Paard slaat uit het niets op hol?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

marleen_88

Paard slaat uit het niets op hol?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-15 17:11

Ik heb mijn haflinger al 15 jaar, het is een echte eigenwijze haflinger.
Het inrijden was geen gemakkelijke klus, maar uiteindelijk had ik hem voor elkaar. Ik kon met hem buiten rijden en doen wat ik wilde. Zo nu en dan had hij wel z'n eigenwijze trekjes, maar dit was altijd prima te corrigeren.
Sinds juni rijdt er een 14-jarig meisje op hem en ook dit ging vanaf het begin goed. Ze maakt buitenritten, is al 2x naar het Dijkgatbos geweest en ook dit alles ging goed.

Toen ik gister ging rijden, had ik ineens een totáál ander paard onder mijn kont. Hij was echt stout, staakte voortdurend en wanneer ik hem aanpakte draaide hij om en vloog er vandoor.

Vandaag reed mijn bijrijdster weer en ook bij haar staakte hij, ze stapte af om hem verder te laten lopen. (Dit doen we vaker wanneer hij van iets schrikt en daar niet meer langs wilt gaan, in dit soort situaties laat hij zich prima lijden en loopt daarna weer braaf door. ) En toen ze af stapte is hij er vandoor gevlogen, ze kon hem niet meer vasthouden. Na een flink stuk te hebben gerend stopte hij om gras te eten, ze kon hem daar gewoon pakken en zijn rustig naar huis gestapt. Ze kon niet anders, één van de teugels is gebroken.

Nu hebben mijn bijrijdster en ik beide geen flauw idee van waar dit vandaan zou kunnen komen. Zien wij iets over het hoofd? Is het écht gewoon eigenwijzigheid?

Wie herkent dit verhaal en zou mij tips en adviezen kunnen geven?

Alvast bedankt.

BrenKaCaNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 17:26

Als een paard plotseling ander gedrag gaat vertonen dan is de kans groot dat het lichamelijk is.
Dus ik zou uitzoeken of hij lichamelijk iets mankeert. Controleer ook gebit en harnachement.
Verder is het goed om te bedenken of er iets is veranderd in bijvoorbeeld stalling/weidegang, voer, beweging etc.

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-15 17:31

BrenKaCaNo schreef:
Als een paard plotseling ander gedrag gaat vertonen dan is de kans groot dat het lichamelijk is. Dus ik zou uitzoeken of hij lichamelijk iets mankeert.

Het is dus verstandig om hem even na te laten kijken? Bij wat voor 'prof' kan ik dan het beste terecht?

BrenKaCaNo schreef:
Controleer ook gebit en harnachement.

Ik zat er zelf ook al aan te denken om eens een zadelmaker te laten komen, ik heb dit zadel al enkele jaren. Het kan dus zomaar zijn dat er iets niet meer goed zit.

BrenKaCaNo schreef:
Verder is het goed om te bedenken of er iets is veranderd in bijvoorbeeld stalling/weidegang, voer, beweging etc.

Hier is niks in veranderd. Hij loopt 4 á 5 dagen in de week, staat nog op hetzelfde weiland en in dezelfde stal als altijd.

Bedankt voor je reactie.

oneside

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 17:38

Staken is vaak lichamelijk ongemak inderdaad.
Zadel check zul je goed aan doen.
En da erbij halen en doorlichten.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 17:38

Het beste is wel om minimaal jaarlijks een zadel te laten controleren door een goede(!) zadelmaker. Dat het zadel al langere tijd niet goed ligt is een grote kans en daar kunnen ook rugproblemen door ontstaan. Indien zich dat allemaal opstapelt kan je op dit gedrag uitkomen.

Indien het zadel inderdaad niet meer correct past is het ook verstandig om een osteopaat langs te laten komen om de rug te controleren op blokkades.

Met de zoekfunctie kan je vast een zadelmaker en osteo in jouw omgeving vinden waar goede ervaringen mee zijn.

BrenKaCaNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 17:56

Ik heb enkel ervaring met mensen hier in de omgeving dus daar kan ik je helaas niet mee helpen. Maar een osteopaat is waarschijnlijk het verstandigst inderdaad als er iets uit het zadel is gekomen.
Verstandig om het zadel te laten controleren, top!
Als dat allemaal hetzelfde is gebleven, dan zijn er al een hoop dingen uitgesloten. Ik zou dus iemand je paard goed laten onderzoeken. Als uit onderzoek van zadel en lichaam niets komt, dan moeten we bedenken wat er verder aan de hand kan zijn.
Succes

evig

Re: Paard slaat uit het niets op hol?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 19:53

kan misschien wel iets te maken hebben met zijn rug of dergelijke?

