Paard leren te blijven staan met open staldeur

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ElinaSK

Paard leren te blijven staan met open staldeur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-15 19:34

Hallo bokkers :D ,

1 van de paarden die ik verzorg vind het onder bepaalde omstandigheden
lastig om in stal te blijven staan wanneer de staldeur open is. Wanneer er wat
te eten in stal ligt is er geen probleem, maar wanneer er niks te eten valt en
het paard is van mening dat er uit stal wat te halen valt dan loopt ze er gewoon
uit ondanks of je er voor staat of niet, ze heeft op dat moment eventjes "schijt"
om het zo maar te zeggen. Het commando terug lijkt op zo'n moment ook
spontaan even vergeten te zijn :+ .

Verder is het een heel lief paard die zich gedraagt als je maar duidelijk bent.
alleen de eigenares en ik vinden het lastig om nou te bedenken hoe we aanleren
dat staldeur open niet betekend dat ze eruit mag.

De paarden staan overigens ruimschoots buiten, niet dat er gedacht wordt
dat ze 24/7 op stal staan, dan zou ik ook gewoon zelf mn eten gaan halen..... :o

Dreamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-15 19:38

Mijn paard heeft leren stilstaan op het commando 'Ho' en bij geen gehoor eens goed laten 'schrikken'. (Dus armen omhoog en eens stampen) Dan staan ze 9/10 keer wel stil hoor. En bij elke beweging voorwaards (wanneer je dit dus niet hebt gevraagd) dit herhalen. Die van mij had het zo heel snel door :j

Ilona_Mambo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-15 19:38

De deur dicht doen misschien :?

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-15 19:44

Het licht er ook aan welk karakter je paard heeft, mijn paard doet het echt niet en die van mijn man wel!
(en het is niet persoon gerelateerd)

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-15 19:46

Heel simpel, deur dicht.
Ken diverse mensen die zeggen dat hun paard altijd netjes op stal blijft staan, echter heb die toch bij regelmaat over het erf zien klossen terwijl dat niet de bedoeling was.
(allemaal wel van die paarden die je zo weer pakt, ook zonder halster)

Die van mij heb ik het niet geleerd, ga ik het niet leren ook.
Met eten blijft hij in de stal. Geen eten, deur dicht of vast aan halster :+
Werkt als een tierelier. :D

ElinaSK

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-15 19:50

Ja, de deur dicht is een optie alleen soms poets ik ze wel eens in stal of pak ik even snel iets en dan doe
ik de deur niet dicht (dus grendel niet vast). Dat is heel snel uitgevonden en dan heb je een paard los lopen in stal. Ik verlang gewoon dat ze in stal blijft tenzij ik vraag om eruit te komen, en dat zijn heus geen uren hooguit 20 minuten :j.

Dreamy schreef:
Mijn paard heeft leren stilstaan op het commando 'Ho' en bij geen gehoor eens goed laten 'schrikken'. (Dus armen omhoog en eens stampen) Dan staan ze 9/10 keer wel stil hoor. En bij elke beweging voorwaards (wanneer je dit dus niet hebt gevraagd) dit herhalen. Die van mij had het zo heel snel door :j

Dank voor je tip :) .

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-15 19:59

Span even een halstertouwtje in de deuropening.
Kan je paard er niet uit, maar jij wel zonder moeite.

Eilatan

Re: Paard leren te blijven staan met open staldeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-15 20:09

gewoon consequent zijn, werkt prima. Elke keer als ie de stal uit gaat dood leuk weer terug zetten (of achteruit, of als ie dat niet doet gewoon letterlijk terug zetten), deur weer open en op een halve meter afstand ofzo wachten. Gaat dat goed? metertje verder gaan staan.

Gaat dat ook goed? ook nog pluk hooi buiten de stal leggen als extra 'lokker'.

Ze kunnen het heus leren hoor, hoeft allemaal niet zo moeilijk te zijn. Mijn hengstje loopt eigenlijk altijd los, die blijft gewoon staan als ik wacht zeg hoor. Al is 't midden in de bak.

Zou alleen wel altijd alleen maar dit soort dingen uithalen op een afgesloten erf.

