Haflinger rent bokkend weg als ik het halster af doe

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

IlovePuk

Haflinger rent bokkend weg als ik het halster af doe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-14 16:51

Hoi bokkers,
Ik was vandaag bij twee haflingers die ik mag verzorgen. (Er staat ook nog een shetlander bij, maar dat doet er niet toe in het verhaal.) Het zijn moeder en dochter.

-Het is misschien wel handig er bij te vermelden dat er nooit iets mee gedaan wordt. Ook zijn ze naar mijn mening niet opgevoed. Toen ik zo'n twee jaar gelden met andere paarden, door hun stuk van de bak heen moest, moest ik een longeerzweep meenemen en dan nog trapten ze richting mij/de paarden. Zo kan ik nog wel voorbeelden geven.-

Volgens mij rijdt er nu af en toe een meisje op de 'moeder'. De 'dochter' was braaf tijdens het poetsen, ze deed ook braaf een pasje naar achteren als ik dat vroeg.

Toen ging met 'moeder' verder. Die was ook braaf met poetsen. Ik heb haar eerst op het stuk waar de andere twee niet bij konden op dat moment, een paar passen naar achteren en opzij laten gaan. Dit deed ze overigens wel met oren in de nek.
Toen ging ik nog even verder in de bak waar de andere twee ook stonden. Dit omdat ik hier meer ruimte heb. Toen wilde ze niet meer voorwaarts. Dus ik liet het einde van het halstertouw tegen haar buik aan gaan. (Misschien te hard) Ik kreeg toen een hap in mijn buik. Ik riep meteen 'HEE DENK EROM!' en ze kreeg een flinke mep met het touw tegen haar neus. Daarna liep ze braaf mee. Nog een paar keer halt laten houden, paar passen achterwaarts, ze deed het allemaal braaf. Nog steeds met haar oren in haar nek.

Toen besloot ik dat het wel genoeg was voor vandaag. Ik deed dus het halster af en ze draafde/galoppeerde meteen weg. Ook gaf ze een paar flinke bokken richting mij. Deed ze dit omdat ze geen respect heeft, of was ze blij dat ik met haar klaar was?
De vorige keren dat ik haar heb gepoetst (2 maanden geleden) deed ze dit niet....

Als dit is omdat ze geen respect voor me heeft, hoe kan ik dit oplossen?

Bedankt voor het lezen van mijn verhaal!

kelseyc

Re: Haflinger rent bokkend weg als ik het halster af doe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-14 16:57

Hee, misschien moet je weer bij het begin beginnen, om een band op te bouwen, en dan gewoon rustig aan doen neem bijvoorbeeld een wortel mee en geef er een en zorg gewoon dat je rustig tegen ze praat enzo, dan worden ze zelf ook rustig en als je denkt dat jullie band weer sterk genoeg is kun je het weer proberen. Succces xx

IlovePuk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-14 17:04

Bedankt voor je antwoord! Een band heb ik niet met haar. Ik wilde dus rustig aan beginnen. Een wortel is sowieso geen goed idee want ze hebben ontzettende voernijd. Ook zocht ze bijna de hele tijd tijdens het poetsen naar wat lekkers. Maar ik moet haar toch gewoon veilig kunnen loslaten? Dan heeft rustig praten totdat ze rustig is geen zin...

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-14 17:08

Dat ze meteen weg draafde lijkt me geen probleem. Gericht bokken is natuurlijk weg gevaarlijk, maar het kan ook zijn dat ze gewoon blij was weer op de paddock/wei te zijn.
Draai haar voortaan met haar neus terug naar het hek en maak dan pas het halster los. Dan moet ze nog even haar aandacht bij jou houden en heb jij de tijd om rustig het halster af te doen.

lissisanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-14 17:10

klinkt mij in de oren als een dominantie probleem. Maar ik kan natuurlijk niet meekijken :)
Grondwerk zoals jij beschrijft is dan zeker een goede oplossing, je kan het aanvullen met NH. In het uiterste geval kan je er een join-up bij pakken. (bijvoorbeeld als ze gericht naar je gaat trappen, levensgevaarlijk!)Dit is alleen wel een bediscussieerde methode omdat je het goed en op het juiste moment moet doen. Goed inlezen en eventueel een lesje is aan te raden. er valt online veel over te vinden

IlovePuk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-14 17:16

Bedankt voor jullie reacties!
Gelukkig waren die bokken op zo'n 3 meter afstand, maar het idee is niet zo veilig inderdaad...
Met haar neus terug naar het hek en dan het halster af is een goed idee!
Maar is dat trouwens ook niet gevaarlijk, als ik later het hek door ben en zij heeft zich omgedraaid voor een eventuele trap...

