Dominant gedrag enkel in stal

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

zoeperza

Dominant gedrag enkel in stal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-14 13:43

Hoi, ik en mijn paard hebben een steeds betere band samen. Ik rij haar dressuur en ik vraag een hoog niveau aan haar. Onder het zadel is ze dan ook een schat van een beest. In de paddock en in de wei ook is ze een kei leuk dier. Maar sinds ongeveer een half jaartje begint ze dominant gedrag in de stal te vertonen. Niet de kont naar je toe draaien ofzo maar echt bijten als in BIJTEN. Ik heb al verschillende keren blauwe plekken en wonden opgelopen. Een halster werkt niet, iemand die m vasthoud werkt niet, alleen als ze uit haar stal is is ze weer die ouwe makker van me. Ik wil heel graag weten hoe ik dit kan oplossen want het is gevaarlijk aan het worden en hier heb ik geen zin meer in. Iemand tips om haar weer me beste maatje te maken? Groetjes

Aidenn

Re: Dominant gedrag enkel in stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-14 14:03

zoeperza

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-14 18:10

Bedankt voor de filmpjes maar ik kan er nog niet zoveel mee. Ik sta me paard op stal te poetsen, ze doet gewoon rustig en normaal,5 seconde later valt ze ineens aan zonder aankondiging. Daarna doet ze weer lief bijvoorbeeld.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-14 18:15

Dan ziet ze jou dus niet als leider, of ze heeft een hekel aan op stal staan. :=

Ik zou een keer een grondwerklesje nemen.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-14 18:18

Gewoon niets met haar doen in de stal. Alleen in en uit de box halen. Niet poetsen in de stal of wat dan ook.
De stal is haar plek / persoonlijke ruimte. Jouw paard is blijkbaar op haar rust gesteld en geef haar die plek dan ook.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-14 18:19

Ineke2 schreef:
Gewoon niets met haar doen in de stal. Alleen in en uit de box halen. Niet poetsen in de stal of wat dan ook.
De stal is haar plek / persoonlijke ruimte. Jouw paard is blijkbaar op haar rust gesteld en geef haar die plek dan ook.

Serieus?

Ik ben de baas, prima dat ze het haar plek vind maar alles wat van haar is daar ben ik de baas over hoor. :P

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-14 18:21

MarlindeRooz schreef:
Ineke2 schreef:

Serieus?

Ik ben de baas, prima dat ze het haar plek vind maar alles wat van haar is daar ben ik de baas over hoor. :P

Mwah, ik ben het er wel mee eens eigenlijk. Een hond laat je ook met rust als die in zijn mand ligt.
Dit paard wil kennelijk graag met en voor TS werken, maar maakt duidelijk dat ze op stal op zichzelf wil zijn. Als TS er verder een heel fijn paard aan heeft waarom het paard dan niet in de waarde laten in stal?
Overigens is bijten wel een no go uiteraard.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-14 18:23

Als ik in de mand ga zitten maakt mijn hond gewoon ruimte voor mij hoor, ze gaat er ook uit als ik dat zeg. :P

Maar als we stoeien/spelen en ze gaat in de mand liggen dan is dat wel haar rust plek.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-14 18:25

MarlindeRooz schreef:
Als ik in de mand ga zitten maakt mijn hond gewoon ruimte voor mij hoor, ze gaat er ook uit als ik dat zeg. :P

Maar als we stoeien/spelen en ze gaat in de mand liggen dan is dat wel haar rust plek.

Tuurlijk, mijn hond ook, maar het is ook haar plek en ik ga niet aan haar lopen plukken als ze daar ligt, ik respecteer haar ruimte ook.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-14 18:26

Ik zeg niet dat het paard mag bijten, maar ga het paard dan niet " pesten" met meer doen dan nodig is in de box.

Dit paard geeft heel duidelijk aan dat ze dat niet waardeert. Als ze buiten de box een heel lief meewerkend paard is, dan zou ik dat maar voor lief nemen. Uiteraard verwacht ik wel dat ik normaal een halster om kan doen en haar uit de box kan halen zonder dat ze bijt of trapt.

