Trailerprobleempje, tips/adviezen gevraagd

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Emilia

Trailerprobleempje, tips/adviezen gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-15 21:59

Afgelopen zomer is mijn paard doordat er een beschermer los liet op trailer in paniek geraakt. Dit uitte zich in gigantisch tegen de klep trappen waardoor hij het rubber van de klep kapot geschopt heeft en de achterstangen verbogen waren.
Vandaag weer op pad geweest. Hij is niet weer zo in paniek geraakt maar ik merk dat hij erg onrustig is in de bochten. Ik rij echt heel rustig door de bochten dus daar kan ik niks meer aan veranderen ( ja sneller :) ). Ook vindt hij het wat spannend wanneer er dingen achter hem gebeuren. Is het een idee om hem voor die spanning iets kalmerende te geven? Of moet ik er juist een hooinet inhangen?
Doordat mensen advies geven, begin ik ook over het zeiltje te twijfelen. Wel open of juist niet? Hij is nog jong 3,5 en niet heel veel trailer ervaring maar de keren totdat hij zo flipte door de beschermers is het goed gegaan. Ik word nu zelf ook onzeker en gespannen tijdens het vervoeren. Hij staat in een 2 paard Böckmann van 3 jaar oud. Hij is tegen de 1,70 groot maar heeft in mijn beleving gewoon voldoende ruimte.
Ook stapt hij braaf op de trailer en blijft wanneer de trailer stilstaat rustig staan. Van de trailer af is ook geen probleem.
Ik ben benieuwd naar jullie tips.

Lotte1801

Re: Trailerprobleempje, tips/adviezen gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 22:07

misschien wel een hooinet geven, dan heeft hij wat te doen. Ken je anders niet iemand met een wat ouder paard met meer ervaring? Dan kun je ze er samen inzetten, een paard is en blijft toch een kuddedier dus zal minder snel in paniek raken met een soortgenootje

LanoushkaNW

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 22:12

Een hooinetje in de trailer ophangen zou ik doen! Dan heeft hij onderweg nog wat te doen! en wat LotteIsabel al zegt misschien een paard met wat meer ervaring erbij zetten. Daar kan hij steun aan vinden!

MiniMouse

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 22:17

Hooinet geven en lekker zo blijven doorgaan.
Hij moet het toch zelf doen.
Niet afhankelijk worden van andere dingen en zeker geen paarden.
Probeer zelf relaxed te doen, is ook beter voor je paard. Zeiltje zou ik persoonlijk niet dicht doen. Dan is geluid nog enger.
Succes!

Tuittuit

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 22:20

Ik hang er altijd een hooinet in voor de afleiding, als je de optie hebt om met een ander mak paard samen te reizen zou ik dit zeker doen/proberen, maar als jij denkt dat het achter opkomend verkeer mede het probleem is zou je het zeiltje dicht kunnen doen maar ik vind dit altijd veels te warm voor de paarden, als ik er 1 heb die het eng vind om wat voor reden dan ook doen wij altijd de eerste paar keren watten in de oren ( deze kan je gewoon van watten bij elkaar knijpen of een spons stuk knippen in oorproppen) , het maakt allemaal nogal een herrie ook als ze achterop komen en dit scheelt meestal een hele hoop. Als die ze wil uitschudden kan je als de watten erin een oor pakken en dan gewoon in delengte dichtknijpen, niet dubbel dus van boven naar beneden maar de de 2 zijkanten naar elkaar toe en hier 2 slagen dun rolletje plakband omheen, dit is niet zielig, plakband plakt niet echt aan de haren en kan je je paard rustig vervoeren :-), na een aantal keer merk je vanzelf wel of je zonder wil proberen en of dit wel of niet gaat. Ik denk dat dit je probleem wel oplost zonder dat je gelijk gaat verdoven, dit beïnvloed namelijk ook het balans van het paard en staat niet meer goed op de benen en kan omvallen.

Succes

Emilia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-15 22:24

Dank je!
Qua verdoving zat ik eerder aan iets homeopatisch te denken. Niet iets waardoor hij compleet van de wereld is :) moet tenslotte ook na het vervoeren nog een proefje kunnen rijden.

BrenKaCaNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 02:57

Onrust in de bochten kan duiden op evenwichtsproblemen tijdens de rit. Op rustig rijden na is hier weinig aan te doen.
Schuin of achterwaarts vervoeren wil weleens helpen voor het evenwicht, maar dit is meestal niet mogelijk in een trailer.

Hooinetje is altijd fijn voor een paard. Hang het wel hoog genoeg zodat als hij gek gaat doen hij er niet met een been in terecht kan komen.

Als hij het verkeer achter zich niet fijn vind, dan kan je inderdaad overwegen om het zeil dicht te doen, mede ivm het geluid. Ik denk dat je wel goed moet kijken naar het paard, hoe erg vind ie het. Is hij echt angstig of zal het steeds iets minder worden omdat hij eraan moet wennen.
Bedenk je dat het voor een paard niet vreemd is om iets achter zich eng te vinden. Recht achter zich zien ze tenslotte niets. Zeker in een trailer is het niet vreemd, ze kunnen tenslotte nergens heen vluchten.

Het is in ieder geval fijn dat het paard geen moeite heeft met in- en uitladen.
Als ik het zo lees is het toch voornamelijk iets met zijn evenwicht als de trailer beweegt volgens mij.
Ik denk dat hij toen zo tekeer is gegaan, omdat hij schrok en maar twee opties had. Vluchten (wat ze liever kiezen) was niet mogelijk, dus dan is de andere en enige optie vechten.

Mijn advies: gewoon rustig blijven rijden en er lekker een hooinet in hangen.