,

Mijn dochter is begonnen met paardrijles (na 3 jaar zeuren) en ook ik ben weer begonnen met paardrijden na 20 jaar niet meer te hebben gereden. We nemen allebei privelessen. Erg leuk om iets samen te doen.

Het is altijd een droom geweest om een eigen pony of paard te hebben. Nu wil ik over een jaar of 2 een pony aanschaffen waar ik en mijn dochter samen op kunnen rijden. Een D pony had ik in gedachte ( ik ben zelf 1.65m en weeg rond de 60kilo). We willen er voornamelijk recreatief mee gaan rijden al weet ik niet wat voor ambities mijn dochter gaat ontwikkelen.

Nu wil ik om het gevoel te krijgen hier in de buurt eerst eens een tijdje een pony leasen bij een grote pensionsstal om beter te leren rijden en het gevoel te krijgen, hiernaast wil ik wel blijven lessen.

Nu de vragen:

Is het verstandig om eerst te leasen?
Aan wat voor bedrag moet ik ongeveer denken voor de aanschaf van een D pony? Dacht zelf rond de 1500 a 2000€ Voor een Braaf en doorgereden pony, of is dat te weinig?
Hoeveel hebben jullie in je potje voor onvoorziene kosten?

Wie kan mij een beetje op weg helpen?

Susannah92

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 10:57

Heb zelf geen eigen paard, dus kan je daar niet verder mee helpen, maar misschien is het een idee voor jou om dit topic even door te lezen: [VSW] Wat kost een paard nu daadwerkelijk?

Hier houden mensen een lijstje bij hoeveel ze uitgeven aan hun paard per maand :)

Mioux

Re: Advies en tips gevraagd Pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 11:04

Ik denk dat je toch wel gauw aan 2000 a 3000 zit voor een echt brave d pony. Zou zelf als het ook voor je dochter is kijken naar een paardje van ongeveer 10. Dan heb je meestal geen groen paardje meer. Aanschaf aan zadel en dergelijke kan je zo duur maken als je zelf wilt,maar zorg wel voor goed passende spullen.

Proeftijd kan je vaak ook doen met een paardje maar zet zoiets wel zwart op wit.

Claireh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-15 11:13

Dank je voor jullie antwoorden!

Die topics heb ik al gelezen. Ben mij ook bewust van de kosten

2 a 3000€ lijkt mij een reëel bedrag. Kan je niet vaak een pony kopen met alle toebehoren? Inderdaad zou een wat meer ervaren pony beter passen dan een groene. Maar waar vind je een goede pony? Ik heb er zelf weinig verstand van aangezien dit onze eerste aanschaf zal gaan worden. Hoeveel hebben jullie ongeveer als buffer voor onvoorziene kosten?

Is het verstandig om eerst te gaan leasen aangezien we nog beginners zijn?

testes76

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 11:16

wat leuk dat jullie samen paardengek zijn! mijn dochter en ik zijn zo'n 5 jaar geleden ook zo begonnen. eerst lessen en daarna een paar jaar leasen voordat we een eigen paard kochten. lijkt me inderdaad verstandig om eerst eens te leasen. zo krijgen jullie beiden weer t gevoel en leren jullie van alles met en om t paard. voor een paar duizend euro heb je wel een leuke pony denk ik zo. ik zou een niet te jong paardje nemen, maar een die al klaargestoomd is hihi! daar kun je veel van leren. neem altijd een goede instructeur en vraag raad aan andere paardenmensen. wij hebben wel een spaarpotje voor t geval dat. het is geen goedkope hobby! leasen is een stuk goedkoper dat wel! heel veel plezier samen *\o/*

Fearn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 11:21

Ik heb zelf geen eigen paard maar wel een verzorgpaard. Het is misschien inderdaad een goed idee om eerst te leasen. Waarschijnlijk zal het nog niet zo veel werk zijn als een eigen paard, maar je moet toch al wel meer zelf voor het paard gaan zorgen. Op die manier kun je ook kijken hoe je dochter hier mee omgaat. Natuurlijk zal zij de eerste paar weken heel enthousiast zijn met verzorgen, maar zal dat ook aanhouden of als ze even geen zin heeft dat ze niet gaat? Ik weet natuurlijk niet hoe jij dat wilt regelen. Misschien wil je zelf ook wel de zorg van het paard op je nemen. Maar het is hoe dan ook een goed idee lijkt mij.