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 20:31

Bij haflingers is het ook belangrijk de ogen na te laten kijken, soms ontstaan oogproblemen.

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-15 21:55

Bedankt allemaal voor de reacties.
Ik ga op zoek naar een zadelmaker en daarna verdere stappen ondernemen.

naomipepsi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-15 10:59

BrenKaCaNo schreef:
Als een paard plotseling ander gedrag gaat vertonen dan is de kans groot dat het lichamelijk is.
Dus ik zou uitzoeken of hij lichamelijk iets mankeert. Controleer ook gebit en harnachement.

Ik denk dat hij met opzet doet, nieuw persoon, en weer fijn uitproberen,
mischien verveelt hij zich wel?
De kou en wind helpen ook niet mee.
Lijkt me niet dat hij zomaar iets lichamenlijk heeft.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-15 11:26

Reageert jouw paard niet gewoon op het weer. Voor je nou kapitalen uit gaat geven aan zadelmakers, osteopaten, tandartsen, veeartsen, en ander volk, wacht gewoon even af tot de wind weer gaat liggen...

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-15 11:56

naomipepsi schreef:
BrenKaCaNo schreef:

Nieuw persoon?
TS heeft het erover dat hij het doet bij haar en haar bijrijdster die al meer dan een half jaar zonder problemen heeft gereden.

BrenKaCaNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-15 13:51

Daarbij zou hij dat gedrag dan niet ook bij diegene laten zien die al jaren op hem rijd. Als er een nieuw iemand op gaat rijden, dan gaat het paard niet gelijk al zijn ruiters opnieuw beoordelen. Alleen de nieuwe.
En laten we niet vergeten dat ze dit paard kent. Ook als het koud is en het waait.
Ik blijf erbij dat het waarschijnlijk lichamelijk is :)

leeneliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-15 13:59

Dit verhaal klinkt me bekend in de oren.
Zelf heb ik een bijrijdpaard gehad die ook erg braaf was in de eerste instantie. Toen er op een gegeven moment meerdere mensen op gingen rijden vertoonde hij ook vreemd gedrag. Rennen, steigeren eigenlijk alles wat stout is. Sommige paarden krijgen problemen met machtsverhoudingen en raken verward door verschillende ruiters met verschillende rijstijlen.

Hebben jullie les van de zelfde instructie?

leeneliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-15 14:01

BrenKaCaNo schreef:
Daarbij zou hij dat gedrag dan niet ook bij diegene laten zien die al jaren op hem rijd. Als er een nieuw iemand op gaat rijden, dan gaat het paard niet gelijk al zijn ruiters opnieuw beoordelen. Alleen de nieuwe.
En laten we niet vergeten dat ze dit paard kent. Ook als het koud is en het waait.
Ik blijf erbij dat het waarschijnlijk lichamelijk is :)

Dit hoeft dus niet perse zo te zijn. Ik heb ervaring met een paard die dat gedrag dan gewoon bij alles en iedereen vertoonde. Hij maakte geen onderscheid :+

Als dat paard verward is dan zal dat bij alle personen blijken, niet alleen de bijrijdster. Zal eerder gaan om de combinatie van dan om 1 van de afzonderlijke ruiters.

BrenKaCaNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-15 14:59

leeneliefje schreef:
Dit hoeft dus niet perse zo te zijn. Ik heb ervaring met een paard die dat gedrag dan gewoon bij alles en iedereen vertoonde. Hij maakte geen onderscheid :+

Als dat paard verward is dan zal dat bij alle personen blijken, niet alleen de bijrijdster. Zal eerder gaan om de combinatie van dan om 1 van de afzonderlijke ruiters.

Je zegt het zelf al in je bericht ervoor. Ineens werd het paard door verschillende mensen gereden.
Waarschijnlijk een gevoelig paard dat daar inderdaad van in de war raakt. Sommige paarden kunnen er niet tegen als er meerdere mensen op rijden. Die willen 1 of 2 ruiters.
In dit geval niet van toepassing. De huidige ruiters rijden al gedurende een aardige tijd op het paard.

leeneliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-15 15:06

BrenKaCaNo schreef:
leeneliefje schreef:

Je zegt het zelf al in je bericht ervoor. Ineens werd het paard door verschillende mensen gereden.
Waarschijnlijk een gevoelig paard dat daar inderdaad van in de war raakt. Sommige paarden kunnen er niet tegen als er meerdere mensen op rijden. Die willen 1 of 2 ruiters.
In dit geval niet van toepassing. De huidige ruiters rijden al gedurende een aardige tijd op het paard.

