Bestaat dementie bij paarden?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

itsmi

Bestaat dementie bij paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-14 17:12

Dag bokkers.

Omdat ik graag de objectieve mening van anderen wil horen die mij en mijn paard niet kennen, open ik hierbij een topic omdat ik met een paar vragen zit. Mijn paard gedraagt zich af en toe vreemd en ik vraag me soms wel eens af of hij aan het dementeren is. Alleen weet ik niet of dementie ook echt bestaat bij paarden. Bij het zoeken kwam ik wel topics tegen over dementerende katten en honden, dus als het daarbij bestaat, zal het ook wel bij paarden kunnen bestaan? Heeft iemand wel eens een paard gehad met dementie verschijnselen? En zo ja, hoe verliep dat proces en hoe ging je ermee om?

Mijn paard is nu 21, bijna 22 en nog topfit. Hij wordt nog gewoon normaal getrained zoals een jonger paard. Zijn training is niet verminderd ofzo. Hij kan het ook prima aan. Maar hij laat zo af en toe gek gedrag zien. Hij ziet slechter aan zijn rechteroog. Dit weet ik, en hier hou ik ook rekening mee.

Het begon vorig jaar al, toen hij zich niet meer wilde laten vangen in het land. Hij liet zich alleen nog door mij en één ander stalgenootje vangen. Voor de rest door niemand meer, niet door mijn vader (die hij heel goed kent), niet door onbekende mensen en niet door bekende mensen. Alleen nog door mij en één ander stalgenootje. Vreemd dacht ik, maar misschien is er wel iets gebeurd in het land waardoor hij dat combineert met mensen die hem uit het land moeten halen ofzo.. Of benaderen ze hem via zijn slechte oog waardoor hij het niet goed ziet. Maar het maakte niet uit welke kant ze hem benaderde, hij liet zich gewoon echt niet vangen.

Ook wordt hij elke ochtend in de paddock gezet door altijd dezelfde persoon. Bij het eruit halen, laat hij zich soms niet vangen door haar. Het is een echte autist, dus als zij hem een half uur eerder uit de paddock wil halen dan laat hij zich niet vangen. Eerst dacht ik dat het kwam doordat het een gewoonte-dier is, maar hij doet echt raar als hij zich niet laat vangen. Snuivend de bak door rennen en het wit van zijn ogen laten zien, en snorkelen. Hij is dan echt bang. Alsof hij "vergeten" is dat zij hem altijd in en uit de paddock doet en dus een bekend persoon is... Ditzelfde gedrag bij uit het land halen..

Met voeren "vergeet" hij soms dat hij al kuil heeft gehad. Hij staat dan ongeduldig heen en weer te lopen, terwijl het kuil gewoon voor zijn neus ligt. Als ik het hem dan aanwijs dan snapt hij het en gaat hij eten. Eerst dacht ik dat het aan zijn slechte oog lag. Of dat het gewoon een bedelaar is die hoopt om zo nog meer eten te krijgen. Maar het lijkt alsof hij het écht niet meer weet...

Met longeren mag hij soms wel eens in de longeerbak rollen, dat vindt hij lekker zand (met die snippers erdoor heen ) en daar rolt hij graag. Soms mag hij daar dan wel eens rollen van mij. Na het rollen, schud hij altijd heel erg met zijn hoofd, omdat hij tijdens het rollen zijn ogen open houdt. Er zit dan dus allemaal zand in zijn oog. Vaak komt hij dan al schuddend naar mij toe, kan ik het zand er grotendeels uit halen en gaan we dan beginnen met longeren, waar hij dan de eerste minuten blijft schudden met zijn hoofd omdat er nog een zandkorreltje aan het irriteren is. Maar de laatste tijd mocht hij daar niet meer van mij rollen, omdat het zo nat was. Ik begon dus gelijk met longeren ipv eerst laten rollen. Het gekke is alleen, dat hij dan precies hetzelfde gedrag liet zien! Hij deed dus weer heel erg schudden met zijn hoofd, en naar mij toe komen, hij kreeg zelfs tranen in zijn oog, terwijl hij helemaal niet gerold had! Dit heeft hij meerdere keren gedaan, was dus niet eenmalig.

