Heb een paardje. Deze gekocht als project. Opknappen in rijden verkopen. In de tussen tijd kreeg mn oude paard kans om op te knappen. helaas is oude paardje overleden. En dit paard gebleven.
Ondertussen is hij 3 jaar bij me. De klik zoals ik had met mijn oude paard heb ik niet met hem. hij is 180 graden anders als mijn oude. snel gestressd. Onzeker. Tevens in winter klein draakje.
Nog punt van overwegen is mijn dochter van 3. Deze hobbelt nu wat rond op quarter van mijn zus. Dat gaat ivm hoogte en gedrag niet op mijn paard. Dus zus is haar paard kwijt als ik te vroeg op stal ben.
Heb nu 2 kinderen en niet de tijd om intensief 6 dagen te trainen. Alleen buiten dutf ik niet en er is niet altijd iemand om mee te gaan.
Voor kerst eraf gevallen en dat heeft me aan denken gezet. Ik heb verantwoording voor 2 kids. Kan komende jaren niet hem zo opleiden als ik mogelijk zou willen of zou moeten
Nu word er paardje aan geboden kind proef rustig buiten. Alleen western ipv engels. Rustig kan maand stil staan op stappen weg rijden
Bijvb verder op laten leiden door ander gaat niet mijn voorkeur naar uit. Dan zou ik liever zelf les nemen. Maar dat gaat niet alles oplossen. Dan nog zal hij in winter te kort komen. Staat nu samen met merrie buiten. En dan mist hij wat. Zijn oude vriendjes moesten blijven spelen van hem logisch dat de eigenaren dat zat waren
Dus tja wat doen. Doorzetten. Of accepteren oke heb minder tijd. Kiezen voor mogelijk plezier ander paard.
Want hij raakt me wel. Hij en ik hebben al veel samen geleerd
Het punt van je dochter van drie snap ik niet. Een quarter is daar toch ook veel te groot voor? (Neem aan dat je haar er ook niet los op laat zitten?). Bovendien zijn paarden sowieso altijd onvoorspelbaar, 'kindvriendelijk' of niet.
Ze heeft haar eigen western beugels. En we houden het natuurlijk vast. Maar dat is meer toekomst gericht en voor mij belangrijk om mee te wegen. quarter zus is zo plus min 1,50
Zodra mijn zus op stal komt met haar dochter .is ze in1 streep bij mijn paard. Hoe jong hij ook is hij zet geen pas meer en vind alles goed leuk en aardig.
De dochter van mijn zus kan totaal niet in de buurt komen van haar huidige paard. Niet omdat hij schopt slaat en dergelijke.
Maar omdat hij te onbehouwen te werk gaat.
Mijn nichtje is dus ontzettend paarde gek en de verwachting is dat ze binnenkort ( rond leeftijd vijf jaar toch echt ga paard rijden) De volgende punten zijn van belang.
Wat zou bokt doen in haar situatie
Kiezen voor bom proef paard waarbij de kinderen ook eens veilig kunnen mee rijders waarbij ze alleen naar buiten kan.en week geen tijd kan opzadelen en zo hup naar buiten kunnen.
Of zou je investeren in een jong paard wat qua gedrag niet passend is. Die behoefte heeft aan vijf dagen per week werken (echt werken) omdat hij anders te jolig word. Richting mens en dier.
Mijn zus heeft wegens baby plus kleuter nu deze tijd de eerste twee jaar niet.
Ik zou goed tehuis zoeken voor huidig paard en braver terug kopen adviseren. Aangezien ze bewezen heeft paard Door te kunnen rijden echter dit nu niet kan wegens tijd gebrek
Waarbij
AstridJ
Geplaatst: 11-01-15 18:38
Als je geen klik hebt en geen tijd hebt voor het paardje wat je nu hebt zou ik haar verkopen. Dat is denk ik voor jou en het paard het beste. Je paard zal waarschijnlijk veel gelukkiger zijn bij iemand waar ie meer gereden wordt en waar het wel mee klikt. En dan inderdaad gaan voor de brave (western)pony waar je niet 6x in de week op hoeft te rijden, waarschijnlijk meer vertrouwen en plezier mee hebt en waar je dochter ook op kan rijden.