Ygritte

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-14 18:27

Wat een vervelende situatie! Klinkt misschien gek, maar heb je er wel eens aan gedacht het paard buiten de stal te borstelen en te zadelen? Wij hebben op stal ook verscheidene paarden die stal gewoon als hun 'huis' zien, en erg angstig en/of boos worden als mensen in die ruimte komen en ze daar aan gaan raken. Zij zien de stal als 'eigen' plekje en voelen zich daar vertrouwd. Bovendien is het ook onnatuurlijk voor een paard om in zo'n kleine ruimte 'vast' te staan en nergens heen te kunnen terwijl iemand ze aanraakt - dat kan voor veel spanning zorgen. Niet alle paarden vinden dat vervelend, maar sommigen wel.

Als je haar toch in de stal wil borstelen, zadelen etc. is het misschien wat om inderdaad aan grondwerk en vertrouwen te werken. Probeer, ook buiten de stal, of je haar overal aan mag raken zonder dat ze bijt of trapt. En dan dit langzaam op proberen te bouwen. Je kunt ook werken met beloning, zodat jij in de stal een positief iets wordt voor het paard in plaats van iets negatiefs. Niet meteen midden in de stal, maar eerst bij de ingang of naast de stal. Zodra het paard ontspant = snoepje. Wellicht kun je dat dan langzaam opbouwen.

In elk geval veel succes! :)

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-14 18:34

MarlindeRooz schreef:

Ja, tuurlijk...doen (deden) je ouders dat ook in je slaapkamer/bed...ja hallo...je bent mijn kind en in mijn huis dus ik doe hier gewoon wat ik moet doen?? Je doet het overkomen alsof het respectloos is wat het paard doet en dat is het in beginsel is...

Introverte mensen bijvoorbeeld zijn niet zelden harde werkers, maar wel mensen die op zijn of haar tijd even een plekje nodig hebben om rust te hebben en even op zichzelf te zijn.
Bij paarden gebeurt dit ook. Gun het dier zijn of haar plek en doe alles gewoon buiten de stal..lijkt me een kleine moeite.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-14 18:36

Ja dat doen mijn ouders ja, ze zeggen gewoon "het is mijn huis". :+

Hoe moet TS haar paard dan uit de stal halen?

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-14 18:42

MarlindeRooz schreef:
Ja dat doen mijn ouders ja, ze zeggen gewoon "het is mijn huis". :+

Hoe moet TS haar paard dan uit de stal halen?

Nou dan ben ik toch blij dat het meerendeel van de ouders daar een iets andere mening over heeft en iemand die de 12 omgeveer gepasseerd is een eigen plekje in huis gunnen.
:+

Gewoon, halster om en verder alles buiten de stal doen: poetsen, zadelen, vlechten e.d.

danzzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-14 21:07

Gut, ik heb altijd geleerd dat een stal de privéplek van een paard is. Poetsen? Daar is een poetsplaats voor. En na het poetsen zadel je je paard dààr ook op.
Net als nà het rijden. Op de poetsplaats zadel je je paard af en wrijf je hem het laatste beetje droog na het uitstappen.

Wat is trouwens het probleem om het paard buiten de stal te poetsen en op te zadelen?

menner2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-14 21:16

een paard bij mij op de manege die vond de drukte niet leuk bij de manege paarden in de rij. want daar lopen heel veel mensen altijd en daar begon hij hetzelfde gedrag te vertonen dat joun paard ook doet. hij staat nu bij de pensionpaarden waar het rustig bij de stallen is en nu is hij weer normaal zoals hij was. maar sommigen paarden willen het andersom. ik weet niet of het ook zo bij jou paard is maar het is een voorbeeld ik hoop dat je er wat mee kunt.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-14 21:22

Als het paard verder altijd leuk en meewerkend is, dan heeft het niets met dominant te maken. Ze wil je iets duidelijk maken.