Vandaag was echt heel gek. Ik had gereden, en zette hem daarna terug, maar hij trok zich helemaal terug in een hoekje met grote witte ogen, ging daarna rondjes lopen en wilde geen biks of kuil eten. Hij was wel alert, maar wilde niet eten en was onwijs onrustig. Ben toen met hem gaan stappen, omdat ik dacht msischien is het koliek. Maar hij wilde niet liggen of rollen, hij wilde alleen maar snel stappen, terwijl hij anders juist altijd als een dooie achter mij aan sjokt. Nu moest ik hem bij me houden omdat hij zo snel liep. Het was geen schrik reactie van vuurwerk, want ik heb geen vuurwerk gehoord op dat moment, en daarvoor had ik nog met hem gestapt en reageerde hij helemaal niet op vuurwerk. Daarbij ligt de stal achteraf en hebben ze niet zo'n last van vuurwerk. Uiteindelijk is hij wel weer rustig geworden en weer gaan eten, maar het leek net alsof hij dacht dat hij achterna gezeten werd door een kudde bizons ofzo. Het heeft uiteindelijk ook niet heel lang geduurd en een ander had het misschien niet eens opgevallen, maar het viel mij wel op omdat ik hem zo niet ken. Normaal gesproken is het een super relaxt rustig zen-paard.

Dit zijn maar een aantal voorbeelden, maar hopelijk maakt dit mijn verhaal wat duidelijker. Het zit me niet helemaal lekker. Ik hoop dat er misschien bokkers zijn met ervaringen met dementerende paarden of vreemd gedrag....

Alvast bedankt!

Eske_B

Re: Bestaat dementie bij paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-14 17:16

Of dementie bij paarden voorkomt, weet ik niet. Het kan wel zijn dat er tumoren zitten, zo kan daardoor de hormoonhuishouding veranderen of bijvoorbeeld door ziekte van Cushing kan ook gedrag veranderen. Is daar al naar gekeken door de dierenarts?

itsmi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-14 17:21

Ja, hij heeft geen cushing. Dat was niet besproken in verband met deze symptomen, maar een cushing test is wel gedaan bij hem.

Juliana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 13:49

Ik denk niet dat dementie bestaat bij paarden, aangezien paarden dieren zijn en de meeste daarvan hebben geen geheugen (behalve dan voor pijn en een extreem goede band of herinnering voor iets). Zo ook het paard. Maar hoe dit paard zich gedraagt... Het kan gewoon een teken van ouderdom zijn, dat gebeurt bij sommige paarden. Ik zie dat je de dierenarts er al bij hebt gehaald, dus het zit waarschijnlijk tussen de oren. Ik verwacht eigenlijk niet dat je paard nog heel lang zal blijven leven als hij zo gaat doen... (Ok, ik heb niet zoveel ervaring met paarden gehad, ik ben zelf ook nog maar elf, maar ik verwacht dat wat ik net heb gezegd aan de hand is.) Anyway, veel succes!

xxTamaraW

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 14:03

Ik geloof wel dat een paard dementerend kan zijn, maar ik vind dit niet de symptomen van dementie (naar eigen ervaring bij mens en hond).
Ik nijg toch te denken dat het met zijn oog te maken heeft, vooral omdat hij angstig overkomt. Of in ieder geval dat hij zelf denkt dat er iets is.

Is er verder in het afgelopen jaar nog iets veranderd in de omgeving van je paard wat hier invloed op zou kunnen hebben?

itsmi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-15 20:51

xxTamaraW schreef:
Ik geloof wel dat een paard dementerend kan zijn, maar ik vind dit niet de symptomen van dementie (naar eigen ervaring bij mens en hond).
Ik nijg toch te denken dat het met zijn oog te maken heeft, vooral omdat hij angstig overkomt. Of in ieder geval dat hij zelf denkt dat er iets is.