Dat kan er toch ook langzaam insluipen? Ik dacht dat de bijrijdster er vanaf juni was. Iets meer dan een half jaar dus. Vind ik niet heel lang. Je kan niet voor een paard bedenken dat hij ' er nu al wel aan gewend is' en misschien heeft 1 van de twee een andere rijstijl ontwikkeld waardoor het verder uit elkaar is gaan liggen. Ik zeg niet dat dit DE reden is, sluit het alleen niet uit

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-15 15:18

naomipepsi schreef:
BrenKaCaNo schreef:

Dit denk ik ook eerder. Vraag eens aan je bijrijder of je haflinger dit bij haar misschien al wel eerder gedaan heeft, misschien durfde ze het je niet te zeggen. Haffies zijn slim, wanneer ze er 1 keer mee weg komen zullen ze niet nalaten om het vaker te gaan proberen.

Ik denk dat je vanaf nu heel erg consequent moet zijn. En je bijrijder er pas weer op als hij zich gedraagt. Je bijrijder straks niet meer alleen laten tijden de eerste tijd. Ze is pas 14 toch? Ze zal waarschijnlijk wat minder consequent zijn en het kan goed zijn dat dat de oorzaak is van je probleem.

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-15 15:43

Het is een haflinger hoor. Grote kans dat het gewoon een dominante bok is :D

Mijn merrie deed dit ook, ik had haar zelf goed onder de knie (dat ging in het begin ook niet vanzelf); maar begon ik met bijrijders (die net even niet streng/duidelijk/ervaren genoeg waren) werd ze steeds een beetje stouter, maar ik merkte het eigenlijk niet zo, en dan ineens ging de knop om en dan was het gewoon een k*t bok haha. No way dat ze dat alleen bij die bijrijders deed, ze probeerde mij ook doodleuk weer opnieuw uit hoor

natuurlijk had ik er wel sneller weer 'in t gareel' dan een bijrijder.

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-15 16:46

Bedankt voor alle reacties.

Het kan heel goed zijn dat hij wat in de war is door de verschillende ruiters op zijn rug, ik ben namelijk consequent en ik denk dat hij van mijn bijrijdster wat meer mag. (Klieren en uitproberen)
Anderzijds vind ik het dan wel weer erg bijzonder, dat hij dit uitprobeergedrag ook bij mij gaat vertonen. Hij kent mij immers en weet wat ik van hem verwacht.

Wat betreft de storm, het zou heel goed kunnen dat hij deze al in zijn hoofd had. Ik heb vanochtend even een rondje gereden en toen liep hij prima niks aan de hand.

Toch haal ik er een osteopaat en zadelmaker bij, beter een keer teveel dan te weinig. :)

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-15 16:54

Jaaa, Haflingers.... ken er flink wat, en komen ze een keer ergens mee weg dan blijven ze het proberen (ja ook bij jou TS).
Zijn flink onderschatte ponies wat dat betreft, ik ben zelf geen Haffen-fan per se, maar ik heb er staaltjes van meegemaakt, om U tegen te zeggen.

Gewoon je zeer consequente (rij)gedrag weer heropbouwen (kan even duren voordat Haf zich daar weer bij neerlegt). Niet meer zoveel anderen op die pony zetten, dat nodigt voor een betje Haf enorm uit tot uitprobeersels, met name als die minder consequent of bedreven zijn als ruiter.

teunie99

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 18:57

ik rijd op mijn verzorgpaard het is een fries, 14 jaar. Hij heeft nooit gebokt tijdens het rijden. Tot een paar weken geleden tijdens het inrijden voor de wedstrijd. Tijdens de galop ging hij er ineens bokkend en in een rotvaart vandoor. Toen terug kunnen nemen en samen met mijn instructeur(die was er gelukkig bij) verdergegaan met galopperen. Maar nu, een paar weken later, doet hij het nog steeds. Elke keer als ik mijn been ook maar iets beweeg drukt hij zijn rug helemaal bol(alsof hij wil gaan bokken). En tijdens de galop bokt hij ook nog af en toe.
Wij(eigenaar, instructeur en ik) denken dat het gewoon een late pubertijd is.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 12:27

naomipepsi schreef:
BrenKaCaNo schreef:

Paarden doen nooit iets met opzet, er schuilt altijd meer achter en wat de anderen al zeggen is wel aannemelijk: er is aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid sprake van lichamelijk ongemak, al dan niet door het zadel.

truus1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 22:54

Het is natuurlijk wel een haflinger. Donderstenen van 1e orde. Heeft nieuw spelletje ontdekt .

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 23:30

Een haflinger is ook gewoon een paard hoor. :+