Claireh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-15 11:34

Was jij ook een beginner testes? Hoe lang heb jij gelest voordat je ging leasen? Waar heb jij advies ingewonnen voor de aanschaf?

Het is inderdaad de bedoeling dat we het samen gaan doen en ook samen de verzorging gaan doen (dat zal voornamelijk op mij aankomen)

Ik kan een brave D pony leasen voor 3 dagen in het begin zullen ze me goed begeleiden, niet alleen laten tot ik mezelf kan redden ook lopen er zat mensen rond waar ik iets aan kan vragen als ik het niet weet. Maar vraag me af of het niet nog te vroeg is? Of leer je juist beter rijden door het gewoon maar te gaan doen en kilometers te maken?

gewoonmarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 11:34

Hoi,
Wat leuk dat jullie zo samen van de paarden kunnen genieten. Brave pony's zijn goud waard, dus je moet wel aan de 2 tot 3000 euro denken ja. En als je geen sterke voorkeur hebt voor een bepaald ras zou ik gewoon op zoek gaan op internet naar een pony die jullie beide aanspreekt. En dan een paar keer gaan proef rijden natuurlijk. Wat ik je ook aanraad is om iemand mee te nemen die vaker paarden koopt, dienaar verstand van heeft, je vergeet snel om aan belangrijke details te denken bij het kopen van een pony. Mischien je instructeur ofzo?

En voor die tijd een pony leasen is natuurlijk een top idee! Dan kan je al een beetje het gevoel krijgen wat het is om een pony te hebben.
Wat mischien ook een leuk idee is, les chevaux een manege in Drenthe leent paarden en pony's uit in de winter, omdat ze het dan veel minder druk hebben. Je moet hem
Helemaal verzorgen als je eigen pony, je zorgt ook zelf voor een stal enzo. Dus kan je heel goed proeven aan hoe het is om een eigen pony te hebben. En in de zomer gaat hij weer terug. Mocht je dat wat lijken kan je hun het beste even bellen, voor meer informatie. Deze winter zal niet meer lukken, maar vanaf september/ oktober natuurlijk wel weer. (Kunnen jullie eerst nog even goed lessen en je helemaal voor bereiden) hun site is http://www.leschevaux.nl en daar zal hun telefoon nummer ook op staan.
Succes!

Klokjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 11:36

Leasen is een heel goed idee, dan kun je alvast proeven hoe het voelt om samen een paard te delen en de verzorging te hebben naast het rijden.
Ik heb zelf sinds een aantal maanden een eerste eigen paard en bewust voor iets ouder en heel braaf gekozen. Het is een ijslander die zijn vaak super voor buiten rijden en recreatief maar vaak wel wat duurder vanwege de extra gangen. Hiervoor heb ik 2 jaar een soort lease constructie gehad, maar toch is de verantwoordelijkheid vele malen groter nu.
Ik heb in mijn potje minimaal 5.000 voor onvoorziene kosten (dierenarts), maar dit potje is groeiende en ook voor mijn huis of als ik mijn baan verlies. Daarnaast staat mijn vriend garant mocht ik het niet redden met die 5.000 dan wil hij bijspringen.

sannedeedee1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 11:38

2/3 duizend euro is een goed bedrag voor een recreatie pony.
Ik zou dan denk ik gaan voor een grote D/kleine E.
Ik weet niet wat voor een pony je zou willen? Een meer barokke typ , of toch een pony die uiteindelijk ook wedstrijden kan gaan rijden ? (Niet dat dat niet met een barokke type niet kan, maar ik vind dan zelf een sjiekere pony mooier)
Dan zou je bijv. Kunnen denken aan een welsh cob.