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-15 20:15

Consequent zijn en in het begin altijd binnen een paar passen afstand blijven. Onze paarden blijven na het werk ook gewoon in stal met een open deur. Maar dat betekend niet dat ze het ook doen wanneer hun vriendjes net op weg naar de wei zijn en zij daar graag achteraan willen, met andere woorden kies de momenten waarbij het veilig is en ze weinig externe afleidingen hebben.

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-15 20:17

Het is leiden of geleid worden, wanneer hij over je heen loopt of je negeert heb jij duidelijk niet de leiding. Gewoon een keertje goed op zn plek zetten en duidelijk en consequent blijven daarna.

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-15 20:22

Ze zo erg conditioneren vind ik eigenlijk best (te) ver gaan. Waar blijft het paard kunnen zijn dan? Staldeur dicht is toch logischer.

ElinaSK

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-15 20:26

Bedankt voor alle gegeven tips . Hier kunnen we zeker wat mee :j.

josien_m_ schreef:
Ze zo erg conditioneren vind ik eigenlijk best (te) ver gaan. Waar blijft het paard kunnen zijn dan? Staldeur dicht is toch logischer.

In het begin was deur dicht ook niet genoeg toen brak ze gewoon uit. Dat ze gewoon even op stal blijft als ik wat pak oid is niet zo vreemd toch ? :). De overige tijd kan ze doen wat ze wil buiten .

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-15 21:08

josien_m_ schreef:

:') Haha!

Kom op zeg, meen je dat serieus?
(Mijn) paarden mogen 23/7 doen waar ze zelf zin in hebben, en dan vind je een wachtcommando te ver gaan?
Hoe denk je dat een hengst/alfa merrie de kudde leidt, of de dominantere aangeeft dat een ander niet aan zijn pluk hooi mag komen.
Precies dezelfde conditionering. Ik durf te beweren dat paarden met consequente, eerlijke en strenge eigenaren gelukkiger zijn, die hoeven namelijk zich geen zorgen twee maken over leiding, richting en veiligheid.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-15 21:21

Je zou kunnen beginnen met 'ground-tying'.
Dan leer je het paard aan de grond 'vast te staan'
Overal waar je je halstertouw op de grond legt (aan het paard vast) moet hij blijven staan. Koppel daar een commando aan. Iets wat je niet gebruikt bij het longeren (geen ho dus), zoiets als 'blijf' of 'sta' bijvoorbeeld. Hij moet dan roerloos blijven staan. Eerst 30 seconden, later kun je zelfs gewoon weglopen bij sommige paarden (ligt ook sterk aan het karakter).

bonny123

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-15 21:36

idd een paar keer flink terug zetten. Die van mij moet ook in de stal blijven als de deur open staat. En dan heb ik t over een paar tellen tot paar minuten. Natuurlijk niet langer dan een kwartier. En ook in de paddock; gewoon wachten tot ik aangeef dat hij eruit mag. Dit is belangrijk om duidleijk te maken wat letterlijk zijn plaats is en wanneer hij in beweging mag komen. Maar ik heb dan ook een erg dominant paard....

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-15 21:46

Sizzle schreef:
Je zou kunnen beginnen met 'ground-tying'.
Dan leer je het paard aan de grond 'vast te staan'
Overal waar je je halstertouw op de grond legt (aan het paard vast) moet hij blijven staan. Koppel daar een commando aan. Iets wat je niet gebruikt bij het longeren (geen ho dus), zoiets als 'blijf' of 'sta' bijvoorbeeld. Hij moet dan roerloos blijven staan. Eerst 30 seconden, later kun je zelfs gewoon weglopen bij sommige paarden (ligt ook sterk aan het karakter).

Dit heb ik bij mijn paard gedaan, nadat ze met vaststaan als jonkie een paar keer was geschrokken en zichzelf had losgetrokken. Op die manier leerde ze toch echt stil en ontspannen op dezelfde plek te staan.

Ze staan dan net zo 'geparkeerd' als met touw.

Dat het op stal lastig is, snap ik wel, want dagelijks is de open staldeur ook het teken dat het tijd is om uit de stal te komen.

suus_pepper

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-15 21:50

Bij ons op stal heeft de staleigenaresse alle paarden geleerd dat ze pas de st al uit mogen met een halster om.
Gaat om 8 verschillende paarden (6 van haarzelf ) en de mijne hebben het op late leeftijd geleerd.
Het kan dus prima. Consequent zijn en niet de ene keer wel en de andere keer niet. Stal uit is met halster en niet anders.

