Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Eucalyptus4 schreef:Het kan een tijdje duren voordat je paard dat zelf ook beseft.Jaa ik heb haar laten behandelen vorige week en bleek dat ze vast zat in de rug van een oud zadel maar dit is verholpen
KoudbloedKim schreef:Eucalyptus4 schreef:Het kan een tijdje duren voordat je paard dat zelf ook beseft.Jaa ik heb haar laten behandelen vorige week en bleek dat ze vast zat in de rug van een oud zadel maar dit is verholpen
Stel dat jij een pijnlijke brandwond op je rug hebt en elke dag geeft iemand daar een klap op die zeer pijnlijk is.
En stel dat die brandwond opeens spontaan verdwenen is, dan nog zul je in elkaar krimpen bij het voelen van de klap.
Puur omdat je gewend bent dat die klap pijn betekend.
Kay_Kim schreef:Klinkt zoals de mijne hahaha
ik kan haar nu wel best poetsen, zadelen, deken wisselen maar steeds opletten!
Deken wisselen vind ze verschrikkelijk, bijt, kapt, stampt,... ik negeer haar gewoon en als ze braaf is beloon ik ze uitgebreid, zo ook met poetsen... probeer altijd eerst los te poetsen, wordt ze stout, gaat ze vast... is ze braaf beloon ik haar... zo ook met zadelen...
wat bij mij ook helpt is ergens anders opzadelen als in de stal. Maar ze blijft een karakterkoppie...
ik weet ook vaak hoe laat het is als ze me begroet... is ze in een goeie bui of niet maar ik geef ze altijd het voordeel van de twijfel maar zodra ik maar iets stout merk zet ik ze vast.
misschien zullen mensen zeggen dat je ze moey straffen maar dat werkt bij mijn paard verkeerd, dan wordt ze woedend en heel gevaarlijk... dus ik negeer het negatieve gedrag en beloon het positieve!
Mijn paard is tegen andere paarden ook heel dominant, ook tegen mensen... maar ze is groot en imposant en dat maakt indruk en daar maakt ze misbruik van...
ik heb ze op alles al laten controleren, t is gewoon haar karakter en ik weet hoe ik er mee om moet gaan en maak er geen probleem uit... en inderdaad zoals hierboven gezegd, ik moet ze in haar waarde laten... josien_m_ schreef:Klinkt alsof je weinig aandacht hebt voor wat het dier je laat weten. Niet raar, we staan daar niet altijd bij stil en handelen vanuit een verwachting. Paarden kunnen niet praten, hebben alleen hun gedrag om te communiceren. Misschien is ze erg gesteld op haar eigen ruimte en heb je daar geen aandacht of respect voor. Misschien is het een erg gevoelig dier wat je te hard of te plotseling borstelt. misschien houdt ze niet erg van aanrakingen door mensen en in hoeverre houd jij daar rekening mee? misschien ben je te haastig waardoor je haar overvalt. Het kan zoveel zijn wat ze je laat zien, aan jou om haar te gaan begrijpen. een stapje op weg daarvan is kijken, aandachtig observeren en zien wat haar gedrag in verschillende situaties is. wanneer reageert ze misschien wel vriendelijk? Of wanneer heeft ze de oortjes naar voren? Wat heeft dit dier nodig om zich lekker in haar vel te voelen en krijgt ze dat of niet?
Sassol schreef:Hoe is het paard verder aan de hand? Loopt ze gewoon netjes met je mee, stopt wanneer jij stopt etc.
En met longeren? Netjes voorwaarts, niet vluchterig, kan ontspannen?
. maar ik denk dat het is omdat ze hier voor helemaal vast in de rug zat nu is ze los gemaakt maar aassocieert ze het zadel nog met pijn natuurlijk dus moet ze even Door krijgen dat het geen pijn meer doet Joolien schreef:Ik zou voorlopig niet gaan rijden maar eerst eens uitvinden met hulp waarom ze zo is. Het kan van alles zijn, angst, gewoon niet gewend en snel overprikkeld, pijn, hormonen.
Hoe is er met haar omgegaan met inrijden?
Joolien schreef:Dat dacht ik al. Misschien ligt daar ook het probleem. Ik zou gewoon een paar passen terug doen en eerst alleen maar weer leuke dingen doen zodat je goed begint.
Sassol schreef:Je probleem is eigenlijk dat je je paard niet aan kan raken. Dat lijkt mij vrij belangrijk als je met een paard wilt werken.
Ik zou niet borstelen/opzadelen omdat je wilt rijden. Je moet namelijk van ontspannen kunnen borstelen/opzadelen je nieuwe trainingsdoel maken als je het probleem wilt oplossen.
En elke keer dat dat niet ontspannen verloopt, saboteer je die training.
Prioriteiten stellen dus.