Ik zou zelf niet een geheel opgeleide pony kopen (die Z dressuur heeft gelopen) want die kunnen juist lastig zijn bij "beginners".
Ik zou gaan voor een pony rond een jaar of 8, die braaf is, en een leuke L proef kan lopen. :j

Claireh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-15 11:48

Wat een goede tips dank je wel!!! En dat zou inderdaad top zijn een pony leasen uit Drenthe waar ik nu kan gaan leasen is het alleen rijden en borstelen dus dat kan ik dan eerst een paar maandjes doen. Ik ga eens bellen voor komend jaar!

welsh cob zijn inderdaad mooi! En moet inderdaad niet geheel opgeleid zijn. Ik weet niet wat mijn dochter voor ambities gaat ontwikkelen maar dat zien we dan wel weer;-)

Is het niet al te vroeg om te leasen? Heb pas een paar lessen gehad?

testes76

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 11:50

ik heb als kind veel gereden. nadat ik zelf kinderen kreeg jaren gestopt, dus niet echt helemaal groen. zodra ik weer begon, ging t redelijk weer vanzelf! ik zou zeggen; gewoon veel doen, oefenen en oefenen! maar wel met begeleiding als je echt groen bent! en een lief paardje is dan wel belangrijk. ik heb veel gelezen op internet en adviezen gevraagd aan anderen op stal. doe ik overigens nog steeds! lessen zijn duur, dus dat doe ik nu niet meer. rijd ook alleen recreatief. zou ook geen wedstrijden kunnen rijden hoor; dan lachen ze me vast uit! mn dochter krijgt wel regelmatig les. ik kan haar wel de omgang met t paard leren, maar niet de " fijne kneepjes van t vak". ik moet wel zeggen dat mn dochter ( nu 14) niet altijd super enthousiast is met de zaken buiten t rijden om; zoals stal uitmesten of opruimen en verzorgen van spullen! dus dat geeft wel eens strijd. eigen paard is ook de "rot" klussen doen vind ik! succes

sannedeedee1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 11:57

Claireh schreef:
Wat een goede tips dank je wel!!! En dat zou inderdaad top zijn een pony leasen uit Drenthe waar ik nu kan gaan leasen is het alleen rijden en borstelen dus dat kan ik dan eerst een paar maandjes doen. Ik ga eens bellen voor komend jaar!

welsh cob zijn inderdaad mooi! En moet inderdaad niet geheel opgeleid zijn. Ik weet niet wat mijn dochter voor ambities gaat ontwikkelen maar dat zien we dan wel weer;-)

Dan zou ik eerst een tijd gaan leasen, zodat jij en je dochter even het gevoel krijgen. En misschien kunnen jij en je dochter dan ook privé lessen nemen? Daar leer je een stuk meer van als een groepsles.

Ik heb zelf 2 nwr welsh pony's staan, en die zijn echt vrij pittig, schrikachtig, maar hebben wel veel beweging in huis.
Naar mijn ervaring zijn de cobs wel iets cooler in het hoofd, maar zijn toch vaak leergierig en vlot. En als je dochter de wedstrijd kriebels krijgt, heb je aan de cob ook een leuke sportpony! En het is een type waar je ook en volwassene op kan zetten.

Succes inidergeval!

gewoonmarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 11:58

Mits je goede begeleiding hebt is het niet te vroeg om te leasen. Maar uit je verhaal begrijp ik dat dat er wel is. En als je voor een pony uit Drenthe (van les chevaux) gaat kan je nog 9 maanden goed oefenen! Dan heb je vast al heel veel geleerd. En geef daar ook gewoon goed aan dat je wel een brave pony zoekt. Komt vast goed!

testes76

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 11:59

als er iemand aanwezig is die jullie eventueel kan helpen wanneer t ff niet lukt, zou ik meteen beginnen met leasen hoor! aldoende leert men.....heel veel plezier samen! komt vast helemaal goed *\o/*

Claireh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-15 12:10

Ik ben echt nog een groentje twijfel daarom nog of het niet te snel is. Mijn dochter blijft lessen en ik ga dan 3 dagen leasen. Ze hebben een brave D pony die ik kan leasen bij ponyleasen in Boven-Leeuwen. Ze hebben daar een buiten en binnenbak en er is altijd iemand aanwezig. Ze laat me de eerste weken niet alleen rijden tot ik de pony goed ken, en zal in het begin mij goed begeleiden. Er lopen genoeg mensen rond waaraan ik iets kan vragen als ik iets niet weet en kan daar ook lessen volgen.