Ik lees, ruiter heeft geen klik, om diverse redenen, te fris, moet hem eigenlijk dagelijks rijden en niet geschikt in omgang met kinderen.
Als dat het is zou ik zeggen, verkopen en leuke bomproof terug kopen, overigens niet die ene die nu genoemd wordt, aangezien daar nu ook al maar... bij wordt gezegd, dus echt passende gaan zoeken.
Maar het is natuurlijk wel zo dat voor kinderen van de genoemde leeftijd eigenlijk paarden waar een volwassene leuk op kan rijden niet geschikt zijn. (zei diegene die een fjord heeft die in de kinderlessen rond reed met kindjes van 6 erop en dat doodbraaf deed, maar gemiddeld genomen kan je daar niet van uit gaan. Ze zijn zeker te groot en vaak breed om voor kleine kinderen echt lekker op te kunnen rijden)
Anoniem
Geplaatst: 11-01-15 18:45
Dit paard weg doen, voorlopig even je zus helpen en als je weer tijd denkt te hebben zelf pas weer een ander paard kopen. Dat is mijn mening.
Shenavallie
Geplaatst: 11-01-15 19:34
Ik ga mee met Tica_81. Je geeft aan niet zo'n klik te hebben, laat onbewust/bewust doorschemeren dat je angst hebt (mede omdat je verantwoording hebt voor je kinderen) en je was toch al van plan om dit paard als "project" te houden, met als doel het te verkopen. Niet eerlijk voor het paard om er nog langer mee door te gaan en ook voor jouw gemoedsrust niet.
friesiszwart
Mijn idee zou ook zijn, dit paard verkopen aan iemand die dit dier zijn portie aandacht en werk wat ie nodig heeft kan geven en zelf op zoek naar een familie paardje die niet zo nodig elke dag aan het werk moet. Op zich dat western paardje wat je gezien heb, zou je ook om kunnen laten scholen naar Engels. Andersom gebeurd ook heel veel, dus waarom niet van western naar Engels.
hutch84
Geplaatst: 11-01-15 22:46
Omdat ik geen paard wil delen.
Het wel zijn staat bovenaan maar ook dit paard heeft de beste zorg alleen de klik in karakter is er niet Qua aandacht komt hij ook totaal niets te kort
troi
Geplaatst: 11-01-15 22:52
Ook ik zou huidige paard verkopen. Jullie hebben veel voor hem gedaan, hem weer netjes op de rit gekregen. Misschien moet je het zo zien, hij is klaar voor de volgende stap en dat is een baas die perfect bij hem past. En dan ben jij klaar voor een paard dat perfect bij jou past. Daar worden beide partijen beter van hoor. En dan beter even paardloos en wachten op een echt goede match dan nu overhaast kiezen voor een 'best wel leuke'. Helemaal als je in de toekomst je kind erop wilt leren rijden (als dat kan qua grootte) dan heb je niks aan een 'best wel leuke' dan zoek je een ontzettend leuke!
Miss_Arie
Geplaatst: 11-01-15 22:54
ik lees uit je verhaal (en dingen die wel eens in het andere topic hebt verteld) dat hij te sensibel is voor je. en hij zit duidelijk qua energie op een heel ander level als wat jij op dit moment kunt geven.
dit is geen kritiek, maar nuchter naar de situatie kijken.
het ene paard moet 7x per week lopen om gezellig te blijven voor zijn omgeving en de andere heft aan 1x per week genoeg. ik zeg niet dat dat een optimale situatie is, want imo als je maar 1x per week wat kunt gaan doen met je paard moet je er geen nemen.
