(onterecht) boos geworden op paard

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Renee_S

(onterecht) boos geworden op paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-14 15:37

En ik voel me er super schuldig over :( dus wil het gewoon even kwijt.

Vandaag wezen rijden met VP, hij was buiten echt al super vervelend. Zelden zo vervelend gehad. Ik goed rustig gebleven, uiteindelijk goed gekomen. Nog aan de hand uitgestapt. Meneer was super vervelend. Ik rustig gebleven, allemaal goed gekomen.

Maar hij het afzadelen was hij nog vervelender. Ging de hele tijd dwars voor me staan ed. Dus ik vraag hem te wijken met zijn billen. Wijken voor druk beheerst hij prima. Maar hij weigert gewook. Ik wat steviger gevraagd, geen reactie. Tikje gegeven, geen reactie. Stem, alles, hielp niets. Meneer stond te trillen op zn benen, maar ik weet niet of her van angst was of van de tegendruk die hij aan het leveren was. En toen heb ik hem een tik op zn neus gegeven, met het zweepje... Zo onnodig maar ik zat er gewoon even doorheen met m, de druppel die mn emmer deed overlopen. Ik voel me zo banketstaaf.

Heb mr meegenomen naar de bak en daar nog wat wijken voor druk oeffeningen gedaan, dit ging goed. Heb m geprezen, mee terug genomen en nog een grote wortel gegeven, toen de wei weer op. Hij leek het me totaal vergeven te hebben.

Nu ik zelf nog. Baal dat ik het niet rustig heb opgelost.. Pff. en dat met Kerstmis.

Pony verdient dat niet :( moest het even kwijt. Excuus. Liefs

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-14 15:38

Renee_S schreef:
En ik voel me er super schuldig over :( dus wil het gewoon even kwijt.

Vandaag wezen rijden met VP, hij was buiten echt al super vervelend. Zelden zo vervelend gehad. Ik goed rustig gebleven, uiteindelijk goed gekomen. Nog aan de hand uitgestapt. Meneer was super vervelend. Ik rustig gebleven, allemaal goed gekomen.

Maar hij het afzadelen was hij nog vervelender. Ging de hele tijd dwars voor me staan ed. Dus ik vraag hem te wijken met zijn billen. Wijken voor druk beheerst hij prima. Maar hij weigert gewook. Ik wat steviger gevraagd, geen reactie. Tikje gegeven, geen reactie. Stem, alles, hielp niets. Meneer stond te trillen op zn benen, maar ik weet niet of her van angst was of van de tegendruk die hij aan het leveren was. En toen heb ik hem een tik op zn neus gegeven, met het zweepje... Zo onnodig maar ik zat er gewoon even doorheen met m, de druppel die mn emmer deed overlopen. Ik voel me zo banketstaaf.

Heb mr meegenomen naar de bak en daar nog wat wijken voor druk oeffeningen gedaan, dit ging goed. Heb m geprezen, mee terug genomen en nog een grote wortel gegeven, toen de wei weer op. Hij leek het me totaal vergeven te hebben.

Nu ik zelf nog. Baal dat ik het niet rustig heb opgelost.. Pff. en dat met Kerstmis.

Pony verdient dat niet :( moest het even kwijt. Excuus. Liefs

Daar hoef je je niet schuldig over te voelen! Je hebt het gewoon positief afgesloten, dat is het meest belangrijke bij iedere oefening! Imo heb je het gewoon goed aangepakt ;)

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-14 15:41

he je bent ook maar een mens. Je bent je super bewust dat dit niet de bedoeling is, kan gebeuren

maar een tik met de zweep op de neus omdat hij niet wil wijken voor druk? Dan had ik die tik ergens anders gegeven.
Is hij verder niet ziek omdat hij zo stond te trillen?

Renee_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-14 15:44

Gillbo schreef:
he je bent ook maar een mens. Je bent je super bewust dat dit niet de bedoeling is, kan gebeuren

maar een tik met de zweep op de neus omdat hij niet wil wijken voor druk? Dan had ik die tik ergens anders gegeven.
Is hij verder niet ziek omdat hij zo stond te trillen?

Nee het is ook vooral die tik dat ik me zo banketstaaf om voel, die was zo nutteloos en onnodig. En dat trillen was zn been dat boven de grond hing, zodra hij die weer neerzette was dat weg.

Renee_S

Re: (onterecht) boos geworden op paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-14 15:45

Verder dank jullie wel.. Ja we zijn allemaal mensen maar baal er van dat ik me net liet gaan zeg maar

F_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-14 15:46

Je bent niet onterecht boos geworden.

