Paard gooit hoofd omhoog vanwege jeuk

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

OneAndOnlyx

Paard gooit hoofd omhoog vanwege jeuk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-14 17:53

Hoihoi!

Ik merk al een tijdje als ik ga rijden dat mijn paard jeuk krijgt aan de benen of de borst. De vorige eigenaar heeft haar geleerd dat ze niet mag krabben tijdens het rijden en ik wilde dit eigenlijk doorzetten. Maar nu gooit ze telkens haar hoofd omhoog als we aan het rijden zijn, omdat ze dus jeuk heeft. Ik zat er vanmiddag een beetje doorheen.. Ze wilde erg graag krabben en van dat getrek aan mijn teugels krijg ik zere handen(met handschoentjes aan). Ik heb haar niet laten krabben maar moet ik dit de volgende keer misschien wel doen? Wil het haar wel afleren. Voordat ze ineens stil gaat staan omdat ze jeuk heeft aan borst of been, of dat ze ineens de teugels uit mijn handen trekt vanwege de jeuk.(dit is nog niet gebeurd). Maar ik word ook niet helemaal blij van zere handen door haar hoofd wat ze omhoog gooit.

Wie weet een goede oplossing?

isawessels00

Re: Paard gooit hoofd omhoog vanwege jeuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-14 17:55

Ik zou dr gwn laten krabben...als je jeuk hebt heb je jeuk en je weet zelf ook dat het heel vervelend is als je niet mag krabben...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-14 17:56

De meeste paarden kunnen een beetje jeuk wel ophouden, ik zou eerder denken dat ze last heeft van de mond als ze zo aan het trekken is en schudden.

OneAndOnlyx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-14 17:57

Joolien schreef:
De meeste paarden kunnen een beetje jeuk wel ophouden, ik zou eerder denken dat ze last heeft van de mond als ze zo aan het trekken is en schudden.

Dat denk ik niet. Zodra ik afstap jeukt ze namelijk meteen aan d'r been of borst.

LisaFalco

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-14 17:57

Waarom wil je niet dat paard zich gaat krabben?
Lijkt mij niet een zó grote belemmering onder het rijden om af te moeten leren...

OneAndOnlyx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-14 17:58

LisaFalco schreef:
Lijkt mij niet een zó grote belemmering onder het rijden om af te moeten leren...

Ik wil niet dat als we draven ze ineens stil gaat staan en gaat staan jeuken. Dit omdat ik binnenkort ga starten met groepslessen en je dit echt niet zomaar kunt toelaten. Dit belemmert ook anderen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-14 18:00

LisaFalco schreef:

Ik kn je vertellen dat het knap lastig is, ik reed er ook eentje die dat wel mocht, maar die deed dat net zo lief vanuit draf, dat is pijnlijk kan ik je vertellen.

OneAndOnlyx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-14 18:01

Joolien schreef:
LisaFalco schreef:

Ik kn je vertellen dat het knap lastig is, ik reed er ook eentje die dat wel mocht, maar die deed dat net zo lief vanuit draf, dat is pijnlijk kan ik je vertellen.

Onverwachts en als je net in draf in het zadel zit vanuit staan zitten.. auw.

LisaFalco

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-14 18:01

Oke heb het zelf nooit megemaakt dus vandaar dat ik er zo verbaasd over reageer maar het kan dus blijkbaar wel een vervelend probleem zijm :')

OneAndOnlyx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-14 18:04

LisaFalco schreef:
Oke heb het zelf nooit megemaakt dus vandaar dat ik er zo verbaasd over reageer maar het kan dus blijkbaar wel een vervelend probleem zijm :')

Ja haha. Vandaar mijn topic! Wie weet zijn er mensen die weten hoe ik haar irritatie aan de jeuk stop zonder haar te laten krabben zeg maar.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-14 18:08

Is je paard ook geschoren, het kan namelijk de oorzaak van veel jeuk zijn, zweten door het rijden. En misschien heeft ze wel veel meer jeuk maar kan ze alleen bij deze plekken komen. Misschien toch scheren dan en op een wasplaats even goed met teershampoo wassen en dan met dekens gaan werken. Ik ben er geen voorstander van maar jeuk is nog veel erger en aangezien ze het alleen met rijden doet zal hier toch een groot gedeelte van de oorzaak zitten.

OneAndOnlyx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-14 18:18

bigone schreef:
Is je paard ook geschoren, het kan namelijk de oorzaak van veel jeuk zijn, zweten door het rijden. En misschien heeft ze wel veel meer jeuk maar kan ze alleen bij deze plekken komen. Misschien toch scheren dan en op een wasplaats even goed met teershampoo wassen en dan met dekens gaan werken. Ik ben er geen voorstander van maar jeuk is nog veel erger en aangezien ze het alleen met rijden doet zal hier toch een groot gedeelte van de oorzaak zitten.

Ze is bij mij niet geschoren. Laatste keer was vorig jaar bij de vorige eigenaar. Ze draagt een 200 grams winterdeken maar als we klaar zijn met rijden jeukt ze echt alleen aan haar been of borst.