Hoe opnieuw zadelmak maken?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

fleurtjeuh

Hoe opnieuw zadelmak maken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-14 19:55

Hallo!
Ik hoorde hier een klant laatst zeggen dat haar paard al meermaals zadelmak is gemaakt.
Maar ik vraag me af hoe dat lukt?
Het paard kent het zadel en alles al, hoe kan je een paard daar opnieuw aan laten wennen?
Volgens mij kan je alleen de associatie ermee proberen te veranderen, als het paard bijvoorbeeld angstig is voor het zadel.
Dus wie kan mij uitleggen waarom je een paard 'opnieuw' zadelmak zou maken? En hoe dat dan zou (moeten) gebeuren?

Eline_S_S

Re: Hoe opnieuw zadelmak maken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-14 19:57

Volgens mij bedoelen ze daar meer mee dat het paard bijna alles is verleerd, en dat ze dan weer vanaf het begin beginnen.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-14 20:03

Eline_S_S schreef:
Volgens mij bedoelen ze daar meer mee dat het paard bijna alles is verleerd, en dat ze dan weer vanaf het begin beginnen.

Dit lijkt me sterk onwaarschijnlijk, een kennis van mij heeft haar lusitano een jaar onbereden pauze gegeven. Dier kende na dat jaar nog steeds alle hoge dressuuroefeningen onder het zadel, ze verleren dat soort dingen echt niet snel hoor.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-14 20:08

Verschillende keren geprobeerd en gefaald is wat ze bedoelen neem ik aan...

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-14 20:11

Opnieuw zadelmak maken gaat niet.
Zadelmak maken kan maar een keer.
Alles wat daarna gebeurt is een gevalletje correctie, en geen zadelmak maken.

Juist omdat zadelmak maken zo'n cruciaal punt is bij de opleiding van een paard, is het belangrijk dat het goed gebeurd.
Helaas zijn er nog teveel mensen die denken het zelf te kunnen, en het gaat proberen. En als dat dan niet goed gaat, gaat het paard weg, wordt het voor de zoveelste keer "opnieuw ingereden" en beland uiteindelijk misschien wel bij de slager....

different1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-14 20:16

mijn vorige paard moest ik ook afentoe "opnieuw zadelmak" maken(na enkele weken rust ivm blessure).
een paar rondjes rennen en bokken aan de longe en dan kon ik er zo mee weg rijden.(was al gereden toen ik hem kocht)

m'n huidige paard boeit het niks, al heeft ie een maand geen zadel op gehad is het nog opstappen en wegrijden.(zelf zadelmak gemaakt)

en inderdaad, meerdere keren geprobeerd en gefaald wil ook weleens het geval zijn als men spreekt over
meerdere keren zadelmak maken.
mijn mening is dat je een paard slechts eenmaal in zijn leven echt zadelmak kan maken, en dat is de allereerste keer.
zeer cruciaal dat dit goed gebeurd, dan heeft paard en eigenaar daar het meeste profijt van en komen er geen enorme verrassingen bij de verdere opleiding/verkoop van het paard.

Eline_S_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-14 20:17

Lara_Silver schreef:
Eline_S_S schreef:

Dit lijkt me sterk onwaarschijnlijk, een kennis van mij heeft haar lusitano een jaar onbereden pauze gegeven. Dier kende na dat jaar nog steeds alle hoge dressuuroefeningen onder het zadel, ze verleren dat soort dingen echt niet snel hoor.

Ik weet ook niet zeker of het klopt :o
Ik heb het dan wel over meerdere jaren.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-14 22:56

Als je met zadelmak maken faalt, dan wil dat zeggen dat het paard niet mak is onder het zadel.... dan kan het dus wel vaker dan 1 x gebeuren.

Hoe vaker er is gefaald, hoe kleiner de kans dat hij nog echt mak gaat worden... juist omdat ze het zo goed onthouden.

En een paar jaar geen zadel, zorgt niet dat het paard het vergeet. Misschien weer even wennen, maar is in geen geval hetzelfde als zadelmak maken en de basis aanleren.

fleurtjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-14 23:01

Oja, het paard wat ik in de OP noemde is 4 jaar. En na elke keer een paar maanden gereden , om dat weer weggebracht te worden voor zadelmak maken.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-14 23:11

Niet mis mee met een basis leggen en dan een tijdje weg te zetten, om het daarna weer op te pakken en verder te gaan.
Dat is voor mij niet opnieuw inrijden, maar het opleidingstraject voortzetten. Ze vergeten niet wat ze geleerd hebben. Alleen valt dat opnieuw oppakken niet onder inrijden of zadelmak maken, maar onder doorrijden.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-14 23:19

fleurtjeuh schreef:
Oja, het paard wat ik in de OP noemde is 4 jaar. En na elke keer een paar maanden gereden , om dat weer weggebracht te worden voor zadelmak maken.