Is er verder in het afgelopen jaar nog iets veranderd in de omgeving van je paard wat hier invloed op zou kunnen hebben?

Nee er is niks veranderd in de omgeving wat hierop van invloed zou kunnen zijn, daarom gingen mijn gedachten uit naar dementie, omdat ik het niet op een andere manier zou kunnen verklaren.

Zijn rechteroog zal alleen maar slechter gaan worden qua zicht de komende tijd, dus ik hoop heel hard dat zijn andere oog gewoon goed blijft. Dit is niet het paard wat zich makkelijk zal schikken in zijn lot of zich comfortabel blijft voelen mocht hij zicht aan allebei zijn ogen verliezen.
Echter heeft hij al langere tijd last van minder zicht in zijn rechteroog, terwijl deze (ik noem ze maar even) dementie-symtomen pas een klein jaartje spelen.

Jolandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 20:54

ik volg dit even. Vind het wel interessant, gezien ik met de doelgroep (menselijke vorm) werk.

itsmi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-15 20:56

Iritepiet1 schreef:
Ik verwacht eigenlijk niet dat je paard nog heel lang zal blijven leven als hij zo gaat doen... (Ok, ik heb niet zoveel ervaring met paarden gehad, ik ben zelf ook nog maar elf, maar ik verwacht dat wat ik net heb gezegd aan de hand is.) Anyway, veel succes!

Hoe oud of jong je ook bent, hoeveel of hoe weinig ervaring je ook hebt met paarden, deze opmerking maakt mij echt verdrietig. Je bent geen dokter/arts/paardenarts/waarzegger, dus je kunt ook niet voorspellen hoelang mijn paard nog mag leven. Doe daar dan ook geen uitspraak over, want je kunt iemand daar heel verdrietig mee maken, terwijl dat nergens voor nodig is!

EarthFocus

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 20:57

Ik vind dit meer klinken als een tumor of epilepsie.

Dementie komt niet voor bij paarden voor zover ik weet.

luuca

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 21:09

Ik heb eerder nog nooit van dementie bij paarden gehoord, maar ben het maar eens op gaan zoeken.
Hier heb ik een artikel gevonden waarin een onderzoek naar dementie bij paarden wordt besproken (wel in het Engels). Voor zover ik het gelezen heb bestaat dementie bij paarden en zijn er verschillende oorzaken, waaronder Rabies, extreem vitamine B tekort, een verlies aan zicht, leverziekten en nog meer.

Symptomen zijn o.a.: vergetelheid, ronddwalen, en stemmingswisselingen.

misschien kan je het artikel eens doorlezen ;)

http://www.horse-canada.com/archives/th ... -dementia/

Ik hoop dat je hier wat aan hebt!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 08:45

itsmi schreef:
Iritepiet1 schreef:
Ik verwacht eigenlijk niet dat je paard nog heel lang zal blijven leven als hij zo gaat doen... (Ok, ik heb niet zoveel ervaring met paarden gehad, ik ben zelf ook nog maar elf, maar ik verwacht dat wat ik net heb gezegd aan de hand is.) Anyway, veel succes!

Hoe oud of jong je ook bent, hoeveel of hoe weinig ervaring je ook hebt met paarden, deze opmerking maakt mij echt verdrietig. Je bent geen dokter/arts/paardenarts/waarzegger, dus je kunt ook niet voorspellen hoelang mijn paard nog mag leven. Doe daar dan ook geen uitspraak over, want je kunt iemand daar heel verdrietig mee maken, terwijl dat nergens voor nodig is!