Boos worden an sich was niet zo'n probleem. De plek van de tik met de zweep is eigenlijk het beroerdste. Iedereen kan zijn geduld een keer verliezen, daar ben je mens voor. Alleen raak dan de volgende keer zijn kont...

Boos worden is niet erg, vanuit die boosheid overdreven fel reageren is niet goed. (Dat is nu gebeurd eigenlijk) Je kunt dan beter iets eerder stevig doorpakken en een tik verkopen, maar dan op het moment dat je je geduld dus nog niet echt verliest. Dan kun je iets bewuster kiezen hoe en waar je "straft".

Uiteindelijk goed opgelost, paard nog een paar oefeningen laten doen en positief afsluiten.

Niet te lang te slecht over blijven voelen. Wel een leer voor de volgende keer: eerder ingrijpen als je het zat wordt, zodat je nog beheerst kunt reageren.

Larissajulia

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-14 15:49

In ieder geval goed van je dat je er bewust van bent dat die tik misschien wat onnodig was!
Verder nog een tip als hij het wijken voor druk niet helemaal goed doet. Inplaats van dat je blijft 'duwen' als het ware, kun je misschien beter even met je vingers in z'n flanken porren (niet te hard, maar zo hebben ze het iets eerder door ;) )

Renee_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-14 16:00

Femke, dankjewel. Ik wist op dat moment ook gewoon niet hoe dat ij hem door moest pakken zeg maar. In ieder geval niet op deze manier. Maar heb zeker iets aan je tips!

Larissa, dat is ook zeker een fijne tip, dankje! Ik probeer dat porren idd wel, maar dan tegen zijn achterhand. Dan lijkt flank me idd gevoeliger, die hou ik achter de hand voor de volgende keer

Ik ga proberen me er niet druk om te maken.. Dalijk werken, en ga er morgen weer heen. Gelukkig een geweldige, vergevingsgezinde pony dus dat komt wel goed..

Vero

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-14 16:02

iedereen kan idd een keer boos worden. alleen je had op z'n kont een tik moeten geven en niet op z'n neus. maar je hebt er spijt van. als je volgende keer niet op de neus slaat is er niks aan de hand hoor

branka16

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-14 16:03

Je ziet iig in dat je dit niet wilt, en dat je je training positief afsluit is altijd het belangrijkste!!
Ik heb het ook wel eens gehad en ken het gevoel!
Je hoeft je niet schuldig te voelen soms is het echt gewoon dé druppen die de emmer doet overlopen en denk je die seconde even niet na.

Renee_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-14 16:16

Dank jullie wel, lucht me iig een heel stuk op om te lezen dat niemand er heel verbaasd van opkijkt.. En zo leer ik iedere dag weer iets bij, volgende keer overkomt dit me niet meer :)

NoorW

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-14 16:20

Ik vind het echt niet raar hoe je gereageerd hebt. Vreemd dat je paard zo dwars was, maar voel je niet schuldig, ik zou zelf (en ik pak dingen altijd zo rustig en duidelijk mogelijk aan voor het paard en wil ook vooral positief werken) ook zo gereageerd hebben :)

Heb je trouwens enig idee waarom hij deze keer ineens anders reageerde op jouw vraag om te wijken voor druk? Er moet toch iets zijn, want als alles hetzelfde is, zal het paard reageren zoals altijd.
Laatst bijgewerkt door NoorW op 26-12-14 16:25, in het totaal 1 keer bewerkt

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-14 16:21

Ik denk zelfs dat je veel eerder boos moet worden, zodra hij weigert te wijken of in je ruimte komt moet je optreden. Tweede of derde kansen geven werkt niet bij paarden, dat snappen ze niet! Direct dus ruimte opeisen en als dat niet zacht kan dan maar wat steviger. Maar zoals de rest ook zegt wel op dat stuk lijf dat weigert te wijken. Zo ben je ook duidelijker en dus gek genoeg veel vriendelijker naar je vp. .

Renee_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-14 16:33

Troi, wat je zegt klopt idd ook wel denk ik. Ik werk met meerdere ponys, een daarvan waarmee ik veel werk is heel gevoelig, die zit tegen het plafond als je je stem verheft. Die die ik vandaag reed geeft nergens iets om,, maar ben wss dus ook gewoon te lief met m.

Noorw, dat hij zo dwars was is te herleiden naar dat hij de laatste tijd weinig heeft mogen doen ivm blessure, en het was lekker fris buiten haha. Niet zo gek dus verder. Maar dankjewel :)

HeleneDas

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-14 16:46

Dat doet (bijna) iedereen wel eens.
Dan ben ik heel chagerijnig en dat is 1 misstapje teveel. Later denk ik goh was het nou echt nodig om een schreeuw of een tik te geven en voel ik me ook schuldig. Maarja.... Kan gebeuren en 1 snoepje maakt het wel weer goed haha, maar snap wel wat je voelt haha :)

NH_ELF

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-14 23:40

Ach ja, we zijn allemaal mensen he, paard heeft vaak zo weer vergeven (en vergeten) , gebeurd het voorlopig in ieder geval niet nog een keer

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-14 15:35

Als het hard waait, en zeker wanneer het koude wind is, vinden paarden het niet altijd even prettig als je ze vraagt om om te gaan. Ze staan dan het liefst met hun achterhand naar de wind toe.

