Ervaring met hoofdschuw paard?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Evianp

Ervaring met hoofdschuw paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-15 23:38

Hoi,

Heeft iemand ervaring met hoofdschuw paard?
Er is een shetlander en als je van het minste beweging doet met je hand begint ze al te schrikken wat soms heel vervelend is. Maar dat komt natuurlijk te maken met haar verleden, ze werd vroeger geslagen geweest met een ijzeren staaf bij haar vorige eigenaar die helemaal NIKS van paarden weet. |( |(

Brainless

Re: Ervaring met hoofdschuw paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 23:40

Er zijn veel meer paarden kopschuw en dit heeft vaak niets met mishandeling te maken.
De meeste paarden zijn van nature bang om aangeraakt te worden en als ze dan ook nog een x schrikken, kunnen ze daar langere tijd bang voor blijven.

Gewoon rustig gaan oefenen en de eerste tijd geen nadruk leggen op het aanraken, maar eerst op de rest van het lichaam zodat ze jou leert vertrouwen.

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 23:42

ED -> OPG

BrenKaCaNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 19:12

In één van de afleveringen van Annemarie van der Toorn (Aan de bak met Annemarie) is te zien hoe je dit kan oefenen.
Daarnaast zou ik anders ook kunnen helpen, kijk op mijn site hieronder.

PaardjesFan1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 19:16

kan je haar poetsen enzo? en wilt ze voer uit je hand pakken??

sunnybellami

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 19:16

Mijn pony is ook een beetje kopschuw, is nu wel veel minder dan 3 jaar geleden

Kala

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 19:17

Vaak doet de Atlas (het gewricht vlak achter de oren) pijn, waardoor ze kopschuw worden. Kan zijn dat ze ooit eens van schrik een keer is gaan hangen of onhandig gestoten of gevallen, wat pijnlijk is gebleven.

Evianp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-15 20:50

Kala schreef:
Vaak doet de Atlas (het gewricht vlak achter de oren) pijn, waardoor ze kopschuw worden. Kan zijn dat ze ooit eens van schrik een keer is gaan hangen of onhandig gestoten of gevallen, wat pijnlijk is gebleven.

Ze werd vroeger geslagen met een ijzeren staaf.

Je kan haar poetsen maar als je bij haar oren komt begint ze als te schrikken.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 20:56

Ik geloof dat slaan met een ijzeren staaf niet zo, als je dat op het hoofd doet dan leven ze namelijk niet lang meer als je ze goed raakt.

Hoe dan ook, paarden leven niet in het verleden. Je moet haar vertrouwen weten te winnen. Met poetsen gewoon doen of het de normaalste zaak van de wereld is en steeds meer in de buurt van de oren komen. Vlak voor ze erg zou schrikken weer terug naar een plek waar ze niet op reageert en dat opbouwen tot je na een tijdje steeds verder kunt komen. Dat zal niet in een week veel beter gaan, dat duurt wel een tijdje. Gewoon elke keer een paar minuten rustig proberen.

Appelstroop

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 21:00

funny3 schreef:
als je van het minste beweging doet met je hand begint ze al te schrikken .

Als ze veel schrikt, zou ik eerst haar gewoon lekker verzorgen en borstelen en bij haar zijn. Tot ze meer vertrouwen in je krijgt. Dan kan je gaan opbouwen met bijvoorbeeld een plotselinge handbeweging of een borstel die je laat vallen. Laat haar zien dat dat ook niet eng is en dat ze je kan vertrouwen. Als ze dat doet, kun je rustig proberen haar oren aan te raken. Eerst gewoon heel even en veel belonen. Het is vooral veel geduld hebben denk ik.

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 21:03

Ons paard was bang bij zijn voorpluk.
Mochten overal komen, behalve daar.

Eerst veel vertrouwen gewonnen, poetsen en kroelen.
Steeds iets dichterbij, en soms was even aanraken genoeg. Als dat goed ging, beloning.
Na een tijdje werd het beter, en nu mogen we zn voorpluk zelfs invlechten!

evaaliannee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 15:04

eerst lekker poetsen over haar lichaam gewoon rustig opbouwen eerst nog niet aan haar nek komen.
en dan langzaam wat hoger als ze braaf is en je vertrouwd en ze laat je op welke manier dan ook maar een beetje toe belonen.
zo heb ik het gedaan daarna kon ik het hoofd van mijn paard gewoon vasthouden en konden we lekker knuffelen. benader haar van de zijkant en niet van achter zodat je zelf ook niet veel onverwachte bewegingen kan maken. neem de tijd dat is hier heel erg belangrijk!