Ik zou hem toch echt goed laten nakijken... hier lijkt me serieus wat mis. Mijn paard had kanker en vertoonde dit gedrag ook in het laatste stadium van haar leven.herken vrijwel alle symptomen helaas.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 09:18

Ik deel de mening hoe ouder hoe gekker alleen de mijne wordt steeds slimmer en elke keer als ze wat meegemaakt heeft levenslustiger. Zo zoekt ze tegenwoordig steeds een uitweg om de straat op te kunnen en is dan ook nog geirriteerd als er een auto voorbij moet. Wil ze elke dag de wei van de buurman in (ben daar laatst een keer door gelopen, wei grenst aan de onze en ze was op een nacht dus via de straat naar de buurman gegaan). Ze maakt steeds meer deuren, hekken en sloten open, maar sloopt nooit wat. Krijgt op mysterieuze wijze haar dek af als ze hem zat is, vouwt hem alleen nog niet zelf op. Weigert de worteltjes als ze even op bezoek komt bij de bbq en eist een hamburger... En zo steeds meer dingen en moet ik steeds meer op mijn hoede zijn en kan steeds minder. Staat nu noodgedwongen in de nacht op stal en overdag in mijn grote kudde. Ik mis mijn scharrelpaardje wel, maarja als zij steeds meer gaat afkijken en me na gaat doen kunnen dat soort dingen niet meer.... Die pony weet ook altijd een oplossing voor een probleem. Neem ik met haar emmertje een afsnijroute zoekt zij een andere weg naar mij toe, maakt niet uit waar ik heen ga, ze vind me wel en komt er wel.

Ewona

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 09:28

Geen idee of dementie bij paarden bestaat.
Maar als je het mij vraagt, denk ik van wel.
Wij vonden tenminste dat onze shet het laatste jaar "geestelijk" erg achteruit ging.
We noemden haar altijd al de "Bomma" omdat ze op leeftijd was (is 2014 ingeslapen op 34 jarige leeftijd) maar het laatste jaar vonden we dat ons Bomma-ke echt dement was.
Ok, ze was oud.
Ze had al 17 jaar cushing.
Ze was ondertussen vrijwel volledig blind.
Maar toch waren er heel rare symptomen :
- voerbak plots "ontdekken" terwijl ze goed wist waar die stond en wanneer er iets in lag.
- rondjes blijven wandelen op de weide (ondanks dat ze blind was wist ze perfect de weg en deed ze dit vooraf nooit)
- verkeerde stal in wandelen (wist haar stal perfect te vinden) en dan helemaal in paniek raken omdat die stal anders was dan de hare.
- heel raar gaan lopen en trekken bij dingen die ze supergoed kende : onze hond die aan haar snuffelde bv.
- andere paarden afwijzen en ernaar happen.
- zich niet laten pakken, terwijl ze altijd als eerste aan het hek stond.
Wat het was, zullen we nooit met zekerheid weten. Maar het heeft haar leventje in haar laatste jaar enorm verzuurd.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 09:29

Zeer waarschijnlijk bestaat het wel maar het is nog niet officieel geformuleerd bij paarden aangezien er nog te weinig onderzoek naar gedaan is.
Je kunt natuurlijk ook te maken hebben met een hersenbloeding of metabole problemen.

iesie12

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 22:13

Vind het ook een goeie vraag. Uitsluiten kan je niet. Toch geloof ik er zelf wel in dat zoiets kan bestaan, weliswaar niet zo in de vorm als dat wij mensen kunnen krijgen, maar geloof wel dat er delen van de hersens aangetast kunnen worden, zodat sommige dingen niet meer normaal zijn. Een paard kan ook drastisch op zoek zijn naar een waterbak, terwijl die weet waar die is, maar hij vraagt het alleen niet, dus valt het minder op ..

jes_sira

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-15 12:02

Dit is zo herkenbaar....

Mijn oude merrie heeft al jaren staar, waardoor haar gedrag enigszins is veranderd, maar sinds een paar maanden heeft ze toch wel veel rare dingen die in mijn ogen toch wel op dementie lijken.

Elke ochtend krijgt ze in haar stal eten en als dat op is mag ze naar buiten.
Nu heeft ze af en toe dat ze d'r stal uitdenderd als je het voer wil geven (mij omver lopend) en dan buiten in paniek want ze snapt het niet, komt weer terug d'r stal in en staat in de 'verkeerde hoek te zoeken naar d'r voerbak.