Kimmej

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 12:10

Claireh schreef:

Wat is je ervaring met paarden van 20 jaar terug? Kopen zou ik nog niet doen, leasen is meer een optie, zorg wel dat je mensen om je heen hebt die je kunnen helpen. Een goede, brave D of E pony vinden voor twee mensen hoeft ook niet altijd even makkelijk te zijn, en wat onder een ervaren ruiter braaf lijkt, blijft niet altijd braaf onder een beginner. Pony's met drie goede basisgangen (zeker in de E maat, D is nog iets makkelijker maar je kan daarin met jouw lengte en gewicht niet laag in de maat gaan zitten, en hogere D pony's zijn weer prijziger) zijn best lastig te vinden voor een leuke prijs. Ik heb er in ieder geval de afgelopen paar jaar al heel veel gezien en heel veel die niet goed (genoeg) waren. Zoek iemand die met je mee kan gaan en je kan assisteren en adviseren bij een eventuele aankoop!

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 12:18

als jullie echt nog als een beginners rijden, raad ik aan om eerst nog meer te investeren in lessen.
Een leasepaardje en dan slechts 1x pw les is heel weinig, dan leer je weer zoveel dingen aan die je eigenlijk af moet leren.
Een leasepaard daarna is een goed idee.
Pony om te kopen... zodra er recreatiepony bij staat, dan krijg ik al snel het idee dat hij niet geschikt is voor de sport. Dan denk ik dus aan mankementen.
Ook met keuren, altijd voor de sport laten keuren -> is net iets strenger.
prijsklasse is eerder vanaf 2500,-
niveau staat los van hoe makkelijk of moeilijk ze zijn. Je moet vooral zoeken naar leerpaard/pony, dat zijn degene waar je wat aan hebt. Kost vaak iets meer, maar geeft zoveel plezier terug. een moeilijke pony kost weer meer in begeleiding...
Kosten van tuig is afhankelijk van de rug van het paard, zo kunnen sommige paarden verschillende standaard zadels op en andere die steeds niet goed genoeg passen. die zoektocht loopt ook vaak behoorlijk op in de kosten. Een paard met tuig kopen is wat lastiger. Zo moet het zadel passen op de pony, maar ook goed zijn voor de kontmaat en lichaamsvorm van de ruiter. Ook kan het paard veranderen door meer of minder werk/bespiering en meer of minder voer
dierenartspotje is al gauw 3000,- en meer. Het is niet ongewoon dat een koliekoperatie 2 tot 3000,- kost. nu zou ik zelf met weinig kansen de operatie wsl niet laten doen, maar soms rol je van het 1 in het ander. zo hebben wij een jonge pony wel laten opereren aan koliek en waren we 1200,- kwijt en nog wat aan de lokale d.a die met spoed kwam en nog pijnstiller en spierverslapper heeft gegeven. Maar ook het zoeken naar een probleem ben je snel 1000 a 1500 kwijt (helaas ook ervaring)

Claireh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-15 12:20

@Kim vaak gereden op vakantie en op maneges. Dus het is niet geheel onbekend. Ik wil eerst een jaar tot 2 jaar gaan leasen om ons klaar te stomen voor een aanschaf. De vrouw bij wie we lessen en de pony waar ik op les gaan in de verkoop over een jaar of 2 en ik zou die tegen die tijd kunnen overnemen. Maar ik ga eerst maar eens leasen om te kijken hoe dat bevalt. Tegen die tijd kan ik weer advies in gaan winnen. Eerst maar even de Spaarpot weer aanvullen ;)

Claireh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-15 12:23

Dank je voor je antwoord Superwoman.
Wat raad jij mij aan? Na de zomer gaan leasen of volgend jaar en tot die tijd lessen?