Bedoelen ze niet gewoon doorrijden?

Ik heb een paard gehad dat niet leek te kunnen leren.
Die vergat letterlijk alles als hij iets een week niet gedaan had. Die is dus wel een paar keer zadelmak gemaakt. Maar uiteindelijk was dat gewoon te gevaarlijk om een rijpaard van te maken.
Je kon alles goed doen na enkele weken was hij dan braaf met opzadelen, longeren etc zolang je dat minimaal 2-3x per week deed. Ging je een week weg dan moest je alles weer van voor af aan doen inclusief het wennen aan het dekje en singel, het ging dan ook niet sneller of zo. Maar ik hoop niet dat die kennissen van TS ook zo'n dement paard hebben.

fleurtjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-14 23:30

Nee, ze zei echt dat haar paard al 3 keer weg was geweest om zadelmak te maken.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-14 23:37

Als dat al drie keer eerder is geweest, dan heeft de persoon in kwestie zijn werk niet goed gedaan, of heeft hij/zij niet de tijd gekregen om eea te bevestigen.

De vraag is, als een dier drie keer is weggeweest, is dat iedere keer naar dezelfde persoon of zijn dat verschillende personen?

Na drie keer zou ik toch iemand inschakelen die echt weet wat hij doet en in kan schatten of dit nog zin heeft of niet.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-14 23:40

Zadelmak maken is niet dat het paard mak moet zijn onder het zadel.... Het wil zeggen dat het paard een zadel en ruiter op zijn rug verdraagt. En dat kun je maar een keer een paard leren. Zijn er problemen mee dan kun je proberen de boel bij de schaven, maar opnieuw zadelmak maken kan niet. Wel kun je bijvoorbeeld een paard opnieuw naar een trainingsstal brengen met de opdracht om.... vul maar in

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-14 23:47

Een ding is zeker, het zal dan waarachijnlijk niet aan het paard liggen maar aan diegene waar hij van is..

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-14 10:33

vencedor schreef:
Een ding is zeker, het zal dan waarachijnlijk niet aan het paard liggen maar aan diegene waar hij van is..

Dat is idd een ding wat zekerheid is. Aan de eigenaar om de goede persoon te kiezen, aan de eigenaar om de trainer voldoende tijd te geven, aan de eigenaar om de goede begeleiding in het vervolgtraject te kiezen, aan de eigenaar om - als hij incidenteel een verkeerde heeft gekozen, te proberen om de schade zo goed mogelijk te herstellen. Als dat al mogelijk is.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-14 11:50

Onder "zadelmak maken" dient men niet het paard tot overgave brengen het bereden worden te aanvaarden.

Het is zeker heden ten dage een proces van het aanvaarden van rangorde en van hier uit de rustige opbouw van communicatie en begrip.
Zadelmak maken is vriendelijk en geduldig en uitleggen wat we van het paard verwachten, duidelijk maken dat het niet angstig hoeft te zijn dat het zich mee kan laten nemen, dat het kan volgen.

Dat gebeurt in reeks van kleine stapjes, aan het eind daarvan kunnen we als alles goed gedaan is op zijn rug gaan zitten en zal het ons proberen te volgen.
O bokken, geen enkel verzet.

Tijdens de periode die hier op volgt, de gewenningsperiode, zal blijken dat er bepaalde stapjes niet goed bevestigd zijn, we voelen dan weerstand bij het paard opkomen.
Het heeft bijvoorbeeld niet goed begrepen wat Hooo betekent, of wordt angstig wanneer de ruiter hemuit zijn evenwicht brengt.
Deze stapjes moeten dan eerst opnieuw uitgelegd en bevestigd worden zodat we zonder weerstand verder kunnen gaan.
Om, wanneer niet duidelijk is waar de weerstand vandaan komt, te ontdekken welke stappen er haperen beginnen we het hele proces van zadelmak maken van voor af aan.
De hiaten tonen zich dan en kunnen één voor één opgelost worden.

MarcR

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-14 10:34

Simpelman, mooi beschreven, het is zo logisch en eenvoudig maar het wordt, spijtig genoeg, zelden zo aan gepakt.
Na zo een opleiding heeft een paard een basis die ze nooit meer verliest.

De basistraining van onze merrie is zo verlopen en we zouden het nooit meer anders willen aanpakken.

louiisaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-14 11:36

opnieuw... ja misschien als het paard 10 jaar heeft stil gestaan? maar zo snel verleren ze dat echt niet