Eten tijdens 'werk'

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Flyskyhigh

Eten tijdens 'werk'

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-14 12:42

Kan een paard eigenlijk eten tijdens het werk en is dit ook veilig ivm koliek etc.?
Dus dat je een paard achter bijvoorbeeld een koets hebt lopen en er een hooinet bij hebt hangen zodat hij mogelijkheid heeft om te eten maar wel moet blijven lopen. Of wanneer je een flinke tocht maakt met een span paarden en dan zorgt dat ze de mogelijkheid hebben om hooi te eten zodat je eigenlijk tussendoor niet steeds hoeft te stoppen om de paarden te voeren, maar dat ze gewoon kunnen eten wanneer ze willen terwijl ze de kar trekken.

Niet dat ik dit van plan ben!! maar puur uit nieuwsgierigheid, omdat ik dit laatst tegenkwam op internet vroeg ik me dus af of het echt een 'slim' idee was :)

Ineke2

Re: Eten tijdens 'werk'

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-14 12:48

Het kan best, maar het is absoluut niet handig. Dit omdat de meeste alleen met dat eten bezig zullen zijn en niet met jou als koetsier.

Rossfechten

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-14 12:53

Kijk naar endurace op vaste punten wordt de darmwerking gecontroleerd.
Een paard zijn darmen en maag zijn gemaakt om continu eten binnen te krijgen en zodra die het niet meer kan verteren moet hij te hard werken, voor zijn conditie.
Ik adviseer wel om bitloos te rijden als je ze continu laat eten, hooi blijft nogal aan het bit hangen.
En je bent wel anders aan het rijden, ik denk dan aan urenlange tochten zodat je amper meer te mennen en opletten hebt en je paard in een soort van slaapstand trekt.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-14 12:55

Hoe graag eet jij je diner lopend? :+

Iolanthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-14 12:57

Lijkt me niet erg slim. En sowieso, als het paard al zo lang aan het werken is dat hij moet eten tussendoor, lijkt het me gewoon het verstandigste om even halt te houden, kan die rusten en eten.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-14 12:57

Lopend buffet? ;)

Ik zou dat hooinet meenemen op de kar en de paarden laten eten tijdens een stop, als ze zich niet hoeven te concentreren op hun werk. Endurancepaarden eten ook 'tijdens' het werk, maar dat is dan wel tijdens de verplichte rustpauzes (vetgates) of de ruiter zet hem onderweg even stil bij een groomplaats of op een grasveldje. Lopend eten lijkt mij niet handig én niet veilig.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-14 13:34

Precies dat... Niet veilig ook.
Hoewel mijn vorige pony het presteerde om dravend en in galop met mond open langs de takken van de bomen te gaan en zo bladeren mee te snaaien. Dat kreeg ik hem niet afgeleerd...