Ik sta open voor alle adviezen!

Kimmej

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 12:30

Claireh schreef:
@Kim vaak gereden op vakantie en op maneges. Dus het is niet geheel onbekend. Ik wil eerst een jaar tot 2 jaar gaan leasen om ons klaar te stomen voor een aanschaf. De vrouw bij wie we lessen en de pony waar ik op les gaan in de verkoop over een jaar of 2 en ik zou die tegen die tijd kunnen overnemen. Maar ik ga eerst maar eens leasen om te kijken hoe dat bevalt. Tegen die tijd kan ik weer advies in gaan winnen. Eerst maar even de Spaarpot weer aanvullen ;)

Gaat me niet alleen om het rijden, ook om de rest van het plaatje. Een eigen paard lijkt een droom maar die droom is er ook als het -15 is, met een harde oostenwind en eventueel nog wat neerslag. Afhankelijk van waar je hem/haar stalt is het wel een hobby van 7 dagen per week, 365 dagen per jaar. Ik heb zo vaak gezien dat dat mensen het meeste gaat tegenvallen, zeker jongere kinderen zien niet zo makkelijk hoeveel werk en verantwoordelijkheid een eigen paard met zich meebrengt.

Daarbij is zeker 50%, wellicht wel meer, aandeel tot een braaf paard de omgang vanaf de grond. Ook daar moet je enige ervaring in hebben anders krijg je ernaast een draak en iets wat ernaast een draak is, is meestal onder je ook een draak.

Ik schets nu bijna een rampscenario, zo moet je het niet zien hoor! Ik kreeg vers van de manege af een driejarige, net ingereden Arabierenkruising en ik heb de eerste jaren zeven kleuren gescheten van angst voor hem, maar hij is er nog steeds en gaat ook nooit meer weg. Maar ik heb het ook heel vaak fout zien gaan en zou ook niemand hetzelfde aanraden wat ikzelf heb gehad.

Als jij inderdaad met de leasepony en met begeleiding rustig meer ervaring op kan doen en hem/haar uiteindelijk kan kopen, dan lijkt mij dat een top-situatie en wens ik je heel veel plezier en zou ik er lekker mee beginnen, zeker als de eigenaresse je op het begin niet alleen zal laten rijden kan zij je ook wijzen op beginnersfouten! +:)+

Claireh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-15 12:38

Zo zie ik het niet hoor Kim je hebt ook helemaal gelijk! Al hoop ik natuurlijk niet op een worst case scenario.. Ik weet ook wel waar ik aan zou beginnen. Het is een hele commitment daarom wil ik ook eerst gaan leasen om te proeven hoe het is. Voor ik over een jaar of 2 een besluit neem om een pony aan te schaffen daar moet ik eerst ervaring voor gaan opdoen om te kijken of we het aan kunnen.

Super fijn jullie antwoorden! Kan ik echt iets mee.

Klokjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 13:47

het is ook leuk om op zoek te gaan naar een vakantie/trainingsweek waar je een week lang een 'eigen paardje' hebt of een camping/bungalowpark waar je ook een paard kunt huren. Alle ervaring is meegenomen ;)

Claireh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-15 15:10

Daar ben ik inderdaad ook naar aan het kijken voor de vakantie :D

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 15:50

een jaartje leasen kan alleen maar goed doen ivm tijd, planning en interesse van je kind kan ook nog wijzigen.
van aanschaf zou ik idd een paardje tussen de 8 en de 15 jaar kopen en van prijs... het is maar wat je wilt en zoekt...tussen de 1000 en 2500 € dan heb je echt al veel keuze.
verder moet je je wensen en must goed bedenken en ook dat als huiswerk aan je dochter geven!