Ik ga even het een en ander lezen over NH, aan een join-up moest ik maar niet beginnen....

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-14 17:21

Eerst jij het hek door en dan halster af. Kan ze je niet trappen.
Kijk eens naar the 7 games van Parelli. Staat veel over geschreven.

Maar grondwerk / respect oefeningen gaat in deze situatie alleen werken als je regelmatig met het paard bezig kunt zijn. Niet 1x per 2 maanden, dat heeft geen nut.

IlovePuk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-14 17:27

Dat is een goede! Over parelli ga ik me ook even inlezen!

Dat klopt. Maar hiervoor stonden er twee andere paarden die ik verzorgde. Daarvan is er één twee maanden geleden ingeslapen waardoor de andere pony een nieuw plekje kreeg. (Ze was in bruikleen.) Toen heeft de eigenaar van de haflingers en shetlander tegen mij gezegd dat ik zijn paarden wel mocht verzorgen. Toen heb ik een paar keer de haflingers even gepoetst aangezien ik toch op stal was omdat de pony in bruikleen er nog was. Het voelde voor mij niet goed om meteen met de haflingers en de shetlander verder te gaan. Nu heb ik het allemaal een plekje kunnen geven en ben ik van plan om er met regelmaat heen te gaan.

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-14 18:34

Om haar veilig los te kunnen laten.
Halster om en omhouden! Dan de achterkant van het touw (kant zonder klip) die door het halster ring halen en dan allebei de kanten vast houden. Als je haar los wilt laten pak je gewoon de kant met de klip vast en als ze weg gallopeert trekt ze automatisch het touw los. Dan kan jij snel wegspringen.
Hoop dat het duidelijk is. Is wat lastig uit te leggen.

IlovePuk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-14 19:20

Dat is ook een goede! Ik denk alleen niet dat de eigenaar het op prijs stelt als het halster om blijft...

Ik heb net nog even zitten denken, maar als ik met deze oefeningen door ga, dan zal ze het op een gegeven moment toch wel accepteren? Alsof ik ermee stop omdat zij het niet leuk vindt dat ik de baas ben }>

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-14 19:45

Ze is een eigenwijsje zo uit je bericht te horen :D
Welke oefeningen bedoel je percies??
Je zou het altijd na kunnen vragen aan de eigenaar van het halster. Nee heb je, ja kun je krijgen
:)

plantje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-14 19:52

Hoeft niks te betekenen dat ze dat tegen jou doet. Deed ze het echt naar jou gericht met de oren in de nek of wat? Ik berijd een haflinger en zij doet dat ook altijd, gewoon omdat ze blij is dat ze weer de wei in mag.

IlovePuk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-14 19:57

Navragen kan inderdaad altijd!
Qua oefeningen bedoel ik achterwaarts of een pas opzij. Ik was benieuwd in hoeverre zij respect toonde.

Dat kan zijn dat ze blij was, maar het was meer omdat ze mij daarvoor beet en omdat ze met haar oren in de nek naar achteren en opzij ging. Omdat het ook niet de eerste keer is dat ze een bok geeft in mijn richting had ik zo mijn twijfels :P Ik blijf volhouden dus dan kom ik er denk ik vanzelf achter of het gemeend was of niet!

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-14 20:59

Je kan ook logeren zonder touw. Als je haar lang genoeg laat rennen en je gaat vervolgens in het midden staan van de bak en wachten tot je gesnuif of warmte voelt (neus)en haar vooral Niet aankijken. Succes

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-14 22:11

Cas123 schreef:
Je kan ook logeren zonder touw. Als je haar lang genoeg laat rennen en je gaat vervolgens in het midden staan van de bak en wachten tot je gesnuif of warmte voelt (neus)en haar vooral Niet aankijken. Succes

Je bedoelt een join up... Dat moet je niet zomaar doen als je daar geen ervaring mee hebt.

IlovePuk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-14 00:23

Aan een join up ga ik inderdaad niet beginnen...