Nou wil ik mijn oogkleppen afzetten en eigenlijk wel weten wat er precies aan de hand is.
Hierbij het verhaal.
Mijn merrie staat in een loopstal met paddock, in een kuddetje van 8 paarden. 2 ruinen en 6 merries. De opperbaas is een bitcherige merrie (ik noem haar maar even madam). Als ik tussen de paarden (paddock of stal) loop, verwacht ik dat elk paard aan de kant gaat als ik eraan kom, madam dus ook. Madam is het daar niet altijd mee eens, maar goed, dat leert ze wel
De overige stalgenoten (paarden en mensen) gaan voor madam aan de kant. .Onlangs stond ik in de stal en madam vond het nodig om het oude hitje weg te jagen op niet mis te verstane wijze (oren plat en waffel naar voren en naar voren stormen). Helaas (voor mezelf en haar) stond ik redelijk op de lijn madam - hitje en ze vloog dus rakelings langs me heen. Ben er direct achteraan gegaan en heb Mijn Plek opgeeist. Prima dat die beesten onderling het niet eens zijn, maar ik wens door geen van die beesten (bijna) ondersteboven gelopen te worden. Die ruimte die ik eis krijg ik overigens ook, ze gaat duidelijk aan de kant, maar moet wel wennen aan het feit dat er iemand is die nog meer ruimte nodig schijnt te hebben dan zijzelf.
Afgelopen weekend zette ik mijn eigen paard terug in de loopstal. Madam stond min of meer achter mijn paard en een tweede paard rechts van mijn paard. Omdat ik mijn paard altijd nog een stukje wortel of een snoepje wil geven als ik haar heb weggezet, zorg ik dat de andere paarden weggaan (geen opdringerig gezeik om me heen). Geen van de andere paarden krijgt overigens ooit wat te snaaien van mij. Ik stuur dus madam en dat tweede paard weg van mij. Daarop lijkt madam zo gefrustreerd te worden (weet even geen andere bewoordingen), keert zich om en begint met de achterbenen op mijn paard in te hakken en te dreigen. Mijne raakt over de rooie (kon niet weg). Uiteindelijk maar het halster naar madam's kont gegooid en toen droop ze af en keerde de rust weer.
Het leek er heel erg op dat madam zo link was, dat ze mijn paard maar te grazen nam, omdat het baasje van dit paard madam wegzette. Maar ik kan me niet voorstellen dat een paard zo wraakzuchtig is (jouw baas vervelend tegen mij, dus ik pak jou lekker). Is madam op haar ziel getrapt door mijn "ik-eis-mijn/onze-ruimte-op" en gaat ze afreageren op een lagere in rang die toevallig daar staat?
Ik heb het in ieder geval nog niet meegemaakt dat een hoger-in-rang-staand paard zich lijkt (!!) af te reageren op een ranglagere als er iets gebeurd dat deze hogere niet zint. Maar wat was dit voor geneuzel? Overigens is madam best een onwijs lief paard, maar kan dus wel een enorme bitch zijn, vooral naar andere paarden.
Het zag er zoo stom uit.
). Ik kreeg uit je posts het idee dat je erg gefixeerd bent op die ruimte, maar als de andere paardeneigenaren zich omver laten lopen door die merrie, en de merrie daardoor ook de neiging heeft dit bij jou te doen, begin ik het een beetje te begrijpen