Hij loopt voor mij uit

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Weggebokt

Hij loopt voor mij uit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-14 16:11

Hoi!

Ik heb een hele leuke lieve verzorg shetlander Gijs.
Maar tijdens het wandelen loopt Gijs voor mij uit.
Het maakt niet uit hoe vaak ik hem weer normaal zet, maar uiteindelijk loopt hij toch voor mij uit..
Het halstertouw staat altijd strak, en als ik hem los laat hangen dan is zijn kont zo bij mijn lichaam zo erg is het dan :P

Weet iemand hoe dat komt en het belangrijkste, hoe krijg ik dat eruit?

Groetjes!

Zwartvosje

Re: Hij loopt voor mij uit

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-14 16:13

Ik denk dat Gijs geen respect voor jou heeft als leider. Er bestaat een oefening voor, ik gebruik het zelf ook bij mijn bijrijdpaard, maar ik kan het niet uitleggen :+ Misschien dat iemand anders weet welke ik bedoel en het kan uitleggen?

Weggebokt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-14 16:16

Ik weet niet of het daar aan ligt, want in de bak en met vrijheidsdressuur heb ik daar totaal geen last van :P

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-14 16:17

Ik zou ook grondwerkoefeningen doen, eerst in de bak. Zet je hem behalve normaal, ook een paar pasjes achteruit? Dat zou je eigenlijk moeten doen als je ziet dat Gijs voor je wil gaan lopen: direct een paar pasjes achteruit laten lopen, voordat hij voor je loopt :)

Weggebokt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-14 16:18

Grondwerk oefeningen doe ik genoeg haha :P In de bak heb ik er ook absoluut niet last van

Scooby007

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-14 16:28

Misschien is het een goed idee om wat natural horsemanship met hem te doen, als het aan een gebrek in respect ligt los je daar veel mee op. En dat ie in de bak wel respect voor je heeft zegt niet dat ie zich dan buiten ook voorbeeldig gedraagt.
Je kan ook als je gaat wandelen een wandelstok mee nemen, als hij je wil inhalen kan je hem dan makkelijk blokkeren (dus blokkeren zonder fysiek contact) zo kan je hem ook leren om echt wat verder achter jou loopt. Zo deden wij dat bij de uitlaatservice(stage) ook bij de honden, denk dat een pony daar ook wel goed op kan reageren. Zeker als je hem dan eerst in de bak leert dat ie niet voorbij de stok mag. Hoop dat dit een beetje helpt :)

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-14 16:29

Ik had een friese merrie. 9 jaaren superbraaf en gehoorzaam vooral. Alleen buiten zo enthousiast. Liep ook altijd strak aan het touw. Dit heb ik er nooit uitgekregen. Ze was altijd blij en vooral opgetogen. Ondanks dat makkelijk te corrigeren. bleef strak naasr me lopen, ho was wel gewoon ho en noem maar op. Sinds haar gedrag ben ik van mening dat ze ook wel een beetje zichzelf en enthousiast mogen zijn. Zolamg ze je niet meeslepen en gewoon hun orders opvolgen zie ik geen probleem.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-14 16:31

Vaker op pad gaan met 'm. Als hij zo enthousiast wordt wanneer hij van het erf af is zou ik dat gewoner voor 'm maken.

Weggebokt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-14 16:33

Meeslepen hoeft Gijs niet te proberen, en dat weet hij ook. Enthousiast is hij zeker, elke keer weer. Hij vind het ook spannend want oh wat gaan we nu weer doen haha :P

Weggebokt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-14 16:34

Koper schreef:
Vaker op pad gaan met 'm. Als hij zo enthousiast wordt wanneer hij van het erf af is zou ik dat gewoner voor 'm maken.

Dat zal ik ook wel willen, en nu in de vakantie kan dat. Maar zodra ik naar school ga kan dat helaas niet meer.
Dus dat kan helaas niet..

Scooby007

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-14 16:36

Mijn pony's zijn ook altijd weer enthousiast als ik een tijdje niet met ze heb kunnen wandelen, is verder ook niks mis mee hoor, zolang het niet gevaarlijk word.

Mieske200

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-14 16:40

Kun je niet gewoon het halstertouw kort houden? gewoon hand direct bij het touw onder het halster, dan kan hij als het goed is niet verder lopen, toch?

Of bedoel je het anders? Ik snap het niet helemaal

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-14 16:42

Dat is ook onzin. Mijn merrie ging 6x p.w. mee van het erf. Het was gewoon het enthousiasme in de dingen die we gingen doen. De piaffe onder het zadel in plaats van stap zonder enige druk ofzo. Gewoon omdat ze het leuk vond om op pad te gaan. Ik vind het een positief iets als ze ondanks dit enthousiasme nog goed te hanteren zijn. Ik zou het enthousiasme in mijn paard never nooit onderdrukken omdat het een fijne emotie is. Je kan wel zijn overenthousiasme belemmeren maar zoals je al zei hij luisterd gewoon en ziet je dus wel als leider

Weggebokt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-14 16:44

Mieske200 schreef:
Kun je niet gewoon het halstertouw kort houden? gewoon hand direct bij het touw onder het halster, dan kan hij als het goed is niet verder lopen, toch?