het ziet er wel naar uit dat je de komende jaren beperkter bent qua tijd met 2 jonge kids. dus zou je met deze de komende jaren in een lastig pakket zitten.
en wat daarbij dan ook nog komt is dat je dochter ook graag met paarden bezig is en dat dit met hem absoluut niet veilig is. dat is voor jou ook geen extra motivatie om vaker te gaan en dan je dochter mee te nemen.
als ik het zo bekijk denk ik dat alle partijen beter af gaan zijn als je hem een ander baasje geeft.
of jijzelf op zoek moet naar een ander is aan jou inschatting qua tijd en mogelijkheden de nabije toekomst.
veel sterkte met je keuze! want hoe lastig hij misschien af en toe ook is, je houdt hoe dan ook van je paardje!
geerke
Geplaatst: 11-01-15 22:56
Paard wegdoen,kind op een lieve shet zetten in plaats van op een groot paard en geen paard meer nemen....pas als je kinderen ouder zijn.
Het hebben van een paard geeft ook sociale contacten. Je geeft een kind geen shetlander daar kan je als volwassenen niets mee.maar moet wel er voor naar stal terwijl kind nu nog niet mag rijden
Beste oplossing is een familie paard . Mn zus komt dagelijks naar stal toe om tw rijden logeren en mesten
Mungbean
Geplaatst: 11-01-15 23:08
Lijkt mij eenvoudig: verkopen en een ander terug kopen. Hij was toch al bedoeld voor de verkoop dus ik zie niet in waarom je je daar ineens bezwaard over moet voelen. Het is een hobby.
marije1109
Geplaatst: 11-01-15 23:09
Zelfde gehad met mijn haflinger. Ook 2 kinderen en na een harde val was de maat vol. Ze is verkocht en heeft een super huis bij iemand die heel blij met haar is.....en ik heb mijn droompaard gevonden en heb weer zoveel plezier!
Waarom geen paard geen optie is. ik word dan diep ongelukkig. Mis het stukje contact aandacht bezig zijn. De hele mik mak die erbij kom kijken.
Het is mijn hobby mijn uitlaat klep. mbt moeder partner en werk.
Waarom ik het ook moeilijk vind hij is echt door diep dal gegaan. Voordat hij kwam. Een jaar lang als enige zijn vertrouwen gehad mbt pakken wei. En is daar zo sterk uit gekomen. Hij was voor verkoop. Echter hij heeft me uit dal gehaald mbt overlijden andere paard.
Hij kan je misschien wel uit dat dal gehaald hebben, maar hij is niet je soulmate waar je naar op zoek bent en aangezien je hem al een poos hebt, zal hij dit ook niet voor je worden.
ik snap dat je graag een ander paard dan wil hebben, want ik ken het niet kunnen leven zonder paard. maar pas wel op dat je niet zomaar blind dan een ander paardje gaat kopen.
ga serieus op zoek naar een paard waar het echt mee klikt! en als het dan wat langer duurt is het zo, maar wacht wel op DE passende match!
dresjoepie
Geplaatst: 12-01-15 08:45
Wat ik er van begrijp is dat je toch erg twijfelt !
Wat ik zou doen is voor jezelf alles eens op een rij zetten En hier alles in mee nemen Zoals ik het begrijp les je nu ook niet ? Daar zou je natuurlijk al heel veel winst uit kunnen halen Je zou er ook een bijrijder voor kunnen zoeken ivm weinig tijd Zo krijgt het paard voldoende training
Je kunt ook nog eens naar het voer kijken als paard in de winter te druk is Wat en hoeveel voer krijgt die nu ?
Verder zou ik zeker nu nog niet te veel rekening houden met je kinderen ze kunnen het nu heel leuk vinden Maar als ze straks 6 /7 zijn het niet meer leuk vinden Zie ook niet in wrm je kind niet gwn maar 1 x per week zou kunnen hobbelen op paard van je zus Of op een manege in de buurt!