Zo zijn er nog wel wat 'veranderingen' in haar gedrag te noemen.

Ze was altijd leidende merrie en geen vriendelijke...
Nu is haar pleegkind van inmiddels 4 haar geheel de baas en alle andere paarden staan ook boven haar. Ze staat nu helemaal onderin de rangorde.
Ze is bangig (vroeger deed ze juist agressief om haar angst te verbergen) en vlucht weg als er 1 maar een beetje naar d'r kijkt.
Sinds een paar weken is me meermaals (niet elke keer) opgevallen dat als ik naar haar toeloop ze echt vlug wegloopt alsof ik een dominant paard ben dat haar weg stuurt.
Ik blijf dan rustig achter haar aanlopen en ga praten tegen d'r, dan stopt ze wel na een paar meter en laat ze me bij zich komen. Normaal liep ze nooit voor me weg of deed ze narrig.

Wat het is weet ik niet. Ik dacht zelf aan dementie. Ik dacht dat alle zoogdieren het wel konden krijgen.
Mijn fret had volgens mij ook dementie de laatste weken van haar leven. Dit was ook de reden om haar in te slapen. Ze was alleen maar in paniek, behalve als ze bij iemand zat. Slapen deed ze alleen nog maar in de armen van iemand....

In elk geval maak ik me wel zorgen om haar. Slecht zicht, wat alleen maar slechter gaat worden en dat rare gedrag (gestress, domme acties) dat haar het leven niet makkelijker maakt....
Verder is ze supergezond voor haar 28 jaar....

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-15 12:09

Oudere paarden nemen vaak minder goed voer op en kunnen daardoor tekorten op lopen. Bij oudere mensen zie je dit soms ook en verklaart de opleving die velen eerst hebben als ze in een verpleegtehuis komen met wel goed eten.

Voeg eens een tijdje een mineralenkorrel toe bovenop het huidige rantsoen en kijk eens of dat verbetering geeft.

7ofhearts

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-15 12:31

Ik heb geen goed advies, ik vraag me alleen wat af.

Waarom zou een paard géén dementie kunnen ontwikkelen???
Bij heel veel ( huis )dieren is het hebben daarvan inmiddels erkend.
Bij dieren in de natuur is dat lastiger vast te stellen omdat die gewoon een ogenschijnlijke "natuurlijke dood "sterven.

Bovendien zijn er verhalen bekend van slechtziende tot al dan niet geheel blinde paarden die héél trefzeker door de wei en paddock denderen.
Goed te rijden zijn en nog steeds goed hanteerbaar blijven.
Voer niet zien????
Daar heeft een paard zijn ogen niet voor nodig hoor!!

Maar ik ben er heilig van overtuigd dat ook ouden dierentuindieren op een gegeven moment aardig van het paadje kunnen raken.
Ouderdomsgebreken/ dementie.........???
Ik zou het niet uitsluiten.
Een uitgebreid bloedonderzoek zou een en ander duidelijk kúnnen maken over wat er mogelijk gaande is met dit paard.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-15 12:38

Misschien toch eens weer goed naar de ogen kijken, misschien is het zicht in het andere oog ook teruggelopen, paarden die blind beginnen te worden gedragen zich ook anders.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-15 13:04

tamary schreef:
Oudere paarden nemen vaak minder goed voer op en kunnen daardoor tekorten op lopen. Bij oudere mensen zie je dit soms ook en verklaart de opleving die velen eerst hebben als ze in een verpleegtehuis komen met wel goed eten.

Voeg eens een tijdje een mineralenkorrel toe bovenop het huidige rantsoen en kijk eens of dat verbetering geeft.

Daar zat ik ook aan te denken en daarnaast: zou z'n reukvermogen wellicht verminderd kunnen zijn? Geur is zeer belangrijk voor paarden in het inschatten van situaties.