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-15 21:51

josien_m_ schreef:

:+

Zo erg conditioneren? Dit is toch heel logisch, een paard hoort de stal niet uit te stormen als de deur open gaat.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-15 22:00

Ik ben heel makkelijk met paard, ik wil gewoon dat ze blijft staan als de deur open is.
Eigenlijk doet ze dat altijd netjes, zeeeeer uitzonderlijk dat ze er uit loopt maar dan is ho ook wel ho. :)
Ik loop rustig de zadelkamer in als ze met de deur open staat.
Met uitmesten zet ik haar rustig met een berg hooi los met enkel haar halster zonder touw voor haar stal.
Uiteraard zit ik daar niemand mee in de weg, maar zo mak is ze inmiddels. :)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-15 22:05

Er zit ook een nadeel aan.
Toen ik mijn paard verhuisde kreeg ik een klacht dat mijn paard haar box niet uit kwam. Die deden alle deuren open zodat de paarden zelf naar de wei liepen, behalve de mijne die stond stressig te kijken tot ze opgehaald werd :+

pearlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-15 22:09

suus_pepper schreef:
Bij ons op stal heeft de staleigenaresse alle paarden geleerd dat ze pas de st al uit mogen met een halster om.
Gaat om 8 verschillende paarden (6 van haarzelf ) en de mijne hebben het op late leeftijd geleerd.
Het kan dus prima. Consequent zijn en niet de ene keer wel en de andere keer niet. Stal uit is met halster en niet anders.

Dan hoop ik niet voor je dat er brand uitbreekt en er geen tijd is om alle paarden eerst hun halster om te doen...

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-15 22:11

Netjes opgevoed Sizzle. :D
Wel heel braaf hoor als alle andere paarden wel weglopen, mevrouw hier zou dan denk ik wel achter de rest aan gaan, ze snapt dat dan echt wel gok ik.
Wel aandoenlijk dat je paard dan zo braaf wacht.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-15 22:13

Mijne heeft het uit zich zelf geleerd, tenminste, heb er niet mn best op gedaan het aan te leren.
Ze is gewoon zo braaf dat ze blijft staan :+
Ook als ik bezig ben met voer klaar maken. Soms zet ze wel een voetje buiten de stal maar dan zeg ik even haar naam en gaat ze weer braaf terug :+

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-15 22:26

Moonfisch, dat was ook wel een extreem gehoorzaam paard hoor.
Als iemand door de draad ging in de wei en alle paarden wegrenden liep zij panisch heen en weer langs het draadje op de grond.
Ik kan me niet heugen dat dit paard ooit iets 'stouts' probeerde. Kon je rustig moe op gaan zitten, ze teste je nooit uit.
Kon echter wel vreselijk heet en hectisch worden trouwens.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-15 22:33

moonfish13 schreef:
Ik ben heel makkelijk met paard, ik wil gewoon dat ze blijft staan als de deur open is.
Eigenlijk doet ze dat altijd netjes, zeeeeer uitzonderlijk dat ze er uit loopt maar dan is ho ook wel ho. :)
Ik loop rustig de zadelkamer in als ze met de deur open staat.
Met uitmesten zet ik haar rustig met een berg hooi los met enkel haar halster zonder touw voor haar stal.
Uiteraard zit ik daar niemand mee in de weg, maar zo mak is ze inmiddels. :)

Die van mij komen er ook niet uit denderen, maar ik heb ze niet geleerd IN de box te blijven als ik ergens anders op stal de voerbakken aan het vullen ben of mijn zadel ga halen, dan gaat die deur echt dicht :+ (als er geen eten is).
Overigens kan mijn fjord ook midden in de bak of waar dan ook wachten, leg je zweep voor haar op de grond, zeg blijf en mevrouw blijft. Echter bij haar stal heb ik daar nooit wat mee gedaan.
(was ook niet handig geweest, aangezien die vaak open stond zodat ze zelf de wei in konden :Y) , beetje jammer zou het dan zijn als ze daar geen gebruik van zou hebben gemaakt. )