Misschien is dat handig om in je achterhoofd te houden wanneer je die pony weer eens "vervelend" noemt.

Mieske200

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-14 15:42

Al kan ik voorstellen dat dit niet fijn voelt voor je, zoals blijkt heeft het paard het wel opgenomen en weet hij dat hij fout zat. Zo kun je het ook zien, niet? :)

SBravour

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-14 16:27

Och meid, maak je niet zo'n zorgen :) paarden vergeven weer snel en ik denk dat op het moment van de oefeningen doen hij je het alweer heeft vergeven. Dit overkomt mij ook regelmatig dat ik mijn pony een tik geef en dat ik mij daarna ook banketstaaf voel... Maar de emmer loop niet zomaar over, onthoud dat wel. er was een reden dat de druppel viel en je die tik gaf. Dit zal je paard ook wel door hebben en Gelukkig zijn paarden hele eerlijke dieren en vergeven ze je heel snel.
De neus was misschien niet een goede plek voor wat de pony deed, de kont was dan beter misschien maar neem het je zelf maar niet kwalijk. Bij een beetje bijten van een paard kun je een tikje geven met je vinger op de neus, maar in het vervolg beter niet meer met een zweep.

Je pony vergeeft je wel :+:

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-14 16:39

Tja toevallig had ik deze week hetzelfde..Ik voelde me enorm schuldig maar op een gegeven moment word ik echt des duivels als mijn paard zo bezig is..Aan de andere kant was ze echt erg vervelend en negeerde me compleet,dat vind ik dus niet niet acceptabel..

fantasy101

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-14 19:54

Achja, zoiets overkomt waarschijnlijk iedereen wel een keer. Je hebt het goed afgesloten en van één keer zo'n situatie zal het echt niet uit de hand lopen. Ik probeer voor mezelf te houden dat ik even rust moet nemen en tot 10 tellen, maar dit lukt ook niet altijd.

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-14 16:51

SylviaIsabel schreef:
Maar de emmer loop niet zomaar over, onthoud dat wel. er was een reden dat de druppel viel en je die tik gaf.

Hmmzzzz....

Je paard doet niet zomaar vervelend, zo vervelend dat je je geduld verliest en een tik geeft, onthoud dat wel.
Er is geen enkele reden die een tik uit boosheid rechtvaardigt, het kan gebeuren en daar moet je dan overheen stappen, maar het is nooit en te nimmer goed en zou een reden moeten zijn om naar jezelf te kijken. Zeer zeker als dit vaker gebeurd.

Al met al, als een paard zo in je ruimte komt is het altijd goed dat onmiddelijk en zeer duidelijk op te pakken, was de tik nu op de kont geweest die niet aan de kant wilde dan was het helemaal niet zo verkeerd geweest. Wel de boosheid erachter, boosheid en frustratie kennen geen plaats in de opvoeding.
En iedereen maakt weleens een fout, ook het geduld verliezen hoort daarbij. Leer ervan, denk na over wat er aan de hand was en hoe je dat beter aan kan pakken.

SBravour

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-14 23:16

Ik ken weldegelijk paarden vervelend zijn uit zich zelf, jong of weinig geduld of gewoonweg koppig en niet luisteren.

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-14 10:57

SylviaIsabel schreef:
Ik ken weldegelijk paarden vervelend zijn uit zich zelf, jong of weinig geduld of gewoonweg koppig en niet luisteren.

Tja....

Jong is niet vervelend, dat is een korte timeline en onervarenheid waardoor ze nog moeten uitvinden hoe of wat. Weinig geduld, dan heb je dat niet goed aangeleerd, het paard is opgewonden, angstig, er is een reden voor de onrust. Koppig, dat heet meestal gewoon een gebrek aan motivatie.

Nee, ze zijn niet "zomaar" vervelend, gewoon even lekker om jou te stieren. Het kan wel zijn dat ze "vervelend" worden als reactie op jou, als je bv gefrustreerd bent. Er zit eigenlijk altijd een reden achter.

SBravour

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-14 18:31

Het klopt dat ze meestal een achterliggende gedachte hebben en niet zomaar iets doen. Maar toch ben ik van mening dat het kan. Ik laat het hierbij :j