Dan zal hij niet verder kunnen lopen nee, maar het is ook niet fijn voor Gijs dat hij steeds druk op de neus heeft door het halstertouw :P

BrechtCarlos

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-14 16:45

Probeer directer te zijn richting je pony. Zodra Gijs naast of voor je gaat lopen zou ik hem een paar stapjes naar achter zetten. Gijs vergeet buiten het erf even dat jij de leiding hebt en dat moet jij hem duidelijk maken.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-14 16:46

Is het dan niet handiger om met 'm te gaan fietsen ipv te wandelen? Dan kun je het tempo wat opschroeven en heb je meer speling in waar je bent ten opzichte van de pony.

Mieske200

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-14 16:46

SindyKaya schreef:
Mieske200 schreef:

Dan zal hij niet verder kunnen lopen nee, maar het is ook niet fijn voor Gijs dat hij steeds druk op de neus heeft door het halstertouw :P

Tja, dat klopt wel... Hm...

Ik heb juist steeds het probleem dat mijn verzorgshet achter me gaat lopen, of stopt xd Dus hier ook geen ervaring mee, sorry.

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-14 16:47

Loop je met een gewoon halster of touwhalster?

Nogmaals de vraag: zet je hem ook achteruit zodra hij probeert voor je uit te lopen? Want je moet natuurlijk blijven corrigeren én dus voorkomen :)

Weggebokt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-14 16:47

hooiveld schreef:
Probeer directer te zijn richting je pony. Zodra Gijs naast of voor je gaat lopen zou ik hem een paar stapjes naar achter zetten. Gijs vergeet buiten het erf even dat jij de leiding hebt en dat moet jij hem duidelijk maken.

Dit ga ik inderdaad proberen :j, ik ga ook een zweepje meenemen om hem daar achter te houden zoals scooby007 uitlegde.

Weggebokt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-14 16:47

EskeGirl schreef:
Loop je met een gewoon halster of touwhalster?

Nogmaals de vraag: zet je hem ook achteruit zodra hij probeert voor je uit te lopen? Want je moet natuurlijk blijven corrigeren én dus voorkomen :)

Met een gewoon halster.
Nee dat heb ik nog niet gedaan, dat zal ik een doen ;)

BrechtCarlos

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-14 16:48

SindyKaya schreef:
hooiveld schreef:

Dit ga ik inderdaad proberen :j, ik ga ook een zweepje meenemen om hem daar achter te houden zoals scooby007 uitlegde.

Top!

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-14 16:50

Misschien kan een touwhalster (tijdelijk) dan ook helpen :). Heb hier eens een shetje gedaan die niet lekker met me meeliep aan de hand. Met
touwhalster ging het steeds beter, daarna weer met gewoon halster, ik denk omdat het iets scherper inwerkt (maar dat weet je waarschijnlijk wel :D)

Weggebokt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-14 16:51

EskeGirl schreef:
Misschien kan een touwhalster (tijdelijk) dan ook helpen :). Heb hier eens een shetje gedaan die niet lekker met me meeliep aan de hand. Met
touwhalster ging het steeds beter, daarna weer met gewoon halster, ik denk omdat het iets scherper inwerkt (maar dat weet je waarschijnlijk wel :D)

Mijn touwhalster past niet omdat hij zo dik in zijn wintervacht zit :')
Dan zal ik dat in het voorjaar weer moeten proberen. Maar het zou inderdaad kunnen werken !

Scooby007

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-14 16:52

Het zou misschien ook een idee zijn om een touwhalster te proberen, daarmee kan je net wat beter aageven waar je hem wilt hebben omdat een touw halster iets gerichter druk punten heer waar een gewoon halster druk over het hele hoofd geeft. Mijn pony's doen het altijd beter met een touwhalster en reageren ook een stuk beter.

Edit; Late reactie hihi XD
Laatst bijgewerkt door Scooby007 op 27-12-14 16:53, in het totaal 1 keer bewerkt

BrechtCarlos

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-14 16:52

Touwhalster is een goed idee. De knoopjes in het touw drukken op zijn zenuwen en dat vind hij denk ik niks. Het is de bedoeling en vaak gebeurt het ook dat de pony praaf is aan de hand. Let op! Zet gijs nooit vast aan een touwhalster. Een touwhalster kun je verstellen door de knoopjes.